Gå til innhold

Hvordan kommer vi ut av skrike-til-barna-uvanen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonym 0958

Ja, jeg godtar at jeg noen ganger får "nei" uten forklaring, f.eks hvis jeg spør om å få ta ut ekstra penger og får nei til svar spør jeg ikke hvorfor eller nekter å forlate butikken før jeg har fått penger eller tilfredsstillende svar. Jeg er uenig i at barn alltid skal behandles som små voksne.

Se for det situasjonen at du trenger hjelp i en butikk og ungen bryter inn og krever oppmerksomhet: setter du deg ned på kne, ser ungen inn i øynene og forklarer mens butikkansatte må vente?

Hva tror du hadde skjedd med strukturen i militæret om alle rekruttene skulle fått forklaring på alt de gjorde? Eller om operasjonssykepleieren skulle fått forklaring hver gang på hvorfor hun skulle gi instrumenter til kirurgen?

Det er forskjell på voksne og barn og barn kan ikke alltid har fortrinnsrett, de må finne seg i at svaret er nei og ikke mer - noen ganger - Jeg tror ikke barn tar skade av det, tvert i mot tror jeg de har gått av å vente, å høre på uten forklaring og lyde med en gang. Det kan være farlig i situasjoner hvis barnet først må ha forklaring på hvorfor det skal stoppe en handling før det stopper. Og senere i livet er det bra å ha med seg at man ikke alltid kommer først.

Men som regel er jeg enig i at barnet må skjønne hvor grenser går og hvorfor. Barn skal tas med fordi de er en del av familien/samfunnet. Hvis de blir hørt føler de seg også viktige. Og det er de.

hi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er også viktig at konsekvensene kommer med en gang og er logiske. Det kan også være vanskelig, synes jeg.

Skrevet

Hallo, 10-15 regler er ikke vanskelig å huske. Tenk bare p hvor mange regler det f.eks er i en barnehage? eller på skolen?

Man skriver dem jo opp og henger dem på en synlig plass også. Så kan man lese de for barna med jevne mellomrom. gjør dem korte og lettfattelige.

- ikke lov å rope

- ikke lov å slå

- ikke lov å løpe ut i veien

- holde hånda til en voksen når man skal over veien

- ikke lov å grise

- ikke lov å banne

- ikke lov å kaste ting

- rydde opp etter seg

- komme når man blir ropt på

- ikke lov å ta fra hverandre noe

det blir jo sånne regler som er enkle å huske og skjønne, logiske regler...

Skrevet

Noen kloke svar har du fått, jeg regner med at du klarer å skille ut dem selv. En viktig ting jeg hang meg opp i, var svaret med regler. For all del, styr unna så mange regler, og ikke bruk tid og energi på å forklare barna hva dem ikke får lov til.

Ut fra innlegget ditt, vil jeg anbefale deg noen regler, som garantert vil hjelpe:

1. Lytt når når noen prater til deg.

2. Si en positiv ting til hverandre hver dag.

3. Inne bruker vi innestemme.

Ikke ha mer enn 3, max 4 regler. Sørg for at reglene er "positive", og både store og små må overholde reglene.

Etter en uke har du plukket av dere problemene.

Ros mye, for alt, du kan aldri få gitt barn for mye ros. Overse det negative så langt det ikke blir alvorlig.

Gi både 7 åringen og 4 åringen litt ansvarsoppgaver, en hver for seg og en sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...