Gå til innhold

Er dere for eller mot velferdsstaten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså at man har rett på gratis sykehusopphold ved sykdom/skade, overgangsstønad, diverse trygder, billig legehjelp, lang permisjon (betalt) hjemme med babyen osv, men også da har høy skatt, lite konkurranse i markedet osv.. For eller mot et slikt system?

Og hvilket parti har dere tenkt å stemme ved valget?

Jeg er for. Har ikke bestemt meg helt for parti enda, men vil tro det blir mot den røde siden i hvertfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt for velferdstaten! Har bodd i land der det ikke er velferdstat i for mange år og jeg tror de fleste Nordmenn har lite peiling på hvor heldige vi er.

Ja da, vi betaler høy skatt. Men det vi får fra skattepengene betaler andre ut av egen lomme.

Og kanskje betaler noen litt mer og får lite, mens andre betaler lite og får mye. Men man vet aldri hvem som kan komme til å trenge hjelp. Det kan være deg selv, din far, din datter eller ditt barnebarn. I noen land, som USA, er det mye bedre helseforhold for de med gode forsikringer. De står ikke i kø for behandling feks. Men det gjelder en svært liten del av befolkningen. De fleste har kun begreset støtte og mange, 45 millioner, har ikke noen form for helseforsikring. DET er et samfunn i krise det

Skrevet

Veldig for - og det tror jeg i praksis alle er i Norge. Veldig få som ville likt/klart seg i USA, selv om "friheten" der (hvis man har penger) kan synes forlokkende.

Tror jeg skal stemme Rødt.

Skrevet

De fleste er for velferdsstaten, det er verre med hvor mange som vil betale for den.

Skrevet

På mitt spørsmål er det ikke noe enten eller ;-) Enten er man for, selv om det innebærer at man er for å måtte betale litt for dette også, eller så er man i mot alle gode også.

Hadde bare vært artig å se hva folk svarer :-)

Skrevet

Herre, for en problemstilling. Selvsagt er jeg for velferdsstaten.

Hva jeg stemmer angår ikke forumet her, men det er neppe til høyre for Venstre, so to speak.

Skrevet

Jeg er for veldferdsstaten. Aner ikke hva jeg skal stemme enda, men ut fra en god del innlegg her inne virker det som veldig mange er mot velferdsstaten, de stemmer hvertfall FrP... merkelig hvor mange som er avhengige av velferdsstaten, som stemmer FrP, hvor er logikken.

Skrevet

Men i og med at ca 1/3 av brukerne her inne stemmer FRP, så er det slett ingen selvfølge at folk er for velferdsstaten, så ville bare se om det virkelig var noen sammenheng her, eller ikke :-)

Hadde fått bakoversveis om du stemte FRP for å si det slik, hehe...

Skrevet

Æh, de fleste vil jo fortsatt ha godene til seg og sine, bare ikke til "alle andre" (og da i særdeleshet snylterne, som helst skal sendes hjem der de kommer fra).

FrP-velgere er stort sett ett av to; enten dumme eller slemme. Jeg tror flertallet ligger i første kategorien, altså at de ikke helt forstår hva partiet står for. De resterende, som skjønner hva politikken går ut på og likevel støtter den, er i grunn verre.

Gjest Sauen er poppeklar!
Skrevet

Selvfølgelig er jeg for velferdsstaten!

Jeg betaler skatten min med glede - det er en trygghet å vite at jeg, mine nære og forøvrig også alle andre vil få den hjelpen de har bruk for, uansett livssituasjon.

Jeg bærer heller ikke noe nag over at "andre folk tar skattepengene mine" (de fleste bruker vel det de betaler, og mer til).

Jeg unner mennesker i vanskelige situasjoner å få den støtte de har behov for. Jeg tviler også på at samfunnet hadde fungert så godt uten velferdsstaten - det gir folk muligheten til å bli friske, ta utdannelse og få tilrettelegging.

Jeg stoler mye mer på at staten stiller med penger enn forsikringsselskaper, for å si det sånn. Og så mener jeg at helse, utdannelse og trygd burde være tilgjengelig for alle, uansett økonomi eller tidligere bidrag til samfunnet.

Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal stemme i år.

Gjest Mylian blir trebarnsmor..
Skrevet

Klart jeg er for, at FRPere er imot velferdsstaten er jo vanvittig - de er jo høybrukere av den...

Skrevet

Jeg er for og betaler skatten min med glede. Her bor jeg i verdens tryggeste og beste land. Skulle bare mangle at jeg ikke satte pris på det. Man skal heller ikke glemme at det ikke er så lenge siden folk her til lands ikke hadde det bare bra. Bestemoren min forteller at hun gikk sulten til sengs, og hadde bare et par hullete sko, som var iskalde om vinteren og alltid våte. Hun mistet begge foreldrene og ble sendt rundtforbi til slektninger som hadde minst åtte unger hver selv, og slett ikke plass til henne. Hver gang jeg besøker henne med mine barn (hun er 95 år) smiler hun fint og sier at det er så flott at barna mine har det så godt.

Vi må heller ikke glemme at det er mennesker på denne jorden som har det slik i dag. Så vi må hjelpe dem, og være så inderlig takknemlige for det gode systemet vi har bygget opp, for store og små.

Skrevet

Ja, det er jeg helt enig i. Desverre er det ikke alle som tenker slik. Det ser en jo bare ved å lese her inne til tider, er ikke mye solidaritet og takknemlighet i en del av de som er her.

Skrevet

Selvfølgelig er jeg for velferdsstaten! :D Jeg er ikke sikker på hva jeg skal stemme enda, men høyresiden har ikke, og kommer aldri til å få min støtte. Jeg synes det er skummelt at det er så mange som stemmer FRP. De går rett på, uten å sette seg ordentlig inn i hva det handler om. Skummelt! Jeg håper de aldri kommer til makta. Da flytter jeg ut av landet.

Skrevet

jeg er apselutt for velferdstaten, jeg er så for at jeg har en liten hemlig plan om å bli velferdsviter.

hva jeg stemmer er enda uvist, ikke fordi jeg ikke vet hva jeg mener i velferdspørsmål, men fordi det partiet jeg vanligvis stemmer ikke står for det samme som meg når det kommer til barns rettigheter. men det blir noe på den "riktige siden" av skalaen.

Skrevet

Jeg er også en av de som er for velferdsstaten og betaler min skatt med et smil. :) Som sakt tidligere; FRPère er i mot velferdsstaten og vil privatisere alle tjenester så og si. Det vil i realiteten bety at om en barnefamilie på 4 skulle ha samme rettighetene for å få hjelp ved sykdom etc, måtte de ut med ca 10-12.000,- i forsikringspenger hvert år. Dette er igjen skummelt, da forsikringsselkapene er nær til å skape et segresjonssamfunn, med sortering av mennesker etter levesett og gener. Jeg kan feks. ikke tegne kreftforsikring gjennom Storebrand, da min mor har hatt brystkreft. Selv om dette er en type kreft som ikke er arvelig, spiller dette ingen rolle, og jeg kan ikke få. Dette er et samfunn jeg ikke ønsker i allerfall. Og mange av de som stemmer FRP er faktisk trygdede, og de vil jo miste alt sitt livsgrunnlag.....

Heia velferdsstaten og hjelp til alle!! :)

Skrevet

Jeg er jo for velferdsstaten.

Men jeg er arbeidsledig nå, og synes det er så rart at tenke på at jeg får penger fra staten for å gjøre ingenting, mens folk i mange land må arbeide uansett om de er syke eller uføre eller hva nå enn det måtte være. Og for luselønn. De som jobber mest i verden får minst for det. Synes det er så urettferdig, skulle ønske alle kunne ha det som oss her. Å betale 50% skatt er så verdt det.

Gjest 5 andre
Skrevet

Er for

Er villig til å betale høye skatter og avgifter for at alle i samfunnet skal nyte godt av velferden, inkludert meg selv. Bare synd at man ikke klarer å nå målsentingene. Jeg har allikevel ingen tro på at en borgelig regjering og økt privatisering, med påfølgende kutt i skatter og avgifter fører oss nærmere målene.

Har stemt SV i mange år

Står mellom SV og Ap

Skrevet

Jeg er for velferdsstaten, men mener samtidig at det må være lov å være kritisk til hvordan man forvalter velferden. Jeg har heller ikke bestemt meg for parti riktig enda, for det er ingen jeg er helt enig med, så nå går det på å finne ut hvem jeg er minst uenig med, he he.

Skrevet

Jeg er for velferdsstaten, men jeg er ikke sikker på om staten er den rette til å drive alle velferdstilbudene. jeg har hatt kjennskap til både offentlig og privat eldreomsorg, og det var mye mer omsorg for samme sum penger på det tibudet som de private drev. Og det finnes det mang eksempler på. I tillegg er jeg for en valgfrihet, både i skolesektor og innen andre offentlige tjenester. Og hvorfor skal man ikke få betale selv om man kan? Da burde det jo bli mer penger å fordele på resten...? Tenker da for eks privat sykehus, skole o.l. Jeg får grøsninger når jeg hører om enhetsskolen osv...:(

kunne skrevet mye om dette, hehe.

Jeg stemmer høyre, frp blir for amatørmessig synes jeg, men de har en del flinke folk. Er ikke enig med Høyre i alt, men alt i alt er jeg mest enig med dem, og jeg kjenner meg igjen i ideologien deres.

Skrevet

Hm. Tror veldig få av dere har satt dere inn i de ulike partienes politikk. Uttaler dere på svært tynt grunnlag iallfall!

Tror ikke dere er klar over hva den såkalte velferdsstaten koster oss. Ingenting er gratis! Vi har sykehuskø, soningskø, elendige veier osv.

Hva slags land kan kalle seg velferdsstat og likevel har alvorlig syke mennesker i KØ for behandling?

Jeg er ikke for total privatisering, men tror det offentlige kunne hatt godt av konkurranse! For kvaliteten er dalende!

Så, jeg stemmer FRP. Og er verken slem eller dum;-)

Skrevet

enig med deg i mye av det du sier:) Det er utopi å tro at det offentlige er best i test når det gjelder velferd. Dessuten synes jeg det er merkelig at man er så redd for at private skal gjøre noen kroner på andres velferd - kroner som kommer velferden til gode gjennom arbeidsplasser, skattekroner osv. Stemmer H, men vi er nok enig i så mangt:)

Skrevet

Jo, litt dum. Har du vært ellers i verden? Veiene i Norge er ikke så dårlige. Og ja, vi har selvfølgelig litt å jobbe med her også. Men vi kan faktisk kalle oss en velferdsstat. Hvilke land vil du kalle det hvis ikke vi kan? USA som Frp ønsker å likne der 45 millioner mennesker ikke har råd til sykeforsikring. De står ikke i kø en gang....

Skrevet

Det er meg du kaller "litt dum"

Der du tar feil er hvor du sier at USA er en "velferdsstat". er det vel ingen som har påstått..

Det at 45 mill mennesker ikke har råd til forsikring er i grunnen bare tull. Det finnes VELDIG mange forskjellige forsikringer. Og de som VELGER å ikke ha noen form for forsikring får da takke seg selv.. Denne "forsikringen" betaler vi via skatten vår..så vi har IKKE et gratis helsevesen som står klar med åpne armer når du blir syk.. Det koster SKJORTA!

Selvfølgelig dekker ikke de billigste forsikringene alt en skulle ønske, men de dekker iallfall akutte situasjoner.

Og ja, jeg har vært endel rundt i verden og sett veier av ulik standard..

De beste veiene jeg har kjørt på er nok i det samme USA.. Og vi er da et rikt nok land til å kunne ruste opp den veien vi har i tillegg til det meste annet.

Regner med du bor på østlandet, anonym 13.56.. har du kjørt strekninen Trondheim - Alta feks?

Skal ikke si veien er like ille som jungelveiene i Costa Rica, men er jammen ikke langt unna..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...