Gå til innhold

Gravid-bilbelte, nødvendig eller bare tull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørt så forskjellig om det er vits med garvidbilbelte eller ei. Brukte det forrige gang men er usikker på om jeg skal kjøpe nå.

Noen som har peil....er det dokumentert noen sted?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare tull i forhold til sikkerhet, men god i forhold til komfort.

Har desverre ikke tid til å lete opp kilden på dette, men det er sikkert noen andre som gidder.

Skrevet

Takk.....;-)

Skrevet

Jeg ble påkjørt da jeg var gravid i uke 18 og det vanlige bilbeltet strammet slik over magen min at jeg fikk premature rier.

Jeg ble innlagt på sykehuset. Heldigvis gikk det bra, men legen anbefalte meg gravid-bilbelte slik at magen ikke ville få samme smellen hvis jeg skulle være så uheldig igjen.

Det gikk heldigvis bra med babyen, men det så skummelt ut en stund :(

Skrevet

Jeg brukte det stort sett under graviditeten. Er jo usikkert om det har noe for seg, men jeg tenkte at om jeg skulle være i en ulykke og det hadde gått galt med babyen ville jeg slippe å tenke- enn hvis jeg hadde brukt gravid bilbeltet.. Men er jo veldig komfortabelt også(:

Skrevet

" Produktene som er testet er for svake til å påvirke bilbeltet negativt. Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri helt upåvirket. Det betyr at det er greit å bruke disse produktene, men at de helt og holdent må sies å være produkter som øker komforten, og ikke sikkerheten.»

Skrevet

Jeg syntes det var helt grusomt å ha på meg, følte at jeg fikk både det og trusa lagt oppi du vet hvor. Jeg hadde tenkt å bruke det pga sikkerheten, men droppet det.

Skrevet

Når man er gravid, så skal beltet ligge under magen sånn at ikke babyen skades i en kollisjon. Jeg syns ikke det var så lett uten gravidbelte. I tillegg, så tenkte jeg at hvis det "kanskje, kanskje, muligens" kunne gjøre at babyen ikke ble skadet i en kollisjon, så var det en billig investering i forhold til det. Jeg brukte det ikke hele tiden, men hadde det i pasasjersetet i vår bil hvor jeg oftest satt når jeg satt i bil. Jeg orket ikke å ta det med meg rundt. Jeg kommer nok til å ha det i vår bil når (hvis) jeg blir gravid på nytt nå.

Skrevet

Vis man tenker litt etter så ser man jo at de beltene er alt for svakt konstruert til at det kan holde på plass et bilbelte under en kollisjon... Det er ganske store krefter det er snakk om, selv i rellativ lav fart. For det første så er det en strikk i de beltene som kommer til å tøyes i det bilbelte strammes. Holder strikken så vil nok trykk knappen evt borrelåsen ikke holde og bilbelte vil bli dratt opp i sin naturlige possisjon.

Det provoserer meg at de kan reklamere for dette som et sikkerhetsprodukt. Komfor derimot er jeg med på at det kan skape... så syntes du det er ubehagelig og ha det over maven så har det jo sin nytteverdi :)

Skrevet

Brukte det i første svangerskap med håpet om at det skulle hjelpe, men så var det slik for meg også: "Jeg syntes det var helt grusomt å ha på meg, følte at jeg fikk både det og trusa lagt oppi du vet hvor" , så denne gangen lot jeg det ligge på loftet.

Det virker ikke som de reklamerer for, og hadde det gjort det hadde det vært forbudt å bruke.

Synd at det ikke blir utviklet et produkt som virker og vil bli godkjent. Trist at den ufødte ikke er mer verdt.

Skrevet

tviler sterkt på at den holder ved en krasj. Min røyk av seg selv etter 3 måneder, leverte den inn og tok kontakt med produsenten for å få en forklaring. Fikk ikke noe svar, bare en ny der jeg hadde kjøpt den. Det var den dingsen du tar opp mellom benen som røyk ved festet til den man sitter på.

Skrevet

Jeg valgte å være på den sire siden, så jeg brukte det! Var også helt fantastisk for bekkenløsningen! :-D

Skrevet

Ei jeg kjener ble påkjørt da hun var gravid. ungen ble skadd for livet etter kollisjonene, og det er faktisk bevist at ulykken har skylden og at det var bilbelte som var den direkte skadeårsaken..Hun hadde ikke gravidebilbelte, og ville med det ha ungått at ungen ble skadet..

Så jeg vil si at gravidebelte er et must, da man aldri vet hva som vil skje..I en større kollisjon er det mulgi det ikke gjør mye fra eller til, men dette var mer en krafitg påkjørsel,- og det gikk galt..

Folk må få gjøre hva de vil, skal ikke moralisere, men som sagt, det er bevist, fastslått og "godkjent" av lege, sykehus og forsikringsselskap at det er en trafikkskade ungen har, forårsaket av selen ved påkjørsel, mens han vlå i mors mage. spør meg ikk ehvordan de kan fastslå det så bombastisk, men det har de altså....

Skrevet

Ja, det er kanskje ikke så vanskelig å konkludere med det, gravidbeltet hadde ikke hjelpt babyen noe særlig alikevel mener de som har testet dette beltet og dermed godkjent det for salg.

Skrevet

Hvordan vet du hva utfallet ville ha vært ved bruk av gravidebelte da? Det finnes ingen tester som kan dokumentere at gravidebelte er bedre ved kollisjon enn vanlig bilbelte. Trygg Trafikk anbefaler ikke gravidebelte noe mer enn vanlig bilbelte.

Skrevet

Det er faktisk konkludert med det i dette tilfellet. At et gravidebelte ville ha berget ungen..Men det er noen år siden, og gravidebelte var vel nesten ikke på markedet enda...Som sagt, det var mer enn påkjørsel en kollisjon, altå ikke kjempekraftig..Hun ble kjørt inn i fra siden..Og er faktisk et av tilfellene som fikk leger, jordmødre og annet helsepersonell til å øke opplysning omkring gravidebelte og fikk det "kjent " på markedet.....

Så jeg sier igjen,,I en kraftig kollisjon er det mulig det ikke gjør noe til eller fra, men i mindre påkjørsler så kan det utgjøre stor forskjell, avhengig av lengden på svangerskap og stilling på babyen..

Skrevet

Jeg må bare kverrulere litt, for det finnes ikke noe dokumentasjon på at et gravidebelte er bedre enn vanlig belte.

Skrevet

Vel, jeg sier igjen, det ER konkludert med i dette tilfellet, Str i journal fra sykehus, papir fra leger som har undersøkt ungen i ettertid og fra forsikringsselskap...Et gravidbelte i en slik påkjørsel vill faktisk ha greid å holde beltet "nede mellom føttene" og ike glidd opp så ye at hodet kom i klem og ga banret hjerneskade...Alder på skade kunne nemmelig fastesset til den uken ungen var i da kollsijon skjedde,- og ultralyd etter kollisjon , sammen med merke etter belte på magen hennes vises at beltet påføtrte skaden,- og videre tester har vist at gravidebelter holder igjen selen i lignende kollisjoner,- eller påkjørlser osm dette var..

Men jeg sier ijgen..Det var ingen krafitg kollisjon, meget mulig dere har rett når dere sier at det ikke vil redde noen i slike tilfeller, men det er nå bare slik at jeg vat av noen som er påvist trafikkskadd pga at gravidebelte IKKE ble brukt, og da velger JEG å forholde meg til det. Har snakke tlitt med moren og akkurat denne ulykken var vel faktisk en utløsende faktor i forhold itl å begynne "storpromotering" av disse beltene...

Igjen, meget mulig ikke effektiv i kraftig kollisjon, men i påkjørlser kan den utgjøre en stor forkjell, da det her er snakk ommye mindre kraft...

Skrevet

Hmm.. men trodde testene viste at beltet går opp igjen på magen i kollisjonen likevel...

Jeg brukte slikt belte, for comfort og fordi jeg har lest om en som koliderte med det på og fikk tydelige merker etter beltet i den posisjonen det lå med gravidbeltet på.... Så er jeg også usikker på hvor omfattende dette er testet. Jeg tror ikke at det vil hoppe opp igjen i et mindre sammenstøt, for det sitter ganske så fast.... i alle fall den typen som jeg har. En blir også advart mot å plaserer beltet løst langer nede på kroppen enn det er ment å gjøre, og at å ha beltet på riktig kan redde liv. Når jeg hadde gravidbeltet på satt det vesentlig bedre enn bletet gjør om jeg bare flytter det litt ned.... SKjønner ikke den logikken og ønsker å se omfattende tester av det før jeg avskriver det selv.

Skrevet

SOm jeg sa, det JEG snakket om var og regne som "Mindre sammenstøt",- og da var det altså forskjell på hjerneskadd/frikst barn.... En større kollisjon kan vel uansett hvr bra et gravidebelte blir medføre stor fare for skade på en baby, så der vil nok ingengitn bli "bra nok" vil jeg tro.

Skrevet

Men man vil jo aldri kunne vite hva som hadde skjedd om hun hadde hatt gravidebelte istedet. Jeg forholder meg heller til anbefalinger fra de som har greie på det (Trygg Trafikk). Jeg har også hørt om en brannmann som bestemt mente at små barn burde sitte forovervendt i forsetet på biler med airbag. Dette var da basert på hans erfaring som førstemann på mange ulykker. Allikevel så viser jo alle tester at det ikke er srlig lurt.

Skrevet

Vel, om du hadde kjent noen, slik jeg gjør, så hadde du kanskej ikke vært så kritisk.... Jeg hadde aldri i verden turt å ikke bruke gravidebelte etter dette,- for det er så utrolig trist og tenke på hver gang man ser denne ungen...Hvordan hadde h*n vært om det ikke hadde skjedd..Hva vil fremtiden bringe osv osv..Men som med alle barn med funksjonshemningeer,- det er en solstråle uten like, og vet jo ikke av annet, og er derfor VELDIG fornøyd med livet sitt..:o)

Men det kunne mest sannsynlig vært så veldig, veldig annerledes.....

Man blir litt ekstra engasjert npr man blir "truffet" sånn av en diskusjonstråd,- og det blir litt som med røyking...Ingen som kan si at ungen ble for tidlig født, med hareskår og ekstremt lav fødselsvekt i fohold til uke den ble født pga at moren røyka under svangerskapet..Selv om ALLE disse faktorene er BEVISELIG at skjer OFTERE med barn av røykere...Det skjer jo også med barn av ikke røkere..... barn blir skadd i bilulykker MED gravidebelter, og barn kommer fra bilulykker UTEN gravidebelter uten men.....MEn hva skader det å stumpe røken? Hva skader det å bruke gravidebelte? Når ma ntenker på ungen????

Skrevet

Det kan ikke sammenlignes med røyking i svangerskapet, det er jo dokumtert skadelig.

Jeg tviler ikke på at legene kunne vise til at det var beltestrammingen som gjorde skaden på babyen, men legen har vel ikke foretatt tester som sier at gravidbeltet ville hjelpt babyen i sammenstøtet? Hadde gravidbeltet fungert slik som reklamen sier, så ja, da hadde kanskje barnet vært frisk, men trygg trafikk sier jo at det ikke har noen effekt utenom komforten. Om presset fra beltet over magen var så kraftig at babyen fikk hjerneskade, hadde ikke gravidbeltet hjelpt alikevel.

Det skader ikke å bruke gravidbeltet, men man tenker nødvendigivs ikke noe mer på barnet sitt enn de som velger å la være å bruke det, man får bare en falsk trygghet.

Sendte mail til trygg trafikk første gangen jeg gikk gravid og spørte etter å ha kranglet en del om det her. Jeg var en av de som syns det burde brukes sånn i tilfelle det hadde positiv efffekt. Fikk til svar det samme som de nå har valgt å legge ut på nettsidene sine: at det ikke påvirker bilbeltet, og at det hadde vært forbudt om det gjorde det på noen måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...