SOMMER :) Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Vet jo jeg kan kjøpe hallal pølser. Men er det noe annet lurt OG enkelt jeg kan servere?
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Flere butikker har både pizzza og pølse hallal. Med fare for å bli stemplet.. Kommer de utenl i bursdag?? Vi har 4 barn og har hatt noen barnebursdager, men jeg tror aldri noen av de utenl har kommet, og de har hatt noen i klassene sine.. Ganske mange faktisk.
Musemor med tre søte små Skrevet 12. juni 2009 #3 Skrevet 12. juni 2009 Jeg har sett Hallal pizza. I enkelte butikker
therehag Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 du finner hallal pizzaer i mange butikker. hallal kjøttdeig finner man også i mange butikker, og det kan du jo bruke til mye:)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 Du kan også gjøre det meget enkelt og la "fish burger" erstatte pølse/hamburger. "Fish burger" lager du som hamburger, men bruker enten ferdigkjøpt lakseburger (om du får tak i dette) eller 2-3-4 (gode!) fiskepinner som erstatning for "kjøttklumpen".
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #6 Skrevet 12. juni 2009 Be de spise det du har, så lag akkurat det du vil!
SOMMER :) Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. juni 2009 Takk for tips! Vesla spiser ikke kjøttdeig. Men kanskje pizza?! Jeg skjønner spørsmålet ditt anonym 20:08. Jeg vet at iallefall to av de som spiser hallal kommer. Hun ene er jeg usikker på, jeg har aldri pratet med foreldrene.Noen av de hallal-spisende jentene er min datters beste venninner. Foreldrene er godt integrert, det eneste som skiller dem fra oss er vel at de spiser hallal. OG at de har spennede land å reise på ferie til (i følge min datter) :-)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #8 Skrevet 12. juni 2009 Det var da et lite gjennomtenkt forslag 20:15. Går det bra med kylling/kalkunpølser eller må det være hallal? Da ville jeg vurdert en vegetarpizza, med tomatsaus og ost på. Ganske godt med en margaritapizza også.
du og jeg og vi to Skrevet 12. juni 2009 #9 Skrevet 12. juni 2009 Vegetarpizza var lurt! Kan lage tynne "italienske" pizzaer, med tomatsaus og mozzarella - og gjerne hele tomatskiver, det blir kjempegodt!
SOMMER :) Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. juni 2009 Ja det må være hallal. Ja vegetarpizza/margerita er en god ide. Kanskje lage slike småpizza'er? Skal spørre bursdagsbarnet. Takk for et godt tips :-)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #11 Skrevet 12. juni 2009 "Hallal" er jo en slaktemåte som etter muslimsk lære er så alvorlig viktig (står visst om tilgangen til Paradiset om man spiser ikke-hallalslaktet kjøtt...), og som innebærer at dyret blør av seg mens slakteren påkaller Allah etter foreskrevne regler. Derfor hjelper neppe kjøttsorten kylling, det slaktingen som skal foregå på rett måte og av en troende muslim, og det må BARE være brukt slikt kjøtt i alle retter! Du gjør det helt klart lettere for deg selv ved å satse på fiske- /vegetarisk meny!
SOMMER :) Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #12 Skrevet 12. juni 2009 Ja kanskje lakseburger er en god ide? Men jeg vet ikke om det er noe barn flest liker? Hmm kanskje det er mest "safe" å kjøpe pølser hallal og vanlig....
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #13 Skrevet 12. juni 2009 Pølser og kotletter, flintstek og spareribs.
Sylteflesk Skrevet 12. juni 2009 #14 Skrevet 12. juni 2009 Men du trenger jo ikke lage vanlig OG halal-mat, de som ikke er muslimer kan jo også spise halalmat. Hva med krydrete kjøttboller av halal-kjøttdeig, eller hjemmelagd pizza med kjøttdeig?
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #15 Skrevet 12. juni 2009 Hva hjelper det at du kjøper kjøtt muslimene kan spise når de ikke kan spise noe som er tilbrett i samme kjele eller stekovn som det er lagd svinekjøtt i fra før da?
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #16 Skrevet 12. juni 2009 vil bare si at de av utenlans oprinnelse sikkert kommer om de får beskjed om at det blir servert hallal mat.. Er nok ikke så enkelt for de å komme å kreve hallal mat mulig derfor de ikke kommer..??
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #17 Skrevet 12. juni 2009 Tror jeg for enkelhetets skyld bare ville laget mat uten kjøtt jeg.. Små vegetarpizzaer, fylte horn med bare ost og tomatsaus inni, grillspyd med grønnsaker e.l. Unger vil jo gjerne ha det enkelt, hva med pannekaker?
Miss Misantrop Skrevet 12. juni 2009 #20 Skrevet 12. juni 2009 En skriver her at alle kan spise hallal. Alle kan ikke spise hallal. Av religiøse og dyrevernsmessige hensyn kan ikke mitt barn spise hallal.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #21 Skrevet 12. juni 2009 hvorfor kjøttmat? lag noen skiver med banan og gele på. Kaker og is. Du kan lage taco, så kan hallalfolka spise vegetar! Old El Paso har vegetarblanding( skal forestille "kjøtt") skal blandes med tomat kun....
OsloMor Skrevet 12. juni 2009 #22 Skrevet 12. juni 2009 Pannekaker er ikke så dumt, mamma pleide alltid å steke pannekaker når våre tyrkiske nabounger (også muslimer) spiste hos oss, veldig populært blant alle barn ville jeg tro:)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #23 Skrevet 12. juni 2009 Herregud så servilt! Hvorfor skal du tilpasse deg de som vil ha halal-mat? De er jo i Norge nå. Krever du å få norsk mat når du er utlandet? Å kreve halal er jo rett og slett ekstremt FREKT!
Bunnies by night Skrevet 12. juni 2009 #24 Skrevet 12. juni 2009 Lag noe som ikke inneholder kjøtt:) Pannekaker var en god ide, og det samme med vegetarpizza:) Tror kanskje jeg hadde gått for vegetarpizza så du slipper å stå og steke pannekaker i et par timer;)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2009 #25 Skrevet 12. juni 2009 Nei, 0047, her blander du kortene. INVITERER man gjester, tilpasser man seg gjesten, så langt det er praktisk mulig. Ellers blir invitasjonen kunstig. Og en gjest spiser det han/hun får servert, unntatt når medisinske eller religiøse grunner forbyr en det, ellers er man dårlig gjest. Men en gjest som HAR gitt beskjed om at han/hun av religiøse grunner kun spiser halalslaktet kjøtt, tilbyr man bare halalslaktet kjøtt. Uten at DET hindrer en i servere andre i selskapet slikt kjøtt (uten at gjesten behøver serveres "noe annet i stedet for", så lenge det ikke er en avgjørende del av måltidet totalt sett). For tåler ikke gjesten at slikt serveres (andre) bør gjesten takke nei til en invitasjon. At ingen har rett til å forvente halal-slaktet kjøtt i kafeer, ved fester og lignende hvor man er kunde/påmeldt, ikke INVITERT er en annen sak. Da er jeg enig i at argumentet om at "when in Norway, do as a Norwegian man will do". Og at krav om noe annet er FREKT. For det er frekt for ENHVER gjest å KREVE. Men er man invitert viser verten/vertinnen hensyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå