Gå til innhold

For eller mot kontantstøtten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor?

Skjønner at jeg ikke har så god peilig her, så jeg trenger gode argumenter=)

Shoot!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er for kontantstøtten frem til du får barnehage plass, eller så får de begynne å gi alle 1åringer barnehageplass uansett når på året de er født. De kan ikke kreve at mødre skal være hjemme eller ha dagmamma og ikke gi de middlene til å klare det.

For de som velger å være hjemme med barna sine har jeg egentlig ingen mening om. Syntes ikke det gjør noe om de for 3000kr, men syntes ikke de skal få så altfor mye mer...

Skrevet

For - valgmulighet

Vil uansett være over 40 år i arbeidslivet....

Har satt barn til verden for å kunne ivareta det selv. Vil gjerne se henne litt mer en bare et par timer om morgen kvelden og i helgene.

Ønsker å forme henne selv i de første viktige barneårene.

Det man får er uansett bare en brøkdel av støtten de får til barnehage.

Jeg vil selvsagt jobbe litt, men det er vår private kabal. Far og jeg deler på å være hjemme med snuppa

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

For - valgfrihet.. Forstår ikke kvinner som ikke er for.. Eller folk generelt.

Skrevet

Imot. For det første er ordningen i dag for enkel å misbruke om målet er at de som faktisk er hjemme med barna skal ha mulighet til det. For det andre har vi så gode ordninger for å være hjemme med barna de første 12 mnd, og det er ikke statens oppgave å betale utover det både samfunnsøkonomisk og moralsk. De fleste kan uten problem gjøre valg i hverdagen som gjør slik at de kan være hjemme lenger.

Skrevet

For!

Men jeg synes de kan forandre den litt, f.eks sette den opp litt og vare bare fra 1-2 år, da hadde flere hatt muligheten til å ta et ekstra år hjemme.

Enig i at barn trenger barnehage pga sosialisering og læring, forberedelse til skole osv, men de trenger det ikke før de fyller 2 år.

Likevel kan ikke kontantstøtten være så høy at for mange velger å være hjemme, det norske samfunn ville stoppet helt opp om alle mødre ble "hjemme ved kjøkkenbenken" ;)

Skrevet

Mot fordi det hindrer integrerieng av innvandrerkvinner og barna deres.

Og også fordi jeg mener at det er et litt tåpelig prinsipp å betale folk fordi de ikke bruker en offentlig tjeneste.

Dessuten har tallmaterialet vist at kontantstøtten ikke fører til økt tid sammen med barna.

Skrevet

For-Valgfrihet

Skrevet

Mot.

Syns vi allerede har svært gode ordninger på denne fronten, og hvis folk vil være hjemme utover 1 år kan de betale for det selv (har selv vært hjemme ekstra med mine)

Ser også at det er hemmende for kvinner i arbeidslivet.

Skrevet

Du har selv vært hjemme med dine, da regner jeg med at du som jeg, takket nei til den KS, siden du er så imot den. Eller er det helt greit å ta imot så lenge det er mulig, og med en gang ungene er for store, da blir en imot?

Skrevet

mot. eventuelt for fram til man får barnehageplass.

jeg syns det blir litt rart og støtte noe som ikke er samfunnsøkonomisk lurt. eventuelt støtte begge sider av en sak, også den siden av saken som er minst gunstig for sammfunnet som helhet

Skrevet

jeg syns det er greit og begnytte seg at tjenester og tillbud man er i mot. ikke det at jeg har motatt kontantstøtte selv. men hadde jeg vært i den situasjonen så hadde jeg tatt i mot.

jeg er for høy beskattning av brus og godteri selv om jeg en en cocaholiker. og jeg betaler ikke ekstra skatt nå bare fordi jeg mener at momsen burde vært langt høyere på disse varene.

er også for bompengerin in mot oslo, selv om det går så hardt ut over min økonomi at jeg må la bilen stå. for da har bompengeringen en hensikt. hadde de tatt bort den så hadde jeg sikkert begynt og kjøre.

Skrevet

Nei, jeg er jo ikke dum, så jeg takket ikke nei, men jeg var mot da også. Hadde fint klart meg uten...

Skrevet

I mot !

Signerer erteposen og spetakkel.

Skrevet

For.

Det ga oss mulighet til å unngå barnehage for gutten vår fram til han var 3 år. Synes det har vært tryggere og roligere rammer hos dagmamma de første årene.

Skrevet

Mot. Men tullene har fått noen fete kontoer =0)

Skrevet

Jeg er i mot. Vil man ha småbarn hjemme er uansett tre tusen veldig lite. Det jeg gjerne skulle sett er at man får erstattet tapt arbeidsinntekt dersom kommunen ikke kan skaffe barnehageplass innen rimelig avstand slik det er i Finland for eksempel.

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Jeg kan ikke være annet enn for! Uten kontantstøtten, hadde jeg kun hatt hjelpestønad og barnetrygd, og det hadde vi ikke klart.

Det er faktisk ikke alle som har mulighet til å ha ungene i bhg, jeg ville mye heller ha jobbet.

Skrevet

For uansett om det er full barnehage dekning eller ikke- fordi da kan folk velge. Ikke alle vil ha barna i barnehage og da bør det være mulig å få litt støtte for å gå hjemme...

Skrevet

Jeg synes det er helt idiotisk at staten skal betale kvinner for å gå hjemme med barna sine utover permisjonen.

Jeg synes det er veldig dumt at ks gjør at innvandrerkvinner blir gående på siden av det norske samfunnet.

Jeg synes det er helt besynderlig at noen faktisk mener at det er statens ansvar å betale oss for å passe våre egne barn.

Skrevet

Betale kvinner for å gå hjemme?Nå kan menn også velge å ta kontantstøtten da. (selvom jeg er fullt klar over at svært få menn gjør det) Kvinner som velger og benytte seg av kontantstøtten er mest sannsynlig klar over at de kan bli liggende etter i arbeidslivet osv,men det er da et VALG de tar selv? Og får isåfall bli deres "problem".

Dessuten får man opptjent pensjonspoeng for inntil seks år når man er hjemme med barn ;)

Jeg er for.

Skrevet

Å kjære. Jeg synes det er helt vilt at man skal betale en FORELDER for å gå hjemme med barnet sitt utover permisjonstiden. Vær hjemme så mye dere vil, men sørg for egen økonomi. Jeg synes det er helt tragisk at man skal få statlig støtte for å passe egne barn hvis man ikke er i utdanning eller er aktiv jobbsøker. Uansett hvor mye eget VALG det å gå hjemme er. Pensjonspoeng må man gjerne få, men thats it.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...