Gå til innhold

Dere som er så anti-bakovervendt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere hvis/når det blir PÅBUDT å sitte mot kjøreretningen til 4 år? Dette er i ferd med å bli realitet om 1-2 år. Myndighetene vet i dag såpass, at det er mye sikrere med bakovervendt helt opp til 4 års alder. Det er snakk om et nytt EU-direktiv som vil gjøre dette påbudt. Hva da med dere som nekter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vil gjerne ha gutten bakovervendt jeg, men han sitter veldig ukomfortabelt i et sete som har liten bakoverlening, da henger hodet veldig på siden. Hadde det blitt kræsj når hodet hang slik, så hadde det blitt farlig:/ Nå sitter han i et maxi cosi sete, fremovervendt med god tilbakelening, og nå sover han med hodet rett. Og dermed mye tryggere ved kræsj. Har snakket med trygg trafikk, og de var enig i dette, men ville vi skulle se etter et sete som oppfylte alle krav, så vi leter;) Men har ikke funnet ennå:/

Skrevet

Da har dere valgt feil bakovervendt sete. Det finns mange som støtter bra på sidene sånn at hodet ikke kan henge for mye mot siden.

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Er ikke antibakovervendt. Min sitter forøvrig forovervendt.

Om det kommer en lov som FORBYR forovervendt frem til 4 år så må jeg jo bare ha henne bakovervendt da? Har liksom litt lite valg...

Skrevet

Har du noen gang kræsja hardt med en bil?

Det spiller ingen rolle hvordan hodet hans ligger når han sover, før du kræsjer. For når du kræsjer så vil det bli slengt forover med stor kraft og med mulig skade på nakke og hode.

Jeg nekter å tro at du får trygg trafikk til å gå med at en forovervendt plassering er akseptabelt.

Hvis sete har god sidestøtte og beltet er stramt nok så skal ikke være så stor risiko hodet til barnet ligger galt om det sovner.

Skrevet

Jeg har snakket med trygg trafikk om det, og de har sett hvordan det er med bakovervendt sete og forovervendt med gutten vår. De sa det var greit, men at vi burde se etter et bedre bakovervendt.

JADA jeg VET at faren er større med forovervendt, men hva skal man gjøre da? Ungen kan jo ikke sitte med hodet feil heller da! Slapp nå av, å pass på deg selv.

Skrevet

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926

Se denne videoen.

Du sier det kan være farlig at han sitter med hodet slik, og som du kan se på denne videoen er det også farlig forovervendt. Blir kvalm når jeg ser barn sitte forovervendt, det er jo den sikre død/alvorlig skade om en ulykke skulle skje. Blir oppriktig trist av barna som sitter der uskyldige og uvitende om at de er svært dårlig sikret i bilen og er i stor risiko for død og alvorlige skader.

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forsto hvordan hodet ble liggende.

Fikk han haka ned på brystkassa når han sovna eller ble hodet hengende ut på sida av setet?

Poenget mitt var bare at hva som ser riktig ut når du ikke kræsjer ikke nødvendigvis har noe å si for hva som skjer ved en kollisjon. Det vil være mindre farlig for barnet at hodet kastes mot rygglenet dersom han sover med haka på brystkassa bakovervendt enn at hele hodet kastes forover uten noe som kan stoppe det (annet enn nakken).

Skrevet

vår datter er 1 1/2 år og sitter forovervendt :) jeg synes dette er greit, for hun har god oversikt og ser oss. og vi ser henne. selvføllgelig er det best med bakovervendt, men jeg synes at opp til 4 år er jo ganske gammelt...

du spør om "hva da med dere som nekter"? det er jo ingen med vet i hodet som NEKTER å sette barnesetet andre veien vel... og om de gjør det så får de bare nekte :) blir de tatt får de bot.

Skrevet

Siden det finnes foreldre som velger å gjøre som deg, som altså ser bort i fra all forskning og kunnskap fordi du synes det er mere bekvemt å gjøre som du liker, så trenger vi faktisk denne loven.

Jeg synes ikke ett forenklet forlegg er nok. Det bør enten bøtelegges så det havner på rullebladet eller helst meldes til barnevernet for oppfølging.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du kan vurdere å kjøre en meter med barnet forovervendt. Skaff deg en bedre stol, da - det er vel ingenting å tenke på? Besafe IZI er en meget bra stol, og den er på tilbud nå på Reflex: http://www.bildekarusell.com/reflex/DMjuni/

Skrevet

bla bla bla.... kjære jenter, slapp nå av! Noen har bakovervendt, andre forovervendt. Så lenge folk sikrer barna sine i bilen er det OK for meg. Folk bruker da bagløsninger til spedbarn fortsatt, og jeg syns det høres spik spenna gæli ut. Men det godkjenner trygg trafik. Ser ikke for meg at det går så bra om ungen ligger i en bag i baksetet når det kommer en bil i sia på en. Uansett er man "up a creek" hvis man kræsjer. Kjører heller ytterst sakte og forsiktig med barnet forovervendt og uten smerter i hodet/nakken enn å sitte i den tro at bakovervendt vil si uovervinnelig og la ungen hyle av smerte fordi hodet henger vondt.

Skrik heller høyt om krig, sult og katastofer. Det er flott at det er fokus på god sikring i bil. Og det fungerer jo når alle har et sete til barna. Men barnets trivsel må jo også være en faktor. Mitt barn skal få slippe kink i nakken og anspennelseshodepine. Det får jeg hver gang hodet er på skrå i bilen, og det gjør VONDT!

Skrevet

Man kan kjøre så sakte og forsiktig som man vil. Vi møtte en som ikke kjørte sakte og forsiktig. Og vet du hvor mange rusa gærninger som hver eneste dag kjører rundt på norske veier?

Skrevet

Bedre med hodepine enn avrevet hode.

Skrevet

husker vi brukte ca 2000,- på et bilsete, prøvde så ambisiøst å montere det bakovervendt uten hell... bilens sæler var ikke lange nok til det gitt :( dermed ble det forovervendt.

med det andre barnet hadde vi stolen forovervendt for å kunne ha en minimal kontakt med det DØVE barnet... hun måtte faktisk SE oss...

Skrevet

Dette var kanskje før speil var i salg for vanlige folk det da?

Skrevet

Jeg pleier å prøve bilstolen FØR jeg kjøper det, jeg...

Skrevet

Jeg vil gjerne at sønnen min skal sitte bakovervent, men det er rett og slett ikke plass i bilen! Når setet står bakeovervent så er det nesten umulig å plassere han i setet, han dunker hodet i taket hver gang! Det er jo ikke noe godt.. Hva skal jeg gjøre da? Kjøpe ny bil?

Skrevet

Har du prøvd å sette han inn fra andre siden?

Jeg har en grei bil, men bakdøren er litt trang. Så jeg må vri litt på sønnen min når jeg setter han inn. Noe som ikke er vondt for han. Man lærer seg teknikker. Hender a jeg kommer borti dørkarmen eller noe med hode hans, men det er da ikke snakk om store dunket. Han sier ikke au engang.

Har du vurdert å koble ut airbagen?

For det er tryggere å la et barn sitte bakovervendt i forsete, enn å ha det forovervendt i baksete.

Skrevet

Eller la være å kjøre med barn i bilen..

Min bil er også veldig vrien sånn, men jeg har funnet en teknikk som fungerer (inn med hodet først) sånn at han kan sitte trygt.

Men jeg er litt enig med deg. Når man har små barn må man tenke seg om før man kjøper bil. Kjøper du en kupe utgave eller en lav/kort bil så er sjansene store for at det ikke fungerer med barneseter.

Skrevet

Jeg hadde ikke planer om å få barn i nærmeste fremtid når jeg kjøpte bil, så jeg tenkte ikke på barnesetet.. Bilen jeg har er helt normal stasjonsvogn. Min sønn er 17 mnd. Han satt bakovervent til han var 14 mnd. Når jeg da bytta setet blei det vanskelig.. Han har ikke sittet forovervent siden han var nyfødt da!

Anonym 13:04

Skrevet

bilen vi hadde var vel en scorpio... ganske stor, så trodde det ville vært plass der, men nei...

Skrevet

Hva med å rett og slett gi forbud mot å ha med barn i bil !!!!!!!!! Dere er klar over det at dere faktisk setter barnet deres i fare bare ved å plassere det i en bil !!!! Folk her er jo faktisk helt vannvittig hysteriske fordi noen faktisk kjører med barn under 4 år forovervendt. Og, ja, vi gjør faktisk det. Ikke fordi vi vil, men fordi det faktisk ble sånn for å kunne kjøre forsvarlig. Vår sønn hylte hysterisk hver gang vi plasserte han i bilsetet (som da sto bakovervendt), og dette pågikk under HELE bilturen. Prøvde absolutt ALT (speil, underholdning fra brødre o.l) for å få det til å fungere, men nei. Vi snudde setet......og vips...det ble en behagelig kjøretur for oss alle. Det er faktisk ikke alle barn som trives med å sitte mot kjøreretningen, og det gjorde ikke vår. Gjør meg nok til en dårlig forelder i følge mange av dere! Men vi måtte faktisk velge det som var til det beste for oss alle, enten kjøre med et hylskrikende barn bakovervendt som stresset opp sjåføren (som igjen kan være stor fare for at det kan skje en ulykke), eller sette barnet forovervendt og kunne kjøre trygt og forsvarlig selv. Og, ja, jeg har faktisk dårlig samvittighet for å kjøre med barnet forovervendt, fordi jeg vet det beste er å ha det andre veien, men hva skal man gjøre da? Hilsen IKKE anti-bakovervendt.

Skrevet

Hvis du blir påkjørt i ræva da???? Det er det samme som skjer hvis du sitter forover vendt og frontkolliderer...

Skrevet

21.37... Er du virkelig så uopplyst?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...