Gå til innhold

Har dere meldt dere som organ donorer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert av reklamen på tv ja.

Her har vi gått med kort i mange år. Et nært familiemedlem ventet på ny kroppsdel i 20 år, og døde så 14 dager før operasjonen.

Etter det, så ble i alle fall hele familien enige om at vi alle sammen vil donere bort våre organer om de kan hjelpe andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går med slikt kort og mine nærmeste er informert, men er vel ikke noe sted man kan melde seg? Eller er det endret?

Skrevet

Bor på et lite sted, så vi gir donorkort til legen også. Det var det jeg mente med "melde som", men noen steder går de kanskje bare med kortene og ikke leverer til legene?

hi

Skrevet

Legen min tar hvertfall ikke imot slike kort. Og uansett må jo de nærmeste gi samtykke til donasjon...

samme anonyme som isted:)

Skrevet

Døde 14 dager før operasjonen? De får jo ikke vite noe om de skal få donert noe organ før et menneske er dødt og da kan det ikke settes inn 14 dager etter liksom! Dette trur jeg ikke noe på!

Skrevet

Ja, jeg har det. Her i USA trenger vi bare å si fra når vi fornyer førerekortet, så setter de på et rødt lite hjerte på førerkortet. Så vet de det, om noe skulle skje, og de finner førerkortet hvis jeg er hardt skadet.

Mannen min har ellers i tillegg til å være donor, bestemt seg for å donere hele kroppen etter sin død til forskning.

Skrevet

Hvorfor skal jeg lyge om noe slikt? Siden jeg ikke har noen intensjoner om å fortelle deg alt som skjer i vår familie, så får du tro hva du vil.

Kanskje vi hadde planlagt å drepe noen slik at hun fikk et organ.

Kanskje hun ventet til noen i familien ble så gammel at de kunne gi henne en nyre.

Kanskje hun ventet på benmarg fra sin sønn?

Mange mulighetet!

Du virker ikke akkurat helt inne på dette, så stikk heller over på middagstrådene du!

Skrevet

Ja, jeg har et slikt kort i lommeboka, og alle mine nærmeste vet om min innstilling til dette.

Skrevet

Jeg går med donorkort og har informert de nærmeste. Gir blod og har meldt meg som benmargdonor. Tror ikke jeg kan melde mer i fra ang organer enn det kortet. Håper på at det blir "tvungen" organdonasjon, så fremt man ikke har sagt i fra at man ikke vil. Altså motsatt av i dag. Det er så mange som ikke gidder å ta stilling til det og med en slik ordning hadde alle blitt tvunget til å tenke over hva de vil.

Skrevet

Nei. Har ikke meldt meg og skal heller ikke gjøre det!

Skrevet

Nei jeg har ikke kort, men hele familken vet hva slags innstilling jeg har til dette så det blir nok ikke noe problem hvis jeg skulle dø før jeg får somlet meg til å skaffe meg et kort.

Skrevet

Jeg har kort i lommeboken, pluss at mine nærmeste vet om midt standpunkt. Likte måten de gjør d i USA, med et lite hjerte på førekortet.

Skrevet

dirada, av ren nysgjerrighet bare... Hvorfor vil du ikke være donor?

Ja, jeg går med donorkort i lommeboken og har sagt i fra til mine foreldre og eksen (barnefar). Hvis jeg likevel dør selv, ser jeg ingen grunn til å ikke hjelpe andre.

Skrevet

Jeg kan bare gi deg et halvt svar på det spørsmålet malignus.

Noe av årsaken er av såpass privat karakter at jeg ikke ønsker å dele det. Det jeg imidlertid er åpen om i forhold til organdonasjon er at jeg personlig er skeptisk til hvorvidt donoren potensielt kan kjenne smerte eventuelt faktisk ha utsikter til en helbredelse av sin tilstand.

For å bli organdonor (ikke levende) forutsetter det at organene er intakte og mennesket erklært hjernedød. På bakgrunn av tidligere tilfeller, hvor pasienter har våknet opp både etter måneder og år i koma hvor de har vært i en såkalt vegetativ tilstand med ingen utsikt til helbred er en av årsakene til min skepsis.

Det andre er at dersom et menneske ikke har impulser fra hjernen, noe vi alle er enige om at bla styrer smertefølelsen/søvnen/våkenhet m.m., hvorfor får da en donor full narkose og annen iv behandling under inngrepet som gis til "levende" operasjonspasienter? Greit nok enkelte relakserende preparater da rykninger kan komme uavhengig av dette. Men nå tenker jeg mere på smertestillende!

Det er blandt annet på bakgrunn av dette at jeg ikke ønsker å bli organdonor. Jeg kunne sikkert gitt en nyre dersom en i familien ville ha et slikt behov og jeg matchet. Tilsvarende kan de gjerne ta hornhinner og annet fra meg etter at jeg erklæres død.

Men ingen skal ta noe fra meg så lenge jeg er i live. Om enn aldri så kunstig. Da får de avslutte behandlingen og la meg dø.

Sikkert mange som synes at dette både er tullete og egoistisk, men dette er et valg jeg har tatt for min egen del.

Avslutningsvis kan jeg si at ekstremt få mennesker blir donorer. Og "organdonasjonskortet" er null verdt dersom de pårørende stiller seg avvisende til en eventuell forespørsel...

Skrevet

Ja, jeg har donorkort, + slikt donor merke på førerkortet. Gir også blod, og er meldt inn som benmargsdonor.

Kommer til å donere barnas organer om det skulle være aktuelt en gang ( gud forby!!!).

Mannen min vil IKKE gi bort organene sine, så det kommer jeg til å respektere.

Skrevet

Nei, jeg vil ikke donere bort organene mine.

Spurte en gang om jeg kunne få donere blod, men det fik vist ikke single.

Skrevet

Single får ikke donere blod?? Det har jeg aldri hørt. Det MÅ være tull og svada!! Blodet til single folk er like verdifullt. Go og sjekk på blodbanken. De vil ha alle sitt blod, så lenge du ikke er "syk, svak og dårlig bak"

Skrevet

Mine nærmeste vet hva mitt standpunkt er så om noe skjer med meg så kommer de til å bli bedt om å ta stilling til organdonasjon og da vet de at jeg vil at de skal si ja.

I tillegg har jeg et slikt kort i lommeboka mi.

Jeg har ikke bruk for organene mine i et slikt tilfelle så da vil jeg heller at noen andre skal ha nytte av de.

Skrevet

For noe tull! Jeg gir blod og er singel.

Skrevet

Single kan gi blod!!!!

Men en har 6 mnds karantene ved partner bytte, og så blir en utestengt for alltid om en har sex med en homofil/bisexuell!!

Skrevet

Ok. Skjønner den.

Takk for svar! Var bare nysgjerrig! :)

Skrevet

Ja, jeg har meldt meg som organdonor, og jeg ville også godkjenne at familiemedlemmer ble brukt som donorer dersom de ikke hadde gitt sin bekreftelse før de døde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...