Gå til innhold

Smører dere barna helt ukritisk med solkrem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, ja da kan jeg vel trygt la barnet mitt sitte forover i bilstolen også. Det er godkjent det. Men da skriker dere her inne. Bestem dere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det mange som avslører seg, ikke minst de som roper høyest om at HI er dum...

Det er ikke slik at om en ting selges i Norge, så er det trygt (man selger f.eks tobakk), det er heller ikke slik at man velger mellom solkrem og kreft.

HI gjør helt rett i å være skeptisk, men det er forskjell på solkrem. Noen inneholder kreftfremkallende stoffer, og er ikke bra for voksne, og absolutt ikke for barn.

Nyere forskning på sol og solbeskyttelse sier at man bør få mer sol enn det man hittil har anbefalt, pga D-vitamin. Videre er det sånn at man godt kan beskytte seg mot solen uten utstrakt bruk av solkrem, rett og slett ved å holde seg i skyggen, særlig når solen er sterkest midt på dagen.

Skrevet

hva du tror driter man egentlig i anonym 1330.

Skrevet

Du verden... Stått opp med feil fot i dag, kjøtthuet?

Skrevet

Solskader er ikke til å spøke med, og her smøres det med solkrem vi vet er fri for skadelige stoffer.

Det er faktisk ikke anbefalt å gå under faktor 15 på voksne en gang. Mistenker at enkelte er mer opptatt av brunfarge både på seg selv og barna enn de negative følgene av solkrem.

Det er ikke bare når en blir solbrendt huden blir skadet. Det er forkjell på strålene, og de stålene som gir forbrenning er ikke alene om å være kreftfremkallende. Det betyr at selv om barna deres ikke blir brendt så kan de ha fått subcutane solskader.

Det finnes solkremer uten skadelige stoffer, nå også med høy faktor. Synes det er idioti å ikke bruke dem på norske barn som aldri vil få opparbeidet naturlig beskyttelse.

Skrevet

En får 50 % av strålingen i syggen så en er ikke "trygg" der heller.

Skrevet

Et tips til dere som ikke liker å smøre er lilleba klær i soya og bommulsblanding. Det har en naturlig solfator på 50. Jeg som er anonym 17.12 bruker det på babyen min slik at ikke hele kroppen må smøres inn. Det er ikke fordi jeg er redd for sofilteret i kremen, for det skal i følge grønn hverdag være bra, men fordi jeg ikke vil venne babyhuden til smørning.

Skrevet

En får etter det man vet ikke solskader av å være i skyggen uten solkrem i Norge. Noe sol skal vi faktisk ha

Skrevet

Smører ukritisk med solkrem fra babyline.

Skrevet

Smører ungene til de har fått ett fint brunt lag, så blir det mindre og mindre solkrem. Hun ene reagerer på solkrem, enda ikke funnet en som hun ikke klør av, eller jeg. (selv de som skal være så bra og uten parfyme på apoteket) så her blir det heller lette sommerkjoler, store t-skjorter slik at de blir dekt litt.

Jeg kjøpte solkrem som jeg skulle sette i barnehagen nå, leste desverre på baksiden. Den kan ikke smøres i ansiktet, og det er en vanlig solkrem som selges i buikker og apotek som blir annbefalt til barn. Da tror jeg ikke den solkremen kan være så god for noen hud.

Skrevet

Leste ikke alle inleggene her men...

Solkrem beskytter mot uv stråling og det er viktig både for barn og voksne. Ser mange skriver om kreft og det vil jeg si er et utrolig viktig argument. For all del smør barna med solkrem. Det anbefales å smøre 30 minutter før en går ut og etter hvert bad (eventuelt to ganger om dagen om man ikke bader/svetter mye).

20 minutter med sol hver dag er nok for at kroppen skal få det den trenger av vitaminer, dette er for voksne, barn trenger kun 15 minutter. Mellom kl 12 og 2 bør alle holde seg i skyggen da sola er på sitt høyeste og mest "farlige" om man kan si det sånn.

Det er heller ikke sant at barn som får mye sol som små blir brunere som eldre. Evnen til å bli brun ligger i huden og ikke i antall år en har prøvd å bli brun. Noen blir brunere enn andre.

Skrevet

Du er virkelig ikke en dårlig mor - og det er et fornuftig spørsmål. Sollys på kroppen er både viktig for barn og voksne, MEN selvfølgelig i passelige doser så man ikke blir brent.

Mange solkremer er garantert mye mer kreftfremkallende enn litt sol på en liten kropp. Fordi at det selges i Norge, så betyr det ikke at det er bra for kroppen vår. Unngå solkremer med kjemisk filter, parfyme, parabener og kunstige fargestoffer. De stoffene er skadelige for både barn og voksne. Og de selger solkremer på apoteket som er proppet med både parabener og annet dritt.

Vi er som planter og trenger faktisk sollys. Smører vi oss alltid med sunblock og går med solbriller får ikke kroppen muligheten til å ta opp sollyset og produsere d-vitamin. + man får masse kjemikalier i kroppen som belaster lever og nyrer som må håndtere det.

Skrevet

kreft er viktig å tenke på ja, men det er en liten prosent som dør av hudkreft, sammenlignet med alle de som dør av tykktarmskreft, leverkreft og andre krefttyper som gir mye bedre overlevelsessjanser om man har nok d-vitamin i kroppen. Det er en grunn til at det er mye større overlevelsesprognoser om kreft oppdages sommer enn vinter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...