Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 Og må man blotte brystene når man føder? Har ikke lyst til det....
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #2 Skrevet 11. juni 2009 Ja, du får dusje hvis du vil. Nei, du trenger ikke å blotte brystene. Hvorfor skulle de tvinge deg til det?
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #3 Skrevet 11. juni 2009 Tror nok man får dusje ja, og puppene dine er det da ingen som giddder se på mens du føder. Når ungen er ute er det nok et helt annet regime som styre; AMMEPOLITIET!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #4 Skrevet 11. juni 2009 De færreste orker å dusje rett etter fødsel. Jeg hadde så vondt nedentil at jeg såvidt orket å sitte på toalettet og tisse. Tror jeg dusjet først på kvelden. Fødte tidlig på morgenen. Var i tillegg temmelig mørbanket overalt. Men klart du får lov om du orker! Og nei, jeg hadde sykehusskjorte på meg under fødselen. Under pressriene så åpnet jordmor opp knappene (uten å spørre faktisk..men det dret jeg i der og da...) for å ha klart det bare brystet til babyen. (babyen kommer jo opp på brystet umiddelbart etter den er kommet ut...)
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #5 Skrevet 11. juni 2009 Jeg som skrev over her. Når jeg tenker meg om så vil de faktisk at du ligger i minst en time etter fødselen pga blodtap og diverse. Man blir også trillet rundt i rullestol.
Gjest Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 Jeg dusjet før kveldsmaten, gikk vel i dusjen ca tre timer etter at grynet kom til. (de første to timene etter fødsel skal du vel ligge på fødestua, først skal morkake ut og alt skal lappes sammen mens barnet vaskes og stelles, og så skal du få ro og fred til å prøve deg på amming og generelt slappe av). Jeg ble flytta til barsel på sekundet to timer etter fødsel (dårlig plass sjø, men de hadde visst ikke lov å flytte meg tidligere selv om det hadde vært helt greit), og etter en liten time på barselrommet gikk jeg i dusjen. Eneste "kravet" var at pappa'n var med og fulgte med på at jeg ikke falt eller noe, men det gikk helt fint Ang puppeblotting så må man vel aldeles ikke kle av seg på overkroppen om man ikke vil, men sannsynligvis driter du glatt i det der og da Jeg trodde også jeg skulle få nella av alle som skulle se meg naken og alt sånt, men endte opp med å forlange at samboeren kom og hjalp meg mens jeg satt kliss naken på do (og jeg er en sånn som misliker offentlige toaletter fordi jeg ikke liker å gå på do når andre kan høre meg engang), og jeg gav jamt katta i at jeg satt naken på gulvet når jordmor og barnepleier kom inn. Haha. (de forsøkte etter fattig evne å dra på meg en skjorte, men jeg var ikke videre samarbeidsvillig) ...dagen etter hilste jeg forøvrig på vaktskiftet fra doskåla, og fortalte henne gladelig at det gikk bra med amming og det meste mens jeg satt der. Atter en gang kliss naken (og ja, hun kom inn på badet etter at jeg sa jeg var der når hun kom for å hilse på). Man får gjerne et tilnærmet usunt forhold til egen nakenhet og kropp etter fødsel tror jeg, men det normaliserer seg gradvis igjen heldigvis
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #7 Skrevet 11. juni 2009 Jeg har ikke blit trillet rundt i rullestol etter fødsel. Med første var jeg så sliten at jeg dusjett ca.5 timer etter fødsel. Andre gangen dusjet jeg så snart fødselen og den første ammingen var over. Det var ca. 30 min etter fødsel.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #8 Skrevet 11. juni 2009 Som regel etter fødsel blir man jo liggende litt for å se på babyen, prøve å amme litt kanskje... Tror vi lå en times tid på fødestuen, og selv om jeg gjerne ville ha en dusj, var det ikke så hast. Nå vet jeg ikke om det er noen regler hvis man har fått noe smertelindring, feks epidural, men for meg var det ikke noe problem å gå rett i dusjen, altså etter at vi hadde fått roet oss og sånn. Gikk rett fra fødestua og inn i dusjen, så på rommet etterpå. Dusjen var rett og slett deilig! Og mine venninner har også følt seg kvikke og opplagte rett etter fødsel og har tatt seg en dusj etterpå, så det utsagnet om at de færreste orker å dusje etterpå er ikke noe jeg kjenner meg igjen i... Jeg ble heller ikke trillet rundt i rullestol... Behøver ikke blott brystene under fødsel nei. Behold skjorta på til babyen kommer ut, så kan du kneppe opp og åpne slik at du får babyen på brystet men selve brystene blir skjult. Ikke noe problem det. Ikke alle jordmødre er så frekke at de river av en klærne...
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #9 Skrevet 11. juni 2009 "De færreste orker å dusje rett etter fødsel." For min del var dusj noe av det første jeg tenkte på etter fødselen. Og alle jeg har pratet med om fødsel har hoppet rimelig kjapt i dusjen etter fødselen.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #10 Skrevet 11. juni 2009 Du kan dusje når du vil og føler deg pigg nok til det. Nei, du må ikke blotte brystene, og ser noen sier at du får babyen på brystet med en gang. Det kan du også velge. Jeg ville ikke ha det for jeg var sliten, hadde vondt og ville egentlig bare sove. Men morkaka måtte ut og jeg måtte sy, så babyen kom til meg etter at han var målt og veid og var ren og pen og jeg var en morkake fattigere. Da jeg ble sydd hadde pappaen babyen. Dusje gjorde jeg først dagen etter, orket ikke noe før...
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #11 Skrevet 11. juni 2009 Ja det lurte jeg også på anonym 15.31, om man må få en blodig baby rett på brystet... Føler meg litt ufølsom når jeg sier det, men har lyst at han skal være ren først... Takk for svar folkens!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #12 Skrevet 11. juni 2009 Jeg har blitt rusket opp av sengen begge gangene og sendt i dusjen. Ved første fødsel stod endatil den gamle skrukka av en jordmor og presiserte flere ganger at jeg: "MÅTTE dusje...", mens hun sto og glodde og jeg ventet på at hun skulle gå vekk sånn at jeg kunne kle av meg.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #13 Skrevet 11. juni 2009 Jeg fikk babyen rett på brystet, men de må ha tørka litt av ham i all hast for han var ikke blodig. Jeg hadde på meg en mammaskjorte hele fødselen, den ble bare trukket til side da vi prøvde på amming. (Som ikke gikk) Jeg hadde ikke krefter til å dusje med en gang, måtte hente krefter og spise 5(!) skiver først. Etter 2 timer kreket jeg meg i dusjen. Men om du er redd for å blotte brystene er det ikke fødselen du skal uroe deg for, men alle de dagene du må ligge på barsel. Der kommer du til å bli invadert av frekke barselansatte som ikke vil annet enn å klå på brystene dine, den ene mer hardhendt enn den andre. Blygselen kan man bare pakke vekk, her skal man blottstilles og nedverdiges til det ytterste.
thea - M har gull i gulping Skrevet 11. juni 2009 #14 Skrevet 11. juni 2009 jeg var på omvisning på føden på mandag og da sa hun at babyen skal ikke bort fra mammaen sin før det har gått to timer.. Og babyen skal ikke vaskes, bare tørkes og så rett opp på mammas bryst... så lenge det ikke er komplikasjoner osv da selvfølgelig! men etter to timer så blir babyen tatt bort for å veies og måles og da får du mulighet til å freshe deg opp litt:) men dem tar jo og tørker bort blod osv på deg da, mens du ligger der.. slikt er det i hvertfall på mitt sykehus da:) tror det er ganske likt på sykehus nå..
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #15 Skrevet 11. juni 2009 Min baby var ikke blodig. Hun var bare full av fostervann. Litt blodig på hodet bare. Og jeg revna masse.
mednr5imagen Skrevet 11. juni 2009 #16 Skrevet 11. juni 2009 Nope, er nok ikke sånn hele veien. Her hos oss ligger babyen gjerne litt på magen mens morkaken kommer, og evt syr. Så ammer man kanskje litt, hvis man vil det, og mens mor dusjer blir kanskje babyen stelt. Så blir vi flyttet til en ren og pen seng, der en ren og pen mor ligger, med en ren og pen baby Selfølgelig er det ikke alle som gjør det på den måten heller, men her oss oss er det ingen som sier at barnet må ligge to timer hos mor iallefall..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 11. juni 2009 #17 Skrevet 11. juni 2009 jeg fikk ihvertfall det. og jeg var fryktlig glad for at det sto en stol i dusjen, ellers hadde jeg svimet av... hehe
CMH Skrevet 11. juni 2009 #18 Skrevet 11. juni 2009 Dusje kan man ja Jeg dusja to timer etter fødsel, var kjempefrisk og oppegående og det var deilig å vaske mye blod av seg.. Og du kan jo få en sånn sykehus skjorte å ha på, men tror ikke det blir et problem å tenke på når du skal føde. Jeg sa jeg ALDRI skulle føde naken, men sånn ble det. Rett fra badekar og opp på fødebenk.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #19 Skrevet 11. juni 2009 Nei.. Det må man på mitt sykehus da!! Jeg aner ikke helt hvorfor da.. Og om alt er fint med begge to blir man flyttet over til barselhotellet ca 5 timer etter fødselen:) men babyen skulle ikke vaskes før dagen etter fødselen, bare tørkes pga at kroppstempraturen kan synke mye!
Bunnies by night Skrevet 11. juni 2009 #20 Skrevet 11. juni 2009 Var i dusjen rett etter at jeg var blitt sydd, altså ca 20 minutter etter fødsel, da fikk jeg også tisset. Babyen min var det hverken noe fosterfett eller blod på - han så ut som han var nybadet - frisk og fin - så du trenger ikke nødvendigvis å få et blodig barn på brystet. MEN jeg kan garantere deg at du ikke tenker så mye på det akkurat da, da tror jeg du er mer enn nok opptatt av at du faktisk er ferdig;)
Bunnies by night Skrevet 11. juni 2009 #21 Skrevet 11. juni 2009 Og i mitt tilfelle (fødte på Ullevål) så fikk jeg baby opp på brystet(fikk faktisk lov til å selv dra han ut(etter at hodet og skuldrene var kommet ut selvfølgelig), der lå han mens morkaka kom og jeg ble sydd. Så var de og veide han, så gikk jeg i dusjen, mens sambo fikk sitte og kose med han
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #22 Skrevet 11. juni 2009 Jeg fikk ikke lov å gå i dusjen... JM mente at kroppen hadde vært gjennom for mye, var redd jeg skulle svime av. Mistet en del blod og hadde vel en grusom fødsel, men følte meg igrunn veldig pigg, ca slik jeg kjenner det etter en veldig tøff treningsøkt. Men måtte altså vente med den svæææært etterlengta dusjen.
Gjest Skrevet 11. juni 2009 #23 Skrevet 11. juni 2009 He he, det mente jordmora mi også men jeg kranglet meg til en dusj likevel (hun fulgte meg inn da og sørget for at jeg satt trygt på en sånn badestol). Der det finnes vilje fins det vei!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #24 Skrevet 11. juni 2009 Etter min fødsel fikk jeg ikke spørsmål om jeg ville dusje eller ikke. Jeg ble nærmest tvunget til å dusje ca en halvtime etter fødselen. Husker at jeg gråt å sa at jeg ikke orket, men det fikk jeg ikke bestemme selv. Du trenger ikke blotte brystene nei, verre med nedentil, der ser de jo rett inn. Men det tenker du mest sannsynlig ikke på der og da. Jeg syns det var grusomt at jeg lå å skræva forran flere mennesker, men men har ikke noe valg.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #25 Skrevet 11. juni 2009 Jeg dusjet inne på badet på fødestua etter begge fødslene mine.Deilig var det,en er jo temmelig svett og seig etterpå.Må bare passe på hvis man er svimmel.Blotte puppene er noe man bryr seg lite om! Amminga er jo viktig,men med nr.2 orket jeg nesten ikke pga.utrolig vonde etterrier.De var vonderer enn fødselen.Håper det går bedre denne gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå