Gå til innhold

Ang navn, hvorfor valgte dere navnet ungen/ungene deres har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er oppkalt etter min bror som døde ung, og fikk et namn til, fordi sønnen til eks dama til gubben het det samme. Nå har vi ikke fått flere barn, men den neste hadde fått namn etter en tante av meg søm døde ung og bestemor til min mann..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min fikk et navn som har vært i slekta til faren hans i flere generasjoner. Jeg var litt i tvil, men det var veldig viktig for mannen min, så da ble det bestemt at han fikk størst stemmerett for guttenavn, jeg for jentenavn. Det ble en gutt og dermed oppkalling.

idag er jeg glad for at sønnen min har et navn som var viktig for faren hans, og som er en tradisjon i farsfamilien :)

Skrevet

1. lette vi lenge, men hadde navnet klart før barnet kom. Enten sånn eller slik, alt etter kjønn.

2. vi hadde navnet klart, for vi hadde det klart hvilket kjønn det ble.

3. vi ante ikke kjønn, og hadde ingen navn klare, hverken til gutt eller jente. Ble enige til slutt:) Over tlf samme dag, hehe...

Ingen av barna våre kunne hatt andre navn:)

Skrevet

Fornavnet valgte pappan, men det er en skotsk form for Christine, mellomnavnet til bestemoren min og til søstra min som forøvrig også var med på fødselen :o) Ellers syntes vi bare det var fint. Mellomnavnet hennes vurderte vi først som fornavn, så det valgte vi rett og slett fordi vi likte det.

Skrevet

Jentene våre er oppkalt etter to flotte damer som har betydd mye for oss. Selvfølgelig liker vi også godt navnene. Navnet til den eldste jenta vår er det bestemoren til mannen min het. Jeg hadde aldri hørt det navnet før, og syns i grunnen det var litt rart. Men etterhvert som jeg ble vant til det, og ikke minst ble kjent med denne fantastiske damen, så ble navnet bare kjempekoselig! Så jeg sa flere år før jeg fikk barn at jeg kom til å kalle en evntuell jente for dette navnet, og jeg har ikke angret et sekund. Liker det kjempegodt, og det passer bare så godt på vesla.

Navnet på andre jenta er ikke et veldig uvanlig navn. Det er oppkaling etter den dama som var min reservemamma i alle år. Jeg gikk aldri i barnehage, men var hos denne damen. Navnet passer veldig godt til det første, det har mye å si syns jeg. Liker ikke dette navnet like godt som det første, men syns det var gøy og kalle opp når vi hadde begynnt med det. Og for denne damen hadde det betydd enormt mye dersom hun fikk oppleve det.

Skrevet

på min farmors side har det vært trad og bruke forbokstaven til foreldre som toneangivende for arvingenes navn. Min datter er iallefall sjette generasjon med w som første bokstav i navnet. Neste mann vil vi bruke samboers første bokstav i fornavnet til som inspirasjon..

Det fine med det, er at det begrenser igrunn navneutvalgene nokså dramatisk.

Skrevet

Vi valgte navnene pga vi syns de er fine og passer ungene. Før første ble født hadde vi skikkelige diskusjoner om navn, vi var veldig uenige om navn. Jeg ønsket navn som var litt mer utradisjonelle, mens han mente dette kunne skape mobbeoffer osv. Men han og min mor saumfaste navnbøker og begge stoppet opp på ett navn, og det navnet måtte jeg nesten bare gi meg på. Nå skal det vel sies at det navnet er mer sjeldent enn hva jeg tenkte på.

Navnet passer til barnet, og vi var jo ikke sikkre på om navnet passet til ungen før vi så barnet.

Til unge nr to tok det lang tid før vi fant ett navn. Barnet het baby i over ett halvt år, til vi fant ett navn. Eller eldste jenta som begynte å kalle henne det. Litt anderledes skrivemåte enn de fleste, men ett helt vanlig navn som mange har om dagen.

Skrevet

oppkalt etter oldeforeldre (en fra hver side - så det ble bare et spørsmål om kjønn ifht endelsen)

Skrevet

Jenta mi heter Aurora. Ville ha ett navn som ikke var altfor langt, vanlig og samtidig norsk. Aurora var ikke så vanlig da hun blei født, det er litt mer vanlig nå. Men er kjempeglad for at jeg valgte det navnet, får meg til å tenke på de koselige Anne Cat Vestly bøkene.

Skrevet

Her heter guttungen Jens etter hans avdøde farfar og siden je synes jens ble litt kjedelig alene. Fant je ut at det gikk ann å sette sammen med Olliver, så da ble det Jens Olliver. Grunnen til at je valgte å ha to L i olliver er fordi her vi bor er det mange som legger vekt på o`en så det nesten høres ut som oliven hihi.

Så derfor heter han som har gjør.

Skrevet

Ungene våre heter de navna vi likte best, som var enkle og greie og ikke for spesielle. De heter Jonas og Marte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...