Gå til innhold

Ammefiendtlig politikk?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt og skumleste en artikkel i foreldre og barn om en eller annen venstrepolitiker som mente permisjonen må deles likt mellom mor og far. "Det er jo bare å pumpe ut morsmelk å gi på flaske."

Ble så "førbainna" av dette utsagnet at jeg slang fra meg bladet og ble drittsur. Vi skal amme til barnet er ett år, men vi skal bare være hjemme i fem-seks måneder...

Synspunkter? Enig? Uenig?

Jeg er VELDIG uenig i dette.

1. Det er MYE arbeid å pumpe.

2. Det er ikke alle som klarer å pumpe seg like lett.

3. Mye bruk av flaske kan gjøre at barnet avviser puppen, noe som igjen vil føre til enda mer arbeid om man vil fortsette ammingen (kun gi mm på flaske).

4. Om barnet må ha mat om natten så må mor opp å amme. Ikke særlig gunstig når man må tidlig opp og i tillegg fungere på jobb.

Dustepolitikere!! (Usaklig, ja jeg vet, jeg blir bare så utrolig engasjert).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke staten skal bestemme hvordan vi fordeler permisjonen, men jeg synes de skal legge mer tilrette for far (at han har selvstendig opptjening, at hans avvikling ikke er avhengig av at mor jobber over 80% etc).

Men jeg er ikke enig i at det er så umulig å jobbe med små barn. For meg var det i hvert fall mulig ved at:

1. Pappan tok barnet om natten hvis det våknet utenomm amming.

2. Pappan nattavvente barnet relativt tidlig slik at jeg fikk sove (han bysset og bysset og bysset)

3. Jeg ammet barnet før jeg gikk på jobb.

4. Pappan kjørte meg på jobb og gikk trilleturer rundt i området før neste amming (dette bvar kun den første mnd da barent var lite)

5. Faste måltider ble introdusert i den perioden jeg var borte (jeg tror faktisk mitt fravær gjør at barnet lettere begynenr å spise annen mat).

Jeg ammet førstemann i 16 mnd til tross for at jeg jobbet, andremann er nå 11 mnd og like glad i puppen selv om jeg er vekk store deler av dagen. Har aldri pumpet en cl jeg!

Skrevet

ja det er en gjeng dustepolitikere som ikke klarer å se lenger enn til sin egen nesetipp...

JA- de burde tilrettelegge bedre for at far skal kunne være hjemme!!

MEN vi skal vel for pokker kunne bestemme selv hvordan vi ønsker å gjøre det!! Ingen som sitter på noe storting i Oslo skal få bestemme om far skal være hjemme med barnet eller ikke.....av og til kan man få lyst til å "#%"#¤#!

Skrevet

jada,blir veldig engasjert og har enkelte politikere laaaangt i vranghalsen!

Skrevet

Jeg fullammet i 7 mnd, og ammet til den lille var over 2.5 år så melk hadde jeg. Likevel gikk det ikke an å pumpe melk ut fra puppene mine. Prøvde utallige pumper, manuelle og elektriske. Fikk også komme på sykehuset og prøve den de hadde der. Gikk ikke da heller. Så har ei som aldri i sitt liv har hatt en flaske i munnen.

Er det da vi skal støtte butikkene og heller kjøpe inn tonnevis med mme kanskje? Passe på at handelsstanden ikke går konkurs;)

Skrevet

JEg er enig i at politikken til en viss grad er ammefiendtlig.

Men jeg ser også med forundring på at så mange mødre tviholder på sin permisjon, amming eller ei. Og jeg ser også at både mødre, fedre og politikere, ja til og med NAV selv, ikke kjenner sine egne regler og muligheter slik permisjonen er lagt opp nå!

For far HAR egen opptjeningsrett, far KAN avvikle egen permisjon.

Det eneste det fordrer er at mor er i aktivitet. Jobb eller skole.

Skjønner ikke at det er så vanskelig jeg? Det står jo der sort på hvitt, på NAVs egne sider.

Og så sabla vanskelig kan det da ikke være for mor å fylle det aktivitetskravet dersom far ønsker den permisjonen? Skole feks, kan jo være så mangt! Alt fra obligatorisk oppmøte hver eneste dag, til et par tre innleveringer over to semester og kanskje en eksamen eller tre?

