Gå til innhold

Kan jeg fly til USA i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fetteren (og kona ) til mannen min er leger i usa og de anbefalte mannen min som har bodd 9 år i usa om at vist han kom i en ulykke noen gang så skulle han si at han ville bli kjørt til et offentlig sykehus og de gjør det samme selv også .Ja ,det er kanskje litt slitt ol på et offentlig sykehus ,men de har ikke noe dårligere medisinsk behandling der enn på et privat sykehus .

Hilsen 19.04.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja bedrifthelsetjenste var et greit ord på det.

Men dette var et stort og fullverdig sykehus som var eid av denne "bedriften".

Kan ikke si hvilken bedrift det er snakk om for da avslører jeg litt for mye av forskjellige grunner, he he.

Var uansett fornøyd, og samme hva opplegget kostet så betalte jeg ikke en krone.

Skrevet

Ja, 1904/1927, kommer man ut for en ulykke og ikke selv vet sine behov der og da, kan man gjerne begynne på et offentlig sykehus. Men den private forsikringen bør likevel være i orden. For akuttmedisinsk får man helt OK behandling på offentlig sykehus, så lenge det ikke står mellom liv og død og man er avhengig av topp kvalifiserte leger (og jeg ser absolutt ikke bort fra at et privat sykehus i slike tilfeller kan "overbehandle" en del, er jo lønnsom det....).Men er helseforsikringen i orden kommer man snart videre, om det formålstjenlig. Slik at man kan få god behandling, ikke seile mer og mindre i sin egen sjø, slik man gjør etter akuttfasen.

Neida, man ligger ikke og forblør i gata i USA heller om man ikke har helseforsikringen i orden (det gjorde man ikke i Norge i 1939 heller, det). Men etter akuttfasen er du mindre interessant å bruke pengene på i det offenlige helsevesenet her. For rammene er meget trange (rammene til det norske helsevesenet er rene luksusrammene sett fra amerikansk offentlig helsevesens side, hadde man hatt fjerdeparten av disse midlene til rådighet pr potensiell pasient (altså pasienter uten helseforsikring), hadde ting sett mye bedre ut enn det nå gjør). Og akuttfase prioriteres. Med hard hånd! Så her er det ikke et spørsmål om å operere f eks en muskelskade i foten etter ei ulykke dersom det koster det halve å amputere foten! At du skal ha et liv etterpå er uinteressant. Det er ikke slik man får pengene til sykehuset til å rekke lengst mulig! Akutthjelp har du fått, og leve videre kan du! Og vel, det var jo ditt eget valg ikke å ha helseforsikring som kunne gi deg en bedre løsning!

Skrevet

Jada, frokostquiz, det er ikke uvanlig at en større virksomhet har andel i et sykehus i USA. Og er den stor nok, eier den kanskje et sykehus alene også. Og da er du, med få unntak, sikret en behandling som ikke står tilbake for hva du får på ett norsk gjennomsnittssykehus.

Ellers er ting som både helseforsikring på et visst nivå og en viss pensjonssparing i ditt navn i bedriften (betydelig mer enn norsk OTP, for å si det slik), helt vanlige vilkår å ta en i en amerikansk arbeidsavtale, om det ikke er fullstendig ufaglært arbeidskraft (som man regner med ikke blir værende i stillingen lenger enn høyst nødvendig). Firmahelseavtale (ofte for både kone og hjemmeværende barn inntil f eks 16-17 år) er f eks mye mer vanlig i USA enn firmabil i Norge. Antall dager/uker med betalt ferie likeså. For ingen i USA har jo hørt om noe tilsvarende "lov om feriepenger". Nei her får du selv inngå avtaler om hvilke goder som skal følge jobben. Ingen avtale, intet gode! Loven sikrer deg ingenting! Verken åttetimersdag, femdagersuke, matpause, lov til å være borte fra jobben selv om du er syk (mer enn en amerikaner har fått oppsigelsen overlevert på sykehuset tredje fraværsdagen), ferie/fri, toalettpauser mens du er i arbeid(!)....... Glemmer du å avtale, har du ingen rett. Gjett hvorfor USA har så mange advokater!

Selvsagt skal du ikke si noe om hvilken bedrift det er, det venter jeg absolutt ikke, du opptrer på et anonymforum, og jeg forventer at du vil være så anonym som mulig, akkurat som meg selv. Men jeg antar jo at det er enten en meget stor virksomhet eller en virksomhet som enten er i "helsebransjen" selv, eller i nær tilknyttet bransje (f eks et universitet av litt størrelse, med eget universitetssykehus). Og, nei Frokostquiz, du trenger ikke verken bekrefte eller avkreffte, jeg respekterer som sagt din rett til anonymitet, jeg bare trekker mine resonnementer ut fra hva du har fortalt. Resonnementer jeg ikke trenger å få verken bekreftet eller avkreftet for min del.

Mitt poeng var bare at "din opplevde behandling" ikke er "amerikansk standardbehandling" for en som kommer uten helseforsikringen i orden, i tilit til at "pappa Amerika" ordner like godt opp i helseproblemer for en som "mor Norge". Men om helseforsikringen er ordnet privat eller av arbeidsgiver, det har da ingen betydning. Annet enn for din egen lommebok.

Skrevet

US flyr direkte fra Oslo til Philadelphia..

Forøvrig hadde jeg reist med SAS som operer i norge osv.. kjøpsloven og så er det nå en gang slik at er du akseptert ombord, så er du akseptert og da er risikoen gått fra deg til flyselskapet, men har du ikke de rette papirene i orden, så kan du bli nektet ved innsjekk.. utover det.. god tur.

Skrevet

Sorry, 2130, kjøpsloven (går ut fra at du mener forbrukerkjøpsloven) er ikke mye å komme drassende med her! Denne gjelder kjøp av TING og ingen norsk domsstol vil akseptere at du har kjøpt en TING.

Dessuten, på din hjemreise, med start i USA er det amerikanst lov som gjelder! Og der er prinsippet "hva er avtalt" (altså hva står i selskapets betingelser/"terms of conditions". Prøver du å ta i bruk en billett har du (ved din handlemåte) godtatt disse! Godtar du ikke disse, skal du kreve billetten refundert!

Og "risikoen gått over til selskapet". Ja for den turen, og under forutsetning at du ikke har opptrådt "svikaktig", altså ikke brutt selskapets (rimelige) vilkår. Noe du har om du ikke, av eget initiativ ikke gir opplysninger om din graviditet når avtalen sier at du skal det! Men har du oppfattet at du faktisk på en flyreise har to billetter! Og hat du har fått TURbilletten godkjent betyr ikke uten videre at du får RETURbilletten godkjent!

Nei dette var visst virkelig forståelsen av at "norsk kjøpslov sikrer meg i hele verden, siden jeg har kjøpt av noe av noen som (også) har kontor i Norge".Du blir ikke den første som får en overraskelse den dagen du oppdager at det ikke er tilfellet!

Skrevet

Jeg har bodd i USA i elleve år, og dere som skriver om det amerikanske helsevsenet har tydeligvis ikke peiling! Var det ikke noen her som så "Sicko" av Michael Moore?

Skrevet

Signerer siste her ja. Det er en god grunn til at Obama vil at alle skal få helsetilbud i USA. De som har skrevet i tråden her tror visst alt er bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...