Gå til innhold

Hvilken gruppe tilhører du?

Anbefalte innlegg

Gjest tarantulla
Skrevet

1. Den gruppen som drasser med snørrete unger i en åpen barnehage (kuult å spre RS-virus), som sender barnehagebarnet i barnehagen dagen etter at ungen har spydd eller hatt diare osv. (dette skaper fort epedemier).

2. Eller den gruppen som alltid går inn for å unngå å smitte andre. Som tar de fridagene som behøves fra jobb.Gidder å leke og pusle med egen unge hjemme i flere dager.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ønsker litt fokus på dette. Jeg synes alt for mange er noen store egoister og slendrianer når det gjelder smittehensyn. Det er liksom om å gjøre å sende ungen fortest mulig i barnehagen igjen, uten å ta hensyn til smitte, og tar jeg ikke veldig feil er det ofte rene ego behov. Man leser jo stadig her inne om folk som syter og klager over å måtte være hjemme og underholde sitt eget barn noen dager i slengen. Det er jo så jeg lurer på hvorfor folk får unger noen ganger altså!!

Rett på sak her - et oppriktig innlegg og jeg vet, særdeles provoserende.

:-)

Ikke skyt meg - jeg bare tar opp en sak til sunn ettertenksomhet her... Vi er alle forskjellige og her vil det være graderinger i svarene. Diskuter gjerne, men poenget er at enkelte bør skjerpe seg litt - for å si det slik ;-)

Mulig jeg inntrer i en oppdragelsesrolle overfor mødre her nå, som jeg ikke har noen rett til, men.. ja ja..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan med hånden på hjertet (og uten å skryte) si at jeg hører til gruppe 2.

Skrevet

gruppe 2 her også.

nå for tiden er jeg hjemme,og minsten har 60 % plass,så det er ikke noe problem for meg å ha han hjemme om det er nødvendig.

Skrevet

Hi, hi, hi! Dette kunne jeg skrevet selv! :-) Regner med du får en del pepper nå! :-)

Jeg tilhører forøvrig kategori 2. :-)

Skrevet

Jeg vil helst ha dem raskest mulig i bhg, men sender dem ikke om de har diaré eller oppkast, feber eller andre sykdommer. Har vel hendt at de kom i bhg dagen etter diaré da jeg var nyansatt og barna nye i bhg, og var syke HVER uke. Men det skammer jeg meg over...=/

Nå har de ikke vært syke siden i fjor, men jeg kommer nok ikke til å sende dem i bhg før det er "lov" fra nå av.

Skrevet

er nok gruppe 2 ja...lillegutt er sååå mammagutt bare han er litt snufsete...er vel litt hønemor når d gjelder syke barn...men på en annen side har han pollenallergi så holder han ikke hjemme hele sommeren men når er på d værste

Gjest tarantulla
Skrevet

Er forberedt på å få hele pepperbøsser i hodet her nå :-)

Men, noen ganger må ting bare sies - sånn er det - og dessverre er jeg akkurat en sånn person som kan finne på å si akkurat slike ting på et forum akkurat som dette...

Hvordan skal verdenen gå videre ellers, om det ikke heves en finger en gang i blant? Vi trenger alle det, å få høre ting, som vi kan ta til oss. Vi kan alle forbedre oss :-)

Denne gangen er det kanskje du og du og du som føler deg TRUFFET, en annen gang i en annen sammenheng er det noen helt andre. Ingen grunn til å ta noe alt for personlig her - men litt ettertanke (for mange) tror jeg er nødvendig.

Skrevet

Gruppe 2. alltid gruppe 2. Jeg blir også svært provosert av foreldre i gruppe 1. HAr en gruppe 1 mamma i barnehagen. Hennes barn forteller at h*n har spydd hele natten " så mamma var så sliten når morgenen kom". Ungen fortsetter med diare og oppkast i barnehagen, og mor er hjemme med et lite søsken. Dette var mandag. Tirsdag ble to ansatte og flere unger syke, onsdagen var det min og min sønns tur. Jeg blir dritsur...

Skrevet

Gruppe 2. Bir vanvittig provosert av gruppe 1.

Gjest tarantulla
Skrevet

Forøvrig interessant at ingen så langt har turt å innrømme de tilhører gruppe 1. Men, det betyr jo bare at (en stor andel) tar dette til seg og kanskje føler seg noe truffet...

Morsomt dette her...

Men når jeg har skrevet dette, vil det sikkert dukke opp noen 1'enere :-)

Skrevet

Ser ikke helt at dette skal være provoserende, tviler på at det faktisk er noen her inne som svarer om de er i gruppe 1.

Den lille her har aldri vært syk hjemme fra barnehagen, men hun fikk den femte barnesykdommen i helgen, og siden det kan være farlig for gravide, så valgte jeg å ha henne hjemme selv om det ikke er smittsomt etter utbrudd. Men noen er jo så hysteriske at jeg sikkert hadde fått juling.

Skrevet

Jeg er veldig gruppe 2 - og det får jeg støtt høre på jobben.

Senest på medarbeidersamtalen... 'ja, så var det deg med alle barna da... enten er jo du syk eller så er barna syke... og da kan jeg ikke stole på at du er her når jeg trenger deg...'

Åbenbart underminerer jeg hele bedriften med mine 30 omsorgsdager (som jeg aldri har har brukt halvparten av i løbet av et år - men faren er jo der...)

Barna skal være hjemme til de er helt friske igjen - så skal jeg heller yte litt ekstra på jobben ellers når det trengs. Men jobben min kommer aldri være en prioritet fremfor barna (selv om det er den vi alle lever av)

:-)

Skrevet

Heilt seriøst! Held alle her barna sine heime frå bhg viss dei er litt snørrete, men ellers symptomfri?

Eg held meg til reglane som er i vår bhg (av typen åpen). Vi kan komme 24t etter oppkast, 48t etter diaré. Ved feber held vi oss heime. Småforkjøla (men med god almenntilstand) kjem vi. Det hadde nok ikkje vore mange barn i bhg i vinterhalvåret om det ikkje var lov å vere litt "snufsen".

Ellers vil eg ikkje bli beskyldt for å ikkje gidde å leike og pusle med ungane mine heime i fleire dagar, eg er saman med ungane mine kvar dag. Slitsomt og veldig koseleg. Men det er klart at mitt behov for å treffe andre voksne teller med på avgjersla om vi skal gå i bhg eller ikkje, akkurat som ungane sitt behov for å treffe andre barn teller med.

Det er forresten veldig bra at du ikkje har mitt barn, for då hadde du ikkje vore på jobb meir enn ca 1 veke pr mnd. Tenker arbeidsgjevaren din hadde vore glad for det. Hoste, hoste, hoste, diaré, diaré, hoste, diaré. Det viste seg i ettertid at hosten var pga astma og diaréen pga matvareallergi (sannsynlegvis), men utan diagnose kan vel ikkje barnet gå i barnehagen??

Veit ikkje heilt i kva for ei gruppe eg vil plassere meg, du får putte meg i bås du, som sikkert er veldig flink til sånt ;-p

Skrevet

Ligger vel da i gruppe 1,5. Eldste er alltid snørrete, sånn er det bare (vært hos ØNH-lege pga det), og yngste er veldig varm av seg. Altså sender jeg dem i barnehagen med snørrete nese og evt bittelittegran feber (da selvsagt uten andre sykdomstegn).

Skrevet

Hehe, signerer Ranveig her. Du kan få låne mine unger et halvt år også, så skal vi se hvor mye du kan gå på jobb etter din definisjon av sykdom. Jeg har to unger som er konstant snufsete, og den eldste har løs mage med jevne mellomrom, sannsynligvis intoleranse for et eller annet. Barnehagepersonalet er sjønt enige om at vi leverer henne i barnehage selv om magen hennes er slik.

Og tror du virkelig noen her hadde ropt høyt at de var en 1er med den måten du har formulert den gruppen? Det er å stille seg lagelig til for hugg. Viss noen hadde skrevet 1, hadde du latt det passert i stillhet....? ;-)

Skrevet

Mulig jeg har gått glipp av noe, men HI snakker da virkelig ikke om barn som er "småforkjøla"?

Og ikke ser jeg hva "behovet for å treffe andre voksne" har i denne debatten å gjøre heller. Man sender da ikke syke barn i bhg fordi man har behov for å treffe andre voksne?

Og det er vel heller ikke kronisk syke barn HI tenker på her.

Skrevet

Nr 2 selvfølgelig. Det har ført til at jeg nå bare har 3 dager igjen til resten av året :-S

Skrevet

Gruppe 2, selv om det ofte frister å være i gruppe 1 ;-)

Skrevet

Eller, jeg drar med meg ungene mine på ting selv om de er litt snørrete da, for det er de jo 80% av tiden på vinterstid ;-) Men skiller jo mellom litt snørrete og småhoster litt og skikkelig forkjølet. Tror ingen foreldre kunne fått fortsette i jobb om de aldri sendte litt snørrete unger i barnehagen.

Skrevet

HI sa noko om snufsete eller snørrete barn.

Det om å treffe andre voksne var vel kanskje ikkje svar på spørsmålet, men likevel relevant for min del. Viss eg og ungane har vore heime i to veker i strekk har vi alle så stort behov for å treffe andre at vi tar turen i open bhg sjølv om vi hostar og er snufsete. Men viss vi har vore i bhg i fleire dagar i strekk og så blir forkjøla er det "lettare" å ta ein heimedag.

Når det gjeld kronisk sjuke barn så VEIT ein ikkje at det er ein kronisk sjukdom før det har gått ei tid. Jenta vår hosta omtrent konstant i rundt 10 mnd før ho fekk diagnosen astma. Fram til diagnosen var stilt burde eg sikkert sett på hosten som forkjølelse av "smittehensyn". Same med diaré, jenta gjekk fleire mnd med diaré før nokon for alvor begynte å lure på om det kunne vere intoleranse. Viss eg hadde vore i jobb og jenta i bhg kunne eg ikkje vore vekke frå jobb alle dei aktuelle dagane, det hadde aldri gått.

Skrevet

Da er vel jeg en blanding mellom 1,5 og 2;)

Dersom gutten virkelig er syk, holder jeg ham hjemme til han er både symptomfri og smittefri. Det vil si 48-72 timer etter oppkast eller diarè, og 24 timer etter feber e.l.

Men nå skal det sies at jeg har en ganske høy terskel for hva som er sykdom, altså. Derfor jeg mener at jeg ikke helt er i gruppe 2.

Snørrete nese og litt hoste, er IKKE sykdom. Dersom han har feber, eller allmentilstanden er nedsatt, er det selvfølgelig sykdom, men ved bare snørr og hoste sender jeg ham i barnehagen. Barnehagebarn er jo nesten alltid snørrete...

Vi har gutten vår i en studentbarnehage, og der er det flere som sender barna sine i barnehagen etter at de har kastet opp hele natta, fordi DE har det så travelt/har eksamen/praksis eller annet. Og da kjenner jeg at jeg nesten eksploderer! Ja, for har vi det ikke travelt vi andre studentene, da kanskje? Har ikke JEG eksamen, kanskje?

Og når andre foreldre tenker slik, blir det veldig mange sykedager på dem av oss som faktisk føler reglene og holder barnet hjemme så lenge som det er anbefalt.

*sint*

Skrevet

Jeg hører vel til i gruppe 2, men om ungen min er litt snørrete, så går han i barnehagen for det. Jeg kan ikke holde ham hjemme da han er snørrete stort sett hele året. Og vi vet ikke helt hvorfor han er det heller, men legen finner vertfall ikke noe galt så da går han i barnehagen :) Men har han feber, magesjau eller noe annet, så er han hjemme vertfall en dag lenger etter at han er frisk.

Skrevet

Snørrete unge sender jeg i barnehagen så lenge det er bare snørr. Etter oppkast er vi hjemme i 2 døgn, jeg har til og med "jagd" en på jobben min hjem når hun kom på jobb dagen etter hun hadde kastet opp og hun mente at det var helt greit for "hun var jo mye rensligere enn barn i barnehagen". Da hadde jeg akkurat vært hjemme 1uke fordi sønnen min og jeg hadde kastet opp. Når det gjelder diare, så har jeg faktisk en legeerklæring som sier at jeg kan sende sønnen min i barnehagen selvom han har det og det er fordi han reagerer på ting han spiser uten at vi vet hva det er og uten at det er så ille at vi trenger å finne det ut. Selvfølgelig holder jeg han hjemme hvis han har diare rett etter omgangssyke, da blir det noe annet.

Skrevet

Hmm. vi er del av den gruppen foreldre som ser an allmennformen vi. Litt snør eller litt løs mage helt uten noen andre symptomer tolker ikke jeg som sykdom.

Er barnet sykt holder vi ham selvfølgelig hjemme.

Syns forøvrig ikke dette var noe provoserende innlegg, bare veldig belærende.

Skrevet

Snørrete unger går i barnehagen og på skolen. Min sønn har migrene, og kaster av og til opp av den grunn. Han kan være i fin form til å gå på skolen dagen etter likevel, men ikke alltid. Ved omgangssyke og diare holder vi oss hjemme, og jeg sender kollegaer hjem fra kontoret, dersom de har omgangssyke hjemme. Vi vil ikke ha det!

Jeg syns ikke vi skal holde ungene hjemme fra skolen for å pusle litt ekstra rundt de dersom de har vært syke og nå er friske. Skolen er viktig, og må prioriteres. Vi skal ikke kose oss hjemme med film og potetgull en ekstra dag. Med barnehagebarn er det annerledes. Vi kan godt bruke en ekstra dag.

Vet ikke helt hvilke gruppe jeg er i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...