Gå til innhold

hvordan opplever dere bekkenløsning?


als85

Anbefalte innlegg

hei. venter mitt 2 barn nå, er i uke22.

var til legen i uka her fordi jeg har fått bekkenløsning.. fikk ett skjema om tilreteleging på jobb, som skal skrives på mellom min sjef og meg..

men føler at jeg kansje bærer meg for mye, sikkert de som har det værre og ikke klarer å være på jobb i det heletatt..

jeg har veldig smerter i symfysen( skambeine) og halebeine. og rundt hoftene. blir fort klar i ryggen og d stråler ned i venste fot av og til, akkurat som foten svikter..

ubehagelig og vondt. var ute å gikk meg tur en dag, klarte ikke å bøye meg etterpå, var helt stivna i hofter og rygg.. nå går jeg som ei gås om dagene... vil jo ikke bli værre heller. vil fungere hjemme med hun jeg har hjemme istede for å slite meg ut på jobben og ikke klare å gjøre noe hjemme... legen sa det var tidlig med bekkenløsning da, så hun mente at det kansje går over etter hvert??..

noen som hvet om sykkling kan være bra når en har bekkenløsning..

 

takk på forhånd.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktiks "aldri for tidlig" med bekkenløsning. Noen har det som sitt første symptom på at de har blitt gravide.. Jeg har ikke mye bekkenløsning, men når jeg sitter lenge, er det vondt å gå etterpå. Fungerer fint som bar det, hvis jeg holder meg i aktivitet. Så det er forskjellig for alle.

Hvis jeg var deg, ville jeg ha kontaktet kiropraktor eller manuell terapeut for å se om noe av smertene dine kan komme av bekkenlåsning. I mitt første svangerskap hadde jeg det, og da ble det mye bedre etter 2 behandlinger... Dersom det ikke blir bedre av det, er det vel bare veiledet trening med stabiliserende øvelser samt bassengtrening som har dokumentert effekt som behandling. Og for de som ingenting annet hjelper for, er det hvile som er eneste løsningen... Sykling høres vondt ut, synes jeg.. Fikk litt angst bare av tanken på å sette meg på setet, men det er bare meg, vet egentlig ingenting om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: det er aldeles ikke tidlig å få bekkenløsning i uke 22, er faktisk folk som merker bekkenløsning som første graviditetssymptom... Og nei, det går ikke over etter hvert. :o(

 

Støtter forslaget om kiropraktor, det har hjulpet meg veldig! Anbefaler også gradert sykemelding, det hjelper i hvert fall på bekkenet mitt å kunne redusere arbeidsdagen med et par timer om dagen.

 

Ellers: viktig å variere stilling mye (bytte på å stå/sitte/gå når du er på jobb, legge deg ned med pute mellom knærne innimellom hvis du har mulighet). Unngå tunge løft og ting som du vet vil gi deg smerter etterpå (som f.eks. å gå lange turer). Fysioterapeut har jeg ingen erfaring med, men mange som synes trening hos FT har effekt.

 

Og sykling tror jeg er noe av det verste du kan gjøre for et skranglete bekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei..

Jeg fikk bekkenløsning alt i uke 7.. men fikk henvisning til fysioterapaut med en gang, og gikk til time der 2 ganger i uken i begynnelsen,trappet så ned til 1 gang i uken.Fikk en del små-øvelser jeg skulle gjøre daglig.Jeg ble 100% sykmeldt.. Jeg vil egentlig si jeg har blitt bedre etter å ha gått til fysio timer. Har plager bare litt nå og da.. Er i uke 40 nå, så nå venter jeg bare på at jenta vår skal komme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter min første og begynnte å få store plager ganske tidlig jeg og.

Har gått til både kiropraktor og fysioterapaut en gang i uken i nesten 2 mnd før de ga meg opp, alt de gjorde var å gjøre vondt verre, så jeg fikk igrunn beskjed om å ta vare på meg selv og lykke til. He he.

Veldig forskjellig hvordan behandlingen fungerer på alle :)

Er 24 uker nå, så er enda en stund igjen til dette forhåpentligvis forsvinner :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å få ordnet tilrettelegging i jobben så fort som mulig å se hvordan det fungerer. hvis ikke det er nok for deg, kan du ha krav på svangerskapspenger istedet for sykepenger om dagene på jobben blir for mye for deg. du har nesten halve svangerskapet igjen og med en jente som krever deg hjemme også ville jeg ikke presset kroppen, den gir deg tydelige signaler allerede og hvis du ikke tar hensyn til bekkenet ditt kan det bli mye værre og evt ikke gi seg etter fødsel... ikke for å skremme deg, men det gir seg nok ikke av seg selv.. ikke tenk på at andre kanskje har det værre..det kan nok være noen som har det, men om ikke du tar det på alvor blir d kanskje værre for deg også.. gjør noe med det nå! jeg var hos akupunktør og var bra i en uke, men jeg tok ingen hensyn på jobben og fikk ikke noe tilrettelegging.. det endte med sykemld fordi jeg selv ikke var flink nok til å kreve og til å si ifra. det er vel sånn med oss gravide at vi vil fungere som før og ikke syte og klage for vi hører stadig at graviditet ikke er en sykdom.. men det er pokker'n meg heller ikke en normalsituasjon sier jeg da..:P jeg var også hos fysio og fikk noen styrkeøvelser, og jeg spurte henne om sykling.. hun sa at det gikk an å teste det, men at det gikk sikkert bra med korte lengder men burde ikke sykle mye bakker og sete måtte ikke være for høyt opp for da ble det for mye belastning på hver side av bekkenet når vi skulle trå, og vi måtte heller ikke ha setet for lavt for da brukte vi magemusklene mer enn vi burde... jeg har senere prøvd behandling hos osteopat som jeg synes fungerer. jeg har i allefall klart å holde det i sjakk, men det krever at jeg tar masse forhåndsregler...

jeg kjøpte meg et bekkenbelte som jeg synes fungerer for å stabilisere bekkenet. husk å gå ut og inn av bilen og senga med samlede ben, stå med lik balanse på begge bein, gå med korte skritt, varier stilling ofte, ligg med stor pute mellom beina om natten slik at foten ligger i rett linje fra hofta, varmepute, varmt bad o.l. kan hjelpe, silkelaken i senga for å lettere skifte stilling..

dette ble langt, men håper det var noe som du kan ha nytte av.. jeg bare angrer meg for at jeg ikke tok mer hensyn til meg selv til å begynne med..derfor råder jeg deg til å ta det på alvor med det samme!! husk det kommer en til som trenger deg snart..:) lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta smertene på alvor! Jeg har hatt tildels store plager og mest etter fødselen! Anbefaler deg å gå til noen som har peiling på skjelett også, ikke bare musker - en kiropraktor, manuellterapeut, osteopat, naprapat feks. Hold deg innenfor smertegrensen, og få hjelp til å finne et treningsopplegg som ikke gjør vondt - viktig å ikke forfalle helt!

 

Unngå bæring (jeg vet det er lettere sagt enn gjort med en liten en hjemme) og alle slags arbeidsoppgaver som gjør vondt. Pass også på å få god oppfølging og avlastning etter fødselen, slik at du kommer på rett spor.

 

Ja, det er dødskjedelig å ikke kunne gjøre morsomme ting, det er ubehagelig å spørre om hjelp til småting, og det er leit å bli sykemeldt. Men hvis du ikke lytter til kroppen din nå, så risikerer du masse problemer senere. Hadde jeg fulgt de rådene over her da jeg var gravid sist, så hadde jeg spart samfunnet for masse penger til slutt fordi min uforsiktighet har ført med seg masse sykemeldinger, legebsøk og behandlinger. I den store sammenhengen er ikke disse 9 mnd så mye, men de er veldig viktige for hvordan det blir etterpå. Vi er liksom opplært til at det skal være litt vondt når man er gravid, men du skal ta de samme hensynene til bekkenet som til om du hadde hatt samme type smerter uten å være gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ASL 85.. Dette var helt som å lese om meg selv gitt.. Halebenetg verker sykt mye.. Før av og til, nå hele tiden.. Prøvde å få en legetiome i dag for å kanskje få satt i gang med fysioterapi, men det er ikke lett i julim mnd.. Er det sånn et det kommer og går i løpet av dagen med deg og? Av og til kan jeg ikke stå på et ben og går 100% som en gås, også løsner det igjen.. Hva sa fastlegen din? Var det problem å få fysiotimer? Ble litt overrasket da jeg ringte sentralbordet, hun spurte bare rett ut om jeg var ute etter sykemelding.. Er slett ikke det, vil bare ha litt hjelp.. Fikk time neste fredag.. Så vi får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jahoo,

 

Jeg har vært hos legen pga mistanke om bekkenløsning, hos meg oså ble det bare verre og verre. Fikk konstatert av det var bekkenløsning og fikk streng beskjed om å ta det enda mer med ro. Min lege mente at d ikke hjelper så mye med å gå til kiropraktor/fysioterapeut da bekkenløsningen utløses av hormoner, disse kan ikke noen styre. Det er ikke så mye å gjøre rett og slett...har hørt at flere trenger tilrettelegging og eller sykemelding pga dette, er nok derfor de spurte rett ut om du trengte det.

Jeg er ikke sykemeldt - men har ferie fra i dag av, så da trengs det ikke.

Det blir nok bedre hvis du får f.eks tilrettelegging på jobb eller lignende. Mannen min må ta seg av alt husarbeid fra nå av, stakkars ;p

Ønsker deg lykke til!! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Kan ikke helt se for meg å slappe av gitt.. Men får tenke på konsekvensen hvis jeg ikke gjør det. Skal prøve å trappe ned.. Kanskje jeg sender kopi av din mail som hinting.. :)

Synes jo det er tidlig.. Skal få en bekretelse fra legen og fryse medlemsksapet på Elixia tror jeg.. Får heller prøve og sykle litt eller noe.. Er vant til å trene mye.. Gjør du noen aktivitet? Svømming eller noe? Takk for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke trent så mye nei, ville ikke begynt å svømme og sykle hvis jeg var deg - vent til du har vært hos legen. Etter å ha gått lange turer tidligere så fikk jeg enda mer vondt, så måtte korte ned turene også.

Så det er nok bedre å trene litt mindre og ikke gjøre vondt verre.

Er det noen som har treningstips??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en ting til - det er ikke for tidlig med en bekkenløsning...noen får d tidligere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 24 nå, og kjente tendens til problemer med bekkenet allerede i starten av mai. Vondt i halebeinet og nederst i ryggen. Det at jeg sitter mye på jobb foran pc og på møter, gjorde/gjør det bare værre. Jeg har nå vært 30% sykmeldt i 3 uker. Går på treningsgruppe hos fysioterapeut 2 ganger i uka, + tar øvelser hjemme. Har også vært hos kiropraktor, viste seg at jeg hadde en bekkenlåsning som gjorde alt værre. Det er mulig at bekkenløsning er noe hormonelt, som nevnt nedenfor, men siden det slår fysisk ut på kroppens ledd og muskler, tror jeg garantert at øvelser, bevegelse innenfor smertegrensen og riktig stå-stilling har stor betydning. Alt dette har i alle fall funket for meg :)

Så jeg anbefaler både kiropraktor og fysioterapeut, og gradert sykmelding. For meg var det også slik at jeg hadde så vondt etter arbeidsdagen, at jeg hadde null overskudd til hjem og fritid. Som regel er jeg en person som presser med selv alt for hardt jobbmessig, men etter jeg ble gravid har jeg blitt mye flinkere til å ta hensyn til meg selv. Og akkurat det tror jeg er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vil det da si at det går lettere an å behandle bekkenlånsing enn bekkenløsning?

En kan jo uansett ikke forhindre bekkenløsningen, men er helt enig i at en ikke skal gjøre det verre med f.eks å sitte stille på en stol gjennom en hel arbeidsdag. Jeg har måttet bevege meg meg en del, tar korte puaser på jobb for å ikke stivne helt til. Når jeg er på jobb er det likevel nesten uutholdelig vondt, er mye bedre etter 1 ukes ferie. Må nok se på mulighetene for tilrettelegging eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kan ikke trå på venstre foten lenger. Ligge og sitte er også smertefullt. Sovner hver natt med store smerter. Aldri opplevd maken. Vondt bak, forran og under. Helt forferdelig. Var hos legen i dag og har fått henvisning til en time hos fysio. Hun tror det blir bra etter en behandling. Håper det stemmer. Begynner på jobb igjen neste uke som lærer og trener. Lurer på hvordan det skal gå? Kan ikke gå, sitte litt og så må jeg legge meg ned. Kan jo ikke legge meg ned på jobben med 30 elever til stede.

Sykemelding er absolutt siste utvei, får skikkelig dårlig samvittighet bare med tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg begynte det i uke 13.. startet med smerter i halebeinet.. skjønte ikke hva det var først.. men så ble smerten forflyttet til skambeinet.. og jeg tok det opp med legen.. hun sa det var nok en begynnende bekkenløsning.. nå er jeg i uke 19.. og alt er bare et sant Helvete(for å si det mildt).. kan ikke gå i trapper.. kan ikke sitte i ro lenge,ligge på siden, ta oppvasken,ta ut klærne i vaskemaskinen osv.. er blitt helt invalid..føler meg rett og slett bare deppa.. føler at samboeren min kanskje tror det bare er en unnskyldning for å slippe unna dagligdagse gjøremål.. Men jeg har bare så ufattelig vondt.. hvis jeg er så uheldig og må sitte på noe hardt(en benk f.eks) ja da kan jeg bare glemme å gå uten krykker resten av dagen.. venstrefoten svikter,og smerten i skambenet føles som om noen river meg i to..

har fått henvisning til fysioterapeut,og legen min sendte meg til noen som er eksperter innen bekkenløsning..men de 3 som kan det i grenland.. joda.. de er selvfølgelig på ferie:(

 

Håper så inderlig fysioterapi kan hjelpe meg.. er det bare bekkenlåsning kiropraktoren kan hjelpe med...elller gjelder det vanlig bekkenløsning også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål angående svangerskapspenger som du nevner dersom arbeidsgiver ikke kan til rettelegge jobben. Jeg trodde slike penger kun ble utbetalt om det var forhold ved jobben som er til fare for barnet, og ikke gjelder om mor er syk. Bekkenløsning blir vel regnet som sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiropraktoren kan hjelpe deg med bekkenlåsning, men det er ikke alltid at legene kan vite om det er det ene eller det andre, så jeg ville virkelig tatt en tur til kiropraktor først, jeg.. Det har holdt meg gående i begge mine svangerskap. Legen ser som oftest ikke på deg en gang, og da kan de ikke vite om bekkenet er låst. Det var fysioterapeuten min som sendte meg til kiropraktor første gangen, og jeg er evig takknemlig for det. I mitt tilfelle var det bare låsning, så jeg hadde 2 behandlinger og litt senere en til og så var det over for min del. Er klar over at ikke alle har samme erfaring, men vil uansett anbefale det!! Hvis du bor i Grenland, så er kiropraktorklinikken på BEHA-kvartalet veldig bra. Kan anbefale Akerholdt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Åh, så frustrert. Hva slags vidunder-leger har dere??? Hatt store smerter siste to ukene, og var hos fastlege i dag. Alle symptomene stemte med bekkenløsning, men han mener ingen får det før de er i 5. måned. Og jeg er "bare" 13+4.

 

Ble sykemeldt 100%, han så jo selv at jeg ikke klarer gå ordentlig på venstre-foten (stråler opp igjennom), eller sitte rett opp og ned i en stol, må sitte på siden. En handletur i butikken med tunge poser er en utfordring, opp trapper, bøye seg, ta ut av vaskemaskin, snu seg i senga, Alt er ett ork som gir smerter.

 

Fikk med ark om bekkenløsning. Men betalte for timen, siden den ikke var svangerskapsrelatert. Klager aldri, samboer må spørre maaange ganger før jeg kan innrømme hvor vondt det er (holder grimasene for meg selv). Blir helt på gråten, kjipt å ha så mye pager og følelsen av at det er en bagatell hos legen, enda det er typ 5 år siden jeg var der sist, så løper ikke ned dørene og er "syk" for den minste ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg og har fått bekkenløsning. Har hatt store smerter i dåsa de siste dager, verker helt bak i rompa. Har også smerte-strålinger i v.fot, men det er noe jeg har hatt lenge før jeg ble gravid. det kommer av ryggprolaps. Skal til lege på onsdag å få henv. til fysio. Er spent på hva han blir å si om det, da han ikke ville henvise meg til kiropraktor pga ryggen da man ikke kan "motarbeide" de forandringer som skjer med kroppen når man er gravid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Als85:

 

Det er nøyaktig sånn jeg har det også. En morgen klarte jeg faktisk å bruke hele 40 minutter på å komme meg utav senga... Den natta hadde jeg ligget våken og verket i hoftebeina og skambeinet siden halv4, og bare mannen snudde seg litt i senga var det helt uutholdelig vondt.

Jeg har fått beskjed på jobb at så lenge det er slik tilstanden er, så skal jeg sette meg selv først, og ikke komme tilbake før evt. fysioterapi har begynt å virke. Jeg har ikke fått sjans til å bestille time der ennå, men jeg har ikke så mye gode erfaringer med det der fra før av heller. kiropraktor er heller tingen for meg, men der får en ikke henvisning...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bekkenløsning i 11. uke og har begynt behandling hos kiropraktor. Skal også gå til fysioterapeut. Er 50% sykemeldt og det fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært 100% sykemeldt siden mars da var jeg i uke 16. '

Akupunktur har hjulpet meg med og holde det i sjakk, holdt smertene på et nivå mindre enn hva det har vært uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortell legen din at bekkenløsning kan man faktisk få fra dag 1 av. Det er hormonelt betinget og hvis legen din bare avviser deg galgant så skift lege!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...