Gå til innhold

Dere som legger barna deres seint....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fordi:

1. Dere skjønner ikke bedre......at barna deres faktisk bør ha mye søvn.

2. Dere er bare rett og slett slappe....og barna gjør som de selv vil.

3. Dere innbiller dere at DERES barn faktisk ikke trenger så mye søvn (for det er de jo vant til nå)

4. Dere blir ensomme uten de og alle som kommer på besøk som allerede har lagt sine egne barn, synes det er flott med barn som krabber rundt de i sofaen.

Vel....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi alle de andre barna i gata er ute etter kl. 2000, og syns det blir urettferdig for min datter på 6 år når de andre 5- og 6 åringene er ute.

Mine barn trenger nok søvn, derfor får de også sove litt lengre om morgenen hvis de er seint oppe.

I tillegg er det lyst ute, så de blir ikke så trette om kvelden.

Skrevet

2000 nå på sommeren er ikke så ille da. Prøvde å holde min 3-åring oppe til 1930 i går men kl 1900 da fikk jeg klar beskjed om at nå skulle hun legge seg hehe.

Det som irriterer meg mest det er når jeg er på besøk og barna klatrer på meg kl halv 10 om kvelden... fordi foreldrene ikke klarer å be de legge seg. Og så er de selvfølgelig trøtte og grinete om morgenen når de må stå opp kl 07 (når det er hverdag)

HI

Skrevet

Er det fordi:

1. Dere skjønner ikke bedre......at barna deres faktisk bør ha mye søvn.

-> De våkner av seg selv dagen etter, så akkurat det regulerer de selv.

2. Dere er bare rett og slett slappe....og barna gjør som de selv vil.

-> Skal jeg tvinge barna i seng halv syv? Nei, da er jeg snillere som lar dem legge seg når de er trøtte.

3. Dere innbiller dere at DERES barn faktisk ikke trenger så mye søvn (for det er de jo vant til nå)

-> Jeg kjenner barna mine best, du har ikke peiling på dem.

4. Dere blir ensomme uten de og alle som kommer på besøk som allerede har lagt sine egne barn, synes det er flott med barn som krabber rundt de i sofaen.

-> Nå er mine barn ganske langt forbi krabbestadiet, så besøket på kveldstid blir ikke forstyrret av barna som er på soverommene sine og leker.

Skrevet

Så fint at du har barn som ikke trenger så mye søvn da!

Det er forskjell på halv syv som kanskje passer de minste best og på kl 2000 som passer de i skolealder......men men..du er jo snill da og det er bra ;-)

Skrevet

Ja, ikke sant? Snillere enn HI som generaliserer på høyt nivå og tror at eget liv er fasiten for alle andres. Ahhhh... så glad jeg er for at jeg fant ut at livet ikke er svart/hvitt! Mon tro om HI noensinne kommer dit? :-)

Skrevet

Det spørs gitt....jeg er nok litt idealistisk....og holder mest av det fornuftige og det beste ;-) (men man får ikke noe repsons hvis man ikke setter ting litt på spissen ;-)

HI

Skrevet

Og jeg må føye til at mine barn har aldri vært i seng så tidlig som halv syv. Selv ikke da de var små! Ikke fordi jeg er "slapp", men fordi de ikke trengte det. Har du noensinne prøvd å legge barn som ikke er trøtte? Lykke til, sier jeg bare.

Husk på at selv om babyen (?) din trenger å legge seg halv syv, så betyr ikke det at alle andre babyer i hele verden også må legge seg halv syv. Sånn er det bare, deal with it...;-)

Skrevet

Mange foreldrer som legger barna sent, bare fordi dem vil sove lengre om morgen.

Skrevet

Guttungen min står opp kl 6.30 på hverdagene og da legger jeg ham kl 19.

Men nabojenta som bare er 2 år får være opp til kl 22 fordi moren ikke jobber, og dermed ikke trenger å vekke barnet...

Men herregud så grinete hun er hver kveld...hehe ;)

Skrevet

Sønnen min (4 år), legger seg kl. 19 hver dag. Ikke i sommerferien, da kan han legge seg 1 time senere. Men på hverdagene så er han i senga presis kl. 19. Han sover sjelden med engang. Bruker kanskje 30-40 min. på å sove. Men uansett om han er trøtt eller ikke når han legger seg kl. 19, så er det fordi han skal skjønne at det er kvelden og leggetid.

Skrevet

Det er vel faktisk forsket på at barn er medfødt A-mennesker...Tidlig i seng og tidlig opp. Antall timer i døgnet barn trenger å sove varierer selvsagt, men ikke mer enn en times tid eller to i slingringsmonn...(så fremt det ikke er noe MEGET spesielt og det vil si en maks 4 timer forskjell på de som ligger i hver sin ende av "skalaen"...)

Når man lærer barn til å være lenger oppe, OG de får "sove til de våkner"; så lager man ofte B-mennesker av barna sine..Det blir fort til problem når den dagen kommer at de MÅ opp...( Ikke kom og fortell meg at man lar barna få lage sin egen døgnrytme.....Man har rutiner på babyer, har man ikke??? VI bestemmer nok veldig mye i forhold til når barna har duppen sin og når de legger seg..FØr barna er 2 (+/-)år er det forholdsvis enkelt å endre deres sovetidspunkt..)TIl skolebussen f.eks..Plutselig kan de ikke ligge til halv ni, men de må opp 0700...Og om de da i 6 år har fått vært oppe til halv ni og halv ti, så er det ikke bare å "venne de på" å legge seg tidligere og stå opp tidligere når de blir 6....Og skolestart begynner...

Jeg mistenker mange foreldre for å presse leggetid til senere for å få ligge utpå lenger selv.... Så vekker de heller ungen de dagenen de MÅ tidlig i barnehage, også har man lange morgener i senga i helgene.

JEg foretrekker at hverdagsrytmen er det som gjelder.:Tidlig opp av seg selv = ingen problem når vi skal opp på skole/barnehage,- men vi voksne må da innfinne oss i at man også lørdag og søndag må opp like tidlig....

Alternativet er at vi lærer ungene å legge seg sent..De må vekkes de dagene de skal i barnehage (som hos oss er tre dager en uke og to dager neste) og de er trette, grinete, sliter med å få opp humeret, sliter med å henge med i barnehagen,- men vi FORELDRE får sove lenger de dagene vi KAN det i forhold til jobb...

Vel, jeg velger å prioritere ungene, og synes derfor de skal få være våkne, opplagte og i form de dagene de MÅ tidlig opp og skal i barnehage, og nå snart skole.... Og så får heller vi foreldre tilpasse oss ved å legge oss tidligere,-selv om vi har fri dagen etter...

Skrevet

1. Datteren min våkner av seg selv om morgenen. Jeg legger henne når hun er trøtt. Hun har en hvil på dagen og. Om natten sover hun 10-12 timer i strekk.

2. Slapp vil jeg ikke kalle meg. Men hvorfor skal jeg tvinge et barn som ikke er trøtt til å sove, når det passer meg og alle andre i familien helt fint at hun er våken så "lenge"?

3. Du spurte vel om akkurat det samme på spørsmål nr en, bare en annen måte å formulere det på.

4. Heldigvis har jeg ikke like sure gjester som deg, som blir plaget av at datteren min krabber rundt dem i sofaen (hun pleier vel egentlig ikke å krabbe så mye i sofaen) eller leker på gulvet.

Men til deg som legger barna dine tidlig:

Er det fordi:

1. Du liker ikke barna dine?

2. Du er slapp og ikke gidder å ha dem oppe lengre?

3. Du tror at barnet ditt er trøtt når det ikke er det?

4. Eller, du har forstått at barn er individer og at man ikke alltid trenger å gjøre slik som "Småbarnsboka" sier?

Vel...?

Skrevet

At man legger barna sine senere enn klokken syv, er vel ikke ensbetydende med at man ikke har rutiner?

Datteren min legger seg mellom ni og halv ti hver eneste kveld. Det har hun gjort helt fra hun var fire måneder. Og hun våkner i ni-ti-tiden hver morgen. Hvorfor skal jeg forandre på det når hun er våken, opplagt og i godt humør på dagen? Fordi nordmenn har bestemt seg for at små barn skal legge seg tidlig?

Datteren min går ikke i barnehage og hun har enda ikke fått barnehageplass. Så jeg kan ikke se hvilken skade det skulle ta hvis hun fortsetter å legge seg klokken ni om kvelden.

Du må gjerne tro at jeg legger datteren min sent fordi jeg vil sove lenge. Da tror jeg nemlig at du legger barna dine tidlig fordi du ikke gidder å ha dem oppe lenger.

Hva med å kanskje tenke seg til at det ikke nødvendigvis har noe med foreldres dårlige egenskaper å gjøre, men heller forstå at er det beste for barnet mitt. Selv om ditt barn er annerledes!

Skrevet

Figa, hvor gammel er datteren din?

Skrevet

1)Vi skal opp klokka 0600,- men er hjemme sammen fra 1500 på ettermiddagen... Barn trenger minst 10 timer når de er 5-7 og 12 når de er enda yngre,-på natta...you do the math Siden jeg vil barna mine skal få mest mulig ut av dagen sin og ikke være sur, grinete og trett når de er sammen med kamerater i b.hage så legger jeg de tidlig

2) Når de er i seng,- ikke nødvendig de sover,- er jeg på rommet ved siden av og trener..SÅ gjør jeg unna litt husarbeid..Ungene mine har nesten aldri blitt satt til side for at jeg skal trene eller gjøre husarbeid.. Og selvsagt må jeg selv legge meg tidlig for å ikke være stuptrett når vi skal opp..Har vel 2 timer "for meg selv" før jeg går til sengs tenker jeg..... Og som sagt, de bruker jeg til noe "fornuftig": Setter ikke ungene på barnepass på gymmen for at jeg skal trene. Eller sender de vekk for at jeg skal vaske hus..Det gjør jeg når de er i seng..Dere som lar barna være like lenge oppe som dere gjør kanskje slike ting? Jeg er nemmelig til stede for barna mine 100% HELE tiden vi er våkne sammen. De må leke selv, og være alene, men jeg sier aldr,- vent til jeg har trent ferdi, vent til jeg har vaska feridg...Jeg stiller opp når de trenger meg :o) Satser på KVALITET fremfor kvantitet..Og hva er kvalitetstid med barn å sende de på lekerommet når det kommer besøk på kvelden ?? Da virker man ihvertfall lei av barna...

3) Når ungene VISER de er trøtte er de ofte overtrett og vanskelig for å sovne når de komemr i seng..LEgger jeg de til rett tid bruker de ca 20 min på å sovne, mot en time eller halvannen når vi har latt det "gli ut" noen kvelder

4) Hverdagen når ungene begynner på skole er nå slik at de MÅ opp i rett tid. De skal ha frokost, pakke sekk og komme seg TIl skolen..Mine barn sykler/går de nemmelig.: Vi lar de ikke ligge til åtte for så å kaste klær på de og kjøre de dit...Aktivitet er VIKTIG så de blir ikke kjørt de morgenene vi har bedre tid.:Når vi skal på jobb til 0700 må jo de være i SFO fra da av og dermed opp tidlig....Da blir de kjørt... Og ja, barn er individer, men det er VI foreldre som skal bestemme, lage regler og forme barna som gode mennesker, trygge på seg selv og med gode holdninger til andre mennesker. Det er VI foreldre som fra 1-2 års alderen bestemmer om ungene skal tidlig i seng og tidlig opp, eller sent i seng, sent opp... Om man selv er dagdriver og går hjemme er det uansett i barnas beste interesse å få inn A-menneske livsstilen tidlig..Det er dem samfunnet er bygd etter,-så hvorfor gjøre livet vanskeligere for barna ved å lære de til å bli B_mennesker fra tidlig av.....

Skrevet

Her (sydligere stroek) er 2-3-4 + aaringer oppe til baade 23 og 24, om ikke enda senere! Babyer like saa....

Naar det er skole dagen derpaa, legger ungene seg gjerne i 21.00-22.00 tiden.... og opp igjen i 07-08 tiden.

Jeg har barn selv, og jeg skal aerlig innroemme at det er drygt enkelte dager. Skulle gjerne hatt noen kvelder for meg selv, og sovende barn... Men da alle aktiviteter (gjennom skolen feks.) legges til kvelden, kan jeg ikke bare legge ungene i seng kl.20.00. Det er da livet begynner her! hehe.... Men ungene er IKKE sure da, heldigvis! Ser ut som de faar nok soevn likevel...

Skrevet

Dere som legger barna sent og la dem våkner opp av seg selv dagen etter. Tenk når dem begynner på skolen. Ja, det er nok flere år til, men årene går fort. Og plutselig må barna begynne å legge seg tidlig, for å kunne rekke å alt før dem går til skolen. Det komme til å være et slit å forandre søvnrytmen, for dem har fått lov til å sove når dem vil og våken når dem vil i flere år.

Det er tydlig at barna får gjøre som de selv vil ang. leggetid.

Skrevet

Har to barn på 3 og 5 år. Begge følges opp på badet rett rundt 19. Ca 1930 er de i seng og vi er ferdig med lesing.

De diller og leker litt med bamser/ser i bok en liten stund og sovner ca 19.30-20.30. Vi har gått fra rommet ca 1930.

De våkner av seg selv mellom kl 0630 og 0700, noe som passer perfekt med tidspunkt vi skal rekke alt før bhg levering.

Denne rutinen har vi uansett om det er ferie eller ikke.

Skrevet

*gjesp*

Her i huset får alle den søvnen de trenger- både store og små- uavhengig av hva DIB/ BIM politiet sier:O)

Skrevet

Mine barn har aldri sovet mer enn 10 timer i strekk, ikke engang som baby..

Hva skulle jeg ha gjort, bundet dem fast til senga.???

Skrevet

Hun er ett år. Og sover like lenge som en ettåring bør sove!

Skrevet

Forstår det at du ikke tok helt poenget med innlegget mitt.

Det var en grunn til at jeg skrev punkt nummer fire. Interessen min for deg og dine barns rutiner og dager er ganske liten.

Skrevet

Å legge seg to timer før enn vanlig er noe annet enn å forandre søvnrytmen. Før datteren min begynner i bhg vil det være nok av tid til å venne henne til å legge seg to timer før enn det hun gjør nå.

Si meg, har du aldri vært i et land med barna dine, der tiden har ligget foran eller bak tiden i Norge? For det ville jo vært nærmest barnemishandling hvis de skulle bli nødt til å venne seg til å sovne en-to timer før enn det de gjør til vanlig.

Nei det er nok ikke så vanskelig som du tror...

Skrevet

1. Barn regulerer søvn selv, dvs de våkner når de er uthvilte. Et barn har søvnbehov etter alder, f.eks. 12 timer ved 3 år og da vårt barn legger seg kl 20.00 og våkner kl 08.00 får barnet den søvnen det trenger

(se "Sove hele natten" utgitt av Cappelen)

2. Vi er ikke slappe, vi tar hensyn til vårt barns behov, og vårt barn nekter å legge seg før kl 20.00

3. Se nr 1

4. Legger ikke barnet tidlig for å kunne kose meg alene, legger ikke barnet sent fordi jeg blir ensom. Hvorfor? Legger barnet når det ER trøtt!

Selvom DITT barn må legges tidlig for å kunne fungere i hverdagen betyr ikke det at alle andres barn må det samme for å kunne fungere, HI! Barn er ulike og det gjelder også deres søvnbehov!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...