Gå til innhold

Hvordan dele felles delen av permisjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt til at jeg skal gå hjemme ca de 6 første mndene. Der etter skal vi ta ut "fleksipermisjon" hvor vi ser for oss to dager i uken hver og en dag for babyen hos dagmamma/ pappa har hjemme kontor.

Syntes bare det er så mange som tar det helt for gitt at mammaen skal ha all permisjonen hun kan få, og lurte derfor på om det er noen andre som skal la pappan få ta litt mer delaktighet det første året enn kun de ukene som er tildelt kun ham??

Jeg foreslo forøvrig for pappan her at han gjerne kunne ta et halvt år sammenhengende, men han mente det ville skape for mange problemer angående jobben og var mer interessert i en løsning som beskrevet over..

Bare interesert i noen andres synspunkt angående fordeling av permisjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ta den "tradisjonelle" fordelingen av permisjonen denne gangen, dvs at jeg tar mors + felles perm og far tar sine 10 uker. Men neste gang vi får barn skal far få være lengre hjemme. Kan se for meg enten at jeg feks tar 6 mnd og han resten, eller at vi jobber 50 % hver. Det som jeg ser for meg kan styre dette mest er egentlig ammingen, men jeg har jo aldri ammet før så vi får se hvordan det går med dette barnet og så ta med oss erfaringene videre til neste lille knøtt om et år eller to.

Skrevet

Vi skal dele på en måte som ville vært grovt mannsdiskriminerende om det var en mann inne i bildet. =)

Jeg tar all permisjonen, også "fedrekvoten" (vi faller under noen litt egne paragrafer og kan gjøre det slik). Fordi det er det som passer best i forhold til at jeg er både arbeidstager og student og må ta permisjon for et helt studieår av gangen, og fordi kona jobber i en turnus som gjør at hun er veldig mye hjemme uansett.

Skrevet

Fordelte sist slik at fra 6 mnd begynte jeg å jobbe 40%, så 50% fra 7,5 mnd, 60% fra 9 mnd og 100% fra 11 mnd. Så var han hjemme når jeg var på jobb. Var en grei løsning. Synes det var godt å ikke begynne rett i 100%.

Denne gangen skal jeg ha hele fellesdelen. Ikke jeg som krever det slik, men pga omstendighetene våre er det det som passer best denne gangen.

Skrevet

Jeg skal ha permisjon fulltid i 5 måneder, så skal vi flekse den opp litt! Når babyen er ca fem måneder så begynner jeg å jobbe 3 dager i uken, og faren to dager, altså skal jeg gå hjemme to dager og han tre dager i uken! Dette er perfekt for oss, og vi føler at vi får både i pose og sekk, tid med babyen og voksentid på jobb :D

Jeg syns det er trist at ikke flere pappaer ønsker eller har mulighet til å ta mer permisjon enn sine respektive 6/10 uker :(

Skrevet

Jeg skal ha 10 måneder, og pappaen 5 måneder! :) Sånn gjorde vi det sist og gjør igjen! Jeg syns ikke det er noe urettferdig at mammaen har mer uansett, for jammen fortjener vi det etter 9 måneder som babymaker! ;) Min mann kunne tenkt seg lenger perm, vi har tatt oss råd til 5 mnd, ser vi at vi har råd til mer, så tar han sikkert mer! :)

Skrevet

Siden dette blir siste barnet skal jeg ta alt, han får selvfølgelig sine 10 uker. De andre gangene ble det litt mer fordelt, men denne gangen skal jeg være egoistisk med god samvittighet :-P

Skrevet

Forrige gang var jeg hjemme til lillegutt var 2.5mnd, deretter jobbet far og jeg annenhver uke hele resten av permisjonstiden. Planen er å gjøre det slik igjen:)

Skrevet

Jeg skal også være litt egoistisk og ha alle fellesukene:) Første gangen så jeg vil veldig gjerne være hjemme. Og han har absolutt ingenting imot å bare ha 10 uker :)

Skrevet

Domt spørsmål kanskje, men har ikkje satt meg inni ditta her..

