Gjest Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Kan du ikke skrive litt til? Det var så koselig å lese;)
Tommage♀♂ Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Meine du meg? Elle hu andra? Me va visst 2 så skreiv. Skrive litt uansett eg;p Jaja, fine dag i dag! Eg har varrt på sommaravslutning i barnehagen, å har åte så jævlikt me grillmat å podesalat, e mette ennå. Men e godtesjuge aligavel... Nogen tips t ka eg kan eta?
Tommage♀♂ Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 Har ikke sagt et ord jeg, sitter her mutters alene. Men jeg skriver hva jeg vil, når jeg vil. Så får du heller la vær å lese=)
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #6 Skrevet 10. juni 2009 karmøy dialekt e jo barra så fint, forstår dokke itje det? Me snakke jo nesten som nogen brautande haugesonderar, kor fint e vel kje det?! Nei nå får dokke gi dokke altse, feila møkje løjje i håve adle her inne:)
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #10 Skrevet 10. juni 2009 Meina du verkelege at du e frå Åkkra 23:52? Då e dialekten din bleen temmelege flate ittekvart, alse!! Haurest meste ut så du sko vara innante Kobbarvik!
Tommage♀♂ Skrevet 10. juni 2009 #11 Skrevet 10. juni 2009 Eh... Eg har ennå t gode å hårra nogen fra Åkra snakka sånn så deg da, hårrtes ud så du øvedreiv kraftikt nå... Haurest? Elle va d ein skriveleif for høyrest? Verkelege å temmelege?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #12 Skrevet 10. juni 2009 Skikkelige sørlendingar heile gjengen jo. Kutt ut det der usiviliserte snakke dåkkas! Mye finare dialekt fra sånn sirka Håvik/Avaldsnes og noråver. Vea å Åkrabuar slite jo voldsomt med å få innpass i resten av distriktet pga. alle dei sære ordene sine, sko jo tro di jorsspå å snakka uforstålikt. Er det bare for å skilla seg ut ennå mer? Holle det ikkje å hetta Beatrice Jesicca Michelle Klæhaug? Nai, bere med dei fra skuddnes då.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #13 Skrevet 10. juni 2009 Nei, eg fydde å oppvoksen på Åkkra, å dette e heilt vanligt Åkkramål! Adle Åkkrabuar med respekt for Åkkramålet vil bøya såsen: å høyra - nå høyre - ijår haure. Å defor bler de sjølsakt og "haurest". Bjynda ein å snakka om "hårrtes", lukta de innflyttar LÅNGE vei! Austante elle norante... Men år e jo møkje innflyttarar te Åkkra ittekvart! For bygdå e bleen gjeve for andre enn Åkkrabuar og nå! Så e gjedna på tiå å komma seg tebars sjøl og ittekvart!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #14 Skrevet 10. juni 2009 Ja, deder var nå rektigt Håviksmål, det, 00:42! Muligt det e målet bårtpå innflyttarplagå, alse det nya feltet bortme skuel, men eg trur nokk det långt frå skikkeligt HÅVIKSMÅL. Men monje dernor jere jo ka de kan for herma itte arabermålet. Ska jo liksom vara danna å siviliserte då!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #16 Skrevet 10. juni 2009 Nytta'kje å lesa noge Karmøymål, kjera deg! Jaffal ikkje uttå å lesa deg høgt for deg sjøl! Injen Karmøymål kan lesast. Karmøymålå, adle isamen, må høyrast for å vara begripelege. Me så e frå øyne sjøl klare då snøkt nok å lesa nogen av målå, så lenje me 'kje lese høkt!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #17 Skrevet 11. juni 2009 Du har så rett, det e kje håviksmål, men fra ein ennå mer siviliserte plass på den siå av bronå.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #18 Skrevet 11. juni 2009 Jaja, 0838, VIL du fornekta Karmøyrøtene dine og lata se du e reservearaber, sie te du virka e å ha fått ein fikse ide om det at ein bler så møkje meir siviliserte då, så meir enn gjedna for meg! De e du sjøl så bler utsjemde. Innfydde Karmøyfolk syns faktisk det e flaut å bli tadde for å vara araber! Sama om ein kjeme norante, synnante elle vestante øyne.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #19 Skrevet 11. juni 2009 jeg har gått i klasse med en som heter Vea til etternavn.. noen fra karmøy som kjenner til navnet? ,-)
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #20 Skrevet 11. juni 2009 Jada, er mange hundre på Karmøy som heter Vea til etternavn. Det er jo en av de store bygdene i kommunen, med 2500-3000 innbyggere. Og "halve bygda" heter jo enten Vea eller Munkajord/Munkejord til etternavn! Tror faktisk du finner flere "Vea" enn Åkra/Åkre faktisk! Og Åkra er største bygda i kommunen, da.
Tommage♀♂ Skrevet 11. juni 2009 #21 Skrevet 11. juni 2009 Eg ekje fra Åkra eg, ville ikkje budd dårr om eg fekk kraftikt betalt for d eingong. Ska velsigna den dagen di legge postveien strake veien forbi Åkra så eg sleppe å kjøra innom. Takka meg t Austreveien! Meine fremdeles bestemt at eg aldrig har hårrt den varianten av å høyra før, men deg om d.
Tommage♀♂ Skrevet 11. juni 2009 #24 Skrevet 11. juni 2009 Hehe, hårres jo ud så me e ein jeng kranglefantar på Karmøy jo! Ekje d allså, går barra litt prestisje i å ikkje komma fra Åkra elle Vea, haha!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #25 Skrevet 11. juni 2009 "Eg ekje fra Åkra eg, ville ikkje budd dårr om eg fekk kraftikt betalt for d eingong." (Tommage♀♂, 2224) Nei, va'kje serligt vanskeligt å ana atte du 'kje va frå Åkkra! Å atte Skuddnesfolk 'kje vil bu i besta bygdå kan eg sjøna! Bere vet har di' 'kje, vett du. Men du ser ka bygd de e vekse her på øyne! U hette 'kje Skuddnes! Trur err e månje på Åkkra og så ska velsigna den dajen possveien går uttani Åkra! Menn du vett kin så sytte føre at DET 'kje har skitt! Va ein visse ordførar synnante Skuddnes det, vett du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå