Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 Sitter å ser på hus på nettet, er jo såå mye flotte hus. Kunne tenkt meg et både nyere og større hus enn det vi har. Jeg skjønner ikke helt hvordan folk har råd til alt... Nytt hus, flotte biler ++. Hvor mye har dere i huslån? Biler? Hva jobber dere med og inntekt? Hvor mye jobber dere?? Jeg er dessverre blitt uføretrygdet pga sykdom, har ca 11.000 i mnd. Har en bil til ca 130.000, men er trygdebil. Min mann har en til ca 90.000.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Folk har lån til opp over ørene :-( Det er også mange som sliter grådig økonomisk!! Ikke la deg lure
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Hva mener du med det? At du heldig som har 0 kr i gjeld, eller gjeld til langt over øra??
Den heldige eier av ett barn Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Det første ja:) Vet ikke hvor mye heldig jeg hadde følt meg om jeg satt med gjeld til langt over ørene:)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 Folk har lån opp til ørene.. Ting kan se pent ut på utsiden, men mange sliter med inkassoer, ubetalte regninger, kredittkort gjeld og diverse.. Ting man ikke ser.. Så at enkelte har svært hus, fine biler betyr ikke nødvendingvis at de har mye penger, eller tjener bra.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #7 Skrevet 20. mai 2009 HI her. Jeg tenker jo det jeg også, men på en eller annen måte må jo folk få betalt for seg, eller så hadde de jo måtte kvitte seg med både bil og hus. Var derfor jeg var litt nysgjerrig på hvor mye gjeld og inntekt folk har, og ikke minst hvor mye de jobber for å få råd til alt. Som sagt ; vi drømmer om nytt og større hus...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #9 Skrevet 20. mai 2009 HI her. Er jammen meg noen av de ekleste menneskene jeg har sett og hørt. Hvordan i all verden var det den gubben prata?? ÆSJ!!! Sånne mennesker hadde jeg aldri hatt sosial omgang med.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #10 Skrevet 20. mai 2009 Tror det er mange mennsker som lever over evne.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #11 Skrevet 20. mai 2009 Ja tror jeg også. Men ingen som vil fortelle inntekt/gjeld/biler/hus og hvor mye man jobber???
-Hengebuksvinet- Skrevet 20. mai 2009 #12 Skrevet 20. mai 2009 Vi tjener vel samlet sett litt over 800 000 kroner. (+ ev bonuser). Har samlet alle lån: 1 280 000 kroner. Har hus, en bil (for øyeblikket), båt, hytte og naust. Vi kunne nok hatt nyere hus og finere bil, men liker bedre å bruke penger på reiser og lignende.
-Hengebuksvinet- Skrevet 20. mai 2009 #13 Skrevet 20. mai 2009 Har en del leieinntekter. Opp mot 10 000 kr/måned.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #14 Skrevet 20. mai 2009 900 tusen i hus lån 70 tusen i studie lån jobber med pskisk utviklingshemmede og har ca 18 tusen utbetalt i mnd
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #15 Skrevet 21. mai 2009 HI, folk sliter rumpa av seg, og så blir de skilt......... De krangler, sliter og får all slags stressrelaterte sykdommer. Huff.Nei, det er ikke bra.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #18 Skrevet 21. mai 2009 Noen har en del egenkapital etter å ha vært i boligmarkedet en stund og solgt seg ut. F.eks: Jeg kjøpte leilighet i Oslo i 2001 for 1,1 mill, Inntekten min dekket fint lånet. Pusset opp og solgte den for 2,6 mill fem år senere. Satt da med egenkapital på 1,5 mill. Så traff jeg min nåværende samboer som også solgte leiligheten sin fordi vi skulle flytte sammen. Etter salget satt han igjen med 1,3 mill (hadde eid leiligheten i mange år). Da vi flyttet sammen hadde vi altså en samlet egenkapital på 2,8 mill. Jeg tjener 450 000 i året, han rundt 500 000. (Ganske gjennomsnittlig der vi bor). Lån på 2.3 mill, som tilsvarer ca 2.5 gang inntekt. Da fikk vi kjøpt drømmehuset i drømmestrøket for 4.8 mill. Det trengte noe oppgradering, så vi la inn litt kapital og mye egeninnsats. Ny takst: 5.5 mill. Vi er i midten av tredveårene.
mikamor Skrevet 21. mai 2009 #19 Skrevet 21. mai 2009 Jeg har selv stilt meg spørsmålet om hvordan folk har råd til å sitte med så store lån. Jeg er selv halvt ufør med en utbetaling på 13.000,- i måneden. Mannen min har ca 20.000,- utbetalt. Vi har et lån på 1,3 mill, har en trygdebil og en 04-modell som vi har ca 150.000,- i lån på. Da vi var i banken for å søke om lån, fikk vi mange ulike svar. Noen ville gi oss 1,7mill, mens andre ville ikke gi oss mer enn 1,4mill. Vi var heldige å fant et hus som lå litt utenfor byen til 1,3mill. Jeg er SÅ glad for at vi ikke har større lån enn det vi har. Det er jo så mye annet som kommer i tillegg til lånet (strøm, komm.avg., rennovasjon osv...). Vi greier oss fint, men så bruker ikke vi penger på alkohol/røyk. Har hørt at folk svir av svære summer der... Det var litt om vår situasjon...
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #20 Skrevet 21. mai 2009 Hvorvidt lånet er stort eller lite er jo relativt i forhold til inntekt. 2.5 gang inntekt er den anbefalte grensen (men kommer selvsagt an på egenkapital og andre faktorer som kan forsvare høyrere grense). Dersom man er to personer med samlet grei inntekt er det ikke noe stort mysterium. Så jeg mener det er feil å si at folk har råd til stort hus og bra biler kun fordi de har lån til oppover pipa. Folk flest jobber faktisk for dette, i tillegg til kanskje å ha investert riktig i boligmarkedet. Et mindretall har kanskje arvet også.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #21 Skrevet 21. mai 2009 1,4 mill i huslån 1 bil til ca 230 000kr begge jobber 100% Har til sammen ca 700 000 kr i året Ingen kredittkort.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #22 Skrevet 21. mai 2009 Ca 1,2 mill i inntekt til sammen Litt over 3 mill i boliglån 2 studielån (ja, vi har jobbet hardt for å få såpass god inntekt) Bil til 250.000 (uten lån) Bruker lite penger på alkohol og byturer, ikke et øre på røyk/snus e.l. og da har vi det romslig nok til å kunne feriere og unne oss litt ekstra og god vin i helgen. Og så er vi heldige som bor i det fineste området i hele byen som er senstralt, men likevel med skogen rett utenfor døren. Og hus til 1,2 mill er det nærmest umulig å finne i Oslo, så dere som bor i områder hvor det er mulig er heldige
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #23 Skrevet 21. mai 2009 Vi har huslån på 800.000, og vi har to biler; en bil kjøpt i fjor for 380.000, og en bil kjøpt for 7 år siden (da til 150.000). Mannen min tjener greit, men jeg er student og har vært det i de ni årene vi ha vært sammen, så det eneste jeg har er studielån. Vi Har tre barn som vi har fått i denne perioden. Vi valgte å kjøpe hus på et lite sted, og kom dermed billigere ut av det da vi kjøpte for 6 år siden. I tillegg har vi begge arvet noen kroner, som har gått til den nyeste bilen. Vi klarer oss ganske greit, egentlig.
Gjest Skrevet 21. mai 2009 #24 Skrevet 21. mai 2009 God inntekt? Når vårt hus er ferdigbygget neste sommer (forhåpentligvis) begynner vi å nærme oss en brutto årsinntekt på 1 million, da klarer vi å håndtere et ganske stort lån også uten problemer. Vi skal også ha utleiedel, og vil få en del inntekt inn på dette, så slik vi har regnet vil vi sitte med en samlet inntekt på ca 73 000 netto pr måned, inkludert barnetrygd, da gjør det liskom ikke så mye med huslån på ca 22 000 kr pr mnd, studielån på ca 2000 kr pr mnd og ca 8000 kr til barnehage og SFO, vi vil fortsatt ha nok igjen til å leve godt. Billånet vil bli slettet når vi selger her, så det vil vi ikke ha. Huset/eiendommen kommer til å ha en takstverdi på 6-7 mill når det er ferdig, men vi kommer ikke til å ha så mye i lån altså!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #25 Skrevet 21. mai 2009 Det er utrolig hvor mange som sitter med svære lån og kredittkortgjeld, så det stemmer nok ikke at mange har så veldig god råd i forhold til andre. Noen er det nok, men ikke så mange som det kan synes på utsiden. -Vi har ingenting i huslån, fordi vi bor på en plass hvor det ikke er gunstig å kjøpe og vi skal likevel flytte om ett års tid mest sannsynlig. Billig å leie her da. -Vi har 2 biler, en flunkende ny Audi A4 stasjonsvogn, 2008 modell og en gammel mazda 626, 1996 modell. Audi har vi lån på, mazda er nedbetalt. -Vi jobber begge i det offentlige, i institusjon og har en samlet inntekt på ca 800000 brutto i året. -Vi jobber begge 100 %
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå