Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #26 Skrevet 26. mai 2009 Hehehe, jeg gadd ikke lese alt du lirer av deg. Til å være en som mener jeg ikke har injurierende kraft må jeg si du hadde en voldsom trang til å forsvare deg og hevde ditt synspunkt. Fascinerende!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #27 Skrevet 26. mai 2009 Du 13.27, hvis du slår opp intelligens i ordboka vil forstand komme opp som betydning og synonym. Det virker vel ikke helt på nett å presentere seg selv som overlegen på forstand når du ikke engang forstår den fulle betydningen av ordet? :-)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #28 Skrevet 26. mai 2009 Orket ikke lese alle de lange innleggene her om hvem som skal oppdra hvilke barn, men synes det var ille at moren til denne jenten ikke grep inn. Minner meg om en historie jeg hørte da jeg var yngre, muligens en såkalt vandrehistorie? I en kø i butikken var det en unge som stod og kjørte vognen inn i damen som stod foran dem i køen. Foreldrene til ungen gjorde ingenting. Damen snudde seg et par ganger og spurte tilslutt om de kunne snakke til ungen så han sluttet å kjøre vognen inn i bena hennes. De svarte at det kunne de ikke, for de var for fri barneoppdragelse. Hele køen hadde fått med seg opptrinnet, og var lettere sjokkert. Mannen som stod bak disse foreldrene i køen, åpnet en flaske brus og helte over moren til barnet. Da hun begynte å kjefte og smelle på han og lure på hva i huleste han drev med, svarte han ganske så uskyldig 'du skjønner, mine foreldre var også for fri barneoppdragelse'. Det ble latter i køen og de som ble røde i toppen var foreldrene til ungen. Jeg kunne nok sagt fra til jentungen at hun ikke fikk lov til å sparke mitt barn. Må da være lov å forsvare sine egne, uten at man trenger å prøve å oppdra andres barn?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #29 Skrevet 26. mai 2009 Helt enig..At man lar ungen få viljen sin når de maser, ikke bryr seg når de roper og blir sint på butikken.-vel det får enhver forelder løse på SIN måte..Man vet best hva som funker best på sitt barn... Men når barnet volder skade på andre personer eller ting (eller gjør ting som øker fare for det) vel,- da er det et minimum av folkeskikk og fremvisning av egenskaper som forelder som BRYR seg å si ifra til ungen(e) sine og evt ta de vekk fra situasjonen om de må... Hva om en fremmed unge kom bort og slo, bet, kløp ungene deres? Hadde dere ikke da FORVENTET at foreldene grep inn om de var til stede,- evt sagt ifra til det "angripende" barnet selv? Hadde gjort det JEG ihvertfall, om det ikke var MIN unge som ble angrepet også.... Er det greit at barn i barnehagen bare får slå hverandre,- for det er jo ikke barnehageperonalets sine barn? "vold" mot andre personer/gjenstander som kan bli ødelagt er IKKE akseptabelt og bør irettesettes med EN gang.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #30 Skrevet 26. mai 2009 "Volder skade", og det er vel poenget, her ble ingen skade voldt.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #31 Skrevet 26. mai 2009 Men å sparke/slå etter noen er å UTØVE vold!!!!! Er du helt korka eller????
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #32 Skrevet 26. mai 2009 Nei, men jeg lurer litt på deg. Det er en stor forskjell på å volde skade og det å forsøke å utøve vold. Det er kanskje for vanskelig for deg å skjønne forskjellen, eller klare å uttrykke deg presist?
malingus Skrevet 26. mai 2009 #33 Skrevet 26. mai 2009 Dette høres jo ut som normal trass. Men at det er normal trass, vil ikke si at det er greit! Om moren gir etter for barnet sitt og velger å ignorere skrik og hyl og grining, får være hennes sak. Det blir heldigvis ikke mitt problem senere. For meg spiller det ingen rolle om et annet barn sparker mitt barn, eller om det bare truer med det. Hadde reagert okke som! Det må da være lov å si ifra til andres barn om de gjør noe som skremmer andre. Det er ikke sånn at foreldre "eier" barna sine og er de eneste som har lov å ta på dem eller snakke til dem. Tenk for en verden om det hadde vært sånn? Er veldig enig i at det er viktig å si ifra i slike tilfeller også for å gi signaler til sitt eget barn om at slik skal man ikke finne seg i. Men det går an å si ifra på en ordentlig måte og prøve å unngå å henge ut folk. Kunne pirket denne mammaen på skulderen og sagt forsiktig at "kan du prøve å få barnet ditt til å ikke skremme ungen min?" Reagerer noen på en sånn henvendelse, tenker jeg for meg selv at da vet denne mammaen at hun burde gripe inn, men greier ikke innrømme det sin feil.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #34 Skrevet 26. mai 2009 Hvor gamle er dere egentlig, kjerringer?? Jeg blir helt sjokkert av å lese her inne. Hvorfor inni heiteste GIDDER dere å sitte å nerde innpå et anonymforum og krangle....? Og kalle hverandre dumme. Fy fader as.. Dere har vel ingen venner, eller noen andre å snakke med. Få dere et liiiiiiiiiv.....
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #35 Skrevet 26. mai 2009 Synes denne moren gjorde en god jobb, altså å overse trassen. Den mest effektive måten. Min gutt var akkurat som din da han var 2 år, stille, rolig og sjenert. Nå er han 3 og det er ikke sjeldent jeg bærer han med meg hyyylende ut fra butikker og diverse. Soon baby, soon:)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #36 Skrevet 26. mai 2009 Du 17.20, tuller du? Du har jo akkurat vært like ille ved å kalle folk venneløse og uten et liv. Jeg flirer av deg :-)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #37 Skrevet 26. mai 2009 malingus: det du beskriver bør være helt akseptabelt. Det en annen har beskrevet lenger opp her blir for dumt, men noen skjønner ikke folkeskikk selv om de tror det selv. Du kommer derimot med en fornuftig måte å gjøre det på :-)
malingus Skrevet 26. mai 2009 #38 Skrevet 26. mai 2009 Man skal ikke overse det når det går ut over andre barn! Hadde hun kun ligget på gulvet og skreket hadde det vært en ting. Men barnet til HI ble redd fordi ungen prøvde å/truet med å slå og sparke det. Skjønner du ikke at DET ikke er greit? Alle skjønner jo at det er trass og kommer i mer eller mindre grad en eller annen gang. Hjelper jo å bare si "bare vent..."!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #39 Skrevet 26. mai 2009 Unnskyld meg... Du lar ikke ungen din ligge på gulvet og skrike på en kafe... Da blir det ikke kafe på deg den dagen, og du tar med deg ungen din og går hjem!! Får være måte på å forvente at hele verden bare skal godta at ungen din trasser. De fleste går på kafe for å ha en hyggelig samtale, ikke for å høre på en bæljunge som ligger på gulvet. Har faktisk opplevd ved et par anledninger at de ansatte har snakket til mødre, og høflig bedt dem ta ungen med ut av butikken da de er svært generende for andre kunder!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #40 Skrevet 26. mai 2009 hehe jeg kjenner han som gjorde det... ungen skreik og bar seg og lagde bråk.. men det var ikke en flaske brus, det var en youghurt han helte over mora...
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #41 Skrevet 26. mai 2009 Det stemmer nok at dette bare var trass, men det var ikke riktig å "belønne" den dårlige oppførsel med brus og pølse. Barnet lærer jo fort av erfaringer og finner kanskje ut at dette var en grei måte å få viljen sin på. Men nå vet jo ikke vi hvordan ting pleier å være for den lille jenta og moren hennes. Kanskje hun egentlig er super-mamma til vanlig? =)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #42 Skrevet 26. mai 2009 Trass burde ikke bli belønnet med pølser og brus hvertfall! Det er viktig å være konsekvent og bevisst i trass alderen. Folk flest, og spesielt foreldre, kan godt ha litt ekstra forståelse for foreldre med barn som er i trass fasen og som får "anfall" når de er ute blant folk. Alle vil jo det beste for barna sine og lære dem folkeskikk, man er bare ikke helt enig i framgangsmåten. Eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå