Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Og hva legger du til grunn for å svare at du er det/ikke er det?
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Ja: Har lang universitetsutdannelse (8 år) Kommer fra et hjem der både foreldre og søsken har lang universitetsutdannelse. Er kulturell Har reist mye (og ikke bare til "syden") Høy grad av allmennkunnskap. Leser mye både faglitteratur og skjønnlitteratur Samfunnsengasjert, leser nyheter andre steder enn på nett (leser Aftenposten og DN i papirutgave daglig, flere aviser i helgene) Har en oppegående vennegjeng
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Ja, det må jeg være;) Ikke økonomisk, men mentalt og praktisk. Sterkere enn jeg en gang trodde:)
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Ja det anser jeg meg som. Jeg har vært gjennom masse prøvelser i livet (mange ville nok lagt seg ned å gitt opp ved noen av de.) Men jeg har kjempet meg gjennom og funnet veier rundt problemer. Det anser jeg som å være resurrssterk. Jeg har ikke super lang utdannelse eller masse penger på bok, jeg har liten familie men alikevel frykter jeg ikke fremtiden, for jeg vet at jeg skal klare å ordne opp i samme hva som kommer. Man kan ha lang utdannelse, masse penger og mange til å hjelpe seg men alikevel bare legge seg under dyna å sippe når problemer/sitvasjoner dukker opp. Så det handler ikke bare om å ha resurrser men også om å bruke dem.
malingus Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Ja, det vil jeg si. Har hatt et ganske tøft liv, men står fortsatt oppreist. Oppsøker hjelp når jeg trenger det. Har god selvinnsikt. Har mye tid til og omtanke for vennene mine. Er alene med et barn og klarer meg fint. Jeg mener at det å være ressurssterk ikke har noe med å å være universtetsutdannet eller å lese DN å gjøre. Det handler om hvordan man selv er og hva man får til, ut ifra de begrensningene og forutsetninger man har.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #7 Skrevet 16. juni 2009 Min ex var slik, han har lang utdannelse, familie som stilte opp og ville hjelpe med allt og ingenting, (da også å betale han ut av alle problemer.) Men hver gang noe ikke gikk hans vei i livet valgte han bare å sette seg på rompa og vente på at andre skulle ordne opp for han. (Noe jeg gikk lei og derfor han er en ex.)
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #8 Skrevet 16. juni 2009 Ja det vil jeg si at jeg er.. Det kan nok absolutt hende at andre legger andre kriterier til grunn for å bedømme om noen er ressurssterke/ svake, men min begrunnelse er at jeg: Har hus, jobb, penger, familie, venner. Jeg er psykisk frisk. Har styrke. Har møtt på noen av livest utfordringer uten å la meg knekke av disse, Tåler en støyt, rett og slett!! Har initiativ og får ting gjort. Har evner og kompetanse til å følge opp barna mine i skolegang.. Er kunnskapsrik.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #9 Skrevet 16. juni 2009 Har god helse både psykisk og fysisk, og har et nettverk av familie og venner rundt meg som er stabilt og godt. Har det greit materiellt sett, og har mulighet til å planlegge en stabil økonomisk fremtid. Har høyere utdannelse som gir meg en sikker jobb og kunnskap som enkelt kan overføres til andre områder. Høyere utdannelse betyr ikke alltid noe, men høyere utdannelse på uni/høyskole er ikke uten grunn en av de viktigeste faktorene når en ser på sosial ulikhet og ressurser. Jeg er kunnskapsrik og oppdatert på mange områder, god allmennkunnskap og har spesial kunnskap på områder som gjør at jeg har en viss autoritet og at jeg blir lyttet til. Har mye overskudd til å engasjere meg utenfor jobb, og nettverket mitt består av en hel del folk som har muligheter og makt til å endre premisser til en viss grad.
Kyllingbein Skrevet 16. juni 2009 #12 Skrevet 16. juni 2009 ja det synes jeg. Jeg er frisk Har kjempe familie som stiller opp for meg på alle måter Gode venner som gjør det samme. (definerer enkelte som familie) Jeg har tak over hodet og "jevn flyt på konto" Har god utdannelse og arbeid jeg trives godt i.
Sjefsmegga Skrevet 16. juni 2009 #13 Skrevet 16. juni 2009 Ja, vil si det. har utdannelse, fast eiendom, orden på økonomien og livet ellers.
malingus Skrevet 16. juni 2009 #14 Skrevet 16. juni 2009 Synes forøvrig ikke noe om betegnelsen "ressurssterk"/ "ressurssvak". Vi har alle forskjellige ressurser og evner. Man handler ut ifra sine egne forutsetninger. Ser mange skriver at de er psykisk/fysisk friske som begrunnelse for at de er ressurssterke. Jeg mener dette ikke nødvendigvis har noe med saken å gjøre, så lenge man klarer å komme seg igjennom tøffe perioder og få hjelp av andre om det er nødvendig. Å være ressurssterk er ikke å ikke trenge hjelp av andre. Ingen klarer alt selv. Finns massevis av "ressurssterke" mennesker i rullestol, eller med en psykiatrisk diagnose. Men uansett, synes ikke noe om å klassifisere folk på den måten. For det har igrunn ingenting å si!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #15 Skrevet 16. juni 2009 Nei for meg så ingår ihverfall å bruke de rundt seg som kan hjelpe en når det trenges. Så man skal ikke klare allt selv men kunne spørre om hjelp. Men man skal heller ikke spørre om hjelp og så fovente at andre skal da fikse allt for en , man skal ta imot hjelp men også selv jobbe med å løe problemet.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #16 Skrevet 16. juni 2009 Ja. Har et stabilt ekteskap, et flott barn, utdanning, god trygg jobb, eget hus og bil, kommer fra trygge gode hjem begge to, har stort nettverk og er friske psykisk og fysisk.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #17 Skrevet 16. juni 2009 jepp:) faktisk så resurssterk at ingen viste jeg hadde adhd før jeg ble over 33! alltid funnet måter å lære meg ting på (den vanlige skoleundervisningen fungerte ikke på meg) oppfostret 5 flinke barn (skryt fra både bhg og skole ang barna:) står på! gir meg ikke! bryter ikke sammen "for den minste lille ting". har veldig selvinnsikt (gikk til psykolog da jeg skulle utredes for adhd, å h*n ble mektig imponert over min selvinnsikt, å min måte å gjøre ting på,hehe) "leser"/senser mennesker godt. ser det positive i det meste:) ++
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #18 Skrevet 16. juni 2009 I definisjonen som blir brukt i samfunnsvitenskapen som legger grunnlaget for statistikk er det flere faktorer som påvirker hvilken kategori en kommer i. Fysisk og psykisk helse er an av faktorene, så det er klart at det er et pluss. En trenger ikke full pott, så det er helt rimelig at det nevnes. Er en alvorlig psykisk syk, ikke kan arbeide osv. kan har en masse ressurser, men en kan ikke kalles ressursterk.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #19 Skrevet 16. juni 2009 På noen måter er jeg resurssterk, på andre måter ikke. Økonomi-OK Stabilitet- veldig bra Ernæring-bra Huslighet-svak Musikalitet-ikke eksisterende Vett-utmerked Livserfaring-OK
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #20 Skrevet 16. juni 2009 Jeg er ressurssterk. Jeg mener man er ressurssterk hvis man tør satse på seg selv. Det å ha en styrke til å nå sine mål, både store og små. Det å ha evne til å gjøre gode valg for seg selv og sine. Om man bruker dette på utdannelse, god vennekrets, jobben, parforholdet, huset, familien, frivillighet eller hva det måtte være er ikke så farlig. Om noen ikke prioriterer utdannelse(som jeg så noen satte skummelt høyt her), betyr ikke det at den personen er ressurssvak for det. Har andre interesser og kanskje evner enn en som har studert i åtte år. Blir faktisk litt irritert når noen skal måle alt etter utdannelse. Er jo verdens letteste sak å studere, så det gjør deg ikke til et geni, fordet om du har noen år ekstra på skolebenken. Man får kunnskap innenfor ett eller flere felt, thats it! Har selv studert, hvis noen skulle tro jeg forsvarte meg selv uten å ha det...
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #21 Skrevet 16. juni 2009 Jeg mener at jeg er det. Har relativt lang universitetsutdannelse, god jobb, har reist mye, foreldrene mine har doktorgrader og pappa har en veldig prestisjefull jobb. Mannen min og jegihar tre biler, eier hus med stor tomt, har råd til det vi har lyst på og er samfunnsengasjerte.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #22 Skrevet 16. juni 2009 JA Har god økonomi, ikke masse penger - men god oversikt. Har et stort nettverk med nære venner og familie som alle stiller opp hvis det trengs. Vil ikke si at lang utdannelse/høyskole/universitet er ensbetydende med å være ressurssterk..
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #23 Skrevet 16. juni 2009 Nei, tror ikke det.. * Ble mor etter videregående. 3 barn på rappen. * Planla veldig dårlig fremtiden da jeg ble gravid. Tenkte lite fremover. * Prøver å få meg en videregående utdannelse som tømrer nå * Har ikke vært sånn kjempesmart på skolen, selv om jeg har glimtet til med toppkarakter i noen fag * Har en psykisk syk mann. Burde nok tenkt to ganger før jeg ble gravid med ham, men jeg elsker han selv om han kan være en stor byrde for meg. * Vi har dårlig økonomi. Forhåpentligvis kommer den seg etterhvert. * Vi eier ikke, men leier. * Noen ganger klarer jeg ikke helt å være en så god mor som jeg ønsker. Kjefter og er sur når jeg heller burde ha vært tålmodig og avlede. * Jeg forventer nok kanskje for mye av 4åringen min..
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #24 Skrevet 16. juni 2009 Jeg blir glad av å lese om dere ressurssterke kvinner Og da mener jeg ikke universitetsutdannelse, det betyr lite i denne sammenheng. Det gjelder å tåle trøkkene livet gir en! Så da er jeg ressurssterk også.
malingus Skrevet 16. juni 2009 #25 Skrevet 16. juni 2009 Hva i all verden har eierskap av 3 biler med noenting å gjøre???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå