Gå til innhold

9,4 kg og 68 cm lang på 3 mnd-kontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og dere snakker om hvor feite deres babyer er..........

min er morsmelkernært

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koffer e du så ekkel og nedlatanes????????

INGEN hær som snakke om kor FEIT babyan demmes e...

fan at æ svarte på d hær e i d hele tatt....

Skrevet

Har du smør i puppene kanskje? :) Da min lille var samme alder veide hun drøye 5kg og var 60cm lang, og hun er fortsatt ikke i nærheten av din sin vekt i en alder av 7mnd :)

Skrevet

Herregud, babyer skal jo være litt gode å ta i, og når h*n begynner å bevege seg, krype og gå, så går det rett av igjen! Min gutt var forøvrig 60,5cm lang og veide 6250gram på 6ukers kontrollen. Og han hadde da lagt på seg 900gram på 2 uker!! Så mulig han kommer opp 9 kg snart! Hvem vet! Men nydelig kommer han til å være uansett!!! Min er også morsmelkernært.

Skrevet

Snakker jo ikke om at de er FEITE. Men syns det er gøy at det faktisk går ant å være så stor bare på morsmelk. For det er jo over gjenomsnittet...

Skrevet

Ja, hva var vitsen med å svare når du ikke hadde annet å komme med??????????????????????????????????????????????????

UNØDVENDIG!!!!!!!!!!!!

Synes jeg hverken har vært ekkel eller nedlatende. Synd du føler det slik..

Flere har ytret bekymring og snakket om de tykke babyene sine... Da jeg har en baby i flere kilosklasser større på samme alder som er frisk, rask og god, så kan vel jeg få kommentere det...

Skrevet

Syns dere er heldige jeg som har godt med melk og at de legger på seg godt med kun morsmelk :) Gode og runde babyer er jo bare søtt! min er mer av den slanke sorten, men like søt er hun for det :)

Skrevet

Jøss, jeg har hørt om store babyer tidligere, men din tar kaka så langt. Ikke verst! Knerten min er snart åtte mnd gammel, og veier mindre enn din, selv om han er lengre. :)

Gjest yrild
Skrevet

hmmmm HI tror kanskje hun (sunny...et eller annet) bare reagerte på ordet feit, er vel et utelukkende negativt ladet ord på de fleste dialekter... trinne små babyer ser sunne og friske ut og er så heldige at de har noe å gå på hvis de blir syke, så kos deg med lille trill du :-)

Skrevet

Jeg begynner å bli lei alle innleggene "babyen min er så og så stor og har bare fått morsmelk".

Jeg vil tro det er flere som sliter med at babyene ikke legger på seg så mye som de skulle ønsket. Skulle tro at jo større og tjukkere babyen er, jo bedre mamma er man. Og store babyer som har fått erstatning og fast føde, nei det teller liksom ikke.

Vet ikke hvorfor det irriterer meg, og jeg burde sikkert bare holdt kjeft. Jeg skjønner bare ikke poenget.

Skrevet

Innser at jeg hadde mer å si om saken:)

At babyer på morsmelk aldri er overvektige er forresten en myte. Ved en superraske googling fant jeg denne linken: http://www.flaskeposten.org/index.php?Itemid=68&id=65&option=com_content&task=view

Jeg har sakset dette fra artikkelen:

Når regnes et spedbarn som overvektig? Et overvektig spedbarn ligger over 97,5 percentilen, dvs den øverste percentilen vekt for lengde, og har gjerne en raskere vektøkning enn normalkurven.

Er det lettere å bli overvektig på MME sammenlignet med morsmelk? Dette trodde man tidligere, men av de få barna vi har sett ved Ullevål Universitetssykehus har de fleste vært morsmelkernært. Med MME har man god kontroll over hvor mye barnet drikker, ved amming vet man lite om hvor mye barnet får og hvor mye morsmelken inneholder. Man vet jo at morsmelkens innehold kan variere veldig fra person til person.

Hvilke konsekvenser kan overvekt ha for babyen på kort og lang sikt?

Det vi vet er at en for rask vekst i spedbarnsalder kan føre til livsstilsykdommer i voksen alder. Det ser også ut til at babyer med rask vektøkning har større sjanse for å bli overvektige senere i livet.

Tilslutt vil Thommessen understreke at overvekt hos spedbarn er uvanlig og mange babyer er i veldig godt hold uten at det er noe galt i det. De fleste vokser babyfettet av seg når de begynner å gå i andre leveår. Samtidig er det viktig at helsepersonell anerkjenner at selv små barn kan vokse for fort, og at slike barn og deres familie får hjelp til å sette i gang tiltak tidlig.

Skrevet

Spar dere! Vi må da for faan få lov til å skrive om størrelsen på babyene våre for svarte helvete....samme om de er store eller små!! Vil jo bare dele opplevelser og erfaringer om våre søte små.....Dette er et BABYFORUM! Hvor BABYER diskuteres, og hvis jeg vil skrive om hvor mye snuppa mi veier (og jeg synes hun veier akkurat passe, ville ikke hatt henne på noen annen måte), så må man da kunne det. Hvis du ikke vil lese om det foreslår jeg at du klikker deg inn på et annet forum...

Skrevet

Folk skriver jo ikke om det for å skryte...er ikke helt tett i nøtta heller...

Skrevet

Mulig det. Men jeg forbeholder meg likevel retten til å kommentere innlegg jeg av en eller annen grunn ikke liker. Så får du gjøre det samme med det jeg skriver.

Skrevet

Til hi!

Hvem snakker om dette?

Hva har morsmelk med saken å gjøre?

Vil gjerne vite litt mer utfyllende hva du mente med innlegget før jeg svarer :)

Skrevet

At folk skriver at babyen er morsmelkernært er vel ikke for å irritere regner jeg med? Skulle nesten tro det ble oppfattet slik av enkelte! Det er vel bare for å informere om hva de får av næring! Hvis noen skrev at babyen deres veide 12 kilo og var en meter lang, og avsluttet med: h*n får MME og grøt eller kjøttsuppe for den saks skyld...hva er problemet?

Skrevet

Mulig jeg misforstår. Men jeg har flere ganger tolket det på denne måten. Man skriver innlegg om hvor stor baby man har, det vil si en god del større enn "normalen". Og avslutter med at han får altså bare morsmelk. Dvs, hadde han vært like stor og fått MME, så hadde det liksom vært et problem.

Jeg har ei venninne med en baby som er ganske stor. Hun fikk spørsmål av helsesøster på 5mnd kontrollen om han fikk noe annet enn morsmelk, og hun sa da at han fikk en flaske MME før leggetid. Fikk råd om å kutte dette. Hadde han bare vært fora på mormelk, så hadde hun jo selvsagt ikke fått samme råd. Kutt kveldspuppen liksom.

Så det eksisterer tydeligvis en myte om at et barn ikke kan bli "for stort" på morsmelk.

Problemet med sistnevnte (altså eksempelet ditt), er jo at det finnes noe som er for mye.

Skrevet

Hehe, kjøttsuppe :D

For en utrolig idiotisk debatt forøvrig, jeg for min del driter virkelig i hvor lange og tunge andre sine unger og hva de får å spise :P

Skrevet

LilleElla: Jeg regner med HI skrev det nettopp pga at "alle" sier at barn som får kun mm, ikke kan bli for store, at de vokser i sitt eget tempo blablabla. Det du postet lenger opp i tråden er nytt for meg, i alle fall, og regner med det er det for mange andre også. Hun ønsket vel å unngå å få pepper fordi noen kunne finne på å mistenke henne for å gi babyen 4 liter mme per dag?!

Skrevet

Syns det er rart noen blir fornærma av at noen skriver hvor mye babyen veier.....og at babyen får morsmelk....da jeg skrev om det i en annen tråd, hadde jeg absolutt ikke sammenligning med noen andre babyer i tankene...ville bare dele det med resten av verden, som jeg vil med alt som skjer med snuppa mi, interessant eller ikke....

Skrevet

Greit nok at man avslutter et innlegg med at h*n får bare morsmelk.Men det vil ikke automatisk si at vedkommende samtidlig poengterer at hadde det vært MME-baby så hadde det vært et problem!? Er ikke alle som "godter seg" over at de ammer. Mulig en eller annen HS mener det er et problem, men tror ikke mammaer her som deler slike ting bryr seg.

Skrevet

Jeg blir definitivt ikke fornærmet. Bare en smule irritert. Muligens av en holdning som ikke egentlig er der, men som jeg likevel ser. Så meg om det. Kan ikke skylde på pms heller.

Jeg er rett og slett ikke den typen som føler for å dele med "resten av verden" at tjukken får tenner, krabber, ruller rundt, veier så og så mye osv. Uten at det er noe galt i det. Får ikke noe glede ut av det, men jeg deler det gjerne med de jeg kjenner. Jeg ber derimot gjerne om råd til hvoran takle ulike problemstillinger, fra vilt fremmede på dib. Jeg er altså løsningsorientert og dveler lite på milepæler og oppnåelser (ja, jeg holder på å skrive jobbsøknad).

Enig i at debatten er teit, så lar den ligge. Men skjønner fortsatt ikke HIs motivasjon eller grunn til å skrive det.

Skrevet

At overvektige babyer KAN være et problem, er ikke noe nytt. De har også vist at det samme gjelder fødselsvekta (gjelder hvis den er over 4200 g).

Men jeg er enig med Ella, at det blant mødre faktisk går litt prestisje i å få store babyer som BARE har fått pupp. Har man en stor baby som får MME, er det ikke like prestisjefullt, for da har man liksom ikke "gjort jobben sjæl" (ikke at JEG mener dette altså!). Det er bare sånn jeg oppfatter stemninga der ute i mamma-land.

Min lille flis er et godt eksempel på at babyer er og blir forskjellige, uavhengig av type melk. Hun var liten da hun ble født, liten mens hun fikk pupp de 2 første mnd, og fortsatte å være like liten da jeg måtte avslutte amminga og begynne med flaske istedet. Noen babyer er matvrak, andre ikke, sånn er det bare. Det trenger altså ikke ha noe som helst med pupp eller ikke pupp å gjøre. Min lille flis ligger fortsatt på nederste percentil på vekt-skjemaet, selv om hun nå får både fast føde og MME. Hun ER rett og slett av den slanke typen, selv om hun har aldri så god tilgang på mat og melk.

Btw, hun var 6,6 kg og 68 cm lang ved 6,5 mnd=) Slå den;)

Skrevet

Hehe, det var solide mål.... :)

Har selv en stor baby, og har vært litt bekymret for at han har vært for tung og eventuelle negative helsemessige konsekvenser av det. Både lege, helsesøster og ammepoliklinikken sier at barn som fullammes ikke defineres som overvektige, og at det ikke er sammenheng mellom deres høye vekt som spedbarn og overvekt senere i livet.... Satser på at de vet hva de snakker om, jeg.

Skrevet

Her var det mye rare tolkninger....

Vil bare gjøre det klart at jeg ikke har skrevet dette innlegget for å provosere eller skryte!!

Jeg har lest flere innlegg hvor størrelsen på babyer tas opp, og mange kommenterer at babyen er svær, tykk, rund, goood, stor osv.. Det var vel det at jeg brukte ordet FEIT som ble så galt da...

Som Lillepusen-78 skriver, har jeg også faktisk bekymret meg for størrelsen på lik linje som en mor med en baby i andre enden av skalaen kanskje bekymrer seg.. En gjennomsnittsbaby er vel det beste for en bekymret nybakt mor, men uten de babyene som ligger OVER og UNDER "normalen", så får vi jo ingen gjennomsnitt..(trøster jeg meg med;-))

Grunnen til at jeg presiserte at min baby var mm-ernært var rett og slett fordi det er et naturlig oppfølginsspørsmål når det er snakk om vekt!!! Absolutt ikke for å skryte av at jeg ammer!!

I bunn og grunn postet jeg vel egentlig innlegget fordi at(dette er litt vanskelig å innrømme) jeg i et svakt øyeblikk også lot meg provosere litt av alle kommentarene om de store babyene (som var langt unna min i størrelse) og rett og slett ble litt såret.. Jeg har hørt så mange kommentarer om min lille godklump, og jeg synes ikke alle er like hyggelige.... Er ungen i godt hold er det fritt fram for kommentarer liksom.. Jeg har enda til gode å høre noen kommentere enn tynn baby!! -Oj, så lite bollkekinn og tynn babyen din er....

Babyen min spiser ikke oftere enn andre, og jeg kan vel ikke nekte puppen.. Og nei, jeg har nok ikke SMØR i puppen, eller FLØTE som enkelte kommenterer ( begynner å bli litt lei av de kommentarene nå skjønner dere) men derimot veldig næringsrik melk.

Håper jeg ikke har ertet på meg noen nå (ikke hensikten), men at dere har en bedre forståelse for innlegget mitt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...