Gå til innhold

Ny laptop - hva anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tilhører jeg selv den (meget) sjeldne rasen som arbeider både med Mac og vanlig PC. Derfor er jeg ikke helt stueren i noen av leirene...

Privat driver jeg en del med videoredigering. Til dette mener jeg Mac er overlegent. Lite programvare, ja, men GOD programvare. Det som er tilgjengelig, kan måle seg med (er et lite strek bedre enn) det beste du kan få til en standard PC. Og skal du ha programvare som kan sammenlignes, og deretter ytelse som kan sammenlignes, på en PC, blir prisen 20-30-40 % høyere enn for Mac. Altså er Mac overlegen.

På arbeid arbeider jeg bl a med fakturaregistringen og lagerstyring. Her er Mac (tilnærmet) ubrukelig. Ikke fordi Mac er dårlig i seg selv, men fordi Mac har også her har lite programvare. Og her er det slik at tilgjengelig programvare er "fra midten og ned" om du sammenligner med hva som er tilgjengelig på standard PC. For det første kan du ikke få tak i "god nok" programvare til vårt bruk på Mac. Og skulle vi brukt (vesentlig) dårligere programvare, ville den likevel blitt (minst) like kostbar som for standard PC + programvare. Så her blir standard PC overlegent.

Egentlig ikke så rart. Standard PC ble fra først av tatt i bruk til tekst- og tallbehandling. Mac ble fra først av tatt i bruk til bilde- og lydbehandling. Maskintypene er blitt likere og likere, men fremdeles har de sin styrke på det området hvor de først ble tatt i bruk.

Derfor mener jeg det er EGET BEHOV som avgjør om en standard PC eller en mac-PC er "best".

Operativsystemet (Windows/OS X) er en smakssak. Selv trives jeg litt bedre med Windows enn OS X, (jeg har brukt begge i mange år, omtrent like mye), men tror en ting som kan være avgjørende her var hva jeg først tok i.

Et alumiumskabinettt er ikke dumt på en bærbar PC, enten det blir en standard PC eller en mac-PC. I hvert fall dersom PCen også I PRAKSIS er bærbar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En PC (Vanlig eller MAC) blir ALLTID billigere "i morgen". Skulle du la det styre, ville du aldri få kjøpt en PC.

Du kjøper en PC når du trenger den. Ikke FØR du trenger den (ingen grunn til å ha den på lager fordi du "tjener penger" på det). Men NÅR du trenger den!

Skrevet

Og det fins jo ikke virus heller. Det er kjekt for menigmann.

Skrevet

Det stemmer ikke. Mac holder oftest samme pris fra de blir lansert til det kommer ny. Derfor er det faktisk en god idé å vente de drøyt to ukene til den nye blir lansert.

Skrevet

Det er ikke helt rett å si at det ikke finnes virus. Men virusproblemet er betydelig (da mener jeg BETYDELIG) lavere enn for standard PC-er. Det er jo ikke interessant for en hacker å lage virus for å skade en maskintype som nesten ikke brukes. Blir ingen "ære" i miljøet av det..

På den andre siden: Det finnes så gode virusprogram i dag, at dette egentlig ikke er noe problem for en standard PC heller. I hvert fall når man bruker PC-en med helt alminnelig sunn fornuft. Hvordan tilfellet er når man ikke bruker den med sunn fornuft, skal jeg ikke uttale meg om, for det har jeg ingen erfaring i. Har brukt PC høyst aktivt et sted mellom 15 og 20 år og har ennå ikke sett snurten til et virus. Bare noen beskjeder av og til fra virusprogrammet om at det har gjort kål på en eller annen suspekt fil. Ser heller ikke akkurat på virusprogrammet som noe arbeid å ha akkurat. Det var 1 stk jobb som måtte gjøres den dagen PC-en ble kjøpt. Kostet 250 kr, og anses som en del av kjøpsprisen.

På arbeid har jeg sett virus en gang. Da var det dataansvarlig som hadde slått av oppdatering av virusprogrammet ved en feil. 3 uker fellesferie, påslått server og ikke oppdatert virusprogam? Jaja....

Skrevet

Det har vært tilfeller av ormer osv. Men ikke virus meg bekjent..

Skrevet

Jeg mener det kommer litt an på hva du skal bruke maskina til

Om du er av de som spiller mye, så sier jeg PC, da det finnes lite spill til Mac.

Men, om du skal ha en maskin for å surfe på nett, sier jeg Mac.

En av mine hovedgrunner for å kjøpe Mac, er jo batterikapasiteten, stor forskjell fra de fleste PC´er. Ellers så er Mac´er mer stabil, og rett og slett enklere enn en vanlig PC.

Jeg har ett godt eksempel på forskjell på PC og Mac:

Jeg og en venninne av meg kjøpte oss ny data samtidig, for snart 2 år siden, jeg kjøpte meg den enkleste Mac´en med utvidet Ram, og hun kjøpte seg en Acer (husker ikke nøyaktig hvilken) for å spille på, nesten en gaming-PC.

Begge maskinene lå i samme prisklasse.

Min Mac, er som den dagen jeg kjøpte den, like rask og flott som ny. Jeg har brukt min i studiesammenheng, med store programmer som Photoshop og ArchiCad. Nå er jeg hjemmeværende, og slår av maskinen en gang i måneden, ellers så står den i ventemodus.

Hennes PC er slitt, kan ikke bruke batteri da den går varm, er forferdelig treg, og er allerede for gammel for de fleste spill som kommer på markedet,

Skrevet

Nå synes jeg ikke det er helt riktig å sammenligne en "spille-PC" og en Mac som ikke er laget for spilling. Det ville nok være mer rimelig å sammenligne med en "arbeids-PC" eller "kontor-PC". Sammenligningen din blir i grunnen som å sammenligne en sportsbil med en lastebil - og etter 2 år undre seg hvorfor sportsbilen viser mest tegn til slitasje.

At din Mac er som den dagen du kjøpte den, like rask og flott som ny, kommer selvsagt av at Mac har god kvalitet, rent teknisk, for det bruket den er laget til (og som du har brukt den til). Men det kommer nok også av at hos Mac går ikke utviklingen jevnt framover, den går i rykk og napp, etterhvert som nye modeller kommer. I "vanlig-PC"-verdenen kommer det nye modeller kontinuerlig, derfor blir utviklingen mer kontinuerlig her. I Mac-verdenen er en datamaskin "god som ny" (ingen bedre) helt til det kommer en ny Mac. Så er den plutselig "svært gammeldags".

At Mac er mer stabil, er jeg helt enig i. Så må hver enkelt veie det opp mot at Mac er mye mer låst programvaremessig.

Til nettbruk mener jeg selv at vanlig PC eller Mac-PC er likegyldig. Begge fungerer utmerket. Men i en vanlig PC har man flere nettlesere tilgjengelig.. Ikke alle fungerer like utmerket. Macs nettleser er derimot på høyde med den/de beste nettleserne for PC, ikke den vanligste. Men en PC-bruker står jo fritt til å bytte...., bokstavelig talt fritt, siden en ny nettleser kan lastes ned helt gratis.

Innledningen din er jeg HELT enig i: Det kommer an på hva du skal bruke maskinen til. Du kan ikke få i både pose og sekk, og må selv velge om pose eller sekk er best til DITT bruk.

Skrevet

MÅ bare få lov til å kommentere... Mac er IKKE PC.. Mac er Mac ;)

Skrevet

Jeg er superfornøyd med min DELL inspiron (?) På dell sine sider kan man selv "bygge" den pcen man ønsker.

Dessuten er den lilla:D

Skrevet

Du er nok litt for kjapp i slutningen her, 2032!

PC er en forkortelse for PERSONLIG COMPUTER. Både en "vanlig PC" (strengt korrekt: IBM-kompatibel PC) og en Mac-PC (strengt korekt: Apple-kompatibel PC) er PC-er, altså PERSONLIGE COMPUTERE, (til forskjell fra en arbeidsstasjon eller terminal).

At PC-en er IBM-kompatibel vil si at den kan kjøre samme operativsystem som IBMs standard foreskriver altså Windows (opprinnelig MS-DOS), og programmer laget på basis av dette operativsystemet. At PC-en er Mac-kompatibelvil si at den kan kjøre samme operativsystem som Macs (Apples) standard, altså OS X, og programmer laget på basis av dette operativsystemet.

Skrevet

Som 11:52 skrev

Dell er noe dritt.

Dette er HOVEDREGELEN, og for dette er Dell mest kjent, men jeg svarte selv 1156 at de av og til glimter til med skikkelige kvalitetsprodukter. Du har tydeligvis vært heldig.....

Bygge den PCen man ønsker kan man hos enhver dataleverandør som er noe å samle på. Så her stiller DELL i nøyaktig samme klasse som andre leverandører, verken bedre eller verre.

Skrevet

Jeg er veldig glad i min Sony VGN TT190, den kan kjøpes i sverige eller bestilles på nett. Liten, men ikke for liten og du kan bygge den stor om du vil. Fra 14000 og til det dobbelte.

Skrevet

Nå skal det sies at jeg kan veldig lite om PCer da. Og bruker den hovedsakelig bare til surfing, tekstbehandling og litt musikknedlastning.

Så det kan godt hende maskinen min egentlig er en drittmaskin, men til mitt enkle bruk så er den ihvertfall flotters;)

Hadde en fujitsu siemens før og den var not so flotters.

Skrevet

Så lenge den gjør det du forventer at den skal gjøre, småspurv, uten stadig å krangle med deg om hva den skal gjøre, eller sabotere deg ved ikke å virke, regner jeg den som en kvalitetsmaskin, ikke som en drittmaskin. Tekniske data og "avanserthet" skal jeg ikke uttale meg om, men kvalitet har den.

Som sagt hender at inimellom at DELL slipper ut en serie med slike maskiner også. Tror nesten det må være arbeidsuhell, men det er jo sjelden kundene klager på slike arbeidsuhell da....... Det er vel mer fristende for en kunde å klage på arbeidsuhell av typen din fujitsu/siemens. Slike uhell oppleves som regel som mer sjenerende for oss som kunder.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...