Gå til innhold

Hva synes dere om kartlegging av barn i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange barnehager som nå blir pålagt av kommunen og bydelen å kartlegge barn i forhold til språk, venner, matteferdigheter ol. Den nye stortingsmelidingen hevder at dette skal kvalitetsikre innholdet i bhg. Jeg har betenkligheter ang. dette En venn fikk beskjed om at etter at de hadde "testet" sønnen hennes på fe år, var de meget bekymret over resultatet. Han hadde konsentrasjonsvansker og de lurte på om han kunne ha ADHD... Min venn tok kontakt med en psykolog og det som viste seg var at gutten hennes lå langt foran i utiklingen.. Han kunne lese både store og små bokstaver blndt annet... Tenk om han hadde fått en feildiganose eller "merkelapp" hengende ved seg resten av tiden han skulle gå på skolen. Grunnen til at de vil kartlegge barna er for å dele dem opp i grupper når de begynner på skolen, slik at de "flinke" kommer i samme gruppe, De middels i samme gruppe og de "dårligste" i samme gruppe.

Å la sitt barn "testes" eller kartlegges er frivillig. Foreldrene må samtykke til dette. Selv er jeg ny utdannet førskolelærer og det skremmer meg hvordan kartlegging av barn blir blindt akseptert. Ingen skal få lage en merkelapp på mitt barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ingen erfaring på dette, men jeg har noen tanker ang det å plassere de "flinke" for seg og de "andre" for seg. er det ikke bedre og blande de? bare at læreren er mer obs på at det er noen som trenger litt mer hjelp..

tror det bare skaper mer fordommer om en drive og sortere barna på den måten..

men jeg syns det er bra med oppfølging :) jeg hadde selv store problemer hele grunnskolen. jeg fikk ikke noe hjelp. det var utrolig tøft for både meg og min mor.

Skrevet

Uten å vite så mye om saken syns jeg i utgangspunktet det høres positivt ut. Det kan være med på å oppdage de som sliter veldig tidlig sånn at de kan få hjelp. Er et stort problem at mange kommer alt for seint inn i systemet og ikke får hjelp før de er store (jobber selv på ungdomsskolen)

Tror uansett ikke at dette arbeidet kommer til å vektlegges slik av skolen at noen blir stigmatisert... Barnehageansatte er jo ikke utdannet som utredningsorgan.

Skrevet

I vår barnehage må vi foreldre skrive under på om vi synes det er greit at barnet/barna våres blir kartlagt, de som ikke vil slipper, de som vil får sine barn observert. Så sånn sett synes jeg det er ok. De som kartlegger er vel gjevnt over flinke, så derfor er jeg positiv til at de alt på et tidlig nivå kan avdekke om barnet evt vil trenge litt ekstra tilpasning på et område eller ikke. Kanskje bare litt ekstra støtte på noe i barehagen siste året er det akkurat det barnet trenger for å slippe å bli en elev i skolen som trenger mye ekstra hjelp?

Skrevet

Jeg er lærer og gikk til jobben min med de beste intensjoner om tilpasset opplæring, se alle og klare å heve alle på sitt nivå. Min klasse var ikke den største, og hadde en del elever med IOP, og jeg opplevde i hvertfall at de "dårlige" elevene suger til seg absolutt alt av tid og energi slik at man rett og slett bare ikke får tid til å heve nivået helt på de som er flinke. Har snekket mye med kollegaer om dette, og de sier det samme. I den norske skolen er det faktisk ofte de "flinke" som lider mest fordi med så mye integrering som vi har i dag, så blir det til at de som faktisk klarer seg selv også mest på seile sin egen sjø, man har bare ikke tid til å hjelpe f.eks 24 stykker på en gang, og da hjelper man jo først og framst de som sitter med hånden oppe og ikke skjønner bæret, ikke de som sitter og jobber pent slik de skal.

Skrevet

Selvfølgelig må de som trenger det få oppfølging, men det som skremmer meg er at det også kan begrense hvis et bar får en feil "merkelapp" på seg. Barn i barnehagen utvikler seg i forskjellig tempo og jeg mener at det som burde settes på dagsoren er heller lek, vennskap og omsorg, så får det faglige bli tatt hånd om i skolen. Jeg føler at jeg ikke trenger et skjema på å se om et barn på min avdeling trenger ekstra oppfølging. Jeg observerer barna hele tiden og kjenner dem godt.

Begynner du på det nederste skiktet på skoen er det vanskelig å komme seg opp..

Skrevet

Men jeg tror du overvurderer hvor stor vekt skolen vil legge på dette. Det er vel heller snakk om at noen barn blir fanget opp tidligere og videresendt til PPT?

Jeg syns det meste av sånt arbeid er positivt, og at man må være realistisk. Har de samme erfaringene som Alva i forhold til tilpasset opplæring. Vi har et prosjekt med nivådeling i matematikk på vår skole, og det er nesten bare gode tilbakemeldinger.

Det vil neppe bli generell nivådeling på barneskolen med det første - en sånn endring krever en stor samfunnsdebatt.

Skrevet

PS: barnehageansatte er ikke opplært til å sette diagnoser som ADHD, så det er ingen reell bekymring.

Skrevet

Jeg synes det er veldig merkelig at noen foreldre vil velge å ikke la barnehagepersonalet kartlegge ungens utvikling. Det er jo absolutt ikke for å sett noen i en eliteklasse på skolen og andre i b og c klasser. Jeg er lærer og vet at det ikke blir gjort på denne måten, iallefall har jeg aldri hørt om det. Har du et barn som skiller seg ut fra normen med tanke på språk og utvikling er det vel supert at dette blir fanget opp tidlig slik at ungen kan få hjelp??? Det er da ikke snakk om at bhagepersonalet kommer med diagnoser, men henviser bekymringer til de riktige instanser som å skaffe feks logoped.

Hadde jeg vært veldig uenig i det de hadde funnet ut om min unge, som jeg jo kjenner bedre enn noen andre, hadde det jo stoppet der uansett. Du får jo ingen adhd- diagnose uten at foreldrene godtar en utregning...

Nei, flott at ungene blir tatt på alvor tidlig!!!

Skrevet

Før var den pedagogiske lederen på vår avd. en kjempe dyktig lærer som var hentet inn spesielt for å drive et prosjekt rettet mot våre nye landsmenn, og nå har vi en kjempe flink pedagogisk leder som jeg også stoler på hadde kartlagt våre barn med innsikt og fagkunnskap. Ellers har jeg møtt såpass mange førskolelærere i jobbsammenheng og i barnehagen som jeg lurer på hvordan de kom seg gjennom utdanningen og der jeg har oppdaget store hull i fagkunnskap mht. språkutvikling. Det som skremmer meg er vel om de i vår barnehage som virkelig trenger en kartlegging, for noen barn kan den absolutt være til hjelp, har foreldre som selv ikke har erfaring nok til å stille spørsmål til det som blir sagt.

Vår avdeling er med i et stort førskole prosjekt siden 50% av barna har foreldre som er førstegangs innvandrere til Norge, og det er jeg svært positiv til. De gir noen barn et forsprang, og ikke minst så har vi mødregrupper der vi hjelper hverandre med å forstå både barnehage og skolesystemet. En generell kartlegging trenger ikke å være en dum ide og en kan lære mye som kan forbedre skolen og ikke minst tilbudet til en del barn, men det må være utført av kompetente fagfolk og jeg er ikke sikker på at alle førskolelærere er det.

Skrevet

Jeg er helt enig i at barn som trenger ekstra oppfølging selvfølgelig skal få det og det er bra og fange opp dette så tidlig som mulig. Jeg mener at det ville de blitt likevel. Det som jeg er skeptisk til er at hvis et barn ikke er som normen, ikke nødvendigvis trenger åvære noe "dårligere". Om en gutt ikke liker å sparke fotball, eller en jente ikke liker å bli lest for (kun eksempler) trenger det ikke være noe galt med det.

Har også opplevd at ufaglærte assistenter utfører kartlegging. Synes ikke det er heldig...

Skrevet

Ja de kartlegger. Og så da? De diagnostiserer ikke, de starter ikke en behandling, de gjør ikke slik at barnet resten av livet blir satt i en bås. Derimot kan ting som bør sjekkes ut avdekkes, og det er det andre instanser som tar seg av. Jeg ser virkelig ikke problemet :)

Skrevet

På hvilken måte får barnet en merkelapp, mener du? Kartleggingen er ment å sørge for at barnehagen/hjelpeapparatet på tidligst mulig tidspunkt får kjennskap til barn som strever, enten sosialt, faglig eller på andre måter. Kartleggingen skal sikre at barnet/familien raskest mulig for den hjelp og oppfølging det er behov for. Tiltakene kan settes inn i barnehage og/eller i hjemmet, eller det kan være å henvise videre, feks til PPT/BUP. Man får ikke diagnosen ADHD gjennom på bakgrunn av en kartlegging i barnehagen, men etter utredning gjort i barne- og ungdomspsykiatrien. Nei, jeg ser det ikke slik at barnet får en merkelapp. Kartleggingen gjøres vel med visse målsettinger? Oppdager man noe som vekker bekymring så skal jo noe gjøres.....?

Det er sikkert ulike måter å utføre slike kartlegginger på, og forskjell mellom de ulike kommunene. Jeg har selv vært med på å kartlegge/observere barn i barnehage gjennom jobben min (barnevernet). Jeg var da del av en tverrfaglig gruppe, hvor målet var å avdekke atferdsvansker hos små barn, for så å sørge for iverksetting av ulike tiltak....

Skrevet

de kartlegger jo ike for å finne de flinke vs de "dumme"

de kartlegger jo for tidlig å kunne fange opp ting.

Ved å kartlegge i bhg kan man evt gjøre noe med f.eks konsentrasjonsvansker, tale etc før de begynner på skolen og dermed gi de et bedre startpunkt..

Syns kartlegging er positivt jeg, så lenge det bre er kartlegging og ikke diagnostisering..

Skrevet

Der tar du opp et tema jeg brenner for. Mener stort sett at det er greit å benytte seg av kartlegging i barnehagene med tanke på og fange opp de barna som vil trenge litt ekstra støtte i f.eks barnehagetiden. Å dele klassene opp i rene " flinke klasser " etc. er jeg nok mer imot. Problemet jeg i dag opplever at svært få av de som benytter kartleggingsskjemaene i b.h.g er kompetente til å gjøre dette. En skal ha kunnskap før en setter seg ned og krysser av på skjema. Svært viktig at dette gjøres riktig. Generelt sliter jo barnehager med å få kompetent personal.

Opplevde selv at mitt barn fikk de rareste problemer da de begynte å kartlegge. Hjelpen hun trengte ble aldri satt inn. Heldigvis av og til er jeg pedagog selv og kunne stå litt på kravene ifht. til vårt barn. Skremmende og se hvordan enkelte uten erfaring med slike tester tolker dem....

Gjest amandine
Skrevet

Synes det er kjempefint med tidlig kartlegging og bevissthet! Min 5åring som akkurat er ferdig kartlagt, samt hans ene storesøster og antakelig også minstemann, er heldige barn(om jeg kan si det sånn) uten problemer med hverken språk eller annet. Og da spiller det jo ingen rolle om de blir kartlagt eller ei?!?

Vår eldste, derimot,- hvilken forskjell for henne kunne det ikke vært om hun hadde blitt kartlagt tidlig? Hun klarer seg flott i dag, men dæven det har kostet både henne og oss krefter og smerte! Hva kunne vi ikke ha spart henne for av frustrasjon og slit?

Og sånn som undervisningen fungerer på barnetrinnet allerede fra 1.klasse er det jammen ikke lett om du er en av de uheldige som faller litt av lasset i starten.Heldigvis for både oss og henne har vi godt av ressurser rundt oss, men det er mange som trenger hjelp til å kjempe slagene.

Men selvfølgelig, hånd i hånd med sunn fornuft...det gjelder jo over hele fjøla;)

Skrevet

Ikke bra. Her kreves det gode fagfolk. F.eks en evt differensialdiagnoser er svært viktig å få kartlagt før adhd diagnose og der er nettopp problemet. Mange får feildiagnose pga symtomene er like. Deprimert/dypt deprimert, bipolar lidelse, sorg reaksjoner, trauma og mange andre sykdommer går hånd i hånd med adhd f.eks.

Skrevet

Men de har mye de skulle ha sagt i et evt møte.

Skrevet

gjentar meg selv litt her..

De skal IKKE stille en diagnose, men prøve å se om det er noen som kanskje trenger å følges opp av sakyndige..

Men er helt enig i at vedkommende som kartlegger bør ha en viss opplæring..

Skrevet

Ja, men som du sier at dette er nødt til å bli gjort av fagfolk. Mange av barnehageansatte har egentlig ikke mye bakgrunn utenom vg. Du har pedagog og spes.ped, men de kan umulig følge 6 avd hele tiden.

På barnehagene her så er mange av ansatte 18-20 år og jeg ville ha vært dypt skeptisk hvis det da skulle ha blitt kartlagt noe av mitt barn.

Slik det er her i bh nå så blir slike ting tatt opp på møter med foreldrene og hvis det er tilfelle at et barn krever mer, så kommer ppt inn i bildet, så i bunn og grunn så kartlegger de ansatte barna hele tiden, noe som er greit i den grad. Noe mer avansert mener jeg de med bakgrunn bør ta seg av.

Skrevet

da er vi jo enige da..

Skrevet

Hmmmf....det gikk jo kjapt:-,)

Skrevet

me vi er jo det..

bra at evt problemer blit fanget opp, men de skal vurderes av sakkyndige ikke usakkyndige..

Skrevet

Det er vel minst 1 pedagog ved hver avdeling....? Kartlegging og utredning er to ganske forskjellige ting. Ingen får en diagnose på bakgrunn av en kartlegging gjort av peronalet i barnehagen....

Skrevet

Er det kartlegging pga barnets atferd så skal jeg stå overfor noen som enten er like gammel som meg eller eldre. Skal være eller kan være ped i alle avd? Ikke alle er der samtidig og min erfaring er at ofte noen assistenter kan ha avdelingen alene tidlig eller sent.

Men vi prater ikke om utredning? Gjør vi, en kartlegging kan være like betydningsfullt arbeid og derfor skal det gjøres av fagfolk, ikke kun vg ansatte mener nå jeg. Dette vil følge barnet videre og derfor ekstremt viktig at det gjøres av de med erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...