Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Hei, vi planlegger å få omskjært vår gutt etter at han blir født. Han blir født på A hus, tror dere de kan gjøre ingrepet der? Noen som har peiling på pris? Når gjorde dere det og hvor? Noe jeg må tenke på vdr. sårbehandling?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 http://www.dinbaby.com/forum/thread/9343714 Kanskje du kan få noen svar der. Tror prisene er fra ca 3000 til 12000 alt ettersom hvor du gjør det. Det er jo ikke rare ingrepet så at noen kan ta sånn blodpris overrasker meg. Du vil få opplæring av den som gjør det på hvordan du steller, men det er ikke noe som skal gjøres mere en rundt 4 dager og da med klorheksan. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #5 Skrevet 22. juni 2009 ja hvorfor ? ! ? stakar lille jeg hadde aldri latt noen få skjære i babyen min, med mindre det er en livsnødvendig årsak til det.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Det dere må tenke på er vel hva dere utsetter et uskyldig guttebarn for. Å la noen skjære i ham, å endre en kroppsdel permanent. Dette er et valg han bør heller ta selv som voksen. Jeg ser faktisk på unødvendige inngrep og kutting i barn som barnemishandling, for det er jo det dette er!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #7 Skrevet 22. juni 2009 Jeg har omskjært min sønn, og vil bare si at jeg ANGRER! Hvorfor lot jeg faren bestemme dette her, da?? Den lille tissefanten skulle fått vært i FRED! Det gikk bra og alt det der. Og det gikk bra. Men uansett angrer jeg. Hade Gud ment guttebarna skulle vært født uten forhud, hadde de da vært født uten! La forhuden hans være. Vær så snill.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #8 Skrevet 22. juni 2009 Ville du gjort andre kirurgiske, små inngrep på barnet uten at der var medisinsk behov for det? Eller på deg selv? Pynte litt på nesen hans samtidig? Like unødvendig og lite ubehagelig...... Hva om han som voksen skulle ønske han hadde forhuden? Eller i dusjen etter gym og bading på skolen? Da kan det ikke gjøres om. Men han kan selv velge å omskjære seg som voksen, om han har lyst.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #9 Skrevet 23. juni 2009 Hva med all verdens mannlige muslimer og jøder? Og amerikanere? I USA er ca 90% av de født på 70-tallet omskåret, uavhengig av religion. Og fortsatt omskjæres over 60% av alle guttebarn i USA. Eller kanskje det er greitt å omskjære av religiøse grunner, men ikke av hygieniske, medisinske?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #10 Skrevet 23. juni 2009 I NY er andelen enda høyere, og det har virkelig sine fordeler for oss jenter:)
Gjest Skrevet 23. juni 2009 #11 Skrevet 23. juni 2009 Jeg kjenner flere som har vært litt misfornøyde med resultatet, så om mulig burde dere kanskje høre med grupper som typisk omskjærer guttene sine (jøder, muslimer og amerikanere tro?) og få tips om et sted hvor de virkelig kan dette. A-hus kan jeg garantere deg ikke utfører rituell omskjæring av guttebarn da overlegene på kirurgisk der er veldig kritiske til inngrepet på små barn.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #13 Skrevet 23. juni 2009 Jævla barnemishandler. Kan ikke fatte og begripe hva enkelte tenker med!! Idiot!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #14 Skrevet 23. juni 2009 10:26 Du vet at det er en LITEN forskjell på omskjæring av gutter og jenter, ikke sant? Og at omskjæring av gutter er vanlig stort sett overalt utenfor Norden? Greit å roe seg ned bittelitt kanske..
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #15 Skrevet 23. juni 2009 Vi vurderer også å omskjære vår guttebaby som kommer i august. Min mann er selv omskjært og vi bor i USA. Jeg veier for og imot, mannen min mener det er mest hygenisk og ser penest ut, og det er det jo ingen tvil om, men jeg må vite hvor vanlig det er med komplikasjoner før jeg går med på det.
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 23. juni 2009 #17 Skrevet 23. juni 2009 Faen så mange overhysteriske det er her. Jeg tror volvat utfører omskjæring av guttebabyer.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #18 Skrevet 23. juni 2009 Selvsagt er det det. Dessuten reduserer det risikoen for livmorhalskreft hos kvinner og spredning av HIV. Dette er det forsket på, så vær så snill og ikke gidd å hisse deg opp.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #19 Skrevet 23. juni 2009 Fra Human-etisk forbund: "Merket for livet De tvilsomme og i alle henseender begrensede positive sidene ved manlig omskjæring faller gjennom veid mot de reelle farene og lidelsene ved omskjæring. I tillegg til at den akutte smerten kan være stor, er kjønnslemlestelsen irreversibel og individet tvinges til å bære en etnisk markør på kroppen resten av livet. Dette selv om han skulle komme til å velge et annet livssyn enn sine foreldre og kanskje senere i livet kan komme til å ta avstand fra kulturen og religionen han vokste opp med. En vanlig fordom er at omskjæring av gutter er et ubetydelig inngrep. Hvis man sammenligner med de verste eksemplene på kvinnelig omskjæring, er dette selvfølgelig korrekt. Likevel skal dens følger og farer ikke undervurderes. Tilfeller med rene forblødninger etter dårlig utføring har forekommet. Årlig rapporteres det om dødsfall. Andre bivirkninger er infeksjoner, stygge arrdannelser, skjevvekst, ereksjonssmerter og nedsatt følsomhet som - spesielt senere i livet - kan vanskeliggjøre orgasme. En reduksjon av følsomheten på 30-50 prosent er ikke uvanlig, og kan bety mye for seksuallivet. Når man fjerner en stor del av forhuden, fører dette til at penishodet blir hardere og mindre følsomt. En naturlig utviklet beskyttelse tas her bort fra noe så vesentlig som et menneskes kjønnsorgan. Man kan si det samme for mannlig omskjæring som Ayaan Hirsi Ali har hevdet angående kvinnelig omskjæring; Om dette hadde skjedd med deler av kroppen som vises, hvis det for eksempel hadde handlet om å skjære bort en bit av øret eller nesen, da hadde ingen akseptert det. Å gjøre noe slikt mot noen, uten å ha medisinsk akseptabel grunn for det, burde vært straffbart. Alle individer burde hatt en slik beskyttelse, og da spesielt mindreårige. Voksne personer må selvsagt få velge selv om de vil la seg omskjære. Men foreldre skal ikke, på grunn av manglende kunnskap eller sterke kulturelle/religiøse konvensjoner, kunne forgripe seg på sine barn på denne måten. Ofte handler diskusjonen rundt mannlig omskjæring om hvorvidt man skal bruke bedøvelse eller ikke. I jødedommen kan omskjærelse av gutter skje allerede den åttende levedagen, og det er ikke tillatt å gi smertestillende. I Sverige har man akseptert dette. Svenske myndigheter har også akseptert at inngrepet ikke trenger å utføres av en lege. En jødisk Mohel får i stedet lov å utføre det. Et av argumentene til Det jødiske sentralrådet i Sverige er utrolig nok at barn «mangler evne til å føle smerte de to første levemånedene». Når det gjelder nyfødte jødiske barn aksepterer altså den svenske staten et overgrep som ville ha vært totalt uakseptabelt og straffbart i alle andre sammenhenger. Og den eneste årsaken er at man vil tilfredsstille et religiøst ønske. Det er høyst uverdig. Menneskerettigheter blir aldri rasisme Dessverre oppfattes ofte kritikk av jødisk mannlig omskjæring som antisemitisme. Det er usaklig. Skikken bryter mot de fleste medisinske, humanistiske, demokratiske og menneskerettslige hensyn. Å forsvare den enkeltes behov for vern mot slike overgrep, må alltid gå foran eventuell redsel for selv å feilaktig bli beskyldt for noen form for rasisme. FNs barnekonvensjon har som overordnet mål at man alltid må legge mest vekt på «barnets beste». Når det gjelder omskjæring er det særlig to paragrafer som er relevante. Paragraf 14, som handler om barnets rett til religionsfrihet og nummer 24, som oppfordrer verdens land til å avskaffe tradisjoner og sedvaner som påvirker barns helse i negativ retning. Det er ingen tvil om at tradisjonen med omskjæring av gutter er et brudd på denne konvensjonen. Som en konsekvens av dette burde handlingen kriminaliseres. Å bruke foreldreretten som forsvar for omskjæring, blir feil. Hensikten med foreldreretten er ikke å gi foreldre blankofullmakt til å mishandle sine barn. Hensynet til individets vern mot overgrep må gå foran. Humanister og demokrater har likevel problemer med å fordømme denne praksisen. Hva er grunnen til det? Hvorfor denne overdrevne respekten for andres kultur og religion? Er det riktig å ofre små barn på det flerkulturelle alteret, og frarøve dem retten til å bestemme over sin egen kropp? Staffan Gunnarson, idéhistoriker Daniel Hirsch, cand. philol. i filosofi
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #20 Skrevet 23. juni 2009 http://www.dagbladet.no/dinside/2001/10/23/290103.html Les denne artikkelen først, hi. Voksne menn forteller at de skulle ønske foreldrene ikke hadde omskåret dem, at de skulle fått bestemme selv, at de ahr fått mye mindre følsomhet i penishodet pga dette, og dermed problemer med onani og samleie. Hvorfor påføre barna sine slike risikoer? Hadde det vært meningen at menn ikke skulle ha forhud så hadde den ikke vært en del av kroppen ved fødselen..
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #21 Skrevet 23. juni 2009 Anonym 10:41, jeg er anonym 00:44, og hadde samme agument. Det er sjeldent komplikasjoner. Men det er ingen hemmelighet at gutten har vondt de første par dagene. Det er sårt, da. Og du må passe på så det ikke setter seg infeksjon i snittet. Jeg synes det er et helt unødvendig inngrep på de små. Greit nok at det ser så pent og fint ut på mennene våre. Og at det er renslig og alt det der. Men jeg kommer aldri til å slutte å si at det er et totalt unødvendig inngrep. Og får min sønn en sønn, skal jeg prøve alt i min makt til å få svigerdatteren min til å IKKE omskjære gutten. Heldigvis velger flere og flere amerikanske kvinner å ikke omskjære guttene sine, fordi de har begynt å tenke "Hei,vent litt..HVORFOR GJØR VI DETTE HER MOT BABYEN??!!!" Og en aldri så liten protest har begynt å røre seg i det stille. Takk og pris for det. Det er og blir en unødvendig uting!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #22 Skrevet 23. juni 2009 Det er bare tøys at de har mindre førlighet, dårlig sexliv osv. Har vært sammen med nok omskjærte menn til å vite det. Dette er skremselspropaganda på sitt dummeste og verste. Sprøyt og tull og tøys. Svada! Jeg synes det er nok å si at det er et unødvendig inngrep, og ferdig med det.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #23 Skrevet 23. juni 2009 Er du helt fjern? Undersøkelser blant omskårete menn viser at et skremmende høyt antall er misfornøyd med redusert følsomhet og at det påvirker seksualfunksjonen. I tillegg er det fler enn det som er akseptabelt som sliter med arrdannelser.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #24 Skrevet 23. juni 2009 anonym 12.38 disse mennene du snakker om...hvordan vet de hva de mangler eller hvordan ting skulle ha vært når da aldri har hatt det? kanskje ville de hatt dårlig seksualfunksjon med forhud også? som mannen min sier (som er omskårt) jeg vet ikke noe annet derfor savner jeg det ikke. en tankevekker..?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #25 Skrevet 23. juni 2009 arrdannelser? Gjør de det som babyer, er det dårlig med arrdannelser på forhuden, du. Det er du som ikke aner hva du snakker om. Jeg er mamma til omskjærte gutter, men er ingen forkjemper for omskjæring, men direkte vranglære om det er da toskete!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå