Gå til innhold

Antibibelske kranglefrender; hjelp søkes

Anbefalte innlegg

Gjest Mylian blir trebarnsmor..
Skrevet

Fordi moseloven, som er ganske vanvittig, da ikke lenger gjelder for dagens kristne menighet. Altså er dette ikke noe de står for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg forstår ikke logikken i at det er mer greit bare fordi det ikke gjelder lenger.

for det er Guds bok. om man skal tro på det som står der, så har jo disse lovene vært gjeldene og folk har lid pga det som står der. da faller jo hele "han er så kjærlig og rettferdig" på sin urimlig het.

ikke meningen og være vanskelig, prøver bare å forstå.

Skrevet

Egentlig er det jo ikke greit....

Men hvorfor Gud tillater det? Jeg tenker at det har sammenheng med at han tillater at menneskene er feilbarlige. På samme måte som at menneskene gjør feil, er det feil i Bibelen, for den er jo skrevet av mennesker.

Men det er konservativ bibelleser ville si til meg da, er hvordan jeg kan skille mellom riktig og galt i Bibelen når jeg åpner for at det er feil i den.

Det sentrale i Bibelen vil for kristne være Jesu liv og lære, og når det er ting i Bibelen som strider mot Jesu ord vil man ikke bry seg så mye om det. Men det er et interessant spørsmål du stiller, hvordan Gud kan tillate at mnsk lider p.g.a lover i hans navn. Men det spørsmålet kan jeg ikke svare på, for i bunn og grunn er det et spørsmål om hvorfor det onde finnes.

Skrevet

Det er jo mer greit fordi samfunnet på mosetiden var mye eldre, og mindre sivilisert enn det er nå. Det er jo viktig å se hvordan de første kristne levde.

Det er jo lite tvil om at GT Jehova er mer harmfull enn NT, det er vel ikke uten grnn at han blir omtalt som "hærstyrkenes jehova" i GT.. Men jeg vil igjen tenke at dette er fordi samfunnet var eldre på den tiden og folk trengte klare leveregler. Disse lovene ble jo også priset veldig da de kom.

Når du sier folk har lidd - hvilke ting mener du folk led under?

Jeg mener logikken er ganske enkel;dette var et gammelt samfunn, gamle kristne og påden tiden var disse reglene fine og ikke særlig kontroversielle. så kom jesus med nye regler som ble mye mer kontroversielle og disse reglene er de reglene kristne lever etter idag. Genesis og opp er bøker som er viktige fordi de er grunnpilaren for dagens kristne samfunn.

Skrevet

Bare en liten detalj - de var selvsagt ikke kristne, de var jøder. De første kristne var Jesu disipler

Hilsen religionslæreren

Skrevet

Velg og vrak, med andre ord.

Det som passer seg går under kategorien "Guds ord, så jeg følger det, så klart" og det som er helt på trynet børster vi under teppet og begrunner det med at "Det er så gammelt at vi ikke bryr oss".

Skrevet

He he, i korte trekk, ja.

Selvsagt etter å ha gått grundig inn i tekstene på originalspråket for å samle argumenter til bruk i debatter.

Skrevet

Ja, selvsagt. Det var dumt av meg. Hehe. Sitter med nesen i Galaterene så blir litt ukonsentrert her

Skrevet

om vi går ut i fra at Gud er den almektige. han er perfekt og har skapt oss. så har jo han en grunnleggende forståelse av læren om rett og galt uanhenig av tidsepoke. det er ikke mer greit og fryse ut et uekte barn, eller slå sin kone om man lever i Afganistan en i Norge. det er kanskje mer sosialt akseptert, men gjerningen er den samme. selv om tilværelsen var andeledes på den tiden mosebøkene ble skrevet så unskylder ikke det at man steiner kvinner og menn som foreksempel har sex når kvinnen har menstrusjon. eller at om datteren til en prest driver prostutisjon så skal hun brennes for åpen ild. - jeg vil anta at de led.

Skrevet

Ja, selvsagt, det er jo ufint, men det står jo ingenting om hvor ofte dette faktisk ble praktisert...

Det var nok ikke pene regler, men vi har jo straffer for ting idag også. Dette var da et mer primitivt samfunn og derav primitive holdninger, silk som at man kan se på steining i fotballpausen fordi taliban vil det.. Det er også litt steinalder, men det skjer idag:S

Skrevet

Pft, om man skal ta slike hensyn må man jo gå ut fra at også den allmektige, evige guden var primitiv. Guden innestår jo for alle reglene i bibelen. Slik lyder herrens ord-fallera.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...