Gå til innhold

Hvor høy stillingsprosent har du og mannen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi jeg mistenker at det "bare blir sånn". At hele familien har behov for at en skal være hjemme litt mer (hente tidlig, gjøre husarbeid, handle etc), men at det bare er en selvfølge at denne personen blir mamman. Jeg synes faktisk det både er spennende/hyggelig å være på jobb og å være hjemme jeg og det synes mannen min også - ergo deler vi på morroa.

Men uavhengig av jobben er det sikkert hyggelig for både mann og barn at han også jobber redusert. Hvorfor kan ikke begge jobbe 90 % for eksempel?

Hvis det er fordi en har lyst å være hjemme og ikke den andre så skjønner jeg det jo.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Det handler nok om at menn oftere har lederstillinger/mye ansvar på jobben, at menn har høyere lønn og i tillegg de tradisjonelle kjønnsrollene. Svært mange kvinner jobber også i yrker der stillingene gjerne er litt reduserte, f.eks som hjelpepleiere/hjemmesykepleie osv.

Skrevet

Ikke alltid nei.... hvis det er av økonomiske grunner er det ikke det.

Hvis det er av økonomiske grunner synes jeg veldig synd på mennene. Men rammer for eksempel 10% mindre lønn så hardt at det ikke er mulig å gjennomføre? Også ledere har rett på omsorgspermisjon =)

Jeg synes i hvert fall det er veldig ok å dele slik at begge jobber like mye og er hjemme like mye. Vi har det trangt økonomisk, men veldig hyggelig. Det blir ingen ferie og alle innkjøp planlegges til minste detalj, men vi har veldig mye tid sammen og koser oss fryktelig. For å klare det har både mannen min og jeg en annen kveldsjobb en kveld i uka.

Skrevet

Ser det du sier - men synes ikke det trenger å være sånn likevel.

Skrevet

han 100 % jeg 50 %=)

mini har beg i bhge 100 % og jeg skal etterhvert begynne å jobbe 80%--- vil ha hver fredag fri=)

Skrevet

Jeg: 100% (08.00 - 15.30)

Sambo: 100% (07.00 - 16.00)

Skrevet

Jeg tjener faktisk mer enn min samboer, og vi gjør mye husarbeid begge to. Jeg har bare lyst.

Syns du har en litt nedlatende tone her...

Skrevet

Vi jobber begge 100 % og har 1 barn.

Men mannen jobber nok i praksis nærmere 80 - 90 %, det er stort sett han som henter og leverer i barnehagen, og gjør andre praktiske gjøremål som må gjøres på dagtid, legetimer med vesla og slikt. Hans jobb er mer selvstendig og svært fleksibel og han kan ta det igjen på kveldstid og i helger om nødvendig, mens jeg er nødt til å jobbe en del overtid.

Skrevet

Frem til nå har vi jobbet 100% begge to, vi har 4 barn og jeg er fremdeles i permisjon med yngste.

Etter denne permisjonen forandrer vi litt på ting, jeg kommer til å jobbe 80% fast og mannen 50-80% fast. Da får vi litt mer fleksibilitet og frihet til å tilpasse jobben til aktiviteter i familien. Vi kommer begge til å jobbe ekstra, så realiteten blir en større stilling, sikkert nærmere 100%, men med "frihet til å velge" fra uke til uke og måned til måned :)

Skrevet

Vi jobber begge to 100%, vi har ett barn. Jeg har standard 37,5 timer i uka som arbeidstud, mens han har en arbeidsuke på 47 timer eller noe slikt (lege, de har lengre arbeidsuke enn 37,5 timer, så strengt tatt er vel det mer enn en 100% stilling).

Skrevet

Mannen min hadde forresten også ulønnet perm mens vi ventet på barnehageplass. Ingen av oss har lederstillinger, langt derifra, men jeg tjener nok en del mer enn ham.

Skrevet

Hittil har begge hatt 100% stilling. I praksis jobber mannen min kanskje 200%, hehe.

Har nå to barn, og jeg ønsker å gå ned til kanskje 80%, eller mer. Altså det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret, ja. Grunnen til dette synes jeg egentlig er personlig, og enhver familie må få velge det som passer best for dem uten andres fordømmelse.

Synes det er flott at mange menn velger å ta ut mer enn "obligatorisk" permisjon, og eventuelt jobbe redusert. I de fleste slike tilfeller er det vel slik at mannen da ikke tjener vesentlig mer enn kvinnen, og at han selv ikke har noe imot, karrieremessig, å redusere på jobben. Det er verre for en mann i lederstilling, og med en oppadgående karrierekurve, å velge å redusere stillingen sin (ikke alltid praktisk mulig). All ære til de som går i bresjen for likestilling her, men for mange vil dette innebære vesentlig økonomisk tap, og det er ikke ok for alle...

Skrevet

Fordi mannen min sin jobb ikke egner seg som deltidsjobb, og min har veldig mange deltidsstillinger... Og fordi at vi ønsker at det skal være sånn. Jeg har rikig nok 100% fast, men så lenge vi greier oss og det er OK for arbeidsplass, så skal jeg jobbe 75%. Godt å ha noe å gå på, dersom økonomien plutselig skulle ha behov for det:)

Skrevet

Og mannen ikke lyst? Har han ikke det så skjønner jeg det jo, men hvis det er slik at begge har lyst, men mor gjør det....nei da skjønner jeg det ikke.

Skrevet

Nei, han har vel egentlig ikke det.

Ungene er 2,5 år og 4,5 år og han ser ikke poenget i å være mer hjemme, men har ikke problemer med at jeg er det. Vi klarer oss godt økonomisk uansett, og har råd til både ferie, hus og bil ;-)

Skrevet

Jeg 80%, han 100%.

Av økonomiske årsaker skulle vi helst hatt 100% begge to.

Skrevet

jeg har 35% stilling og tar ekstravakter hvis jeg kan. Akkurat nå er jeg i sv.skap permisjon. Jobbet ca 60% før jeg gikk ut i permisjon. Er i tillegg 75% student.

Mannen har 100% stilling (+ mye overtid) og en 30% stilling.

Skrevet

Så enig her! Jeg vil ikke jobbe 100, så lenge jeg ikke må! Og jeg er overhodet ikke redd for at det gjør meg til en "dårligere" kvinne:-) Føler meg ikke en gang gammeldags eller undertrykt.

Svar meg gjerne på hvorfor det (på død og liv) bør være far som jobber redusert (?). Det er da for guds skyld forskjell på oss mennesker. Og, hei og hopp, mellom kjønn også:-)

Skrevet

Mente ikke at far på død og liv må jobbe redusert - bare at det burde være mulig å få til hvis han ønsker det!

Ja det er forskjell på kjønnene (takk og lov)!

Skrevet

Har 100% begge to

Men for tiden er jeg 200% mamma i permisjon med minste og hjemme med begge to.... Så hever bare lønn fra jobben min- kommer trolig ikke tilbake til den heller. Skal være lenger hjemme og heller finne annen stilling en kan jobbe deltid i....

Skrevet

Jeg har 20% og jeg studerer.Han driver eget firma så jeg vil si 150%:-)

Vi har ingen barn sammen,men jeg har en datter på 3,5 år fra før.

Skrevet

Helt greit at kvinner ofte velger å være mer hjemme/jobbe redusert,- men håper disse kvinnene ikke er med på å skrike opp om dårliger lønn til kvinner enn menn..Selvsagt vil snittlønna for kvinner bli dårligere når vi jobber redusert i totalt kanskje 10 år (inkl permisjoner og redusert tid mens barn er små) mens mannen jobber 100% alle disse årene..Ansienniteten blir bedre, samt at kontinuiteten i jobben en mann gjør blir mer stabil....

Kvinner må heller ikke sutre når de sitter dårliger i det økonomisk etter et brudd pga at de ikke har heltidsjobb i ryggen.. Å komme i ETTERTID og si at de har "Ofret" seg for familien blir HELT feil, -som dere sier,- dere velger det selv....

Her jobber vi begge 100%. VI er heldig og jobber nær hjemmet, men inge vil risikere og sitte med "for lite" lønn om det en gang blir slutt... Vi er økonomisk uavhengige av hverandre, men har felles økonomi som samboere. Alternativet hadde muligens vært at vi begge reduserte stillingen vår likt. Man kan ikke leve på luft og kjærlighet og illusjoner om evig lytte...VI har passert 30, vært sammen i over 10 år,- og vi liker og være "føre var"; deler på det meste, og tror selvsagt det er oss for alltid..Uansett så legger vi opp til at et evt brudd skal bli minst mulig vanskelig,- fordi vi er så glad i hverandre at vi unner den andre det beste uansett hva som måtte skje i fremtiden.. Å kreve at den ANDRE skal redusere sin job og inntekt blir derfor HELT feil hos oss... Det hadde ikke vært annet alternativt en å dele det også..Og begge tives både på jobb og hjemme med barna, så det hadde nok gått greit...

Skrevet

Min mann jobber 75%

Jeg jobber 70-80% tror jeg.

Min mann gikk ned fra 90% pga slitsomt siden han bare jobbet natt. Nå er det 50% natt og 25% dag. Blir nok bare natt igjen snart tenker jeg, men bare 75%

Jeg jobber det jeg får på jobb, går litt opp og litt ned i perioder, men ganske likt. Ønsker ikke å jobbe mye mer heller siden ungene krever sitt hjemme, og jeg jobber endel kvelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...