Men vi har tenkt at far skal ta sine ti uker, og eg resten. Men kan han ha dei inni min permisjon??sånn at vi begge har fri samtidì? eller må han vente til eg er ferdig?

Skrevet

Jeg tar seks måneder, så tar vi 50% hver i tre måneder og så tar han tre måneder. Kan hende han tar mer aleine og, kommer an på hvar arbeidsgiver sier.

Jeg ville aldri har vurdert å få barn med en mann som ikke så det som naturlig og selvsagt å ta minst en tredel, og jeg synes det er selvsagt for meg at dette ikke er min permisjon, men vår og babyens, så jeg deler gjerne. Føler ikke at jeg har rett til helke permisjonen fordi jeg bærer fram barnet heller.

Klart det er slitsomt å være preggers, men han jobber ræva av seg med å passe på meg, pusse opp og gjøre klart til ungen, løpe og kjøpe lakrisbåter når jeg for dilla og lignende, og sovner ofte utmattet før meg. Og han misunner meg det at jeg faktisk kan bære fram vårt barn inni magen min! Vi er med andre ord sammen om alt og deler på både kosen og slitet nå mens vi venter, (bortsett fra at han ikke kan kjenne tassen krible ennå, stakkar,) og skal fortsette med det når ungen kommer. For oss er det det eneste naturlige.

Skrevet

Som om jeg skulle sagt det selv Småtorsk! Vi har egentlig ikke diskutert delingen, det bare falt seg naturlig! Jeg ser meg selv som heldig som får gå gravid. Jeg kjenner jo denne babyen når den kommer ut, det gjør ikke faren! Jeg føler ikke at jeg trenger noen premie i forstand lang permisjon til meg ;) Min samboer gleder seg intenst til han skal ha permisjon, han gleder seg minst like mye som meg! Hadde det ikke vært for at arbeidsgiveren hans pent spurte om han kunne ta 60% perm siden han sitter i en lederstilling, så hadde han tatt alt etter 5 mnd :D

Skrevet

Her skal sambo ha 10 uker og jeg resten... Men han ønsker det slik... Skal sies at han jobber 5 skift, så i løpet av 5 uker har han to uker fri. Så han vil likevel være hjemme endel sammen med oss. I tillegg er han virkelig hekta på jakt, og ønsker å ta sin del av permisjonen når barnet er ca 7-9 mnd, og være sammen med den lille litt på våren og forsommeren. Tar ut litt ferie på høsten begge to så han kan få jakta litt oxo.

Prøver å få svar fra noen i kommunen om det kan gjøres slik...

Er det noen som vet om jeg kan ha perm i 6 mnd, så far i 10 uker og så jeg resten??? Må jo settes inn noen i stillingen min mens jeg er borte også... Men det er vel ikke noe som sier at mor må ta all sin permisjon sammenhengende?

Skrevet

Dette er min nr. to, og jeg kunne aldri dratt fra jenta mi sist når hun bare var et par mnd. og jeg enda ammet minst hver 3. time.. det hadde vært altfor slitsomt,syns det var fælt nok å begynne å jobbe når hun var 10 mnd.. i tillegg hadde jeg et suupert svangerskap sist, men desverre en grusom fødsel og det gikk 8 mnd før jeg var helt bra igjen.. denne gangen har jeg et mye vanskeligere svangerskap og skal ha KS. Jeg håper jeg får til ammingen like bra denne gangen, fullammet til jeg var 6 mnd. Min mann er helt enig i at jeg skal være hjemme med babyen så lenge, og han er kjempehappy med sine 5 mnd. Sparer vi nok, tar han kanskje mer. Så tror kanskje ikke at man skal dømme de som velger å være hjemme lenger, heller ikke de som velger å begynne å jobbe når babyen er 3 måneder. jeg kjenner ei som begynte å jobbe når babyen var 5 mnd, og hun ble rett og slett plaget av folk som var sjokkert. Det syns jeg er helt forferdelig at hun måtte gjennomgå. Jeg mener at man må respektere folks valg, om hvordan de deler permisjonen. Noen menn vil ha bare sine 10 uker, noen vil ha mer, noen vil helst ikke ha 10 uker engang.. sånn er det bare. Jeg tror ikke noen hadde begynt å jobbe igjen kort etter en sånn fødsel som jeg hadde sist..!

Skrevet

Btw Villemo26, du kan ha ferie når han har pappaperm, eller ulønnet perm.. eller jobbe 50%. Det er kun dersom han skal ha noe av permen UTENOM de 10 ukene fedrekvote at mor MÅ jobbe eller studere.. eller evnt være sykemeldt. Min mann tok noen mnd av min perm sist, og da måtte jeg i minimum 70% jobb fikk vi beskjed om. Det passet fint, siden jeg er lærer og neste skoleår startet når jenta vår var 10 mnd.

Denne gangen tar vi 100% dekning, og sparer opp til ulønnet perm til far på slutten. Da får vi betydelig mer penger utbetalt enn vi fikk sist med 80%! Tidspunktet mht min jobb passer perfekt denne gangen og, siden jeg faktisk har temin på samme dag som for to år siden! :D Jeg har perm til august, og han tar perm til minimum 1. januar. Lenger om vi ser vi har råd!

Skrevet

du kan selvsagt jobbe mer enn 50% og, men mente at dere til sammen kan ta ut max 150% foreldrepenger samtidig.

Skrevet

Jeg tar mest sannsynlig 10 mnd, mens pappa tar 10 uker (noe i den duren). Jeg foreslo at han kunne få 1 eller 2 mnd til, men pga av at han skal begynne i ny jobb da, ønsker han ikke det.

Jeg er kanskje gammeldags av meg, men jeg mener at kvinnen bør få litt mer permisjon. For det første er det hun som skal amme (om hun vil og får til å amme). De første månedene er en omstilling for både far og mor, og dermed en mer slitsom periode. Når mannen går ut i perm (om han tar den i slutten av perioden) ser jeg for meg at man har kommet litt mer inn i ting og derfor ikke like slitsomt. Hvis jeg skulle være ferdig med permisjon etter 6 mnd, så hadde jeg følt at jeg bare har hatt fri den mest slitsomme perioden, mens far får en lettere periode.

Jeg er førstegangsgravid, så egentlig har jeg ikke peil, men jeg bare ser for meg at blir sånn. At jeg går rundt i ammetåka og før jeg vet ordet av det skal jeg rett i jobb.

Synes kvinnene fortjener litt mer fri etter 9 mnd graviditet, fødsel og amming... men det er min mening ;) Det ideelle hadde vært om begge foreldrene fikk være hjemme samtidig i ett år. Det er likestilling det!

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg vestlandsfanden! Spesielt i det siste du sier om at det mest rettferdige hadde vært om far fikk helt egne 46 eller 56 uker også!

Jeg tror at de som er veldig opptatt av den likestillinga enten ikke har fått barn, eller evnt har et veldig friskt svangerskap, en lett fødsel og iallefall ikke noe kolikkbarn som skriker hele døgnet de første tre månedene.. Jeg kjenner folk som har vært innlagt på sykehus i flere måneder pga hypermesis.. kvalm i ni måneder i strekk! Syns hun fortjener all permen hun kan få. Jeg har en del bekkenproblemer i dette svangerskapet som selvføleglig forverres litt når jeg har en 1,5 åring å ta meg av. Men andre har det mye verre.. de har kanskje vært avhengig av krykker helt fra starten, og hatt mye verking og smerter. jeg kjenner ei som skal ha nr. 4.. og hun må omskolere seg etter permen fordi bekkenet hennes er helt ødelag. Hun har hatt et jævlig svangerskap. Hun fortjener virkelig å være hjemme leeenge. Jeg syns det er helt greit at noen deler helt lik for likestilling og alt det der, men faktum er at noen graviditeter og fødsler er verre enn andre, og mor trenger litt mer tid til å komme seg på. Jeg syns det blir feil å si at man ikke ville hatt barn med en mann som ikke ville delt likt. Min mann ville gjerne hatt et helt år hjemme. Han er superpappa, og jeg var sykemeldt i et par mnd etter fødselen, kunne ikke gjøre en dritt, og han var hjemme og tok seg av lillejenta mens jeg bare låg i senga og var litt på sykehus.. syns jeg fortjente å ha perm i 10 mnd, og det er han helt enig i. Selv om han er en superpappa som helst ville vært hjemmeværende husfar, og som sikkert blir det dersom vi vinner i lotto. Da blir jeg det og, for vi elsker begge to å være hjemme med jenta vår, og kunne godt tenkt oss det. Men at jeg fortjente mer perm enn han etter det jeg gjennomgikk sist? JA! Det mener jeg seriøst.. og for ikke å snakke om de som føder 3 måneder før termin.. tror ikke de ville vært klar for jobb igjen når de egentlig hadde termin. Dette ble kanskje rotete, men poenget mitt er iallefall at ingen skal dømme noen for hvordan de deler fellesdelen av permisjonen! Folk er forskjellige, og graviditeter og fødsler er iallefall ekstremt forskjellige.

Skrevet

Jeg skal være hjemme i tre mnd, så er det pappaperm for mannen min mens jeg også tar ulønnet permisjon i ti uker. Dvs totalt skal jeg være hjemme i fem mndr ca. Etter dette har vi planlagt at han skal jobbe tre dager i uken og jeg to dager i uken. Totalt tar vi da 46 uker permisjon til 100 prosent lønn og håper på barnehageplass når junior er 10 mnd..

Supert at det er flere der ute som vil "dele" med far. Dette er jo en FELLES permisjon, ikke mors permisjon.

Skrevet

Selvsagt, om første delen er spesielt slitsom pga. kolikk eller andre sykdommer, så skjønner jeg det jo om man ønsker å dele likt på den tida som er igjen når ting har normalisert seg. Men når det gjelder utslitte mødre, så mener jeg at om man ikke er i form til å jobbe etter noen måneder bør man kunne sykemeldes, ikke bruke permisjonen på å komme seg.

Er man syk, er man syk, og da skal man ikke arbeide hverken med hjemmeomsorg eller utearbeid. Er man derimot frisk nok igjen, synes jeg ikke det at vi må ha et barn i magen i ni måneder er noen grunn til å ikke slippe far til i permisjonen. Jeg ser på permisjonen som familiens og barnets, ikke mors.

Dette innebærer selvsagt også at jeg ser på svangerskapet som parets svangerskap, hvor man må dele på arbeidet. Av naturlige grunner kan man ikke gjøre de samme tingene, så vi har valgt en fysiologisk fundert løsning:;-) Jeg bruker kreftene mine på å bygge en unge i magen, og han bruker sine krefter på å vaske, rydde, handle, lage mat, pusse opp, tappe badevann, skjemme meg bort og så videre. Alt i alt er jeg slett ikke sikker på om jeg har de fått den dårligste dealen her, langvarig svangerskapskvalme til tross.

Å dele likest mulig på både slitet og kosen er vår filosofi. Det føles i hvertfall naturlig for oss.

Til Pee Jay: Hyggelig å høre fra likesinnede. Det føles ofte som om jeg er den eneste dama på dette forumet som ikke synes det er naturlig å ta hele permisjonen selv...

Skrevet

Vi er nok flere enn vi tror, verden går fremover:-)

Jeg skal ha 4 mnd 100% så 2 mnd 50% før mnnen tar over. Jeg tar samtidig ut ammefri fra jobben og føler at vifår pose-og-sekk. Om psyke, traumer, sykdom, amming etc gjør at dette ikke er mulig tar vi endringene underveis.

Ps var litt sjoka, sjefen visste ikke at omsorgspermisjonen var kjønnsnøytral. Han hadde bare erfart at damene tok ut hele og konkluderte med det.

Skrevet

Skogshuldra sa:

"Jeg foreslo forøvrig for pappan her at han gjerne kunne ta et halvt år sammenhengende, men han mente det ville skape for mange problemer angående jobben og var mer interessert i en løsning som beskrevet over.."