Skrevet

Jeg er langt på vei enig med dere som reagerer, men ofte blir amming brukt litt vel mye som argument. Fra 7 mnd, i alle fall, er det mulig å få dette til og babyen kan komme på jobben også. Jeg har delt permisjonen mer med far av ulike årsaker, og det virker kanskje som de mest negative her inne aldri har gjort det.

Skrevet

Jeg begynte å jobbe da småen var 8 mnd og her er min selvopplevde liste:

1. Pumping ER mye jobb

2. Jeg hadde vansker for å pumpe og måtte ta det i tre omganger for å få nok til et melkemåltid

3. Det hadde aldri gått bra om ikke det var for at pappaen hadde mulighet til å komme med småen i lunsjen hver eneste dag fram til han ble litt over ti mnd

4. Det er veldig slitsomt å ikke få skikkelig med søvn ...

5. ... for barnet kan faktisk begynne å bli enda mer fokusert på puppen når mor begynner å jobbe

Vi valgte nå denne ordningen frivillig, men tro meg når jeg sier at det bør være noe mor og far selv finner ut av, for det er ganske mye jobb å få det til å fungere. Det krever en motivert mor og en motivert far :-)

Skrevet

Jeg jobber ca. en halvtimes kjøring unna der vi bor. Vi har en bil. Så at det er enkelt for far å stikke innom jobben for at ungen skal ammes er ikke bestandig riktig....

Hadde jeg jobbet i nærheten - ja - erteposen får twins - da hadde det vært enklere.

Skrevet

Takk for at dere deler erfaringene deres! Jeg kjenner at jeg roer meg litt ned her. Synes bare at kravene til oss damer av og til er litt vel høye...

Skrevet

Ikke sant. For all del, jeg kan godt ramse opp mange fordeler med ordningen vi valgte, men det er også veldig krevende. Jeg har full forståelse for at det ikke passer alle og synes det er rart når enkelte politikere nekter å se det. Greit nok med ti uker pappaperm, det burde vel la seg ordne for de fleste sånn på tampen av permisjonen, men tvungen todeling er jo ganske ekstremt.

Skrevet

Far her hadde 5 mnd av permisjonen til seg. Det var fordi det passet for oss. Jeg synes statlig innblanding i arbeidsfordelingen i hjemmet er helt fantastisk stupid. For ikke å snakke om t de går utover barna i de tilfellene der far ikke kan eller vil ta permisjon. Kvinnesaken og likestillingen går nå så langt at en blir barne- og kvinnefiendtlig. det er ganske artig.

Skrevet

Jeg tror det største problemet er at man helst vil at politikerene skal ordne opp for seg. Man vil ha frihet og det skal politikerene ordne mao. Samtidig gaper enkelte politikere over seg over det frie valg, barnehagestaten Norge, "den siste komuniststat" osv. osv. Jeg overbevist om at det fri valg består av 100 % å klare seg selv uten at staten bryr seg nevneverdig. Men da blir det gjerne gæli også. Forøvrig. Jobbet fra datter var tre mnd, fullammet til 6 og ammet til nærmere året. Gikk fint det, helt uten innblanding fra noen som helst.

Skrevet

Mange politikere argumenterer med at far kan jo reise til mors arbeidsplass for hver ammingsøkt...Er det virkelig rettferdig ovenfor far at han skal være nødt til å dilte rundt føttern våres når han skal være med barnet? For vår del er pendlingen såppas vanskelig at det rett og slett er umulig for far å ta barnet med til mors arbeidsplass.

MEN alt det der er uvesentlig..Det som betyr noe er at vi får lov til å bestemme over vår egen familie og vår egen måte å oppdra barna våre på!

Alt vil gå om man bare et innstillt på det, så tror de aller fleste av oss ville funnet en løsning på det hele om man måtte!

Hele poenget må jo heller være hvorfor vi skal måtte ødelegge det som skal være en god tid bare for at noen overhormonelle maktsyke tunellsynte pappskaller av noen politikere syntes det er såååååå enkelt?

Jeg gir meg vel en blanke i hva AP gjør med sine barn..MINE barn derimot er det JEG som skal bestemme over ikke de... :-P

Skrevet

Tror forøvrig at de familiene som legger opp løpet selv og selv er problemløsere i sitt eget liv, er de som kommer best ut på lang sikt. Det er muligens også de familiene som ser fordelen av å bo i ett velstandsamfunn best, og er takknemlig for det.

Skrevet

Veldig enig med prekæs.

Det virker som om enkelte her inne overhode ikke ser sammenhengen i politikken og tror at det hele er bygget opp rundt deres egen morspermisjon...

Skrevet

Ha ha, hvem var det som var overhormonelle, sa du? ;-)

Skrevet

det viser seg jo gang på gang at folk ikke evner og dele på permisjonen, derfor må det være en del som er forbeholdt far.

det handler ikke om at staten bestemmer hva dere skal gjøre med deres barn, det handler om hva staten vil støtte. det er ingen som nekter mødre eller fedre og være hjemme lenger, de må bare betale det selv.

og det er jo ikke akkurat overdrevent sansynlig at det blir en 50/50 deling av permisjonen de første årene. men mer til far blir det nok.

Skrevet

he he...ikke jeg ;-P

Jeg er vel heller lei, frustrert og irritert over AP etter flere bak-mål uttalelser det siste året... Så er jeg generelt lei av politikerene som bor og arbeider i Oslo sentrum og skal dirigere hvordan vi i distriktene skal leve og oppdra barna våre. Det er mange flotte og gode forslag for storbyene,men en dag må de våkne opp å se at Norge er et langstrekt land hvor mennesker bor i alle typer situasjoner. Vi kan ikke alle bare hoppe på en trikk eller buss for å komme til arbeid... Eller har de kanskje tenkt til å opprette amme-ruter for oss som pendler i kystnorge? trudde ikke det nei..

Jeg har nok fått hele AP og deres uvitenhet i vranghalsen.

Hvis man har fått et skrubbsår på kneet er det bedre å sette et plaster på enn å amputere!

Hva ville man vel ikke gjort for å fått seg en middag med vår "kjære" Huitfeldt eller Stoltenberg?? De to skulle fått seg en liten oppvekker om hvordan det hele fungerer. Man skulle jo tro de var voksne nok til å ha oppdaget at det er noen som bor nord for lillehammer,men man kan jammen meg lure av og til!!

Skrevet

Ja, man har vel litt ulikt syn på ting.

Noe sier meg at Siv Jensen og Per Sandberg ikke er spesielt ammevennlige heller - he he.

Skrevet

hehe... ja for folk som jobber i oslo har aldri reise vei til jobb..

Skrevet

nei vet du hva... hvordan man ønsker å dele permisjonen må man vel klare å avgjøre selv! Er man voksen nok til å få barn bør man klare å avgjøre dette også sammens!

Da må man heller få laget en kampanje for de "svake" (ikke ille ment) fedrene slik at de kan komme til mor å si hva de har lyst til og ikke!

I vårt hus samt i husene til alle småbarnsforeldrene vi kjenner så har vi noe vi liker å kalle komunikasjon. Komunikasjon er det vi driver på med når vi prater om hvordan vi ønsker at livene våre skal være. Permisjon er en viktig ting man bør komunisere lenge om slik at begge parter får sine behov og ønsker hørt. Står man så forskjellig og ingen vil rikke seg har man et alvorlig problem i forholdet.

Skrevet

skrev de som bor og arbeider i oslo SENTRUM ;-)

Skrevet

Jo, man blir jo fort litt eiersyk som mamma, så jeg synes nå egentlig det er helt i orden med noen pappauker, og ti er jo mer fornuftig enn seks. Da rekker far komme litt mer inn i det å være hjemme med barnet hvis han er heldig og kan ta ut alt sammenhengende.

Det som er dumt derimot er at far ikke får det hvis mor ikke har jobbet mer enn 50% i forkant eller av en eller annen grunn er hjemme ... som om ikke nettopp det er menn med hjemmeværende koner som trenger et lite innblikk i hvordan det er å være hjemme med barn.

Skrevet

Men så er det jo politikeres ansvar å se litt lenger enn hver husholdning og se på samfunnsperspektivet?

At menn er mer hjemme kan ha flere gunstige effekter selv om deg ikke gjelder akkurat DEG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...