Gå til innhold

Min mening er:


Anbefalte innlegg

Skrevet

Men da er det han som ruger på egget, også;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ikke snakk om noen timer. Og jeg regner med at en fest ikke varer i flere dager eller en hel uke. Da er det på tide å få hjelp til andre problemer en har i så tilfelle.

Skrevet

det er flere dyr som dele foreldreansvaret, mange fulgearter gjør det. pattedyr gjør det, i større flokker av f.eks. ulver og løver er det en annen som passer ungene mens mødrene er ute og jakter. (det er ikke alltid tilfelle at det er far av de valper osv som gjør det da)

Og hva med f.eks katter, de har ikke en far som passer på.. men likevel forlater de ungene i en time eller to for å få tak i mat.

Det blir ikke helt riktig å samenlikne seg med dyr, det finnes så utrolige mange arter som gjør ting på så forskjellige måter.

Skrevet

Ja, og jeg går stort sett uten barnet i dusjen og på do og slikt.

 

Det er ikke slik at barnet skal være limt til mor. Det er snakk om dager uten mor. De dyreungene du nevner får da mat av mor, selv om hun jakter. Og mat MÅ de ha daglig. Det er bare et fåtall av dyrearter som gir melk til sitt avkom en gang om dagen. Kaniner er en av dem. Men mødrene er der likevel; steller og mater hver eneste dag.

Skrevet

klart det, men poenget er at barna dør ikke om mor er utenfor døra ett par timer..

 

Skrevet

Det er nok mange flere fedre som ikke vil hjepe til enn som blir skjøvet til side av en hønemor. Mange menn er ikke skrudd sammen slik at de synes stell av barn er noe stas og venter heller til barnet er større med å delta noe særlig. Barna blir da ofte mammadalter og foretrekker mamma om de får velge, men mammaen går jo som regel på besøk, fest etc uten barna av og til mens pappaen passer dem og det går som regel helt bra (også for den uvillige pappaen ;))

Skrevet

Hvem har da påstått det, om jeg tør spørre?

 

Det er å FORLATE babyen i DAGESVIS som kan være dårlig for babyen. Regner ikke det for en tur utfor døren.

 

Nå kommer det bare tull fra de som mener det er helt greit å forlate babyen i flere dager. Dette er bare kverrulering.

Skrevet

Utrolig diskusjon.. Det er da ingen hemmelighet at det er en spesiell tilknytning til mor?! Se på pattedyr generelt, det er instiktivt.

Skrevet

Det er da klassisk at folk vrir, vender og overdriver på det som er sagt for å "vinne" en diskusjon.

Ingen har sagt at ett par timer, eller en overnatting skulle "skade barna".

Stort sett så mener vel de fleste at begge foreldre er viktige for barnet. Det første året er det kanskje mor som er i fokus (i de fleste tilfeller) det jevner seg nok ut med tiden. Da barna blir eldre kommer far mer på banen.

 

Her i huset har far deltatt like mye som mor med nattevåk, bleieskift og stell. De gangene han ikke har klart å roe babyen så har jeg måttet gjøre det. Den perioden der vi skulle avvenne ammingen måtte far ta enda mer del i alt (da småen nektet å roe seg hos meg før han fikk pupp men han raskt klarte å få han i søvn) I det store og hele ender man opp ganske likt vil jeg tro.

Skjønner ikke da hvorfor folk har klørne kvesset til kamp hver gang det er snakk om noe sånt.

Skrevet

Jeg kjenner at jeg blir litt småirritert over ordet "primæromsorgsperson". I vårt tilfelle er jeg student, uten obligatorisk oppmøte, så med vår yngste bestemte vi oss for at jeg ikke skulle ta noen permisjon, sånn at pappa'n skulle få (ellers har han ike rett på noen, fodi jeg er student). Han har derfor hatt 50 % permisjon i over ett år; 2 og 3 dager annenhver uke. Har har altså vært hjemme akkurat like mye som meg, og er minst knyttet til vesla som det jeg er, og hun til ham. Hvem er da "primæromsorgsperson"? Kan ingen av oss dra noe sted da, i frykt for å "skade" jentungen? Han drar jo på firmaturer, og jeg hører ingen stor oppstandelse for det, men hvis jeg skulle finne på å reise noe sted, blir det ramaskrik?! Hun savner jo han minst like mye som hun savner meg! Hvis det skal så lite til for å ødelegge et barn psykisk, burde det være langt flere skadede sjeler ute i verden. Det blir bare for snevert.

Skrevet

Jeg er helt uenig med deg HI.

 

Jeg mener at kvinner/mødre ER bedre omsorgspersoner for (sine) barn, rett og slett fordi vi er genetisk forskjellige. Vi har øyne for detaljer, empati og ikke minst et sterkt omsorgs og beskyttelsesbehov. Menn er "jegere", de har som oppgave å beskytte flokken på andre måter.

 

Og jeg vil absolutt påstå at barnet vårt savner meg mer enn faren sin, fordi ungen er mer vant til å ha meg rundt seg.

Skrevet

HI her...

 

Ble mange svar her, interessant å se folks meninger :)

Jeg syns nok at det blir å dra det for langt å konsekvnt si at mødre er bedre, vil det da si at en baby som mister mor, får en mer følelsesmessig avkortet oppvekst, siden primæromsorgsgiver da blir far, som tydeligvis ikke er like godt egnet pga " oppgave med å beskytte flokken på andre måter"?

Ikke ute etter å provosere, men finner dette veldig interessant.

Skrevet

Det er godt jobbet å bli irritert over ordet primæromsorgsperson. Hvorfor ikke bli irritert over ordene amming og fødsel når du er igang?

Skrevet

Jeg kan skjønne at de som har uengasjerte menn som ikke gidder å ta ansvar i det daglige, ikke tør å reise fra babyen sin. Det samme med de som ikke slipper mannen til, fordi ingenting er godt nok.

 

Hvis pappaen er en god far, tror jeg han er en like god omsorgsperson som mor. Så lenge babyen har en av dem tilstede, tror jeg ikke barnet tar skade av at mor er borte en stund. Forøvrig har vel ikke små babyer noe særlig tidsperspektiv. Så da er det vel like skadelig hvis mor drar en liten tur på cafe alene da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...