Gjest Skrevet 18. juni 2009 #26 Skrevet 18. juni 2009 NyttHåp: Ja,det er Aspartan i Pepsi Max! Og ellers i alt lettprodukt! Til og med i lett yoghurten! Barn under 3 eller 4 år skal ikke ha aspartam i det hele tatt! Og det er farlig for fosteret! Og det er flere hundre (var det 300 tro?) ganger søtere enn sukker,så faktisk MYE verre enn sukker!
sommerfe har født! Skrevet 19. juni 2009 #27 Skrevet 19. juni 2009 Var litt upresis i mitt forrige innlegg; mente ikke at man omdannet energien i Pepsi Max, men heller annen energi man får i seg i tillegg pga søthunger, sultfølelse etc. Du har rett i at det ikke er kcal i Pepsi Max.
stinelin81-3 smågull Skrevet 19. juni 2009 #28 Skrevet 19. juni 2009 Så flink du er!! det er ikke så mye som skal til før du gjør ting som er bra for deg og barnet ditt:) Keep up the good work!!
håpogtro Skrevet 19. juni 2009 #29 Skrevet 19. juni 2009 God ide med å fryse flasker med vann i. Jeg må også ha kaldt vann nemmlig ;-)
Tigerpote Skrevet 19. juni 2009 #30 Skrevet 19. juni 2009 Vil minne om en ting ang suketter; ikke alle suketter inneholder aspartam! Les på innholdsfortegnelsen.
line_mor Skrevet 19. juni 2009 #31 Skrevet 19. juni 2009 jeg passer meg veldig for sukker nå, fikk ei datter på 5 kilo sist ,så skal se om det har noe med sukker å gjøre ,synes jeg var flink sist også ,men jordmor er veldig på det med sukker så da får vi se, la ikke på meg mer enn 16 kilo sist så det er jo ikke mye, tross ungen var 5, så nå drikker jeg istee, vann, melk, kuttet helt ut brus, men det er jo ikke lett om en er avhennig av det da, da får du heller kutte på andre ting med sukker i,
BJE Skrevet 19. juni 2009 #32 Skrevet 19. juni 2009 Jeg drikker stort sett bare vann + et eller to glass melk om dagen. Av og til litt Farris, for det er det eneste som hjelper ordenlig på kvalmen min. Har aldri vært spesielt glad i verken brus eller saft, heldig med den
X10ne Skrevet 19. juni 2009 #33 Skrevet 19. juni 2009 Det overrasker meg at så mange drikker så mye Pepsi Max og andre sukkerfrie alternativer med kunstig sukker. Jeg trodde aspartam og andre kunstige sukkertyper var skikkelig nei-nei-nei for oss. Noen som har noe pålitelig informasjon (type forskningsresultater, artikler osv.) om dette? Det er veldig mye "jeg har hørt at..." ute og går her...
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 19. juni 2009 #34 Skrevet 19. juni 2009 http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/22/504266.html melk hever forresten blodsukkeret noe veldig.. iste også..hadde sv.sk.dia sist, og helt sikkert nå og. Sist fikk jeg beskjed av ernæringsfysio om å drikke fun light, men nå drikker jeg ikke det pga denne /#%# aspartamen.. skumpe greier, mye vi skal bekymre oss for tydeligvis.. :S
mrsmir Skrevet 19. juni 2009 #35 Skrevet 19. juni 2009 Hei, jeg er selv diabetiker og veldig glad i pepsi max. nam nam I følge matportalen er det greit med 1 liter brus m koffein daglig... kan forøvrig nevne at juice uten tilsatt sukker gir høyt blodsukker pga. av fruktsukker, jeg drikker det aldri som tørste drikk, men for å få opp blodsukker visst det er lavt. Samme med melk. (melkesukker) Kan hende jordmoren din har misforstått og forveksler pepsi max med vanlig pepsi. Vann er jo alltid best, jeg drikker bare vann om dagen, men koser meg gjerne med et glass pepsi max eller to om kveldene. diskusjonen rundt aspartam vil ikke avta med det første og det er ulike meninger rundt kunstig sukker. Viser forøvrig til artikkel på diabetes.no som jeg forholder meg til: Aspartam er trygt Det foreligger ingen ny forskning som tilsier at aspartam er helsefarlig. Diskusjonen om søtningsstoffer, og især aspartam, dukker opp med jevne mellomrom. Like ofte er ernæringsekspertene ute og beroliger. Ernæringsprofessor Christian Drevon minner i sin faste spalte i VG om at de søtningsstoffene cyklamat, aspartam, sukralose og acesulfam K er langt søtere enn sukker: Cyklamat er ca. 30 ganger søtere, acesulfam K og sapartam ca. 170 ganger søtere og sukralose hele 600 ganger søtere enn sukker. - De er alle funnet ufarlige ved bruk i de mengdene som er anbefalt. Dette gjelder både i forhold til kreft, diabetes og hjerte- og karsykdommer, skriver Drevon. Han minner også om rådene fra Sosial- og helsedirektoratet om at barn under tre år ikke bør bruke produkter som inneholder kunstige søtningsstoffer, og de bør heller ikke bruke sukrede drikker. Aspartam er et stoff som er regulert i tilsetningsstofforskriften. Norsk regulering er samsvarende med EUs og baserer seg på EFSAs (European Food Safety Authority) vitenskapelige råd.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 19. juni 2009 #36 Skrevet 19. juni 2009 Egentlig alt, utenom alkoholholdig drikke. Men drikker mest vann og juice. Litt brus og en liten kopp kaffe eller to når jeg er på jobb.
Gjest Skrevet 20. juni 2009 #37 Skrevet 20. juni 2009 Jeg drikker vann, farris, melk, te, kaffe, cola, iste, appelsinjuice, smothie og munkholm sommerøl. Alt ettersom... Kaffe 1-2 kopper pr dag. Juice- 1 glass hver 3 dag. Smothie og munkholm i helgen. Vann, farris og melk flere ganger om dagen. Te 1-2 ganger pr uke. Iste trekker jeg selv. Er en type grønn te med minimalt innhold av koffein og jeg tilsetter ikke noe søtt. Cola 1 boks 0,33 ml omtrent daglig de siste 3 ukene. mrsmir - du har rett i forhold til det du skriver om at aspartam og mengden vi får i oss gjennom lettprodukter er å anse som ufarlig. Men jeg kunne ikke se at artikkelen du viste til henviste til barn og/eller gravide. Barn under 3 år er absolutt ikke anbefalt tilførsel av aspartam, heller ikke gravide...
mirre78 Skrevet 20. juni 2009 #38 Skrevet 20. juni 2009 Jeg drikker vann, melk, litt juce og litt iste. Drakk endel saft i starten, men har kasta det opp så mye at jeg ikke orker det mer. Klarer brått ikke kullsyre, så brus har jeg kutta ut... Men drikker litt iste innimellom for å få litt variasjon fra vann.
X10ne Skrevet 22. juni 2009 #39 Skrevet 22. juni 2009 Jeg har blitt avhengig av vår nye Soda Stream brusmaskin. Lager Farris av vann fra springen og putter i en liten dæsj sitron e.l. Billig, friskt og godt!
Mammaen&Emil Skrevet 22. juni 2009 #40 Skrevet 22. juni 2009 Drikker vatn og litt sukkerfri brus av og til.. I følge legen min kan man drikke opptil 1,5 liter sukkerfritt kvar dag (synes det høres vel mykje ut)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå