Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, barn blir ikke mobbet pga navnene sine, uansett hva de heter. De blir mobbet fordi mobberene har behov for å hevde seg ved å rakke ned på andre.

Å skrive sånt vås som at foreldre bør tenke seg om flere ganger når de velger navn til barna sine, så de ikke skal bli mobbeofre, sier mye om dere som foreldre og lite om de foreldrene som velger utypiske navn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare tull, Kama.

Det er ikke kult å ha et rart navn i en viss alder, og det er ikke de andre foreldrene sine sin skyld!

Skrevet

Og det er forresten ikke kult å ha et rart navn som voksen heller... Hilsen Ingvald Lid

Skrevet

Det er mye rart som ikke er kult i en viss alder, men det har fint lite med mobbing å gjøre. Har man derimot dårlig selvbilde og komplekser, så er man et lettere offer for mobbere. Men dette har heller ingenting med navn å gjøre.

Skrevet

Nei, men da er det vel en forelders plikt å prøve å avverge fremtidige smell. Du er vel ikke for at folk kan bli kalt hvasomhelst vel? En grense er det jo??? Skjønner du poenget mitt?

Skrevet

Mobbing har selvsagt noe med navn å gjøre! Men om dere har et supermerkelig navn på ungen deres og trenger en eller annen form for bekreftelse så kjør på.. Alle som har vært barn vet at barn mobber andre barn. Gjerne pga navn. Kjente en gutt som het Ragnar, sier seg selv at han ikke var bra.

Skrevet

Jeg kan forstå at et barn som heter Anus blir mobbet, eller heter Tisselur til etternavn feks..

Men Carosander osv, er da ingen grunn til å være redd for mobbing. Jeg tror det er heller sjeldent at barn blir mobbet pga navnet sitt, det er nok rett som KaMa sier at det er mobberne som har et behov for å hevde seg.

Jeg har et helt normalt navn, men ble nå mobbet likevel, til tross for at en annen i klassen min hadde et typiskt "mobbe-navn".

Skrevet

Selvfølgelig er det de andre foreldrene sin skyld. Man skal ikke ha oppholdt seg så lenge på DIB før man oppdager at "voksne" damer syns det er helt kurrant å gjøre narr av navn de ikke liker. Å innbille seg at slike elendige holdninger ikke smitter over på barna er bare naivt.

Dere oppdrar barna deres til å bli mobbere, enkelt og greit.

Skrevet

Det er en viss forskjell på navnet "rævtryne" og "Michelle".

Skrevet

Vi som foreldre har et stort ansvar når vi gir barna våre navnet de skal ha HELE LIVET!

Skrevet

Jeg ble ikke mobbet for navnet mitt, men det ble gjort morsomheter med det lang tid på barneskolen.

Dette såret meg veldig og satt sitt preg på meg. Følte meg mobbet da iallfall.

Ba læreren om hjelp uten at han gjorde noe.

Så uansett hva man kaller det så kan og vil mange barn bli plaget for navnet sitt. Og om det så ikke er navneieren det er noe iveien med, men mobberene som har behov for å hevde seg ved å rakke ned på andre gjør det like vondt for den utsatte fordet.

Skrevet

Dere som forsvarer mobbing, er dere mobbere selv?

I løpet av oppveksten har da jeg også fått med meg mobbing, og mobbere mobber for det de kan og det de ser treffer. Alt fra utseende (rødt hår og fregner, skulle foreldrene latt være å få barn fordi barnas utseende disponerte dem for mobbing...?), klær, navn, matpakke, dialekt osv. Poenget er slett ikke offeret, men mobberen. Så spør man jo selvsagt seg selv hva det er som får barn til å mobbe. Jeg regner med at noe av grunnen selvsagt er snevre foreldre som mener et uvant navn er god nok grunn for å mobbe.

Men sånn ved siden av poenget, barn med uvanlige navn har en ekstra ballast, de har foreldre som gjerne er litt mer vatret og som tør gjøre ting på sin egen måte i stedet for å følge saueflokken. Slike foreldre er som regel en god ressurs for barna. I motsetning til de som mener barnet bør passe inn og ikke skille seg ut.

Skrevet

Ja. Det er direkte dårlig gjort med foreldre som dytter barna foran seg som et eksempel på at mobbing er alle andres feil, dattera mi kan hete hva som helst.. Ja vel, så kjør på med Dorris og Goffen da. Men ikke tro at de andre barna ikke kommer til å le, uansett hvor søte foreldre de har. Barn rotter seg sammen, de. Det er mye av oppdragelsen og oppveksten vi foreldre ikke er med på. Det å mobbe ligger desverre litt i naturen på mennesket, og det er lettere å mobbe en harry Harry, enn en harry André f.eks.. Man vet aldri hva barna våre ender opp som, kanskje navnet understreker noe som kan gjøre det vondt værre å bære nettopp det navnet! Dette er bare et eksempel på navnmobbing.

Skrevet

Farmor kuttet ut mellomnavnet sitt når hun ble voksen. Søsteren min har kuttet ut fornavnet sitt.

Noen mennesker hater navnet sitt.

Skrevet

Tullprat. Om du ikke direkte forsvarer mobbing, så stopper du det ikke akkurat, heller. DEt er ingen som forsvarer mobbing, men et vanligere navn hadde kanskje hjulpet både på selvfølelse og samhold, og det er også det som er poenget med at noen foreldre burde tenkt seg om to ganger før de valgte navn.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Helt enig med hi.

Skrevet

Hvordan får du det til at jeg ikke direkte forsvarer mobbing (jeg gjør det indirekte?) og at jeg ikke stopper det (har jeg vel neppe gjort her..)?

Jeg legger ansvaret for mobbing på mobberen, evt mobberens opphav.

Barn er ikke fordomsfulle når det kommer til navn i utgangspunktet. Foreldre er. I et internasjonalt samfunn som Norge faktisk er, vil barn bli eksponert for annerledes navn uansett, og de vil forbinde navnet med personen. Nevnet er aldri problemet.

Skrevet

Sier meg enig med KaMa. Jeg har barn som har unike navnekombinasjoner her i Norge, samt et etternavn som bare 15 stykker har, og de fikk disse navnene fordi at det er VAKRE navn for oss.

Blir de mobbet av andre barn pga navnene så har miljøet rundt disse mobberne (inkl. foreldre) vært med på å legge opp til dette. Og det vises tydelig innimellom her inne på DiB.

Tror faktisk ikke at det kommer til å bli et problem for mine at de har disse navnene, og vi skal vel greie å la barna skjønne, hvis den dagen kommer, at det ikke er de, men mobberne som har et problem.

Skrevet

Mobbere finner noe å mobbe om uansett, om de har behov for å hevde seg!

Skrevet

Ja, og barn som hater sitt eget navn blir mer usikkre og dermed et lettere bytte for mobberne!

Skrevet

Jeg er 100% enig med KaMa, det er like lite grunn å mobbe noen med et annerledes eller uvanlig navn, som det er å voldta ei kvinne som klær seg utfordrende.

Det er mobberne som har skylden i visse fall foreldrene, som mener alla må passe inn å være like og ikke skille seg ut Dette lær ungene og skaper mobbing.

På samme måte som det er overgriperen til voldtektsoffret som mener han har en eller annen forskrudd rett til å ta seg til rette.

Het er ikke navnet som er problemet til noen, men hvordan noen mener DE har fasiten over hva noen bør og skal hete og som overforer dette til andre.

Skrevet

Så du synes det er greit at femåringen kler seg i vattert bh oh skinnminiskjørt da altså. Poenget er at det er verre å provosere opp til mobbing når man enkelt kan la være!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...