Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #1 Skrevet 10. juli 2009 Sysn dere det er noe mor skal få bestemme selv?Må det være medisinske årsaker til det? Fysiske? Psykiske?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #2 Skrevet 10. juli 2009 Fare for mors eller barns helse eller liv. Og da tenker jeg på medisinske fysiske farer. Barnet har det best hvis det får en vaginal fødsel med mindre det er en fysisk problemstilling som gjør det risikabelt.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #3 Skrevet 10. juli 2009 Jeg syns ikke mor skal få bestemme det selv, nei. Men fungerer ikke systemet som det er nå da? Vet min kusine fikk akutt snitt med første, og planlagt snitt grunnet dødsangst med andre. Får ikke de som trenger det ks?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #4 Skrevet 10. juli 2009 synes ikke mro skal få bestemme det hele selv, men det bør være en felles beslutning tatt av helsepersonell og mor. medisinske/fysiske/psykiske/tidligere fødselsopplevelser er gode nok grunner for meg Jeg hadde en fryktelig fødsel - ingen varige men fysisk, men psykisk er jeg livredd for å oppleve det samme neste gang. Derfor planlegger jeg å ha samtale med lege/jordmor og få en "forsikring" på at hvis forløpet begynner å ligne på forrige fødsel skal jeg ha ks. Første fødsel endte med livløst barn etter 30 timer med veer, og endte med vakum og tang. Stor gutt som satt fast i bekkenet mitt. Gutten kom seg, men jeg var i sjokk i flere mnd etterpå. Klarte ikke å knytte meg ordentlig til ham før mange uker etter fødselen og klarte ikke tenkte på fødselen uten å gråte i lang tid etterpå.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #5 Skrevet 10. juli 2009 Jeg er enig med 13.40. Jeg vet det fins de som krangler til seg keisersnitt fordi de ikke vil sy, redd for å blid for vid, gratis sterilisering osv. Blir ikke det litt feil da? Har ikke satt meg helt inn i dette, men ut i fra hva jeg har lest, så er det ikke helt risikofritt med keisersnitt..og barnet kan vissnok få varige men også..eller?
Gjest ->>- Skrevet 10. juli 2009 #6 Skrevet 10. juli 2009 Medisinsk indikasjon. Det inkluderer selvsagt både fysiske og psykiske årsaker. Jeg synes praksisen til en del oslo-sykehus virker ålreit, der man ikke til slutt tvinger noen til vaginal fødsel, men stiller krav om informasjon og samtaler i forkant.
AO3 Skrevet 10. juli 2009 #7 Skrevet 10. juli 2009 Det skal være en diskusjon mellom kvinnen og legen, og ikke noe anonyme på et nettforum skal begynne å legge seg inn i! Hva er "god nok grunn" for et keisersnitt? Det er ikke ett enkelt svar på det! Psykisk helse er faktisk like viktig og avgjørende som psykisk helse. Jeg sier ikke at hvem som helst bare skal komme her og forlange å få keisersnitt, og få det uten diskusjon - men hvis man faktisk har så store problemer med fødselsangst at det ødelegger svangerskapet og hverdagen, og oppfølging ikke hjelper, da er planlagt keisersnitt en bedre løsning enn en mamma som blir helt ødelagt psykisk. Man må ha opplevd fødselsangst selv for å innse hvor lammende og ødeleggende det kan være. Det er ikke heldig for et foster at mammaen er kjempestresset og livredd under hele svangerskapet, heller! Her er forøvrig en link til en glimrende dansk artikkel om keisersnitt på mors ønske: http://www.sst.dk/publ/PUBL2006/CEMTV/KEJSERSNIT/KEJSERSNIT.PDF Jeg anbefaler den varmt til alle som faktisk ønsker å sette seg ordentlig inn i problemstillingen, og ikke bare synse om andres helse.
AO3 Skrevet 10. juli 2009 #8 Skrevet 10. juli 2009 Eh, det ble feil... Det skulle selvsagt stå at "psykisk helse er like viktig som fysisk helse".
Dunder Skrevet 10. juli 2009 #9 Skrevet 10. juli 2009 Jeg synes kvinnen bør få bestemme dette selv, men at helsepersonell må gi relevant informasjon i forkant av valget. Helsepersonell kan gjerne fraråde keisersnitt, men jeg synes likvel man bør få bestemme selv. Jeg opplever det som svært umyndiggjørende å ikke kunne bestemme over min egen kropp. Jeg forstår at keisersnitt ikke nødvendigvis er det beste for barnet, men mener fremdeles at det tross alt er min egen kropp. Der ikke forbudt for kvinner å kjøpe røyk eller alkohol når de er gravide, nettopp av den grunn at man ikke vil umyndiggjøre voksne mennesker. Man gir gravide informasjon o at det er skadelig, og så må kvinnen selv ta valget. Og det er mye farligere for barnet om mor å røyker og drikker enn om hun tar keisersnitt..
Gjest ->>- Skrevet 10. juli 2009 #10 Skrevet 10. juli 2009 Forskjellen på røyking og drikking, som den gravide kan gjøre helt på egenhånd, og keisersnitt er jo at keisersnitt betinger aktiv inngripen fra helsepersonell. Jeg synes det blir drøyt å skulle tvinge leger til å utføre operasjoner de ikke mener er til pasientens beste.
Dunder Skrevet 10. juli 2009 #11 Skrevet 10. juli 2009 .. men gjøres ikke det i mange andre tilfeller også? At pasienter har valget mellom 2-3 ulike behandlingsmetoder, og kanskje velger noe som legen har frarådet? Jeg mener jo også selvfølgelig at dersom man mener et keisersnitt vil være dirkete farlig, så kan man kanskje nekte en pasient det. men hvor ofte er det egentlig det? På private sykehus i utlandet foretas keisersnitt på 90% av fødende kvinner, så det kan jo ikke være så farlig? Har forøvrig født vaginalt selv, og vil satse på det hvis det blir en neste gang, men merker at jeg synes det er svært ubehagelig å tenke på at dette ikke er mitt valg alene.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #12 Skrevet 10. juli 2009 man burde ta i beregning at som regel vet legen best om det skal være KS eller ei. Det finnes nok noen tåredryppende historier om det motsatte, men det er ikke det jeg snakker om nå. Selvsagt skulle alle ønske at de kunne bestille babyen på klokkeslett, få slippe fødselssmerter og slippe frykt for å revne osv. Men til syvende og sist vet nok legen og JM hva som er best for babyen. Derfor kan ikke kvinner velge selv. Det er mange babyer som har slitt fælt etter forløsning med KS, både med pust og med senskader, og det er mange som har slitt etter vaginalt også. En gravid kvinne som er møkklei hele svangerskapet tviler jeg på er veldig reflektert over sine valg. Hun vil jo bare ha barnet ut. Så derfor syns jeg det er greit å "umyndiggjøre" mor til dels når det gjelder fødsel. Det er BARNET man skal skåne, ikke mor. Hennes dikkedarier får få i andre rekke.
Gjest ->>- Skrevet 10. juli 2009 #13 Skrevet 10. juli 2009 Tja, norske pasienter har rett til å være med og bestemme - ikke til å ta endelige avgjørelser. Uansett hva slags operasjon det er snakk om. Helt greit, synes jeg. Men som sagt; jeg mener jo at både psykiske og fysiske årsaker bør være medisinsk indikasjon, og jeg har vanskelig for å se for meg at det finnes så veldig mange som ønsker keisersnitt etter å ha blitt behørig informert om fordeler og ulemper og som ikke har noen som helst psykopatogen årsak for det (forutsatt at fysiske mangler).
Dunder Skrevet 10. juli 2009 #14 Skrevet 10. juli 2009 Det blir vanskelig å ta deg seriøst når du bruker ord som dikkedarier. Jeg synes forøvrig dette med å sette mors behov opp mot barnets behov blir en billig og tåpelig hersketeknikk. Ofte handler keisersnittdebatten om ideologi i langt større grad enn medisin. Og du må gjerne ha din ideologi, men den bør gjelde ved dine personlige valg. Så kan andre ta SINE personlige valg.
Gjest ->>- Skrevet 10. juli 2009 #15 Skrevet 10. juli 2009 Det kan godt hende "alle selvsagt skulle ønske" det du beskriver, men man er temmelig uopplyst om man tror at et keisersnitt er en smerte- og komplikasjonsfri forløsningsmetode. Jeg tror ikke det spor på at norske gravide er så ureflekterte og lite fokusert på barnets beste at de vil insistere på ubegrunnede keisersnitt i fleng fordi de er "lei av å være gravid" heller. Leger, i flertall og etter samlet vurdering, vet nok oftest best. Jordmødre tror jeg ikke et øyeblikk på at har kompetansen man burde ha for å avgjøre hvorvidt noen skal innvilges ks eller ikke, og det er da heldigvis heller ikke deres avgjørelse.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #16 Skrevet 10. juli 2009 Off topic: Synes at de som vil mase seg til keisersnitt burde få litt mere info om at ks faktisk er en operasjon, og at man faktisk vil få et laaaangt og godt synlig arr etterpå uansett hvor flink kirurgen er. Noen tror tydeligvis at ks kan sammenlignes med en liten usynlig borring hos tannlegen. Vel,dem kommer nok til å få seg en aldri så liten overraskelse!
Gjest ->>- Skrevet 10. juli 2009 #17 Skrevet 10. juli 2009 Hvor har du det fra at slik informasjon ikke gis? Og det synlige arret er da virkelig en av de mindre problemene ved keisersnitt. Blødningsrisiko, risiko for uterusruptur og fosterdødelighet i påfølgende svangerskap, risiko for lungeproblemer hos barn, økt mortalitet hos mor etc. er langt skumlere ting som bør faktoreres med når keisersnittbeslutninger tas.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #18 Skrevet 10. juli 2009 De fleste skjønner vel at KS er en operasjon XD Men jeg er enig i at det burde komme litt mer fakta på bordet. For dette er ikke et lite vakkert inngrep som er redningen for alles muser. Det er et STORT gjenomgående inngrep som fort kan gå galt. Man kan forblø, man kan dø av narkosen hvis man må få det, man kan få infeksjoner, man kan få ødelagt nedre del av magemusklaturen, man kan få ødelagt blære, man kan få ødelagt livmor osv osv. Det er en grunn til at man helst ser at kvinner føder vaginalt. Faren for mor og barn er større under et KS enn en vanlig vaginal fødsel uten medisinske komplikasjoner.
Dunder Skrevet 10. juli 2009 #19 Skrevet 10. juli 2009 Jeg fatter ikke hvor dere har det fra at kvinner tror at keisersnitt er så enkelt og greit. Har enda til gode å møte noen som tror det. Det virker som om dere lar det synet påvirke dere veldig i forhold til om dere mener man skal få velge selv. Jeg tror vemlig IKKE at kvinner ser på det som en enkele løsning, og derfor mener jeg også at de som øsnker bør få det. For de har sannsnyligvis gode nok grunner, det er i allefall ikke latskap! Det er jo som regel enklere å føde vaginalt! Sliter litt med å forstå logikken deres merker jeg. dere snakker om kvinners dikkedarer og at de er pysete, samtidig som dere legger ut om at KS er så javlig. Er vel ingen pyser som velger KS, da vel!
Gjest ->>- Skrevet 10. juli 2009 #20 Skrevet 10. juli 2009 Tror heller ikke et øyeblikk på at det er mange som ønsker keisersnitt fordi de tror det er enkelt og greit. Denne artikkelen: http://www.itromso.no/nyheter/article13723.ece refererer til Norges grundigste undersøkelse rundt keisersnitt etter eget ønske/fødselsangst, og det er ikke fremkommet noe i den som tilsier at de fleste ikke har gode grunner for å ønske keisersnitt på annet enn fysisk indikasjon.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #21 Skrevet 10. juli 2009 Jeg er en medisinsk sensasjon!!!!!!!! Jeg fikk keisersnitt fordi jeg ønsker det. Jobbet i helsevesentet så vet om komplikasjonsfarer ved både vaginal fødsel og ved keisersnitt..ut fra dette valgte jeg keisesnitt. Jeg har friske og raske barn. Ikke stygt arr, ingen plager relatert til keisersnittet. Arret er fint og lite synlig. Så ut fra hvor farlig dere mener et keisersnitt er så må jeg være en medisinsk sensasjon. Bare så rart at legen min som jeg for øvering kjenner godt sier at et planlagt keisersnitt uten medisinske årsaker ikke er mer risikofylt enn en vaginal fødsel når man tar alvorlighetsgraden av risikoen for seg.
Dunder Skrevet 10. juli 2009 #22 Skrevet 10. juli 2009 Ja, og du er jo også representativ for helsepersonell. det er jo langt vanligere at fødende helsepersonell velger keisersnitt og de vet jo som regel mer om risikoen enn den jevne dama i gata.. tviler på at en gravid lege ville valgt keisersnitt hvis det var så veldig farlig..
Lykke X 4 Skrevet 10. juli 2009 #23 Skrevet 10. juli 2009 Jeg synes ikke man skal bestemme selv om man får ta KS. Men man bør virkelig få et ord med på laget! Grunner til at man skal få KS bør være medisinske, av fysisk eller psykisk årsak. Det at man er redd for å få et stygt underliv etterpå bør ikke kvalifisere for KS i det offentlige i allefall. Jeg er heller mer for at kvinner bør få større innflytelse og medbestemmelse vedr. igangsetting en uke etter termin, og at legene blir flinkere til å lytte til mors opplysninger og vurderinger av egen termin framfor å være så bastante på UL termin. Og er KS da et alternativ, bør kvinnen få medbnestemmelse der også. Så langt det er medisinsk forsvarlig, og motargumentene til legene kun går på ensidig, uoppdatert forskningsvinkling, samt mangel på ressurser. Slike argumenter holder ikke mål, etter min mening.
Lykke X 4 Skrevet 10. juli 2009 #24 Skrevet 10. juli 2009 Jeg har arbeidet med syke nyfødte og premature, og vet og har erfart at en god del KS barn sliter etter fødsel. Både akutt og planlagt sectio. Anonym 16:17. Heldig for deg at det gikk bra med dine barn. Men det betyr ikke at andre kan slite med problemstillinger i etterkant.
Gjest ->>- Skrevet 10. juli 2009 #25 Skrevet 10. juli 2009 Noen medisinsk sensasjon er du neppe, men kanskje litt dum? Det fremstår ikke som voldsomt smart å ikke forstå forskjellen på statistiske økninger i risiko og en individuell opplevelse. Det er grundig dokumentert at man får økt risiko for ting som uterusruptur eller intrauterin fosterdød i neste svangerskap, luftveisproblemer hos barnet, blødninger og infeksjoner hos mor etc. ved keisersnitt. Det betyr selvsagt ikke at alle behøver å få noe av dette, eller at keisersnitt dermed ikke bør velges av noen. Men normen bør det neppe bli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå