Gå til innhold

gave til ansatte


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger tips til hva jeg kan gi deg ansatte på avdelingen når datteren min slutter.

De som jobber der er fantastiske!

Det er to faste på fulltid + et par tre som er der litt.

Bør jeg gi fellesgave til alle, egne gaver til de to + noe mer til de andre

Og hva?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har helt sluttet, etter at noen ansatte reagerte slik som denne.

Gidder ikke å bruke tid og krefter på noe som kan lages bråk rundt. Og ikke har vi råd til å bruke 100 kr pr hode. Da blir blomster el konfekt det man kan gi. Synd med mennesker som ikke kan bli fornøyde.

 

Liker veldig godt når det er en felles innsamling slik at det kan bli kjøpt noe pent.

 

Men bør man gi noe?

 

Har funnet ut at noen gode ord ofte er det beste!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber selv i en bhg..syns det er koselig og få noe,men skjønner at man ikke har råd til det..jeg synes det er like koselig og få ett kort med noen ord inni..har fått en del telysholdere i årene(koselig,men får på en måte nok av di også)ett år fikk jeg 8 vinflasker og jeg drikker ikke vin,men mammaen min ble glad for det da..: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp det er bedre å ikke gi, når det man gir blir oppfattet som en plage.

I fjor brukte jeg ca 500 kr på gaver til de ansatte. Har ikke et dårligere forhold til de nå, bare minder stress og kav. Tror dere husker mer det teite dere fikk, enn det de dere ikke fikk av.

Dessuten står det ingen steder i loven at de barnehageansatte skal bestikkes : ) Men, men nå er det jo mange litt små korrupte bhger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort med med hilsen fra alle barnehageårene, er veldig hyggelig å få! Det er også vinflaske, blomst, noe barna har plukket ut selv i en butikk, smykke, bøker, . Ja, alt er koselig å få! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten står det ingen steder i loven at de barnehageansatte skal bestikkes. Like lite som det står i loven at taxisjåfører eller servitører skal bestikkes. Å passe barnet ditt én dag, er kanskje like mye jobb som å servere deg ett måltid. Lønnen til bhg ansatt er kanskje like lav som lønnen til en servitør. Det er kanskje like mange korrupte taxi-eiere som det er korrupte bhger.

 

 

Når dette er sagt, synes jeg det er helt greit å ikke gi noe. Hverken til bhg-ansatte eller til folk i andre service næringer. At man ikke blir glad for konfekt betyr rett og slett at man ikke setter pris på søtsaker. MÅ man sette pris på søtsaker for å ikke være utaknemmelig/kresen/bortsjemt? Når ble det en dyd å sette pris på noe som er skadelig?

 

Selv foretrekker jeg TANKEN. Fortell meg at du tenker på å gi meg en konfekteske, og jeg blir glad. Men la være å gjøre det i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du virkelig i bhg?

 

Håper ikke det!

 

Finnes kule jobber hvor man kommer lite i kontakt med mennesker, for de fleste mennesker gir gjerne en vin/konfekt og et smil. Å bli fornærmet eller kaste det er ganske så sært.

 

Å kreve at alle skal gjøre som man selv ønsker er på grensen!

Tror ikke du kan være slik så mye lengre i denne jobben. Full bhgdekkning gir nye tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten er ikke bhg en servicenæring, men en lærende organisasjon. Forstår ikke helt denne tankegangen at dere skal yte service? Dere skal ha holdninger, er det en god holdning å ikke være takknemmelig? Er man så ensporet på at sukker er fyfy at man ikke kan se en normal handling?

 

http://www.stavanger.kommune.no/e-services/tjenester.nsf/SVGalle/E777836BCF8201BEC12572AB003A4C0F/$FILE/Stavanger%20kommune_barnehage.pdf

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet som assistent i bhg ett år og fikk gave av en av foreldrene, var koselig det, men ikke vanlig og heller ikke noe vi hadde forventa.

 

Vi fikk ei rose hver, og et kort som ho eldste jenta hadde skrevet selv og yngstesøstra leverte fra seg et kort hun hadde skrevet med hjelp fra mamman sin.

Detter er mange år siden nå, og jeg har fortsatt korta :)

 

Nå har jeg selv barn i bhg, og kommer ikke til å gi noe gave i år, mulig jeg gir noe det siste året men det er så lenge til enda.

 

Jeg kommenterer heller gjennom hele året hva jeg synes de er flinke til jeg da :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli fornærmet er ganske sært. Ville heller ikke falle meg inn. Får jeg konfekt, tar jeg selvsagt på meg den rollen anonym 23:34 krever av meg: nemlig den taknemmelige. Anonym er jo SÅÅ snill :-)

 

At jeg likevel kaster snop jeg ikke har bedt om, gjør vel ingenting, så lenge giveren ikke vet det? Eller krever anonym 23:34 at jeg skal være ekte taknemmelig ikke bare for giverens gode vilje, men også for det at jeg nå har blitt eier av konfekt med plikt til å spise?

 

Å kreve at alle skal gjøre som man selv ønsker er på grensen! Likevel er det så innarbeidet å kreve at den man gir konfekt takker og smiler, at det får passere.

 

Å kaste mottatt konfekt ganske så diskret og samtidig ikke ha det minste imot at andre spiser sin, dét er derimot fjernt fra å kreve at andre gjør som en selv.

 

Jeg understreker igjen: For å kunne være i en jobb hvor man tar seg av barn er det absolutt nødvendig at man to ganger i året tar imot konfekt med ekte eller falsk takknemmelighet. Dét er helt greit. No problema! Men giveren skal tross alt ikke kontrollere at man faktisk spiser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym 23:43 er faktisk inne på noe. Takknemmelighet er en god holdning.

 

Barnehageansatte bør være takknemmelige for at de får lønn, takknemmelige for gaver, og takknemmelige for at foreldrene i det hele tatt gidder å levere barna sine i barnehagen.

 

Slik kan de være forbilder og lære barna å være takknemmelige for at foreldre (eller Gud) gir dem mat, takknemmelige for at de får lørdagsgodt, og takknemmelige for at foreldrene jobber slik at barna kan få seg opplæring.

 

Andre gode holdninger er ydmykhet, edruelighet, nøysomhet og konformitet. Alt dette forventes som en selvfølge av den som velger å jobbe i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det vanskelig å forstå at konfekt er noe mange velger å gi, pga de fleste liker å få det? Selv har jeg forstått at å gi noe slikt i en sukkerfri bhg blir det bare bråk av. Dere har vel konfekt bål slik de hadde bokbål i Berlin.

 

Tror de fleste foreldre ikke har noe i mot om dere bare skriver en lapp om dette i garderoben:

Vi må bare si at siden mange av oss har opplevd og få konfekt, er det mange andre fine tinf dere kan gi oss.

Lise samler på sølv tøy og blir kjempe glad om hun kan få en sje. Anna skal på ferie tur og trenger noen nye topper hun kan ha på seg. : ) : ) : ) : )

 

Ønsker alle en rigtig god ferie

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det minste vanskelig å forstå at konfekt er noe mange velger å gi. Ikke fordi "de fleste liker å få det", men fordi det er symbol og tradisjon.

 

Tror ikke konfektbål er noen god idé. Det brenner nok ikke like godt som bøker i Berlin. Men jeg har absolutt sansen for en lapp i garderoben:

 

Vi må bare si at siden mange av oss har opplevd og få konfekt. Det er aboslutt ikke forventet at dere gir oss noen sommergave. Men for den som måtte ønske å gi noe, ber vi om at dere heller gir en gave til vårt fadderbarn på konto nr. 54237985230.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her.

Jeg var igrunn ute etter konstruktive forslag, ikke er debatt om takknemmelighet ol. Her var det virkelig mye "undertrykte" følelser hos noen av dere.

Datteren vår har gått i denne barnehagen i 5 år nå, og skal bli skolejente. Jeg er så "naiv" at jeg velger å tro at de fleste synes det er greit å få en gave - og at det faktisk er tanken som teller. De vet vi setter pris på jobben de gjør, men jeg vil likevel markere at hun slutter.

Jeg tenker hun lager tegninger, kort el. til de + at vi kjøper noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meg som var opphav til debatten om takknemmelighet o.l. Ved å skrive (på en noe udiplomatisk måte) at folk bør komme med mer konstruktive forslag enn konfekt hvis de vil hjelpe deg, HI. Konfekt har du nok klart å tenke ut selv :-)

 

Det er nok hyggelig at jenta di lager tegninger, kort el. til de. Å kjøpe noe i tillegg er helt unødvendig. Jeg ville i hvert fall helt klart sette mest pris på tegninga/kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Storebror var ferdig i barnehagen ville han selv gi de tre ansatte et kosedyr "Da kan de kose på det i stedet for meg". I tillegg fikk de et kort med bilde av ham og der jeg skrev noe som jeg likte spesielt i forhold til hvordan de hadde møtt min sønn.

 

Fra Lillebror har jeg gitt et par kurver med jordbær på sommeren, en boks med smågodt på vinteren - begge deler ting til hele personalet. Har også gitt en liten solsikke i potte og en liten juleglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Lillebror byttet barnehage i forbindelse med flytting ga jeg avdelingen en gave - sånne sangkort. De sang mye i den barnehagen. I tillegg fikk de ansatte et kort med en personlig hilsen til hver.

 

Sære ansatte som kaster gaver - det rister jeg på hodet av og håper ikke jeg kaster bort pengene mine på deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjekkeste jeg har fått er:

-kort med gode ord

-solkrem

-håndkrem

-en skål som barnet hadde malt på med twist i

-Hjemmelaget kake til hele personalet

 

Blir også veldig glad for blomster og sjokolade.

 

Når jeg tenker etter så er vel egentlig dette alle gavene jeg har fått etter 10 år i bhg. Blir glad for alt jeg, bare det er en god tanke bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ambefale deg å lese en barnebok: Dustefjerten og andungen for deg selv og barna. Forfatter er Rune Bellsvik. Samt kan jeg trygt ambefale: Du og jeg og vi to av Kari Lamer.

 

Om du skriver udiplomatisk og mener at andre mennesker har sløkkete meninger, behøver ikke å bety at det ikke er håp for bedring for deg og.

 

Siden du kanskje "jobber" med mennesker, vil det være fint om du kunne begynne å like forskjeller og bli øke din egen toleranse.

 

Man kan prøve å manipulere verden dit man selv vil, men det vil kun slå tilbake på en selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle gavene fra Maud og barna høres fine ut. Inkludert smågodtet til hele avdelingen, for det ble nok spist av noen!

 

Men hvorfor rister hun på hodet over "sære ansatte" som kaster konfekt? Hva skal man ellers gjøre med den? La den ligge til den blir så gammel at det er i orden å kaste den?

 

Nei da. Bare tulla. Det er klart man skal klare å gi den videre til noen. Ikke i stedet for en annen gave, men som noe man har fått på jobben og gjerne vil gi videre. Og selvsagt uten å si det til giver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage i mange år, og det har ikke akkurat haglet med gaver ;-), men de gavene jeg har satt mest pris på har vært:

- tekrus med "til ... hilsen Petter, 1998"

- god te

- hjemmebakte cookies

- ullsokker

- kort med bilde og personlig tekst.

 

og jeg setter stor pris på vin, sjokolade, fellesgaver osv. Det skal mye til å trå feil, for de fleste av oss som jobber i barnehage setter stor pris på anerkjennelse og oppmerksomhet. Vi møter i det daglige nok av folk som ikke gidder å lære navnene våre, ikke ønsker å høre om hva barnet har gjort i løpet av dagen, og mennesker som undervurderer og latterliggjør jobben vår. Så alt positivt er velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...