Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #1 Skrevet 28. juni 2009 begynnelsen av November i to uker når jeg har termin 8 februar? Hva skjer isåfall, skulle fødselen starte? Skal ha planlagt keisersnitt.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #2 Skrevet 28. juni 2009 Selvsagt kan du fly om flyselskapets regler tillater at du gjør det, det tviler jeg på, men det er lenge siden jeg studerte slike regler. Men å prøve å reise som høygravid uten at flyselskapet er informert og har godtatt graviditeten vil gi deg problemer med i det hele tatt å komme om bord. For ikke tro at sikkerhetskontrollen lar være å varsle flyselskapet om at du er høygravid! Ellers reiser du jo på egen risiko om fødselen skulle starte. Selvsagt er kabinansatte også teoretisk drillet i å håndtere en fødsel, men de aller, aller fleste har ingen annen erfaring fra dette enn sin egen fødsel. Må flyet ta en nødlanding pga din fødsel, er det for øvrig DU som får regningen etterpå, om du ikke skriftlig har fått bekreftelse fra flyselskapet at det er OK at du reiser i en slik situasjon. En slik regning kan bli temmelig høy, med erstatning for forsinkelse til alle om bord, erstatning til passaserer på neste flight pga forsinkelse/kansellering av denne, omkostninger ved ekstra landing/take-off, erstatning til flyselskapet for "ryktetap"..... Skulle fødselen starte i USA bør også lommeboka være i orden! For da svir du lett av en halv million eller så, om du ikke skal havne på et sykehus for "fattige" uten amerikansk helseforsikring, med LAV medisinsk standard! Ingen amerikanse sykehus ellers vil nemlig åpne dørene for deg, uten at du enten har en slik helseforsikring kjent av dem (altså amerikansk!) eller beviser at du har pengene klar, her og nå! En vanlig reiseforsikring dekker i utgangspunktet ikke en slik fødsel, siden fødsel ikke er "sykdom". Du kan sikkert tegne en tilleggsforsikring, men du må regne med en temmelig høy pris for denne.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #3 Skrevet 28. juni 2009 Er du over her helt fjern eller? HI spør om hun kan reise når hun er ca 28 uker på vei!!! Man kan fly, godkjent av alle flyselskap, opp til uke 36. Så det er no problem. Jeg var i USA to ganger under min graviditet, uke 18 og uke 33. (Mannen min er amerikansk) Dette gikk veldig fint. Skulle fødselen starte og flyet må gå ned, får du absolutt ikke regningen for dette, dersom du flyr innenfor den godkjente periosen- 36 uker. Min reiseforsikring med trygg vesta dekket forøvrig fødsel i USA, så ville ikke fått noen regning skulle den ha startet der. Skal du ha planlagt ks, tar du bare med brev fra sykehuset som sier at skulle fødselen starte, så skal det tas keisersnitt pga sånn og sånn. God tur!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #4 Skrevet 28. juni 2009 Hahahahahahha dette var dagens! Takk for en god latter anonym 13.45, snakk om å engasjere seg i noe du ikke har peiling på en plass:-D
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #5 Skrevet 28. juni 2009 Hahaha enig!!! Liiiiiiiiiite dust, liksom! Nei, reis du HI, og kos deg!!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #6 Skrevet 28. juni 2009 Frem til uke 36 dekker europeiske kostnader i forbindelse med fødsler og komplikasjoner. Du kan i prinsippet fly til b dag i usa, men jeg ville nok ikke flagget min høygravide mage. (Selv hadde jeg vannvittig mange lange flyturer opp til uke 38, det var kanskje litt drøyt og jeg ville nok ikke ha gjort det igjen. MM
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #7 Skrevet 28. juni 2009 Det kommer bare an på flyselskapet. En jeg kjenner reiste hjem fra USA tre uker før termin. Sjekk reglene flyselskapet og at reiseforsikringen din dekker utgiftene dersom det skulle bli tidlig fødsel.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #8 Skrevet 28. juni 2009 Du bør da hjem med Continental (eneste amerikanse selskap som flyr direkte til norge) som opererer under FAA regler. Deres regleverk er betraktelig mere liberale.
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #9 Skrevet 28. juni 2009 Den vanligste regelen med 36 uker burde jo være liberalt nok for de fleste ville jeg tro altså, jeg mente ikke å anbefale HI å reise tre uker før termin ;-)
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #10 Skrevet 28. juni 2009 Jaså, ikke peiling en plass, 1357, 1400 og 1426? Flyr du i Norge, kan du fly fram til 38. uke. Flyr du i Europa gjelder vanligvis til utløpet av 34. eller 36. uke for IATA-selskap. Men flyr du i USA (altså med takeoff for flighten i USA) eller med et amerikansk flyselskap hvor en av "reiseendene" er i USA, er regelen til vanlig forbud etter 26. eller 28. uke, men med mulighet for unntak etter søknad , vedlagt legeerklæring som oppfyller nærmere spesifiserte krav (og som regel skal denne ikke være over 72 timer gammel, altså må den skaffes i USA for returflighten....). Slike søknader innvilges rimelig kurant om selskapet har har tillit til legen og (ikke minst) legens økonomiske evne til å tåle en rettsak ved en feilvurdering. Årsaken til at reglene er såpass strenge er at selskapet, for best mulig å sikre seg mot å bli saksøkt med krav om erstatning om mor/barn skulle få senskader som KAN relateres til flyturen, gjerne vil ha forhåndsdokumentasjon fra legen om at en slik flight I DETTE KONKRETE TILFELLET var fullt forsvarlig., Og så kan jo flyselskapet da etterpå saksøke legen om det selv skulle bli saksøkt , for da er jo legen medansvarlig. Disse reglene har du selvsagt, etter amerikansk rettstankegang, gjort deg kjent med, og akseptert, i det øyeblikket du gjør bruk av flybilletten i stedet for å kreve denne refundert. Og viser da sikkerhetskontrollen at du har brutt reglene, kan du selvsagt både nektes ombordstigning og få et økonomisk krav mot deg. Men dere, 1357, 1400 og 1426, leser jo selvsalgt ALLTID "terms of conditions" nøye, reflektert og kritisk når du inngår en avtale hvor amerikansk lovgivining gjelder (og hvor hovedregelen er "hva er avtalt", ikke "hva sikrer loven deg"!)? Eller satser dere heller på at amerikanske regler = norske regler? Selv velger jeg heller å være "dust", lese "terms of conditions" og forholde meg til dem eller finne en annen leverandør. Så slipper jeg å bli dust den dagen jeg har en konflikt!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #11 Skrevet 28. juni 2009 Vanligste regel i Europa, ikke USA, kjære kaklehøne. I USA er vanligste regel 26 uker! Men med store variasjoner. Air Alaska er vel ytterpunktet i ene retningen, det tillater deg å fly i inntil 3 dager før termin! Og i andre enden er laveste regel jeg kjenner 10 uker!
Miss Misantrop Skrevet 28. juni 2009 #12 Skrevet 28. juni 2009 Reglene er at du JAA, kun kan fly over 4 timer hvis du er under uke 34 og opp til svangerskap FAA. Selskapene har skjerpede regler. Selv fløy jeg til uke 38. Landet på Gardemoen en fredag og barnet ble tatt ut en mandag.
Gjest Skrevet 28. juni 2009 #13 Skrevet 28. juni 2009 Men med legeerklæring er det jo greit som regel da. Men uansett, som jeg sa først så må man pent lese reglementet som gjelder, for det avhenger som du sier helt av flyselskapet, så vi er nok enige :-) Ikke at jeg hadde orket å reise til USA i uke 28 med mindre det var helt nødvendig, type i forbindelse med jobb da.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #14 Skrevet 28. juni 2009 Ja, Miss Misantrop, du har helt rett. Innen EU/EØS, dersom flyselskapet er IATA-medlem (det er de aller fleste men ikke f eks Ryanair), sannsynligvis også uten IATA-medlemskap, men det har, så vidt jeg vet, aldri vært prøvd av EU/EØS-domstolen. Eller er dette en avtalesak mellom reisende og flyselskap. Og HI spurte faktisk vedrørende en reise som ikke var innen EU/EØS!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #15 Skrevet 28. juni 2009 Vi er veldig enige, kaklehøne, beklager så mye at jeg ikke fikk med meg innlegget ditt 1433, men siden innleggene ikke kommer etter logisk dato- og tidsrekkefølge, kan det bli vanskelig å holde oversikten når det kommer flere innlegg temmelig samtidig. Å få en "søknad" (som ikke er noen omstendelig affære, og som oftest avgjøres på en time eller to, om den kommer på dagtid, man trenger bare "noen" med myndighet til å bruke stemplet "approved" og sette navnet sitt på uten å risikere avskjedigelse på stedet) godkjent er høyst kurant. Forutsetningen er at denne er vedlagt en legeattest fra en lege selskapet for det ene ikke har dårlig erfaring med og for det andre at legen har sine forsikringer i orden (i et forsikringsselskap flyselskapet stoler på), slik at han kan saksøkes som medansvarlig OM noe skulle inntreffe. For et absolutt og udiskutabelt forbud under ALLE omstendigheter har ytterst få selskaper før man er i 39. uke, og flertallet ikke før man har passert uke 40! Inntil da er selskapet mest interessert i å vite at noen (andre enn "oss") betaler for utgiftene om det skulle skje noe!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #16 Skrevet 28. juni 2009 Hun er ikke høygravid i november uansett
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #17 Skrevet 28. juni 2009 Høygravid? Nei! Forsikring har man, og som norsk statsborger har man rett på god helsehjelp i USA. Det blir heller ingen erstatningskrav i forbindelse med flyturen i den graden du nevner, der er du nok langt på viddene.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #18 Skrevet 28. juni 2009 Høygravid? Nei! Forsikring har man, og som norsk statsborger har man rett på god helsehjelp i USA. Det blir heller ingen erstatningskrav i forbindelse med flyturen i den graden du nevner, der er du nok langt på viddene.
It's all about me Skrevet 28. juni 2009 #19 Skrevet 28. juni 2009 Oj, her sto det masse rart under. Men jeg fløy fra USA da jeg var i uke 33. dette var inkludert en innenlandsflygning også. Var ikke noe problem. Sjekket med United som vi fløy med og trengte ikke noe ekstra papirer og dill dall så lenge det var mer enn en mnd til tremin. Var ingen som varslet noe i sikkerhetskontrollen, ingen som nektet meg å sjekke inn og ingen som nektet meg å gå ombord. Derimot fikk vi gå ombord først. Da jeg var i USA måtte jeg ha flere kontroller, ul mm, og dette ble dekket av Norge AS, uten noe ekstra forsikringer. Måtte bare melde ifra til NAV og få et eget utenlands kort fra dem som viste at jeg var dekket. Men å dra på Cruise da jeg var 32 uker på vei, var derimot et problem, der er de strenge.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #20 Skrevet 28. juni 2009 Jaså, 1552, du har sjekket "terms of condition" for selskapet HI skal bruke, siden du så skråsikkert konkluderer med at jeg er langt på viddene hva gjelder erstatningskrav?? For legger du EUs regel om ansvarsfrihet de første 34 ukene til grunn begå du nemlig en stor feil! Og i amerikansk rettstenkning nøler man ikke med en sak om "terms of conditon" er brutt! Gjett tre ganger hvorfor landet har så mange advokater, og særlig på erstatningsrettens område! Som norsk statsborger har man rett på samme helsehjelp i USA som landets egne innbyggere (som ikke har helseforsikring) har rett på. Om du vil definere denne som "god" får det står for din egen regning, de fleste vil knapt vurdere ytelsene til det offentlige helsevesenet i USA som "gode", og derfor tegner også flertallet av amerikanerene private helseforsikringer. Man overlever (stort sett) i det offentlige helsevesenet der, det gjør man, men noe i nærheten av norsk "helsestandard" skal man nok ikke forvente, det har mer likhet med Norge i 1939! Det er nemlig ikke der du finner den dyktige legen og den samvittihetsfulle sykepleieren! Eller det moderne og oppdaterte utstyret. Men også der finner du idealister som gjør det beste ut av en vanskelig situasjon, o g som gjør en kjempejobb! Bare langt mellom dem! De fleste som er der er nemlig dårlig betalte folk, som er der fordi de ikke er dyktige nok for private sykehus som setter høyere krav til dyktighet og betaler vesentlig bedre. Ellers er det ikke uvanlig at man defineres som høygravid etter amerikansk tankegang i siste tredjedel av svangerskapet. Men etter europeisk tankegang her har du helt rett i "nei".
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #21 Skrevet 28. juni 2009 Uniteds regler er, som du sier, til 4 uker før termin. Enten du reiser innenlands eller transatlantisk til Europa. Sikkerhetskontrollen varslet nok, men siden du var innenfor Uniteds regler, merket sikkert ikke du dette, på annen måte en at du fikk gå ombord først. Det var nok ikke bare at du FIKK, du MÅTTE nok også, for hadde du blitt stående i ombordstigningskø, kunne det jo blitt sak senere om du hadde blitt uvel, siden selskapet hadde fått varsel om at du var gravid. Hjelp, en slik risiko tar ikke et seriøst selskap! Men, som du selv merket, cruiserederiets policy var en helt annen. Og i USA setter hver leverandør sin egen policy, kjent som "terms of conditions". Er ditt tilfelle innenfor denne er alt OK, er du utenfor har du store problemer om du "prøver deg". Og du oppfylte Uniteds "terms of conditions", men ikke cruiserederiets. Offentlig sykeforsikring har du i Norge og ytelser fra offentlig helsevesen i USA fikk du nok, akkurat slik en amerikaner ville fått i tilsvarende situasjon, det sikrer samarbeidsavtalene innen helse mellom Norge og USA, men var du tilfreds med det offentlige helsevesenet? De fleste amerikanere er det ikke! Særlig ikke den dagen de havner på sykehus!
It's all about me Skrevet 28. juni 2009 #22 Skrevet 28. juni 2009 Det offentlige helsevesenet i USA vet jeg ingenting om, brukte et helsetilbud som den vanlige mannen i gata ikke slipper inn på. Og oppfølgninga der er jeg super fornøyd med .o)
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #23 Skrevet 28. juni 2009 Vil da tro, Frokost-quiz, tro at du snakker om en form for "bedrifthelsetjeneste", siden den vanlige mann i gata ikke slipper inn her (jeg forstår "ikke slipper inn", som "ikke kan betale seg inn"). Ikke uvanlig i USA at en slik bedriftshelsetjeneste ikke gjelder bare den ansatte, men også (stort sett) kone og barn inntil en viss alder. Snakker vi her om en større og/eller internasjonal bedrift kan jeg så absolutt tenke meg at du er fornøyd. For disse er, jevnt over, av en kvalitet som går utenpå det meste av norsk offentlig helsevesen. Du vet, leverer ikke helseleverandør her hva arbeidsgiver forlanger, har man snart en ny leverandør! Men regningen fra helseleverandøren til arbeidsgiver (om helsepersonellet ikke er ansatt hos arbeidsgiver) var temmelig sikkert en del større enn refusjonen fra NAV til arbeidsgiver, basert på "offentlige takster". Noe som egentlig er helt uinteressant, så lenge man selv slipper å betale den.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #24 Skrevet 28. juni 2009 De offentlige sykehusene er like bra som de private i usa .Man får like bra behandling på et offentlig sykehus som på et privat .Fordelen med privat er at man slipper kø og at det er for de "rike".Men står det om liv ,eller feks fødsel så får man like bra tilbud på det ene som det andre .
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2009 #25 Skrevet 28. juni 2009 "De offentlige sykehusene er like bra som de private i usa .Man får like bra behandling på et offentlig sykehus som på et privat." (1904) Ja, DET er jo amerikanere flest helt enige i. Siden 80 % av dem som på noen måte kan ta seg råd til det, uten at det går ut over helt nødvendige basisbehov som mat og klær på en viss minstestandard, har en viss tilleggshelseforsikring, så mye man kan ta seg råd til (og ofte prioriterer vekk andre ting for å ha en slik forsikring). Man blir ikke overlatt til seg selv, man får et tilbud! Men ikke et bra tilbud, og det minner, ut fra forklaringer jeg har fått fra folk som har opplevd litt av innsiden på et amerikansk sykehus (selv har jeg aldri prøvd, jeg har reisesykeforsikring når jeg er utenfor Norden, og jeg har bare hatt litt bruk for den tre-fire ganger, aldri i forbindelse med et sykehusopphold), mye om slik vi tenkte "sykehus" i Norge rundt krigen (for i Norge var heller ikke, med meget få unntak, folk overlatt til seg selv om man trengte sykehus i 1939). Det mener i alle fall 80 % av amerikanerne selv! På hvilket grunnlag mener du de tar feil, 1904? Har du bedre erfaring med helsestellet i USA enn dem?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå