Gå til innhold

Kan de se Down's syndrom og o.l. på vanlig ultralyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener å ha hørt at de kun kan se det hvis man har tidlig UL, men det går da ikke an?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan man ikke. Det går av og til an å se vage indikasjoner (lengde på neseben og noe), men for å se den typisk abnormale nakkefolden som kan indikere kromosomfeil må man ha ultrayd rundt uke 11-13.

Skrevet

I noen tilfeller vil de oppdage avvik på ordinær ul som gjør at du får tilbud om fostervannsprøve slik at de kan oppdage om barnet har kromosom avvik.

Men ellers kan de ikke se om barnet ditt har Downs/ eller andre triosomier.

Skrevet

Da synes jeg ærlig talt det er litt dårlig at vi ikke får ultralyd før så sent. Alle bør jo få ha valget, synes jeg.

Skrevet

De har strengt tatt ikke lov å opplyse om det på tidlige ultralyder heller. Den norske stat har valgt å ikke legge opp til at man skal kunne sortere bort barn.

Skrevet

det er mye bedre å bare ta abort fordi "det ikke passer seg slik"...*oppgitt*

Synes det er kvalmende at det er bedre at folk da må velge om de ønsker å ta abort i uke 18, istedenfor å ha muligheten til å velge dette FØR 12.uke(det er jo tross alt selvbestemt abort i norge...men som vanlgi må staten bestemme litt alikevel).

Jeg er ikke for abort, sortering osv men folk måå få lov å bestemme selv og hvis man ikke føler at man kan ta vare på et barn med kromosomfeil så må man ha lov til å ta dette valget...

Skrevet

nei, da jeg var på ul sa jordmor at hun ikke kunne se om det var kromosonfeil på ul, da må man vel ta fostervannsprøve som blir tilbudt kvinner fra 38 års alder og muligens hvis det er downs i familien (?)

Skrevet

helt enig med deg. man kan fritt ta abort før uke 12 uansett grunn, men ikke ha et valg hvis det er noe gale.. virker rart spør du meg

Skrevet

Er veldig enig med dere. Jeg bor i danmrk og her tilbys Alle gravide nakkefoldskanning i uke 12. I tilleg tilbys det ordinær UL i uke 18. Da jeg var på Nakkefold UL var jordoderen helt oppgitt over norge som ikke har det. Hun brukte eksempler som polen, russland og Italis (som er katolikker og ikke har selvbestemt abort) har denne skanningen. Hun kunne ikke forstå hvorfor norge ikke har dette. Her i Danmark snakker de på nyhetene om at denne innføringen av skanning i uke 12 som en sukess historie. Det blir faktisk født færre barn med downs og det er bra! Vi må tørre å snakke om dette. Selvfølgelig er man like glad i et barn med down og et barn med down beriker et liv. det er ikke det, men man kan ikke komme bort i fra at down er en alvårlig tilstand ofte med mange andre komplikasjoner også og det vil forandre et familieliv totalt. Jeg vet ikke selv hva jeg ville ha gjort dersom jeg hadde fått beskjeden om at jeg bar på et barn med downs, men nå har jeg hvertfall valget og det synes jeg ikke den norske stat skal få bestemme over!!! Sikkert noen som blir provosert nå, men det er min mening hvertfall.

Skrevet

Jeg venter nr 3 nå og har vert på tidlig ul med alle.De har sjekket nakkefolden hver gang!Så jo en får vite om slike ting hvis en lurer!De har også opplysningsplikt hvis nakkefolden er for tykk fikk jeg vite, for da sender de deg videre til utredning!

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Ja, fy...så dumt det er at man ikke kan få UL tidligere. Jeg hadde ikke tatt abort pga downs, men det hadde vaert mye greiere å vite dette i uke 12 og bruke resten av graviditeten på å forberede seg på at barnet har downs, enn at man får det sjokket når babyen kommer ut.

Skrevet

De målte nakkefolden til baby i magen til ca 1mm, alt som er under 2,5 mm-3mm er normalt.Hun sa jaffall til meg hvis de var usikre så ville de opplyse om det, men en må sjekke det i uke 11-14!

Skrevet

Jeg mener at man uansett burde få tilbudet i uke 12. Det trenger jo ikke være pga av at man vil ha valget mellom abort eller ei, men kanskje det kan være fint for noen å forberede seg på at de skal få et barn med "avvik". Man kan si man vil, men jeg tror det kan komme som et sjokk på de fleste, selv om man ønsker å beholde barnet. Da er det greit å få informasjon på veien gjennom svangerskapet og kanskje kurs.

Dessuten kan det være så alvorlige avvik at det faktisk vil være en lidelse for ungen å bli født. Har selv sett dokumentarer på tv om babyer som har smerter, er blind, døv og hjerneskadet på samme tid... hvor foreldrene ønsker aktiv dødshjelp for barnet som lider.

Så uansett årsak synes jeg foreldre har rett på å vite at alt står bra til med barnet i uke 12.

Selvsagt kan barnet har store avvik når det blir født uten at det blir lagt merke til på ultralyd, men der det kan ses mener jeg at man skal få vite det. Jeg hadde virkelig ville vært forberedt på forhånd.

Skrevet

Fastlegen min mener at det bare er et tidspørsmål før det er rutine i Norge også. Det er rutine i USA, Australia, Danmark osv.

Det går ann å oppdage på ordinær ultralyd ja. Jeg tror det er visse karaktertrekk som korte lårbein og lite hode og vektavvik som kan skape mistanke og føre til at man tar en fostervannsprøve. Dessuten kan enkelte hjertefeil oppdages og det har 50% av barn med downs

Skrevet

Det er riktig at man ikke kan se om babyen har downs på rutine ul. Men de kan jo oppdage andre feil som kan tyde på kromosomfeil, HVIS de kikker etter det. Min erfaring er at de IKKE kikker etter dette, eller at de som driver med rutine ul ikke har kompetanse om dette. Helst det siste tror jeg da.

Vi fikk en gutt med trisomi 18 i fjor og det ble ikke oppdaget til tross for at jeg var på 10 ul og 3D ul på privatklinikk. Men jeg var ikke på ul i uke 11-13 da. Da ville det nok ha blitt oppdaget avvik.

Nå i dette svangerskapet har jeg vært på duotest og ul-scanning i uke 12. Og jeg må si det er veldig greit å se at ting stemmer så tidlig. Hva man velger å gjøre er jo opp til hver enkelt familie, men jeg fordømmer ingen som velger å avbryte. Jeg ville ikke ha satt til verden en baby til med trisomi 18 feks. De har oftest store skader og vår lille gutt hadde mye vondt den korte tia vi fikk ha han hos oss. Det er helt grusomt å være foreldre og oppleve det.

Men uansett hvor mange tester man tar så vet man ikke om barnet er friskt før det er født. Det fins mange andre sykdommer/syndromer som ikke har med kromosomer å gjøre. Dette er jo noe man må ha tenkt igjennom før man velger å bli gravid syns jeg da.

Skrevet

Jeg var på ul 11+5 og da sjekket han nakkefoldn. Helt av seg selv. Sa ingenting om det, bare mumlet at det så fint ut.

Skrevet

det du sier der er veldig bra hildri og jeg kunne ikke vært mer enig. Selv om jeg helt sikkert vil elske barnet mitt som blir født nå i oktober selv om det viser seg at hun/han er syk(og ja downs er en sykdom/kromosomfeil) og det er mange som også har hjertefeil osv.

Jeg kjenner ei i nær familie som har en datter som var født med downs men det kom samtidig sterke epeleptiske fanfall som førte til at hun ble 100% invalid med 1 mnd. Det er noe jeg ikke ønsker for meg eller mitt barn eller min familie

Skrevet

Ja, det handler jo ikke så mye om sortering av barn. Ultralyden er jo faktisk til for å finne ut om barnet er friskt, ikke bare for å vite kjønn og se babyen. Jeg nekter å tro at de ikke skal opplyse om det hvis de finner noe galt. Foreldrene trenger jo å bli mentalt forberedt på det hvis barnet ikke er helt friskt. Jeg synes det er for dårlig i Norge når man både i USA og andre land får flere UL og undersøkelser for å sjekke at alt er i orden.

Skrevet

Nå er det ikke bare Downs som er kromosonfeil de ser etter så tidlig, det er faktisk kromosonfeil som ikke er forenelig med liv utenfor mors mage, og da er det greit å kunne ta bort disse såpass tidlig, istede for rundt uke 20.... Vil tro det er mer belastende for kommende foreldre å få en slik beskjed, jo seinere man får den.

Skrevet

Jøje meg, her har jeg gått og følt meg som en ond nazist som to privat UL i uke 12 nettopp for å sjekke nakkefold! Så det er godt å se at jeg i så fall ikke er den eneste onde nazisten her.;-)

Vi tenkte lenge over dette, spesielt fordi vi visste at vi måtte kunne bli nødt til å ta et grusomt valg med informasjonen vi fikk. Men vi var trygge i valget vi til slutt tok om å sjekke dette. Vi var nok ganske klare på at det kunne være at vi ikke ville beholde et barn med store og alvorlige avvik. Og at vi, hvis vil skulle velge å beholde det, mye heller ville kunne se på ungen og tenke "Jeg valgte deg!" en "Hva ville jeg gjort om jeg hadde visst det?"

Ungen vår så helt fin ut, og vi slapper av og koser oss nå. Men dette satte igang tanker hos meg. Jeg følte meg som sagt skikkelig skitten og ekkel som i det hele tatt kunne vurdere å ta bort et barn med alvolige avvik. Men så tenkte jeg: For mange år siden, før jeg traff mannen min og visste at jeg ville ha barn. Hadde jeg blitt gravid da, ville jeg ha tatt abort. Fordi jeg ikke var klar for barn, ikke ville ha barn da. Er det verre å ta bort et barn med alvolige avvik?

For meg er dette egentlig en debatt om fri abort. Om du er mot fri abort over hodet, så er jeg uenig, men respekterer og forstår det. Jeg synes dette er vanskelig selv, og når jeg sier ja til fri abort er det ikke mens jeg danser på bordet akkurat. Mer som det beste valget mellom flere onder.

Men om en først er for fri abort, kan jeg ikke få det til å logisk henge på greip å være mot selektiv abort på alvolige avvik. Hvordan kan man si at abort er greit for eksempel:

-Ford man ikke er i et forhold

-Fordi man føler seg for ung eller gammel

-Fordi man ikke veit hva man vil med livet

-Fordi man snart skal ut på jordomseiling

-Fordi man ikke har god nok råd

eller alle de andre grunnene, gode og mindre gode, jenter har for å foreta abort. Men IKKE hvis grunnen er at barnet faktisk har alvorlige skader?

Skrevet

En grunn til at UL i uke 12 ikke tilbys i Norge kan være at forbundet til de som har Downs står ganske sterkt i Norge og regjeringen er enig i at det ville være synd ¨fjerne alle disse berikende barna fra samfunnet-

Ofte barn med Downs i media som utrykker sorg over at så mange vil velge de bort.

Et vanskelig tema synes jeg.....men tror ikke jeg hadde fjernet et foster med downs...

Skrevet

Enig med Miziz om at dette er et veldig vanskelig tema.

Jeg tror det går mot rutine screening i uke 12 her i landet også. Jeg leste et intervju med han som er leder i Bioteknologinemda og som også har et eller annet lederverv i Handikappforbundet. Han var også positiv til dette rett og slett pga at mange foreldre som velger å føde et barn med fysisk eller psykisk handikapp må kjempe mot systemet for å få den hjelpa de trenger og har krav på. Pga at vi selv fikk alvorlig sykt barn kjenner jeg mange foreldre med barn med ulike typer handikapp og det er jaggu meg ikke enkelt. Mye tilrettelegging som skal til for at familiene skal få et bra liv sammen og ikke slite seg ut. Og samfunnet vårt er ikke i stand til å møte disse behovene.

Bare se på fødselspermisjonsordningene og prøv å finne ut av reglene på NAV sine nettsider - så kan dere tenke dere hvor infløkt det er å få et alvorlig sykt barn!!!!!

Jeg er for nakkefoldscreening i uke 12 for alle. Sånn som det er nå er det mange som får gjort dette privat, til tross for at de private ikke har lov til å gjøre det. Så da syns jeg det er bedre å få dette under kontrollerte former og få undersøkelsen gjort av kvalifiserte folk!

Men det stiller store krav til legene som utfører dette og veiledningsbiten dersom man finner avvik. Sånn som det er i Danmark så er det mange foreldre som føler seg presset til å avbryte svangerskap med feks downs. Slik syns jeg ikke det skal være. Foreldrene må få ta en uavhengig avgjørelse og få nøytral informasjon om tilstanden og prognosene!

Oj- dette ble langt! Men brenner litt for temaet kan man si..... ;-)

Skrevet

Jeg syns forresten dette med å fri abort eller det å ta abort hvis man får vite om eventuelle sykdommrer ved barnet - jeg skjønner ikke hvorfor andre skal blande seg inn i hva folk vil. Jeg syns ikke det blir riktig av de med personer med downs i familien, eller de med downs, skal gå inn for at folk IKKE kan abortere bort disse -

jeg syns alt kommer ned til at det er folk sine valg. Syns folk skal få tilbudet om UL i uke 12 or å sjekke nakkefolden. Syns det blir feil når andre skal prøve å fortelle dem til å gjøre andre ting.

Skrevet

åå jeg blir så glad for denne debatten. jeg er så forbannet over den norske stat innimellom. Dette burde vi tatt til stortinget!! Er det ingen som har noen kontakter inn der da som kan starte debatten?? Synes dette er så utrolig viktig!! Samtidig er jo Norge et fantastisk land å bo i på de aller fleste områder !!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...