Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #1 Skrevet 31. mai 2009 Barnet mitt er 2 år. Jeg kommer ikke til å smøre han med solkrem hele tiden. Jeg kommer til å smøre han i begynnelsen på sommeren, og hvis vi skal være lange dager på stranda. Gjorde det i fjor også, han ble ikke solbrent. I tillegg så tåler han sol veldig godt, er ganske gyllen i huden hele året. Men jeg tør ikke bruke så mye solkrem, etter alt man har lest og hørt om hva disse inneholder. Vet ikke hva som er verst jeg.. Sol eller solkrem..
Willy Wonka Skrevet 31. mai 2009 #2 Skrevet 31. mai 2009 Ja, jeg smører "ukritisk". Vil tørre å påstå det er farligere med å bli brent og med evt hudkreft.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #3 Skrevet 31. mai 2009 Se det heller fra en annen vinkel da. Hva er verst solkrem eller hudkreft?
Trollemor og snuppa! Skrevet 31. mai 2009 #4 Skrevet 31. mai 2009 Vi smører moderate mengder! Smører over før vi går ut i sola, og tar oss heller en solpause etter noen timer. Orker ikke å sitte i steikende sol hele dagen allikevel! Aldri solbrent her heller.. :oD
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #5 Skrevet 31. mai 2009 Om du virkelig tror solkrem bare beskytter mot solbrenthet, da burde du ta en snakk med noen som kan det. Kan umulig være bra for et lite barn å ha en mor som virkelig ikke vet slikt!
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #6 Skrevet 31. mai 2009 Herregud, HI....fått solstikk idag?? Ta deg en paracet og legg deg tidlig...kanskje går det over. Solkrem vs. hudkreft/solbrent???? Er det egentlig et valg å ta?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #7 Skrevet 31. mai 2009 Men det er jo det at solkrem har jo farlige stoffer i seg det også. Hva er da verst.. Når man passer på at barnet ikke blir solbrent?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #8 Skrevet 31. mai 2009 Dette må være et tulleinnlegg. Eller er det så uvitende mødre der ute som HI?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #9 Skrevet 31. mai 2009 Slik mange skriver så virker det jo som de dynker barnet med solkrem bare de er litt ute i solen. Det kan da ikke være bra det heller? Det var et spm. Man kan ikke vite alt vettu, derfor man spør. Men det å si at barnet mitt ikke kan ha det godt av en "slik uvitende mor som meg" er vel å ta litt hardt i eller?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #10 Skrevet 31. mai 2009 Ingen dynker ungene sine i solkrem, men smører regelmessig. Bedre å smøre regelmessig når man er i solen for å beskytte mot brent hud, forebygge hudkreft....enn å tenke på disse "farlige" stoffene du refererer til. Hvilke stoffer er det? Det hadde ikke vært solgt på apotekene eller anbefalt på det sterkeste av fagpersonell hvis solkrem var så farlig som du skal ha det til.....
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #11 Skrevet 31. mai 2009 Hvorfor bruke solkrem? Solbeskyttelse forhindrer solbrenthet og skader på hudcellenes arvemateriale (DNA), og det utsetter aldring av huden. De fleste produsenter av hudkremserier mot rynker og aldersforandringer anbefaler daglig bruk av solkrem. Forskning har vist at samvittighetsfull solbeskyttelse reduserer forekomst av hudkreft og andre hudproblemer. Var man så på jordet her da?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #12 Skrevet 31. mai 2009 Jeg spurte et spm. fordi jeg var usikker. Du svarte i hvertfall litt saklig! Ellers får man jo bare dritt om man ikke vet alt! Men han har aldri blitt solbrent. Passer på å ta på han en lett t- shrit og en solhatt om vi er mye ute. Men da er det jo bare til å begynne å smøre oftere da! Var det jeg trengte å høre!
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #13 Skrevet 31. mai 2009 Kjøp riktig solkrem da. fins gode produkter som ikke er skadelige solkrem brukes jo ikke bare mot solbrenthet men også skadelige uvstråler fra solen, som er blitt værre med åra. Ville vært ekstra flink med å smøre småbarn for de har en mer ømfindtlig hud en voksne.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #14 Skrevet 31. mai 2009 Det var en test i Foreldre & Barn ifjor tror jeg ang hva sokremene inneholdt. Flere inneholdt kreftfemkallende stoffer og ble ikke anbefalt, men mange var også frie for disse stoffene og "erklært trygge". Det det er noe i det HI sier :-) Jeg smører barna de dagene vi skal være ute hele dagen, smører en gang på morgenen, hele kroppen, så er det gjort. Barna har aldri blitt brente. De dagene vi ikke skal være ute lenge, barne til byen, på butikken osv så smører jeg ikke, det får da være grenser, ja..
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #16 Skrevet 31. mai 2009 Så da er jeg ikke helt på jordet og udugelig som mor? For det er vel som du gjør jeg også har gjort. Skal vi på stranda så smører jeg, da er vi på stranda kanskje 2-3 timer (han bader lite). Solkremen skal jo holde de timene så lenge han ikke bader. Men skal vi til byen o.l har heller ikke jeg smurt.. Takk til deg også for et ordentlig svar!
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #17 Skrevet 31. mai 2009 Jeg er litt enig med Hi, jeg. Forstår godt hva hun mener. Jeg prøver også heller å bruke solvett og litt krem. Men å smøre ungen hver dag det er sol hele sommeren er helt unødvendig og sikkert like skadelig som sola. Men jeg bruker solvett.... skygge etc. Det har jeg alltid gjort. Soler meg ikke mye selv og finner en plass i skyggen hvis det trengs. Mye overdreven smøring.... Hvorfor ikke ta det litt rolig. Sett dere i skyggen av og til.... Og mange av de som kaver soler jo seg selv altfor mye selv. Hva forteller det barna? At du må være brun for å være fin? Så hva hjelper det med all smøring når de så fort de blir 14 år må i solarium eller ligge å steike seg fordi moren har gjort det. Nei, bruk heller litt solvett hele tiden. Både små og store så går det fint.
Kjøttpølsa Skrevet 31. mai 2009 #18 Skrevet 31. mai 2009 Kunne aldri tenke meg å smøre uhemmet mye solfaktor på barna. Bruker aldri over 12 faktor. Dette er i små....små mengder i starten da sola tar. Deretter går jeg nedover i faktor som 8 eller 6 utover. Samme rituale i syden. Starter på 12 og ender på 8 til ungene. Tror nok ikke man skal stenge solen ute for mye. Litt solvett med andre ord. Så en tur ned i byen uten solkrem, da er vi to:-,)
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #19 Skrevet 1. juni 2009 I Australia har mange sluttet å smøre barna sine med solkrem, etter mange hudproblemer grunnet solkremen. De gir heller barna en gradvis tilvenning av solen. Det samme gjør jeg. Prøver å smøre de minst mulig. Minstemann på 1 år er ute i sola uten krem de første timene på dagen. Deretter smører jeg han med faktor 30. Det holder med en smøring i løpet av dagen. Han har stort sett på seg t-skjorte ute. De andre barna på 3 og 4,5 år smører jeg med faktor en gag i døgnet nå på forsommeren. Satser på å ikke bruke solkrem utover sommeren, kun når vi er ute på vannet eller hele dager på stranda. Og da bare smøre på utsatte steder. Solkrem er ikke naturlig for kroppen og dermed ikke noe barna bør utsettes for. Eller voksne. Sol med måte!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #20 Skrevet 1. juni 2009 Skjønner veldig godt dilemmaet ditt, HI, men smører med selkrem selv. Begrenser heller tiden i sola. Vi er aldri på stranda i flere timer, og i sørligere strøk er vi ikke på stranda når sola er sterkest. Ellers har jeg sjekket solkremene på Grønn hverdag og funnet et par helt uten giftstoffer. Skygge er bra! :-) http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=3134
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #21 Skrevet 1. juni 2009 Takk for svar! Da var det kanskje ikke så synd på sønnen min da, som hadde en så uvitende mor som meg! Tenkt å slenge så mye dritt med en gang, bare pga. et spm. Det man burde huske på, er at de aller fleste har barnas beste i tankene hele tiden. At man lurer på ting er bare bra, at man vil finne ut hva som er best er bare bra. Det gjør ikke at man er en dårlig mor at man vil finne ut av ting. Det gjør at man faktisk har barnets beste i tankene. Grunnen til at jeg ville finne ut mer om dette er jo nettopp fordi jeg har min sønns beste i tankene hele tiden. Jeg var usikker, derofor spurte jeg. Hadde jeg ikke tenkt på sønnen min, så hadde jeg jo bare fortsatt som jeg gjorde uten å bry meg om at det kanskje ikke var riktig. Det er lov å ikke vite, det gjør meg ikke til en dårlig mor. Det at jeg er villig til å finne ut av ting gjør meg derimot til en god mor for min sønn! Man kan ikke vite alt, men man kan finne ut av ting, å lære!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #22 Skrevet 1. juni 2009 Merkelig måte å spørre på. For meg ser det ut som du kommer med en ganske bastant påstand samt forteller hvordan du har tenkt å gjøre det - basta bom, liksom. Det er nok derfor mange reagerer, selv om noen kanskje tar den vel langt ut. Først i senere innlegg kommer det fram at du er usikker og ønsker informasjon.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #23 Skrevet 1. juni 2009 Veldig spesiell måte å "spørre" på... Var ingenting i hovedinnlegget som får meg til å tro at du er det mineste usikker...
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #24 Skrevet 1. juni 2009 Norge har så strenge kontroller på alt mellom himmel og jord at du trygt kan bruke alt som selges av solkremer. Vi bor i Norge!!
Gjest Tale30 Skrevet 1. juni 2009 #25 Skrevet 1. juni 2009 Man skal bruke solkrem med kun fysisk filter. Det legger seg som en maske utenpå huden, og trekker ikke inn i huden slik solkremer med kjemisk filter gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå