Vinden blåser Skrevet 20. mai 2009 #26 Skrevet 20. mai 2009 man kan mene så mangt,men der er en grense mellom hva man tenker/mener og hva man sier. hvis man ikke har noe godt å komme med kan man heller holde kjeft...
Mamman til M&E Skrevet 20. mai 2009 #27 Skrevet 20. mai 2009 Jeg tar ut ferie i pappapermen fordi vi skal ut å reise i 4 uker. Vi må ha forlenget permisjon, altså uten lønn en stund (usikker på hvor lenge) og den permisjonen skal pappan ha. Han vil ha minst 2 mnd perm alene.
Gjest Skrevet 20. mai 2009 #28 Skrevet 20. mai 2009 Hvis mor tar ut ferie for å være hjemme og overvåke far og barn + gjøre husarbeid er jeg helt enig med deh, HI. Latterlig... Hvis de alle reiser på ferie sammen syns jeg det er ok.
mamman til to gutter Skrevet 20. mai 2009 #29 Skrevet 20. mai 2009 Vi hadde 10uker ferie sammen alle tre fra mini ble født til han begynte i barnehagen, i tillegg var far hjemme hele pappapermisjonen alene. Mini ble født på sommeren og pappaen var da hjemme med oss i 4uker. Han hadde heldigvis en arbeidsgiver som lot han ta ferien når mini ble født, uavhengig om han ble født 2uker før eller 2uker etter terminen. I tillegg reiste vi 3uker til utlandet om vinteren, vi hadde jula hjemme sammen og vi hadde 2uker sommeren etter (ønsket egentlig å ha mer sammen da, men ettersom jeg fikk dårlig med feriepenger og allerede hadde gått hjemme en periode uten lønn, ble det sånn). Pappaen syns det ble lenge å gå hjemme hele sommeren uten voksenkontakt på dagen og det skjønner jeg. Jeg hadde venninner som gikk hjemme, barselgruppe og åpen barnehage, mens hans kamerater enten var på jobb eller hadde ferie med hele familien og gjerne var bortreist. Åpen barnehage var stengt fordi det var sommer, og der var det uansett mest damer med andre interesser enn han, så det hadde nok ikke hjulpet så mye. Neste gang kommer vi heller ikke til å ha mer permisjon/ferie samtidig, men vi kommer til å dele det opp sånn at vi kan jobbe noen dager i uka hver, hvis det ordner seg med arbeidsgiverene våre. Jeg tror det kan være en løsning for flere. Både for mødre og fedre som syns det kan bli lenge å gå uten å jobbe noe. Tror egentlig det er grunnen til at mange, spesielt fedre, gruer seg til å gå hjemme så lenge og heller ønsker at familien skal reise bort sammen i hans permisjon. Selvom jeg er for at faren går hjemme med barna alene, så er jeg helt enig med de som sier at far har mulighet for å bli kjent med barnet ellers også. Jeg har venner som har delt permisjonen ca 50/50, hvor mor likevel har alt ansvaret for hus og barn når begge begynner å jobbe igjen og andre venner hvor mor har hatt ferie når far har hatt permisjon, men som likevel deler ansvar for hus og barn.
lille sprelle Skrevet 20. mai 2009 #30 Skrevet 20. mai 2009 Ferie mens den andre (en av dem) er for at foreldrene og barnet skal få tid sammen. Jeg hadde perm og far tok ferie. Siden tok jeg ferie når han hadde perm. Men selvsagt skal far og barn ha tid alene i sammen! Far er like god omsorgsperson som mor dersom han får slippe til, men mor har puppen.....
FanteGuri Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #31 Skrevet 21. mai 2009 Hei, Solstrålen. Er vi ikke alle dømmende på enkelte områder da? Ser jo i siste innlegget ditt, at heller ikke du er enig i noen par sitt utgangspunkt å få barn på, ikke alle som er like flinke til å snakke sammen om hvordan de vil ha det i framtiden, og det er vel ikke alltid man klarer å leve opp til hva som er forventet heller. Poenget med innlegget var vel å illustrere noe som jeg vet er utbredt i de norske hjem, vi mødre slipper ikke alltid fedrene godt nok til. Dette gjelder kanskje ikke hjemme hos meg eller deg, men jeg vet at det gjelder hos flere jeg kjenner. Og jeg synes det er synd, for barna sin del. Thats it.
Gjest Skrevet 21. mai 2009 #32 Skrevet 21. mai 2009 Jeg har ferie nå, mens sambo har pappaperm Han har 4 uker pappaperm nå, og 2 uker på slutten. Vi gjorde det også slik med førstemann. Og vi storkoser oss masse med så mye tid sammen . Kjempe deilig å ha våren sammen.. Og sambo trenger ikke å være alene for å blir kjent med babyen.. han kjenner henne godt allerede.. og han klarer utmerket å ha henne alene. Men jeg spurte hva han ville med permen.. altså hvis han ville være alene så skulle han få det.. men vi valgte slik.. og supert for oss Ellers hadde han nok tatt sine 6 uker på slutten, og det er jo hyggeligere å være hjemme nå på våren enn midt på vinteren som det da hadde blitt.. Hadde vi gjort det slik at jeg skulle ut å jobbe nå hadde det vært pes.. for snuppa tar ikke flaske. Men.. skjønner ikke hvorfor DU skal si det til venninna di..? er de ikke voksne personer som kan ta valg selv da?! Mange måter å gjøre det på vettu!
Emil & Røra Skrevet 21. mai 2009 #33 Skrevet 21. mai 2009 Min mann har tatt ut ferie i mine mammauker (ja det er faktisk bare de tre ukene før førdel og de seks ukene etter som er forbeholdt mor som "mammauker"). Seks uker er forbeholdt far som pappauker. Jeg vet at veldig mange har ferie sammen i disse ukene og kose seg sammen som familie. Jeg synes nå det er et større problem at enkelte pappar av ulike grunner ikke tar ut flere uker enn de seks jeg. Høre ut som en mor som ødelegger masse for faren spør du meg. For er hun kontrollfreak kan man jo garantere at han ikke får lov til å gjøre ting på sin måte i de ukene de er sammen. Hun bør holde seg unna!
FanteGuri Skrevet 22. mai 2009 Forfatter #34 Skrevet 22. mai 2009 Grunnen til at jeg sa det til henne, er fordi det er søsteren min, og vi kan si alt til hverandre. Hun har da så visst fortalt meg hva hun synes om mine valg også, ikke bare jeg som er kjip altså.. hadde nok ikke sagt det hvis hun var en venninne, men uansett om hun er søsteren min eller ikke, så gjør vel alle hva de vil!! Lurte bare på hvorfor så mange tar ferie i pappapermisjonen, noe jeg er uenig i, men det betyr altså ikke at jeg tenker å kontrollere noen eller at de ikke får gjøre som de vil. Typisk kvinnfolk dette altså, ut med piggene tvert noen er uenige med dere!
Raych Skrevet 22. mai 2009 #35 Skrevet 22. mai 2009 Vi brukte pappaperm, pluss litt ferie på å reise bort i 6 uker. Storkoste oss i sydligere strøk alle sammen:) Dette gjorde vi med nummer 1, og gjentok suksessen med nummer 2 i fjor:) I tillegg tok mannen min 3 mnd perm utenom pappapermen, så han fikk god tid alene med ungene også. Med nummer 1 hadde han faktisk 2 mnd perm rett etter fødsel pluss 3 mnd perm da jenta var 6-9 mnd. Med nummer 2 tok han 2 mnd ekstra perm enn pappapermen. Jeg liker ikke at mor er hjemme for å kontrollere far, så jeg mener at far skal ha noe av permisjonen alene med barnet i alle fall.
camilla^ Skrevet 22. mai 2009 #36 Skrevet 22. mai 2009 Det er vel ikke uten grunn at de støtt og stadig øker fedrekvoten. Barnet skal og trenger alene tid med far mener nå jeg. Her så hadde ikke barnefaren mye permisjon med ungene, men han var nok mer sammen med de enn endel andre fordet. Vi samordnet jobbene våre slik at vi ungene kunne være lenger hjemme før de begynte i barnehage. Så far var på jobb på dagtid, jeg på kvelden. Så vi fikk halvedagen sammen. Min søster tok ut ferie da far hadde permisjon sist, de dro på fereie sammen i over en mnd. Han har en jobb der han er mye hjemme så de ser ikke behovet for at han skal ha mer permisjon enn han har nå. Han er så mye sammen med ungene fra før av. (han klarer såvidt å være vekk fra ungene. Aldri skjedd at han har klart å la eldste sønn være her en hel helg enda. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå