Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 Så noen hadde kommentert noen navn på en annen tråd på denne måten, at de akrek "ung mor" altså.... Så hvilke navn skriker "ung mor" i deres øyne? Er Alex et slikt navn? Og hva med Savannah?
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #3 Skrevet 30. juni 2009 Alex? Tvilstilfelle. Heller mer mot ja enn nei. Savannah? Definitivt. Så det synger etter!
Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 30. juni 2009 #5 Skrevet 30. juni 2009 Jeg er vel enig:) Men tenker heller moderniserte navn, enn at det skriker ung mor.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #6 Skrevet 30. juni 2009 Navn som jeg absolutt synes skriker ung mor med lav/ingen utdannelse: Christer, Chris, Alex, Chrisander, Casander, Theo, Lucas +++ Savannah, Melissa, Vanessa, Michelle +++ Så dessverre, ja...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #7 Skrevet 30. juni 2009 Nja, litt. Alexander er mer voksent. Savannah er et slikt navn som skriker om en viss aldersgruppe og sosial gruppe. Det har jo alltid vært sånn. Om en leser navneartikklene i ssb.no så står det at om en har valgt et navn i t.d. 2005 som ender på -lie så er sjansen for at du er førstegangs og under 25 år 87%. Jeg kommer fra en familie der det er mange "harry" og det stemmer veldig godt med den sosiale klassen vår familie kan plasseres i.
Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 30. juni 2009 #8 Skrevet 30. juni 2009 Med de jeg vet om som heter akkurat Chrisander, så stemmer det i hvert fall 100 %
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #9 Skrevet 30. juni 2009 Jaja, typisk maktdemonstrasjon fra "den eldre garde". Dette er en appell til alle: Vær så snill, kall ungene hva dere selv synes er fint! Ikke hør på "DIB-eliten" med sine mindreverdighetskomplekser... Dette forumet representerer ikke virkeligheten! Fordi det sitter 10 besserwissere her som overfører sine meninger til oss svake mennesker som den absolutte sannhet. Men det er ikke sant, DIB gjenspeiler ikke samfunnet. Prøv i andre mødrefora, så får du se.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #10 Skrevet 30. juni 2009 Det er da virkelig du som høres ut som en bombe av mindreverdighetskomplekser, og som ung mor og aktiv på flere andre forum er ikke dib noe spesielt. Det er jo sant at en velger ulikt etter hvilket stadie en er i livet, og alder er en del av det.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2009 #11 Skrevet 30. juni 2009 hvordan kan du si at det bare er unge mødre med lav eller ingen utdannelse ville valgt disse navnene????? det har vel ikke noe sammenheng? jeg har fullført en bachelorgrad på høgskolen, så har ikke labv utdannelse, men jeg synes likevel at flere av de nevnte navnene var fine! utrolig teit utsagn! man gir vel barna sine de navnene ma synes er fine, uavhengig av alder og utdanning! man kan ikke vite alt om en person kun utifra navnet de velger til sine barn! isåfall så sier inlegget ditt meg at du er mindre begavet 23.55!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #12 Skrevet 1. juli 2009 Noen folk her inne tror så utrolig godt om seg selv bare fordi dem har en høyere utdannelse.. hehe Noen kommenterer at enkelte navn blir brukt av mødre med lav utdannelse? Hvor er fakta på de påstandene? Og uansett er det ikke så stor forskjell på folk i Norge. Så dette er bare tøys!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #13 Skrevet 1. juli 2009 For noe tull! Kjennner to godt voksne damer med hvert sitt barn som heter Theo (attpåklatt) Far er 52 og mor snart 40. Lucas er nr to i søsken flokken med mor på 42 og like gammel far, og de har valgt navn fra bibelen på alle tre barna. Når det gjelder utdannelse er hun ene interiørdekoratør og tjener flesk. Hun andre er revisor med eget firma... (min sjef) Men, de hadde nok satt hjertelig pris på å bli kaldt ungemødre, det med utdannelsen er vel ikke noe kompliment da..
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #14 Skrevet 1. juli 2009 Glemte; Forøvrig ville ingen av disse to kunne være så barnslig at de sitter å skriver teite ting om ungmor navn osv. Så jeg regner med at de som skriver dette, er passe unge mennesker som sliter med sin egne alder (og tydeligvis dannelse... som er mer verd enn utdannlse på mange områder...)!!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #15 Skrevet 1. juli 2009 "Og uansett er det ikke så stor forskjell på folk i Norge." Hvilken planet lever du på? Norge har store interne kultur og klasseforskjeller. At de ikke er like påfallende som i England betyr ikke at de ikke eksisterer.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #16 Skrevet 1. juli 2009 Du 08.13, hvis du gidder sette deg litt inn i ting vil du raskt oppdage at navnevalg svært ofte påvirkes av sosioøkonomisk status og alder. Dette er dokumentert grundig og kan bla leses om på ssb sine sider. At du kjenner noen som ikke passer inni det som viser seg ofte er tilfelle, motbeviser ingen ting. Alle følger ikke trenden man kan påvise. Dette er da elementær kunnskap. På hvilken måte er det barnslig å kommentere kjennsgjernigner?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #17 Skrevet 1. juli 2009 Hvorfor MÅ du kommentere det? Ikke det at jeg kan skryte på meg å være ung mor lenge, men har vært det engang. Kanskje noen kunne ta seg nær av det? Men det spiller vel ingen rolle, så lenge man kan dokumentere at det er riktig...
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #18 Skrevet 1. juli 2009 Kanskje sosiologi og soisalantropologi er fagene mine? Kanskje temaer som dette er det jeg lever av og undersøker? Kanskje min nysgjerrighet for samfunnet og trender og hva som påvirker våre valg er så stor at jeg involverer meg i det? Kanskje jeg rett og slett ikke finner det så interessant at noen usikre sjeler ikke tåler at det påpekes at de tilhører en demografisk gruppe? Jeg forstår rett og slett ikke folk sin motvilje mot å akseptere fakta.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #19 Skrevet 1. juli 2009 Herregud så mye sutring. Det er da virkelig ingen nyhet at sosial tilhørighet og navn henger sammen. Man ser det kanskje tydligere når generasjonen har vokst opp. Blant dagens voksne finnes det en større andel av Kenneth, Ronny, Roger, Kim, Kent og André (og kombinasjoner av disse) i fengsel enn det finnes Christoffer, Magnus, Øyvind og Jørgen. Dette er tilgjengelig statistikk. Førstnevnte var motenavn, romantiske navn påvirket av amerikanske bøker og filmer. Sistnevnte er mer trause og konservative. Det kan virke som om Leander, Sander, Lucas, Chisander (som jeg aldri har hørt før..?) og alle de tidligere andre nevnte er vår tids romantiske motenavn. Disse har en TENDENS til å velges av lavere utdannete, yngre mødre. Selvsagt finnes det unntak. Statistikk forteller som kjent om helhet, ikke enkelttilfeller. Hjelp så lettfornærmete enkelte er.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #20 Skrevet 1. juli 2009 LItt eldre kvinner velger kanskje litt mer vanlige navn til barna sine. Men unge mødre til ha litt mer spesielle navn. Så hver gang jeg leser innlegg der noen spør hva "vi" syns om navnene dem har valgt ut, så syns jeg at mange velger veldig spesielle navn. Og det skriker "ung mor".
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #21 Skrevet 1. juli 2009 Hun som ville kalle ungen sin et eller annet Olympia...hun kan ikke være mer enn 20-21 år. Skriker ung mor av det navnet der.
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 1. juli 2009 Forfatter #22 Skrevet 1. juli 2009 Grunnlag for navnvalget mitt: Jeg har alltid syntes at Alexander var et vakkert navn, som viser til en sterk person. Men siden barnet skulle ha både mitt og sin fars etternavn, så måtte vi vurdere litt lengde. Så derfor ble det Alex Savannah hørte jeg første gang på en serie på TV når jeg var liten, og jeg forelsket meg med en gang. Derfor har jeg ønsket å ha dette som navn på mitt barn, men jeg må jo først få en jente da;) Min mann er noe tvilende til akkurat det navnet, emn håper han vil ombestemme seg når den tid kommer:) Og når det gjelder min sosiale staus (som tydeligvis er et poeng her inne) så er jeg en student som snart er ferdig utdannet spesialpedagog, og jeg ønsker å jobbe med fysisk og psykisk syke barn etter utdannelsen. Jeg har gode karakterer, har økonomisk sans og et bredt spekter av venner. Jeg er voksen og reflektert, elsker å lese filosofi og historie, Discovery Channel er på topp på TV lista. Og jeg ble sammen med min mann 4-5 år før vi planla barnet vi nå har. Jeg drikker sjelden, og har ikke vært full på flere år. Både jeg og mannen min setter faimlie og venner høyt, og vi bruker mye tid og omsorg på hverandre. Så alt i alt, så er jeg vel stikk i strid med hva mange her inne mener er "standarden" på ung mor. Så da får dere bedømme selv om alle som velger navn som Alex er slike sosiale tapere dere får det til å høres ut som.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #23 Skrevet 1. juli 2009 Mannen min jobber på NAV som sosialkonsulent og han sier at det definitivt er en del navn som forekommer langt oftere i saksmappene der enn andre. Så at navn ofte følger hvor du er på den sosiale rangstigen er helt klar.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #24 Skrevet 1. juli 2009 Hvis du skal bli spesialpedagog skulle man tro du var oppegående nok til å forstå det som blir skrevet. Ellers vil faktisk studiet ditt bli vel krevende for deg. Navnevalg er ofte et resultat av sosioøkonomisk status og alder. DETTE ER IKKE NØDVENDIGVIS ALLTID TILFELLE: En tendens er en tendens, ikke en absolutt.
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 1. juli 2009 Forfatter #25 Skrevet 1. juli 2009 Grunnen til at jeg satt det på spissen var for at jeg ønsket en raksjon. Det er mye mulig at man har noen navn som forekommer blandt noen grupper, men jeg syns det er skummelt å kommentere navnevalg som "ung mor" "sosiale tapere" "fattige" osv. Navnevalg er helt personlig, og grunnlaget er forskjellig for enhvert menneske. Noen kaller opp etter mennesker de ser opp til, både innad i familien eller utad. Noen velger utifra navn de har hørt i medier. Andre ser på barnet hvilket navn som passer best. Dette har ikke noe med status å gjøre. Men jeg skal si meg enig i at at det ofte kan forekomme like navn i like gruper. Det tilsier jo bare at de forskjellige gruppene blir utsatt for samme stimuli. Men når man karaktriserer et navn som "ung mor" "sosial taper" "fattig" osv, sårer man selvsagt de som velger navnene. Kan man ikke heller si det på en mer koselig måte? Det blir jo kommentert som om det er et nederlag å ha et barn med en navn som ikke er "A4" eller "voksen, velatblert og god mor". Og for å nyansere debatten videre. Hvilke navn er "renslige" da? Hvilke navn kan man kalle barnet sitt uten å bli sett på som udugelig eller sosial taper?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå