Tyren78-09+12 Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre..har jo lyst å være hjemme så lenge som mulig, men har forstått det slik at man "taper" litt på å ta 80%, både med tanke på hva man får utbetalt totalt og for feriepenger neste år. Meeen..har ikke lyst å sende den lille i bhg før han er året egentlig.. Har også hele tiden sett veldig frem til å være hjemme et helt år. Pappaen skal jo også ha sine 10 uker, så tar jeg 100% syns jeg det blir veldig kort tid å være hjemme med lilleguttn. Hva velger dere? Noen som har noen tanker om det? Er vel snart på tide å søke! Må liksom bare bestemme oss først..hmm..
Minnie_Moon Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 Jeg velger med 100% dekning, så skal jeg heller ta ut noe ulønnet permisjon slik at vi blir like lenge hjemme som om vi valgte 80% dekning. Får totalt utbetalt mer, men like lenge hjemme. Veldig greit :-) Må bare passe på å legge av penger til den ulønnede perioden...
snuffe Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 100%. Best økonomisk og når vi legger på ferieuker og slikt rekker vi frem til hun er 11-12 måneder i alle fall. Dessuten regner jeg med å få barnehageplass i barnehagen jeg jobber i nå (skal ikke jobbe der da), og jeg er helt komfortabel med å sende ungen dit før hun er året. Hehe, spørs om jeg sier det samme når den tid kommer. =)
Perledykkeren Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 Hei på deg. Velg 100% og ta heller ulønnet permisjon de to siste mnd hvis du vil være lengst mulig hjemme, da kommer du best ut økonomisk. (du må legge litt til side hver mnd for å ha til de to siste mnd). Velger du denne løsningen får du totalt utbetalt mellom 7000 og 10.000 mer enn om du velger 80% hvis du har full utbetaling fra NAV (6G). For mer info kjøp siste nr av bladet DINE PENGER, eller finn det på nett kanskje? Mange sider lesing om permisjon og rettigheter og hvordan du kommer best mulig ut økonomisk samt regnestykke til hvordan du kan regne ut akkurat hva du har krav på :):)
Tyren78-09+12 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 29. mai 2009 Takk for svar alle sammen! Ja, vi har tenkt mest på 100% egentlig. Vi har 5 ukers ferie, og i år har jeg ikke brukt mere enn ca 1 uke tilsammen(noen dager her og der), så jeg kan overføre 4 uker til neste år, pluss at jeg har de 5 ukene neste år. Det blir jo ca 2 mnd det. Får heller vurdere å ta ut ulønnet permisjon dersom jeg syns det blir for lite ja. Ha ei fin pinsehelg alle sammen!!! Meldt nydelig vær!!
Skogshuldra Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 Jeg hadde tenkt å ta ut 80 %, men ta det ut som tidskonto det siste halve året så vi kan strekke permisjonen til den lille er i hvertfall 1,5 år... Men kanskje vi skal revurdere det å heller ta 100 % og resten i ulønnet permisjon... 7-10.000 er jo en del penger... Smart!
Bare blåbær Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Jeg kommer til å ta 100%, og ha minst 2 mnd uten lønn. Vil være hjemme med den lille lengst mulig. Er jo bare å sette av litt penger hver måned, slik at pengene rekker lengst mulig:)
Pee-Jay Skrevet 29. mai 2009 #8 Skrevet 29. mai 2009 100 % dekning. Da går det akkuratt slik at far gjør seg ferdig med sin kvote før min sommerferie (som lærer) setter inn Dermed kan jeg/vi ha lillegutt hjemme i 12 måneder på full lønn
Oktobermamma09 Skrevet 29. mai 2009 #9 Skrevet 29. mai 2009 På NAV sine hjemmesider står det at "Stønadsperioden for foreldrepenger utgjør 44 uker med full stønad eller 54 uker med 80 prosent av full stønad". Vet det har blitt forandringer (fra 6 til 10 uker pappaperm) i ant uker man får stønad fom barn født etter 1. juli. Mener å ha forstått det slik at totalt sett får familien 2 uker ekstra. Far får ekstra 4 uker, men "tar" 2 fra mor. Mitt spørsmål er da om mor fremdeles får 44 uker ved full stønad, eller blir disse redusert til 42 etter 1 juli?
Oktobermamma09 Skrevet 29. mai 2009 #10 Skrevet 29. mai 2009 Fant ut av dette selv ) Gikk inn på dine penger og søkte på foreldrepenger. Der er det en fin illustrasjon som viser hvor mange uker hver forelder har utifra 100% dekning. Mor har da 36 uker og far har 10 uker, Totalt 46 uker. (Dersom far kun skal ha "normal" pappaperm )
Tyren78-09+12 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 29. mai 2009 Jeg tror det er sånn at av de fire ukene far får ekstra, så er to av de tatt fra de to ukene man selv kunne disponere fritt før(enten mor eller far, og som sikkert mange har sett på som mor sine uker) og de to siste er to ekstra uker, så tilsammen får man 46 uker ved 100%. Så da blir det vel så mor får 36 uker da..når far skal ha 10 ved 100% ?
Pee-Jay Skrevet 29. mai 2009 #12 Skrevet 29. mai 2009 Bare et lite apropos: Av far sine fire nye uker så kommer to på toppen og to tas av fellesukene. Det er da ingen som tar av mors permisjon De ukene imellom mammas perm og pappas perm er da det man kaller fødselsperm og kan deles akkuratt slik man ønsker mellom mor og far, men det er ikke "mors perm"
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 29. mai 2009 #14 Skrevet 29. mai 2009 jeg skal ta 80 %. Hadde egentlig tenkt på 100 % og ulønnet, men hvis man er i ulønnet perm i mer enn en mnd så får man ikke pensjonspoeng osv. Jeg har tenkt å ta ut ferieukene mine (blir vel 6 med en ferieuke fra i år) og så ta de siste par ukene fram til 1. sept 2010 ulønnet. Jeg skal uansett bytte jobb så må få meg ny jobb neste høst og vi skal flytte til en annen del av landet i løpet av perioden. Dessuten skal ikke pappan ta ut sine 10 uker før om en god stund (i løpet av 3 år) så vil prøve å være hjemme så lenge som mulig. Vet vi taper litt på det økonomisk, men det får så være.
Mam again! Skrevet 29. mai 2009 #16 Skrevet 29. mai 2009 Sånn som vi tenker nå; 80% med full dekning. Legge av litt hver måned så vi har litt og rutte med i to ulønnede mndr. med permisjon. En bekjent har gjort det sånn,- det er visst mer lønnsomt enn den lengste permisjonen med 80% utbetaling. Etter denne tiden vurderer jeg å ta et ulønnet år til og jobbe som dagmamma, ettersom jeg synes det er veldig tidlig å sende småttisen i barnehagen som 1 åring. Men akkurat det vi får se hvordan føles når vi nærmer oss.
npr Skrevet 29. mai 2009 #17 Skrevet 29. mai 2009 Vi velger 80% dekning. Samboeren min vil egentlig ha halve permisjonen, men vi har blitt enig om at han skal ha fem måneder. Inne på disse forumene virkere det som at pappaene svært sjelden får mer enn de 10 ukene de har krav på. Syntes det er litt rart i disse dager at man ikke deler mer i mellom seg jeg... Nå har jo pappaen selvstendig opptjeningsgrunnlag også. Hva tenker dere om dette??
Pee-Jay Skrevet 29. mai 2009 #18 Skrevet 29. mai 2009 npr: Jeg tror vi er unntaket Vi skal dele nesten femti, femti på permisjonen!
Irene Adler Skrevet 29. mai 2009 #19 Skrevet 29. mai 2009 Det skal vi også. Kan ikke noe for det, men føler meg nesten som en "dårlig mor" som "lar pappa'n få så mye (av mors) permisjon". Setter det med vilje i anførselstegn. Pappa gleder seg fantastisk til å ta permisjon og jeg vet at han er en minst like god omsorgsperson som meg.
npr Skrevet 29. mai 2009 #20 Skrevet 29. mai 2009 Bra å se at det er noen flere som deler mer likt syntes jeg. Er rart at ikke flere fedre står på krava, og at ikke flere mødre dytter mannfolka litt mer inn på banen. Er jo en fordel å slippe å være borte et helt år fra jobb. Fullamming er man jo vanligvis ferdig med etter et halvår. Og hva er vel bedre enn å få et mer likeverdig forhold til barnet?? Pappaen til mitt barn gleder seg enormt til å få være hjemme, og det var etter harde forhandlinger med amming som argument at jeg fikk en del av hans halvpart:-)
Pee-Jay Skrevet 29. mai 2009 #21 Skrevet 29. mai 2009 Hos oss er det helt naturlig at vi deler permisjonen så broderlig som overhodet mulig. Det blir nok ikke helt fifty, fifty, men han skal ha ganske mye. Eller slik som dama på lønn ordla seg: "Du er da snill som gir fra deg så mye permisjon!", da måtte jeg jo bare svare at jeg ikke gir fra meg noe som helst, for det er ikke min permisjon, men vår!
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 29. mai 2009 #22 Skrevet 29. mai 2009 Jeg er helt enig med dere om at en mest mulig lik deling av permisjonen er optimalt, og vi har hele tiden tenkt at vi skal gjøre dette. Dessverre blir det nok ikke slik for oss denne gangen. Pappan har nettopp begynt i en jobb der han må regne med å være i vikariater en god stund, og må stå på litt for å "komme innenfor" og få fortsette med vikariatene sine, mens jeg er i fast jobb. Derfor tør vi ikke la han være utenfor arbeidslivet i flere måneder, og risikere å ikke få jobb videre etterpå. Det suger, men sånn er det for oss nå... men til neste gang håper vi at han har en litt mer stabil arbeidssituasjon, og kan dele mer rettferdig. Og for å svare på det opprinnelige spørsmålet: vi velger varianten med full dekning pluss ulønnet permisjon, så med ferie på toppen, har vi lillejenta vår hjemme til hun er over året.
koala Skrevet 29. mai 2009 #23 Skrevet 29. mai 2009 Vi velger også 100% og to mnd ulønnet permisjon + ferie- Pensjonspoeng får man uansett når man har omsorg for små barn (Jeg var arbeidsledig men fikk likevel pensjonspoeng pga. små barn omsorg) og etter den lønnede permisjonen har både mor og far rett til inntil ett år HVER med ulønnet permisjon etter trygdeloven. Hos oss vil ikke far være hjemme mer enn de "obligatoriske" ukene som vi ellers ville ha mistet om han ikke tok dem. Det er et valg som både jeg og andre må respektere. Det er ikke fordi han ikke er glad i ungene sine eller er en dårlig far, men han er for rastløs til å ikke gå på jobb.Personlig tror jeg det er mange menn som er som ham og at det ikke nødvendigvis er damene som tviholder på permisjonen.
Bomsedeisi Skrevet 30. mai 2009 #25 Skrevet 30. mai 2009 Vi velger 80% lønn, av den godt grunn at jeg aldri vil klare å sette av penger for så å bruke det i ulønnet permisjon....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå