Gå til innhold

Hva tenker dere som prøver og er 40+ ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ps!

Besvarer ikke innholdet i teksten, bare tips om du vil bli vurdert seriøst, les over hva du har skrevet før du trykker godkjenn, - sørgelig mye skrivefeil i teksten din. Du burde se nøyere etter, røper antall år på skolebenken....eller hva vet jeg!!

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er feil å sette seg ned å tenke det godt igjennom. Uansett hva man vil så kan det være aspekter som gjør det hele enormt vanskelig på mange måter.

Jeg mener ikke at det er galt å få barn ved 40, men selvfølgelig tror jeg det er mere ideelt ved en yngre alder - tror egentlig at de fleste her inne hadde ønsket de var litt yngre....men sånn ble det ikke og det er ok.

Det jeg jeg synes er mere dumt, er at jeg opplever at veldig mange fortrenger alderen sin og er ikke engang er villig til å innse at kroppen blir eldre. Mange, selvfølgelig langt ifra alle, opplever jeg har holdningen at barn tar jeg senere i livet. Det er viktigere med karriere, leve flott med reiser, fin kropp og date og føle seg unge. De er ikke villige til å ofre frisørbesøk mot strikkehår, ikke gi menn en fair sjangse uten alltid strebe etter noe bedre og "perfekt" osv osv.

Så plutselig en dag er man nesten 40 og det slår som en hard vind i ansiktet, at man ikke har barn. Da skal man begynne. I mange tilfelder går det greit, i flere tilfelder blir det en lang og vanskelig prossess med både fysiske og psykiske slitninger. Og selvfølgelig er det de som aldrig kan få barn i det hele tatt. Og de er jeg lei meg for.

Jeg tror faktisk at det må til å endre holdning og krav for kvinner idag.

Vi må være unge som regndråper på alle andre måter men...biologisk er vi ikke fertilt unge etter 30.

Mine veninner er i aldersgruppen 30-40 år og vi er få som har barn, de andre har holdningen med at jeg vil ikke ha barn nå men senere. Jeg har lyst å bare si høyt at ikke tenk sånn altfor lenge men hadde jeg sagt noe ville jeg blitt påhoppet med ting som "lett for deg å si som fått dine barn, man kan alltids dra til Danmark" osv.

Så nå spør jeg dere helt ærlig, uten å ta det som kritikk: Hvor mange av dere hadde en liknende holdning, og for å så plutselig oppdage at det ikke var så lett?

Skrevet

Jeg skulle egentlig ikke ha barn, hadde aldri noe barneønske, så jeg har aldri "prøvd". Mannen ønsket seg barn og jeg syntes det var for egoistisk av meg å la han dø barnløs bare for at han hadde valgt meg. Så da la vi bort prevensjon og lot det stå til. Jeg tenkte i mitt stille sinn at dette går sikkert ikke og det var helt greitt om det ikke ble noe. Men så kom ikke mensen som den skulle, overgangsalder kanskje ja?? Men teksten fra CB-testen lyste GRAVID og nå sitter jeg her med en liten pludrende sopp. Det er fantastisk og har tilført livet nye fasetter, men opprinnelig plan var altså barnløshet. Jeg vet med meg selv at JEG er en bedre mor som 40+ enn jeg ville vært som 20-åring når jeg tenker tilbake på livet mitt som 20 år; trenger ikke være slik for andre. Så alt i alt er jeg glad jeg venta. Sånn var det også for min mor, men hun fikk min søster som 20-åring og meg som 40-åring og søsteren min har ikke hatt en god oppvekst, noe hun bærer preg av den dag i dag.

Skrevet

Gikk inn hit av ren nysgjerrighet. Jeg er en ung tobarnsmor i 20-årene, mens min mann runder 40 om noen år. Jeg tenkte ikke å kommentere da jeg først åpnet tråden, men makan så provosert jeg ble av enkelte svar. Dette vitner om at den såkalte intelligensen ikke kommer med alderen. Det er greit å bli provosert, men vær så snill og svar saklig. Det er tydeligvis mange kvinner over 40 som har bestemt seg for at en dame i 20-årene aldri er i stand til å ta vare på et barn, er uintelligent, og alltid lever på statens regning - "og sånn er det". Det er synd å se at dere blir så provoserte at dere skriver som en trassig fjortenåring. Til avslutning vil jeg bare si at jeg er glad min mor på 48 ikke er medlem av dette forumet.

Skrevet

Finnes vel både usaklige 20-åringer og 40-åringer vil jeg tro? Er litt trist at du dømmer hele "forumet" utifra noen utsagn du opplever som usaklige da. Prøver moren din på 48 å bli gravid? I såfall får du ønske henne lykke til;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er selv 35, snart 6 og skjønner ikke at folk orker små barn i denne alderen.

hvor man jo har levd en stund, har lært å nyte froheten (hvis man ikke har barn fra før) og er ofte økonomisk relativt uavhenging..

Selvfølgelig er babyer søte og det å være gravid er noe spesielt.. men de neste årene måtte reise på ferie når alle andre gjør det, måtte ha energi og interesse til alt barna synes er interessant (og hvor foreldrene ikke synes det er fullt så spennende)

Man har ikke like mye energi i midten av 30 årene som i midten av 20 årene, man blir eldre..

Jo eldre mødre kan være gode mødre, ingen tvil, men ejg skjønner ikke at man orker planlegge barn når man nærmer seg 40...

Skrevet

Hvem er "man"?? Det er vel greiest om du snakker for deg selv? Vi er forskjellige....:) Jeg orker mer enn gjerne små barn, føler frihet inni meg(mye mer enn da jeg var yngre),-frihet til å velge det livet jeg ønsker, er ikke så opptatt av økonomi annet enn til det nødvendige, elsker å være hjemme-og reiser på ferie med barna mine når jeg vil, har like mye energi til barna mine nå i 40-åra som jeg hadde i 20-åra, og har hatt en fantastisk opplevelse av å planlegge og å få barn både i 20-30-og 40-åra:) SÅNN er det for meg:) Ha en flott dag!

Skrevet

Når man er 40 og barnløs og så får barn, er man ferdig med å nyte friheten; nå nyter vi barna. Vi har hatt "frihet" i 40 år. Det kjennes helt riktig med ferier på barnas premisser og vil gleder oss over det barna har interesse for. Alt det andre er vi ferdig med; hatt 40 år med det, "been there, done that". Nå er det barna som teller.

Barn som 40-åring er som regel VELDIG ønsket og etterlengtet; enten det er kull nr1 eller 2.

De som kan unnfange og få barn i 40-åra er som regel spreke og sunne i utgangspunktet, så energi skulle vel ikke være noe problem. Å få barn er jo et sunnehetstegn; at man er frisk og fuktbar.

Skrevet

Fruktbar har ikke alltid noe med alder å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...