Gå til innhold

Ang navn, hvorfor valgte dere navnet ungen/ungene deres har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstemor her heter Melise! :-) Det er det bare 1, 2 eller 3 til i Norge som heter. Men vi har ikke valgt det av den grunn. Vi overhørte ei som kalte jenta si det navnet da vi var på ferie og falt helt for det begge to. :-)

Så selv om noen mener at alle som heter navn som ingen har hørt før bare har det fordi de vil være annerledes så trenger ikke det å stemme, vi vagte det rett og slett fordi vi falt for det begge to, med en gang. :-)

Vet ikke hva folk mener om det navnet, men alle vi har fått tilbakemeldinger fra synes det er veldig fint. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine er oppkalt etter besteforeldrene!

Skrevet

Med eldste var det et navn jeg likte veldig godt, og det eneste av mine forslag som mannen også syntes var greit. Andremann ble vi ikke enige om så etter noen navnløse mnd lot jeg mannen bestemme.

Skrevet

jenta mi har mellomnavnet mitt som sitt mellomnavn, men fornavnet syns vi er bare fint. Også ble det litt artig at initialene hennes er E.M.M.A. :)

Skrevet

Vi har brukt familienavn som vi uansett hadde på lista. Men det er klart at jeg synes det er stor stas å kunne fortelle gutta om disse flotte mannfolka de har fått navn etter. Vi har ikke så uvanlige navn, men de er ikke mange på samme alder som heter det. Det ene navnet stiger raskt nå ser jeg.

Skrevet

min heter det han heter fordi det var den eneste norrønske navnet som jeg likte og fordi jeg måtte ha et litt "søtt" navn siden jeg helt tydlig hadde en veldig bedaglig baby i magen.

hadde det vært en jente så hadde navnet blitt Sanne, men det blir litt teit på en gutt. Sanne er et arvenavn :)

Skrevet

Vi har valgt det fineste jentenavnet og guttenavnet vi vet om:) Vi ville ikke ha for lange og tunge navn heller da, pga lange og tunge etternavn, så da passet det fint at de navna vi liker best er korte, lette navn:)

Gjest tannkremtube
Skrevet

Vi velger navn til barnet etter at barnet er født - for å bli kjent med barnet og finne et navn som passer...

Skrevet

Det var det einaste jentenavnet begge likte. Me syntes egentlig det var vanskelig med jentenavn (og det er det denne gangen og). Det er mange fine og heilt greie, men eg har aldri hatt den der: ååååh så nydelig det måååå berre jenta vår heite følelsen. Så me tok eit som eg har likt i mange år, for det kom me sannsynligvis til å like framover og.

Mellomnavnet er opprinnelig fra det landet ho er født i, og ho har fått det som eit minne. Det stod mellom to navn, men så vart det eine navnet brukt om ho av ein framand på gata. (Navnet betyr liten fe/tingeling om du vil) og då var valget tatt.

Skrevet

Tobias heter gutten vår, og det er et navn jeg "alltid" har likt. Han er 4,5 år og lenge før vi i det hele tatt begynte å planlegge å få barn, sa jeg at om vi noen gang fikk en gutt ville jeg at han skulle hete Tobias;o)

Jenta vår heter Milla og det vet jeg faktisk ikke helt hvor jeg har fra...men jeg husker bare at jeg sa til mannen da vi nettopp hadde fått Tobias, at om vi noen gang fikk en jente ville jeg at hun skulle hete Milla - og han var heldigvis helt enig...men jeg husker som sagt ikke hvor jeg fikk det i fra;o)

Skrevet

I fylla for en del år siden fant jeg ut at jeg ville ha en Konstanse Teline Josefine Clementine. Siden vi ikke visste om vi skulle få gutt eller jente, så var vi klar på at jeg hadde størt bestemmelsesrett på jentenavn og han på guttenavn;)

Han bare lo da jeg kom med forslaget, og lurte på om jeg var idiot;) Siden vi begge har døde tippoldemødre som het Konstanse (vi er ikke i slekt) så ble vi enig om bare ett navn.

Her inne har jeg hørt at det er sygt og pompøst, jeg liker det, og det betyr noe for oss alle tre:)

Aldri hørt Melise før:)

Skrevet

Det var et navn jeg likte, og som jeg hadde tenkt på i mange, mange år.

Som liten jente, 12årsalderen, likte jeg Benjamin og Daniel - og bestemte at en av de navnene der skulle min gutt hete :o)

Og Daniel likte jeg best når jeg var 18 ;)

Tenkte å ha mellomnavn: Andre. Etter min bror som jeg har hatt et goft forhold med opp igjennom årene og fremdeles har.

Men faren ville ikke det, så da ble det bare Daniel :)

Skrevet

David heter David fordi vi synes det er et helt nydelig navn.

At betydningen er "elsket" fant vi ut etterpå og synes selvfølgelig det er stas :)

Skrevet

Gutten min heiter Brede og det hørte eg for første gong når eg var 14år og bestemte meg da at det vil eg kalle gutten min hvis eg får ein gutt nokon gong. Mannen min var ikkje heilt med på det med ein gong men me blei enige om det til slutt ;) Bare fordi eg lika det og han lika det også når han fikk tenkt seg litt om.

Jenta mi heiter Kirsten og det navnet var bestemt i 2002 hvis me fikk ei jente nokon gong, grunnen til det er at tanta hans døde i 2002 i ein alder av 48,5år, gift men uten barn grunna ulie helseproblemer. Og det var tante Kirsten, var eg som foreslo det for han i 2002 og han var enig med ein gong. Så jente navnet hadde me klart til nr 1 men det var jo ein gut da ;)

Skrevet

Han har en variant av sin morfars navn. Vi synes det er fint å oppkalle barna etter noen i familien.

Skrevet

Jeg har alltid likt navnet jeg har gitt jenta mi. Synes også navnet har en fin betydning. "Den som kan alt, den som klarer alt". Godt å ha et navn med styrke og optimisme i :o)

PS Hun heter Emma.

Skrevet

Thea Oline fant jeg på en gravsten mens jeg gikk på videregående, og falt helt for det, fordi det var spesielt (på midten av 90-tallet var det ikke så populært å hete hverken Thea eller Oline) og fordi det var litt rart og litt søtt. Var mest på spøk jeg sa at jenta mi skulle hete det, men etterhvert hadde jeg sagt det til så mange i så mange år at det måtte bare bli det, hehe;p

Da jeg ble gravid med nr. 2, om det skulle vise seg å bli en gutt sa jeg (også på spøk) at han måtte hete Theodor Oliver. Sambo bet på, og det ble Theodor.

Skrevet

Min datter er "oppkalt" etter en irsk helgen som kom til Norge...Var egentlig ikke klar over dette da jeg så på navn, men valget mitt var enkelt da min jordmor gjennom svangerskapet faktisk var irsk. Syntes det var litt morsomt :-) Hun syntes jo valget mitt var bra i alle fall

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Jeg falt for navnet når jeg så en reklame. Jeg falt pladask for navnet og min mann følte likedan. Dette var før vi visste at det var ei jente i magen :-)

Det er også ganske sjeldent (ikke 100 som heter det i norge en gang) og det var jo ingen ulempe heller.

OG for å si det så har vi fått masse positiv reaksjon på navnet hennes :-)

Skrevet

Jenta mi heter Emma. Mange mener det er kjedelig og altfor vanlig. For meg er det spesielt fordi hun er oppkalt etter oldemor. Min morfar ble så stolt og glad da jeg fortalte han at jeg ønsket å oppkalle min datter etter hans mor. Så for meg betyr dette navnet masse, det betyr også mye for min familie.

Tilbakemeldingene er blandet. Noen mener det er kjedelig og oppbrukt. Men for de som kjenner til grunnen synes navnet er flott, og at hun kler oldemors navn utrolig godt.

Gjest biss med twins
Skrevet

Før vi visste det var tvillinger hadde vi valgt navnet Alma Sofie. Jeg syns Alma er et nydelig navn og samboeren fikk velge det han ville, og det var Sofie.

På første ultralyd fikk vi vite det var trillinger og vi var i sjokk!! og tenkte ikke på navn på en stund.. Ved neste ultralyd hadde det tredje fosteret sluttet og utvikle seg og vi endte opp med to..etter mange lister fant vi fram til at Mille passet med Alma(syns i hvert fall jeg:) De kom ganske tidlig og Alma var 700 gram, vi ble fortalt at hun ikke ville overleve en natt. Men det gjorde hun! Og hun fikk Victoria som mellomnavn, som betyr seier:))

Da endte Mille opp med Sofie som mellomnavn. Så sånn var det:)

Melise var kjempefint. Blanding av melis og Elise;)

Skrevet

Så fin grunn dere hadde til å velge Victoria som navn på jenta deres:-)

Gjest biss med twins
Skrevet

Det får meg i hvert fall til å huske hver dag at hun er et stort lite mirakel!

Har sett flere i ettertid som kaller sine premature for Victoria..kanskje av samme grunn:)

Skrevet

da jeg gikk gravid me elstemann hadde jeg en sånn svensk filofax (lommmebok me kalender osv) å på min bursdag var det Ture som hadde navnedag. å jeg falt veldig for dette navnet. sto melllom det å Folke. og div mellom navn.

å da gutten kom til den fant jeg ut at det måtte bli Ture å bare det for det passa perfekt.

når vi skulle ha snuppa, leste jeg se og hør eller noe sånn å der var det en eller annen "kjendis" som hadde fått ei jenta som skulle hete Kira. det navne falt vi for begge to.

jeg hadde egentlig sagt om jeg fikk en jente skulle hun hete Sunniva. men det likte ikke pappaen.

å da hun ble født såg hun helt klart ut som en Kira :)

Skrevet

Jente nr en heter noe lignende Anna - oppkalt etter min bestemors familie.

Jente nr to heter ca Kari / Grete - oppkalt etter mamma som døde da hun ble født.

Gutten heter nesten det samme som farfar til mannen min...

Nr to har med andre ord et navn i helt feil generasjon, men jeg er veldig glad for det. Korte greie navn på alle tre. Helt vanlige navn - ikke poppis og ikke sjeldne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...