Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 26. juni 2009 #4 Skrevet 26. juni 2009 bare i vestfold vi sier det? Har flyttet til Oslo og et par jeg snakket med skjønte ikke hva jeg mente..haha..bonde fra 8 mil unna:-)
flypapir Skrevet 26. juni 2009 #5 Skrevet 26. juni 2009 Jeg har hvertfall ikke kjennskap til de ordene og jeg har bodd ulike steder på Østlandet (Oslo og nordover)..
Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 26. juni 2009 #9 Skrevet 26. juni 2009 Så rart.. nærat er vel at du kommer nær noe, nesten kommer borti noe, syns ikke det kan beskrives like godt med et annet ord enn nærat:-) Innat er nesten det samme.. feks å sette seg innat noe.. inntil ja, det er ordet;)
Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 26. juni 2009 #10 Skrevet 26. juni 2009 Tydeligvis bare her det sies da:-)
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #11 Skrevet 26. juni 2009 Det betyr nesten det samme. Nærat: Nær inntil. Eks: Jeg vil være nærat deg. Innat: inn til deg. Eks: Hold ungen godt innat deg. Noe sånt. Bruker det mye, men er så naturlig at det er vanskelig å forklare. Hilsen anonym fra Vestfold rett over her.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #12 Skrevet 26. juni 2009 Ja, det var bedre enn min første beskrivelse lengre ned. Men jeg tror jeg kom på flere: Eks: Jeg var bare så vidt nærat glasset og så "vælva" det. Eks: Sett det bordet innat veggen! Anonym fra Vestfold
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #13 Skrevet 26. juni 2009 Hehe, snodig. Har ikke tenkt over det jeg heller. Men dette er ikke ord jeg pleier å bruke når jeg skriver da. Som stiler på skolen f.eks. Bytter ut nærat med borti og innat med inntil. Anonym fra Vestfold
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #18 Skrevet 26. juni 2009 Bruker innat, men også innte. Kommer fra telemark
Gjest Sekretøsa Skrevet 26. juni 2009 #19 Skrevet 26. juni 2009 Jeg bor i Vestfold og sier det også Bor med en vestlending, og han holdt på å ramle av stolen første gang han hørte meg si "jors du på eller?" (skriver jo gjørs, men dog) Han måtte spørre en kollega som bodde i larvik om det faktisk var et ord!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #20 Skrevet 26. juni 2009 sier både nærat og innat: er fra midt-telemark.... kjæresten min lo seg skakk første gang han hørte det, men syntes etterhvert at særlig innat er et koslig ord, i allefall når jeg bruker det om kvelden fordi jeg vil ligge netopp "innat" ham i senga
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #22 Skrevet 26. juni 2009 Je å brukar de orda, e fra Buskerud :-)
Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 26. juni 2009 #23 Skrevet 26. juni 2009 hehe:-) Ja, den er også i bruk..
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2009 #24 Skrevet 26. juni 2009 Er "himla" brukt andre steder i landet enn vestfold eller? Eks: Er det så himla nøye da? Slutt å himle med øya!
Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 26. juni 2009 #25 Skrevet 26. juni 2009 Da er det flere da:-) Jeg snakker egentlig veldig pent, men har noen sånne uttrykk innimellom..så det høres sikkert rart ut. Nærat og innat, og mævler og gævler..og rognær'e for æ..sitter igjen altså:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå