Gå til innhold

Hva drikker dere under svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er "avhengig" av pepsi max, men jordmor vil helst at jeg bare drikker vann. Kan unne meg et glass på lørdager mener hun. Heller ikke sukkerfri saft eller sukkerfri juice. Hun tenker på svangerskapsdiabetes, siden jeg er litt overvektig, men det er jo ikke sukker i light produktene..........

Hva drikker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes at din jordmor er litt vel overforsiktig i sine utsagn.

Det er jo koffein i cola og det er vel det som man skal være litt forsiktig med, men men sier at dersom man holder seg under 1 liter om dagen er det ok. Så bare unn deg et glass pepsi max. det er ikke farlig!!

det er mange hysteriske helsepersonell der ute. Bruk sund fornuft.

De er jo pålagt å si at du bør helst drikke vann og det er jo sant det, men .....

Skrevet

Har fått dilla på appelsin juice : )

Åh det er nam !

Skrevet

Vann, vann og atter vann! Har altid en Imsdal- eller Bonaqua-flaske som jeg fyller på med vann - drikker i hvert fall 1,5 flaske med vann om dagen. I tillegg er jeg helt hekta på apelsinjucie men presser helst egen slik at jeg unngår å få i meg altfor mye sukker.

Syns du bør ta jordmors instrukser på alvor - dette går på helsen til både deg og babyen. Og tro meg - svangeskapsdiabetes er ikke noe moro, enn mindre om du ikke blir av med det etterpå. Tenk å måtte følge med på blodsukker flere ganger hver dag, ta spruter med insulin daglig og UANSETT måtte kutte ned på Pepsi og annet unyttig og måtte ha en strikt diett for å holde blodsukkret på jevn nivå. Jeg kan love at det er mer slit enn å prøve å kutte litt ned på Pepsin nå...

Derimot tror jeg ikke det går an å gå fra å drikke masse slike (beroendefremkallende) drikker hver dag til å bare drikke et glas i uken. Se det heller som en nedtrapping å prøv å erstatte annenhvert glass med Pepsi med vann, melk eller ferskpresset juice i steden. For hvert glass med Pepsi du unngår så har du gjort en god innsats for deg selv og babyen! Og husk å gi deg selv berøm når du har gjort noe nyttig istedenfor å straffe deg selv og ha dårlig samvittighet når det ikke går...!

Lykke til!

Skrevet

Jeg har fått totalt dilla på ekstra lett melk! Det er jo bare supernam. Synes det er utrolig kjedelig med vann, men er flink og drikker minst en halv liter rent vann om dagen, kunne nok har drukket mer!

Når det gjelder Pepsi Max (og annen sukkerfri drikke), så har det jo vært forsket på at selv om det ikke inneholder sukker, så tror kroppen den får i seg søtt pga kunstige søtningsstoffer, som gjør at kroppen blir lurt og dermed lagrer energien den får i seg som fett i stedet. En venninne av meg har akkurat klart å "slutte" med Pepsi Max, og sier at både søtsuget og vekten har avtatt betraktlig. Dette fordi det blir en ond sirkel, både koffein og søtsmaken blir man avhengig av.

Så, som det blir sagt over, hvis du klarer å trappe ned, så merker nok både du og vekten forskjell, som gjør at du lettere unngår svangerskapsdiabetes.

Lag smoothies med bær og frukt, det gir god smak, masse energi, og har mer naturlig søtning som kan være bedre enn kunstig søtede drikker! Er en slager hjemme hos oss:)

Skrevet

Hei:)

Jeg drikker aller mest vann, elsker vann, både som gravid og ellers:) er vannavhengig, og drikker MYE.

Ellers drikker jeg ca. 1 kaffedrikk per dag, og et par kopper te.

Av og til litt brus og juice. Light-brus er heslig, så det drikker jeg ikke. Appelsinjuice er ikke tilsatt sukker, men nektar (eple, appelsin etc) er det.

Hvorfor jm mener du ikke skal drikke light-brus vet jeg ikke, annet enn at kunstige søtstoffer ikke er bra, og det er heller ikke for mye koffein. Men du kan jo få økt søthunger av lightprodukter. Forsøk vann tilsatt litt sitron, det er friskt og godt. Tannemaljen er imidlertid ikke særlig glad i hverken sure frukter, brus, vin eller juice, så vann er helt klart best på alle måter. Lykke til!

Skrevet

Her går det mest i vann :) har heldigvis ikke noe lyst på brus lenger.. og det er godt....... Men unner meg 1 glass appelsin juice hver morgen til brødmaten... det er godt det..... :)

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

drikker bare pepsi max jeg...er helt avhengig...j

Skrevet

jeg drakk mye appelsinjuice i første svangerskap,¨var helt avhengig for å roe ned kvalmen. men appelsinjuicen ble for sterk for tennene og vekten- så det måtte jeg rett og slett kutte ut. Ikke noe særlig å ødelegge emaljen på tennene...

I andre svangeskap gikk det i myyye melk. var helt hekta- og drakk nok en liter for dag ei stund. men så måtte jeg kutte det ut grunnet lavt jern, og melk gjør det vanskeligere for kroppen å ta opp jern (!)

Så i dette svangerskapet drakk jeg endel te i starten..helt til jordmora kjefta på meg fordi jeg hadde suketter i den. Aspartan som er det kunstige søtningsmiddelet mente ho på var veldig farlig for fosteret... dermed går det nå bare på litt melk til frokost og resten av dagen på VANN- men vann er godt egentlig. og det har vært veldig godt for vekta mi:)

Er det ikke aspartan i Pepsi Max da?

Skrevet

Drikk vann med isbiter og en sitronskive i, eller skjær opp ett par jordbær og ha i ett gladd vann med isbiter... Det gir litt annerledes smak og det ser flott ut :)))

Skrevet

Vann, Pepsi max og alkoholfri champagne med jordbær i :)

Har mange vannflasker, fyller de opp 1/3, og fryser de. Fyller på med kaldt vann, det holder seg fiskt og deilig leeenge! Det er den eneste måten jeg liker vann på - iskaldt!

Skrevet

Selv klarer jeg desverre ikke vann om dagen, så det blir stort sett brus, saft og te, ... :( ikke mye sundt...

Drikker i det hele tatt lite, har hatt hyper emesis (ekstrem svangerskaps kvalme), og feirer vel litt at jeg i det hele tatt får i meg noe. Når du nevner light, må jeg bare fortelle om en diabetes pasient hvor jeg observerte bs som steget en del, og det av en light brus?

Men synes samtidig at det var veldig strenge retningslinjer du fikk,...

Som noen tidligere har sagt, har hun vel mulig informert deg ut fra det hun føler seg nødt til, og så er det viktig for deg å finne ut hva du kan leve med, og likevel ha det godt? Man kan kanskje sette seg opp mål, man tror man med litt jobb kan imøtekomme, og bevisst belønne seg selv når man får det til, men ikke straffe seg med dårlig samvittighet om ikke?

Masse lykke til:)

Skrevet

Oj, nå så jeg noe om sukketter:(

Det har jeg spist mye av....

Blir slutt fra nå, måtte jeg ikke ha gjort noen skade:(...takk for tips...

Skrevet

jeg er også AAAAAAVHENGIG av pepsi max....drikker nesten bare det....huff...prøve å skjerpe meg!!!!=)

Skrevet

Drikker masse vann, og synes det er lettere å drikke vann om jeg har ei flaske stående ved bordet eller en karaffel.

Ellers er vann med agurk (vet det høres rart ut:) ) kjempegodt! Prøv det om du ikke har gjort det:)

All drikke med aspartam skal man være forsiktig med har jeg hørt. Og det er jo stort sett i alle lettbruser. Bedre med et glass vanlig brus enn light.

Men uansett, heter det ikke alt med måte da? Tror ikke det er noen stoooor krise med verken pepsi max eller litt koffein. Det sier jo selv de som har forsket på dette her .

Skrevet

Hei! Kroppen kan ikke lagre energien i pepsi max som fett, for det finnes ingen energi i pepsi max. Men du har for såvidt rett i at en lurer kroppen til å tro at den får noe søtt. Noen teorier går ut på at man da istedet produserer mer insulin fordi en tror det er sukker som kommer og at en da blir sulten og må spise noe annet for å benytte seg av den ubrukte insulinen. Usikker på om dette stemmer. Men energien i pepsi max er lik 0... (03, kcal/100 ml pepsi max). Jeg drakk selv mye pepsi max før jeg ble gravid men nå har jeg slettes ikke lyst på det. Drikker istedet mye farris/ramlösa. Sikkert ikke sundt det heller med tanke på alt saltet som er i farris. Det sunneste er nok, som du sier, vann...men så utrolig kjedelig.

Skrevet

Vann, vann. vann! Farris bris, sjokomelk, appelsinjus, en halv kopp kaffe per dag, ekte cola i helgene:)

Skrevet

Som mange andre her så drikker jeg stort sett vann. Nå er jeg glad i og vant til å drikke mye av det til vanlig. På jobb trasker vi alle sammen rundt med en flaske hver som fylles opp i løpet av dagen. Det er en veldig god vane og bidrar til at jeg får i meg ihvertfall 1, 5 l hver dag:)

Hjemme prøver jeg å også å være flink og har i sitron, og agurk En ting jeg ikke har prøvd men skal gjøre i løpet av sommeren er appelsin skiver og jordbær.

Når det gjelder pepsi max og andre light produkter så er det de kunstige søtstoffene som ikke er bra. Om jordmoren din er ekstremt streng eller om din situasjon faktisk krever det...det vet jeg jo ikke... men jeg ville iallefall vært forsiktig og heller kost deg med det en gang iblant. Jeg VET at det er vanskelig!! Samboeren min var også avhengig av pepsi max. Han måtte bare kutte det helt ut en lang periode...og da gikk både søtsug og vekt ned. Nå tar han seg en halvliter en sjelden gang og koser seg veldig med det:)

Uansett hva du velger å gjøre... lykke til!! Det er alltid vanskelig å gjøre selv små endringer... men det kan være så veldig verdt det.

Skrevet

Vann, vann og mere vann :)

Har en flaske stående på kontoret på jobb, synes det er lettere å huske å drikke nok da.

Drakk en del pepsi max før jeg ble gravid, men det kuttet jeg helt ut. Samboeren drikker det fremdeles, men etter å ha drukket vann i flere måneder nå har jeg ikke lyst på brus engang! Kan ikke huske sist jeg drakk det..ikke det at jeg er fanatisk, et glass av og til er jo i orden det, men har bare mistet lysten :)

Det eneste jeg drikker utenom vann er melk!

Skrevet

har bare lyst på vann og melk...

Skrevet

Hadde hyperemesis de første 16 ukene, og da klarte jeg ikke å drikke noe annet enn bringebærsaft.. Klarte i det hele tatt å drikke veldig lite.. Nå er det heldigvis en stund siden det var over, og drikker stort sett vann og melk. Orker ikke noe søt drikke... Er til vanlig veldig glad i pepsi max, men nå smaker det ikke..

Skrevet

Hvor henn i landet bor du "vinterbarnet"? Hu jordmora di hørtes akkurat ut som noe min jordmor lett kunne finne på å si selv om jeg ikke er overvektig heller.. Føler jeg får kjeft og ikke klarer å spise sunt nok hver gang jeg har snakket med henne. Frustrerende!

Skrevet

TAKK alle sammen for gode råd om andre gode drikker enn Pepsi Max. Jeg har ikke drukket noe pepsi på en uke snart nå...:-) Jeg skal nok klare å begrense det til en gang i blandt, for jeg er oxo glad i vann og melk. Jeg er førstegangsfødenede, og visste ikke om dette før jordmor sa det. Dette med svangerskapsdiabetesen må jeg jo ta på alvor, vil ikke utsette babyen og meg for det.

Skrevet

Prøv karamellte med en skvett melk og sukker i =) DET e nam!!!!!!

Skrevet

Prøv karamellte med en skvett melk og sukker i =) DET e nam!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...