Soon to be mum Skrevet 18. juni 2009 #26 Skrevet 18. juni 2009 Jeg broderer. Korssting, hardangersøm og slikt. Jeg har gjort det siden jeg var liten jente og elsker det. Jeg er der nå at jeg ikke kan sitte å se på TV uten å ha et broderi i hendene samtidig.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2009 #27 Skrevet 18. juni 2009 Hobbyene her er foto, tur i skog og mark sammen med barna (7 og 11 år), lesing og og ørlite brodering. Faktisk også litt "hobbymekanikk" på bilene (vi har to, en stor 11-12 år gammel bil som er lite kjørt, under 150 000, et over 20 års gammelt "vrak" av en pick-up, som kan selges for samme pris som en middels god sykkel, men er mye mer verdt for oss)! Ellers kan vi vel også si at både "barn, hus og hage" og "deltagelse i frivillig arbeid (bibelgruppe, ansvar for en barnebibelgruppe/barneforening sammen med ektefellen, medlem i redaksjonsgruppa for "menighetsbladet", møter...) i frikirkemenigheten" på sett og vis også er hobby-/fritidsarbeid for oss begge, selv om vi selv heller vil bruke ordet "kall" enn "hobby-/fritidsarbeid" om alt dette. Med unntak av broderingen er interessene felles med ektefellen og etterhvert barna (ektefelle og barn har STOR interesse for motorer, min er høyst moderat). Fotoutstyret er felleseie, jeg bruker det vel mest (vi har hvert vårt minnekort til kameraet, de er helt like,og jeg fyller mitt fortest..). Blir nok 600-700 bilder pr år som "overlever kvalitetskontrollen" på hver av oss, tar 3 ganger så mange, men gidder ikke redigere/samle på dårlige bilder. 800-900 bilder pr år blir framkalt og satt i album/gitt bort, 10-12 forstørret og hengt på veggen. Fordøyer vel en bok i uka eller så, det samme gjør ektefellen, så bokhyllene vokser, selv om vi gjerne både leser gode bøker om igjen mange ganger og bruker biblioteket en hel del (bøker som ikke er verdt å lese om igjen er heller ikke verdt å kjøpe, i våre øyne). Ellers har vi noe så gammeldags som "høytlesingsstund" en liten time her hver søndag. Da deltar også guttene med høytlesing for oss voksne, særlig eldstegutten (og da er prinsippet at den som leser velger hva som skal leses, så samtaler vi om det som er lest etterpå). Er sikker på at det har bidratt til at vi nå får tilbakemeldinger fra skolen om at guttene er svært gode høytlesere! Og at eldstegutten etterhvert har begynt å fatte litt interesse for enkelte "voksne" bøker. Opplever ikke hobbyene som alvorlig kostbare. Bokforbruket vårt er på 9000-10000 kr pr år (da er også bøker vi kjøper til guttene tatt med, ellers kjøper guttene saktens en bok selv for egne ukepenger også). Fotoutstyret kostet oss rundt 8000 kr, og vi kan vel regne med 4-5 år levetid på dette, kanskje med en supplering på en tusenlapp eller så i løpet av peridoen, forbruket på bildeframkalling, albummer og fotolim 1200-1500 kr pr år (albummene her består av vanlige ringpermer med 4 hull og god kvalitetskartong vi kjøper hos et trykkeri vi bruker i jobbsammenheng), noen lagringsCD-er for bildene gidder jeg ikke regne på. Turutstyret for skog og mark er slett ikke noe avanserte saker (telt og soveposer av enkleste slag, kun med tanke på en enkelt overnatting, ikke noen "ukestur i fjellet", et gassbluss og en gasslykt, litt kjøkkenutsyr, noen små sekker, to enkle fiskestenger) og har vel kostet oss rundt 3000 i innkjøp, turtøy kommer utenom, men tøy må vi jo ha uansett. Og broderingen, som regnes som "personlig utgift", helt minimalt. Skal vi tippe en 800-1000 kr pr år. De andre hobbyene er helt kostnadsfrie, kanskje til og med lønnsomme! Selv om "verkstedutstyret" vi har, som begge bruker (men ektefellen desidert mest!) har kostet oss en 10000-12000 kr, har hobbyen som sådan neppe kostet noe, med dagens verkstedpriser.
Girl Next Door Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #28 Skrevet 18. juni 2009 Det var da et meget utfyllende svar..! Fotografi, ja.. Kanskje jeg skal kjøpe eget minnekort og begynne å ta flere bilder, gjorde det en del for noen år siden.. Samboer har et veldig bra speilreflekskamera, så hvorfor ikke. Det er også mange andre ting her jeg kunne tenkt meg å snuse på.. Scrapping, dykking, skrive mer, håndarbeid (skulle ønske jeg begynte for lenge siden, og var flink på det!) kanskje sjekke ut om det er noe voksenteater i omegn!! (Kunne vært supermoro, synd jeg jobber helt random når jeg er ferdig med perm.).. Og veldig mye fint på panduro-linken jeg fikk lenger oppi her.. Takk for inspirasjon, nå klør det i fingrene her;)
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2009 #29 Skrevet 18. juni 2009 Jeg er engasjert i ulike ting som har med ungene å gjøre, har sittet i barnehagestyre og er nå med i FAU. Der er det alltid noen prosjekter vi holder på med, er med i flere av "undergruppene" også. Er den fødte verv- og dugnadsmenneske. Har hatt flere styreverv og er med i flere utvalg også. Ellers liker jeg å lese og å bake. Og litt slektsforskning. Billige og meningsfylte hobbyer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå