Gå til innhold

Dere som er 35+...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var 17-18-19-20 år gammel syntes jeg at jeg var SÅ moden og voksen! I ettertid ser jeg at jeg var en umoden snørrunge...

Flere som har kommet til den erkjennelsen?

(Mer: Nå spør jeg BARE de "voksne" på forumet, er ikke så veldig interessert i svar fra de helt unge!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, stemmer det!

Skrevet

Var for min del alltid voksen for alderen. Dro hjemmefra til Thailand som utvekslingsstudent i et år da jeg var 17 og bodde ikke hjemme etter det. Har alltid vært selvstendig og ansvarlig og mitt syn på det at jeg allerede da var "voksen" og fornuftig har ikke endret seg med årene. Ikke alle som er umodne snørrunger hele tenårene.

Skrevet

Tja, da jeg var 21 ble jeg samboer, og mor ble jeg(planlagt) som 23-åring. Da hadde jeg rast fra meg, så slutten av tenårene var vel noe surrete, kan du si;) Men trodde vel ikke at jeg var SÅ voksen, og vet jeg tok ansvar for samboers oppførsel om den ble helt på kanten allerede da jeg var 21. Så jeg var vel en blanding av surrete, og ansvarlig;) Visste forskjell på rett og galt, og tok ansvar da det var påkrevd. Ellers var jeg vel som unge flest. Husker jeg syns de på rundt 30 var hau-gamle;)

Har selv en 15-åring her som tror han er voksen;) Så nå er jeg bare gammel, teit og heeelt ute, i følge ham;) Den dagen han kommer og gir meg en klem, og spør om råd og hjelp; DA er han voksen;)

Skrevet

Ja, følte meg veldig voksen. Tror mange opplever det slik, vi har jo vært i den alderen, og kan se tilbake.

Det blir dumt når disse unge damene påstår både det ene og det andre, og at de aldri kommer til å mene noe annet.

Husker at jeg hadde venninner som ihvertfall skulle være ferdig med barn før de var tretti, for det var direkte ekkelt når kjerringer fikk barn. Hun ene har fått begge sine nå etter fylte trettifem. Ei var så glad for at hun fikk barn tidlig for da kunne hun å gubben reise og gjøre det de hadde lyst til når barna var store, de ble skilt, nå har hun ny mann, og liten baby;-)

Skrevet

Har vel kommet frem til erkjennelsen at det fins veldig mange umodne snørrunger på 17-20 år, men det fins også endel unntak

Skrevet

Kjenner meg igjen i den beskrivelsen, ja.

Skrevet

ja jeg kjenner meg i gjenn ja ...

Skrevet

Vi unge kan være like "voksne" som dere gamle kjeringer, det finnes masse eksempler på det!!!!!!!!!!

Jeg hadde 2 barn før jeg fylte 20, og de kommer til å sette pris på å ha en ung sprek mor!!!!!!! Holder faktisk også på å gjøre ferdig utdannelsen min (servitørfag)!!!!!!!! Kjæresten min har jobb, så vi klarer oss godt!!!!! Kommer ikke til å skifte mening selv om jeg blir 40 år!!!!!

Skrevet

Ungdommer KAN være forunderlig voksne, ingen tvil om det. Jeg har selv møtt flere av arten som jeg har regnet som like voksen/moden/reflektert som meg selv, som er det dobbelte. Og jeg har møtt folk som ikke eier "voksenhet"/modenhet/refleksjon, selv om deres kalender startet lenge før min.

Men HER fikk jeg følelsen av en ungdom som så langt fra er voksen. Det er DE som er mest opptatt av å fortelle hvor voksne og modne de er! Voksen og moden ungdom behøver ikke anstrenge seg med det, for der SER man "voksenhet og modenhet" temmelig fort!

Nei, "voksenhet" er noe man viser. Den som må SI at han er voksen eller moden er det IKKE....

Oftest er det faktisk den som stiller spørsmål rundt sin egen "voksenhet" som er mest voksen! Han/hun er så "trygg på seg selv og hva han/hun står for" at han/hun faktisk VÅGER å undres!

Skrevet

Jeg var UTROLIG umoden til langt opp i 20-årene, ser jeg i ettertid ja... Noe av det handlet om usikkerhet forkledd som skråsikkerhet og arroganse. Glad jeg er blitt mer nyansert og tolerant med tiden.

Skrevet

Kjenner meg igjen i det ja.....

Livet var utrolig bekymringsløst på den tia der....

Skrevet

til anonym 0850... mulig du er voksen og alltid har vært det i forhold til alderen din, men jeg syns ikke du virker spes voksen når du kaller oss på 35+ for gamle kjerringer :)

Når det er sagt, så har jeg vel sett på meg selv som forholdsvis voksen i forhold til alderen min selv, flyttet hjemmefra som 16 åring, og har bodd både i utlandet og flere steder i Norge, så har måttet klare meg selv. Men jeg skal innrømme at jeg som 18 åring syns at damene over 30 var for gammel til å henge på pubben og flørte med ungguttene... hehe... Men de fleste synes vel at de er yngre enn de er, jo eldre de blir. Nå er jeg 36 og skal ha mitt første barn. Mulig noen synes det er gammelt, men slik at det nå blitt for min del.

Alder er relativt og selve tallet har som regel ingen betydning for andre enn de som liker å sette folk i bås utfra hvor gammel de er. Hvor voksen man er kommer ann på hvordan man oppfører seg...

Skrevet

Jeg var veldig voksen som 16-20 åring, syntes jeg selv ihvertfall. Det er jo sjelden man er mer skråsikker og verdensmester enn i den alderen der. Hjernen er jo ikke ferdig utviklet enda, og evnen til konsekvensanalyse er noe av det siste som faller på plass. Og når jeg ser tilbake så ser jeg jo at jeg nok var relativt slitsom for "ordentelig voksne" å være sammen med. Jeg var bastant på mine synspunkter, lite god på refleksjon og selvinnsikten kunne vel fått plass i en teskje. Men jeg var klinkende klar overfor omgivelsene på at jeg var VOKSEN og at råd og sånt var for barn...

Nå som voksen på ordentelig, så vet jeg jo at man bør lytte til folk med erfaring, for de kan gi deg mange gode råd på veien. Jeg vet at det er lite her i verden som er statisk, det meste endrer seg over tid, også mitt syn på ting og mine meninger. Jeg vet at man vokser med ansvar - ikke at man blir voksen fordi man får ansvar. Og jeg vet, i motsetning til yppige 19 åringer som synes at damer på over 30 burde ikle seg telt på stranda, at tyngdekraften kommer til oss alle *ond latter* ;-)

Skrevet

Ja, absolutt! Og det synes jeg en del unge jenter burde ta til seg.

Skrevet

Ikke det at jeg så programmet, så det kan være sitatet er litt ute av sammenheng. Men Ungkaren (Er det Jørgen han heter) ble spurt om forskjellen på de på 20 og de på 40, og svarte:

Med de på 20 er ofte alt Svart/ Hvitt, mens de på 40 gjerne har et mer reflektert syn på saken.

Synes egentlig det var en god oppsummering :o)

Skrevet

Svarer selvom jeg "bare" er 34 hvis det er greit:) Jeg var ganske så voksen og fornuftig da jeg var ung. Og mye skylder det min barndom. Men har blitt mere avslappet til hva andre synes om meg, tørr å si egne meninger og ikke minst å være ydmyk og respektere anrdre selvom man er uenig. Man kan faktisk ta feil og ting er ikke sort/hvitt. Så DET er en ting som irriterer meg med disse "unge" her inne. At de er så skråsikkre på at de ER modne og voksne og at de alltid har rett .Men de må nok bare få noen flere år på rævva så skjønner de hva vi mener. Sån er det jo alltid..

Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver HI.

Skrevet

Og jeg er bare 34,he he!

Skrevet

Du beviser jo nettopp det HI skriver om...

Pass på så du ikke sliter ut utropstegnet på tastaturet ditt da...

Og ang utdanning; WOW, skal du bli servitør altså? Er det en lang utdannelse eller?

Skrevet

Jeg husker jeg var veldig bastant og hadde faste meninger om det meste når jeg var 20. Nå er jeg 35 og har lært at verden ikke er svart/hvitt.

Skrevet

Er bare 20 selv, så skal vel med rett ikke svare på denne tråden. Men jeg tar meg den frihet å gjøre det uansett. Synes det er veldig mange som kommer med gode poeng her inne, når det kommer til forskjellen mellom ungdom og voksen. Men selv om man er 35, er dette ensbetydig med at man da virkelig er voksen, i motsetning til 25? Jeg tror det at når man da blir 45+ vil man få en ny "åpenbaring" når det kommer til dette tema. For det er jo slik som man sier, man lærer så lenge man lever. Vi vil nok aldri bli utlært, uansett hvor gammel man blir.

Jeg skal ikke påstå at jeg er såå moden og voksen nå, for har jeg egentlig innsikt nok i meg selv til å bedømme dette? Men jeg føler meg voksen NOK. Nok til at jeg forstår ansvaret med å jobbe, betale rekninger, opprettholde forpliktelser osv. Men så har jeg også gjort dette siden jeg var 16 og flyttet hjemmefra.

Det jeg egentlig vil få frem er at alder selvsagt har noe å si når det kommer til modenhet, men det er ikke alt. Jeg kjenner noen på 30 som jeg tør å påstå at er mindre moden enn meg selv.

Syns ikke man skal dømme noen ut i fra alder, uansett om de er 20, 40 eller 60. Vi som mennesker er alle forskjellige.

Skrevet

Stine

Jeg tror ikke HI dømmer andre her. Hun spør bare om man kjenner seg igjen. Og det gjør jo mange av oss som er "litt" eldre, he he. Og jeg tror du har rett, når jeg er 45+++ så kommer jeg til å synes at jeg var bare "ungdom" da jeg var 35+++, he he! Men akkurat nå så føler jeg meg så "gammal" liksom.

Skrevet

Jeg var veldig "voksen" og sikker på alt da jeg var 14.

Da jeg var 20 var jeg faktisk voksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...