Jeg tror dessverre dette er en vanlig problemstilling for mange menn framover. Min manns arbeidsgiver blir neppe glad når han skjønner at han både "mister" en av sine mest inntektsbringende arbeidere en del måneder OG må betale mellomlegget mellom permisjonspengene og mannen min sin lønn. (Dette er nemlig en særordning på arbeidsplassen hans for å tiltrekke kvinner, men da de lagde den tenkte de overhodet ikke på at menn også tar permisjon. Og det er mange unge menn på arbeidsplassen...)

Mange arbeidsgivere er jo skeptiske til å ansette unge kvinner av frykt for at de skal ta ut permisjon. Så ansetter de kanskje en unge mann for å unngå problemet, men plutselig skal jaggu meg han har permisjon og! Det er det nok mange arbeidsgivere som ikke liker. Har de ansatt en ung kvinne, har de antageligvis tatt med i bergninga at hun kan forsvinne i permisjon en gang. Mens konservative arbeidsgivere som har ansatt en ung mann, kan nok bli tatt litt på senga, og slå seg vrange.Urettferdig for begge kjønn!

Skrevet

Heldigvis går det an å endre på permisjonen underveis! Respekt til de som vil dele broderlig og går i jobb når babyen er 4 mnd.. men respekt til de parene som blir enige om at mor skal ha litt lenger også. Selv om man tror man vet alt om hvordan det blit etterpå når man ikke har barn, så vet jeg at det kan bli TOTALT annerledes enn man trodde! Jeg kunne ikke jobbet igjen etter bare 4 mnd, men det er jo meg.. jeg er egentlig mest interessert i å kose meg med barna mens de er små enn å jobbe, og så har jeg en mann som kommer hjem fra jobb halv tre hver ettermiddag, så vi har det egentlig som plommen i egget begge to! Og så har han sine 5 måneder seinere, som han storgleder seg til! Er det flere flergangsfødende her?

Skrevet

Vi har tenkt å dele. Jeg tar 3 el 4 mnd 100%, deretter tidskonto der jeg jobber 60%, dvs to dager perm pr uke og han jobber 60% to dager perm pr uke. Den ene dagen jobber han hjemme og jeg er på jobb. Jeg jobber en liten trilletur unna og har to timer ammefri pr. dag.

Min mann gleder seg vilt og hemningsløst til å være hjemme sammen med barnet. Da han fortalte på jobben sin at han skulle bli pappa sa sjefen til ham at han måtte bare ta så mye permisjon han kunne, så stod han mye sterkere i tilfelle samlivsbrudd. Hans sjef snakker av erfaring; han hadde ikke stillt opp så mye og det ble brukt mot ham ved samlivsbrudd...

Skrevet

jepp, skal ha nummer to :) pia e snart 2 år - og jeg kjenner jeg blir provosert av alle som prøver å dytte dårlig samvittighet nedover hodet mitt fordi vi ikke skal dele 50/50.

pia mi hadde kolikk til hun var 3 mnd, skulle jeg da få "kose" meg hjemme i en mnd når hun var blitt frisk, og så gå ut i jobb???

og til dere som skal gå tidlig i jobb: har dere tenkt å nattamme? det er vanvittig slitsomt å amme flere ganger pr natt og så stå tidlig opp for å amme før jobb...

likestilling er greit, men for meg betyr ikke det at menn og kvinner skal dele alt likt, det blir i alle fall ikke aktuelt hos oss.

jeg kunne aldri tenke meg å få barn med en mann som var interessert i å dele permisjon på to og sto på for at vi skulle være mest mulig like og dele på alt.

og når det er sagt var det også helt naturlig at jeg tok meg av hylinga på natta 90 % også......

men for all del, jeg har ingen problemer med å godta at andre velger annerledes - så lenge det ikke blir sett på som å gå foran med et godt eksempel, og alt annet er egoistisk.

valgfrihet er viktig for at hver familie skal få sin hverdag til å gå rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...