Gå til innhold

For en dust jeg har til sjef!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det er meg du spør, så har jeg en gang; når det var helt krise, benyttet en av foreldrene i bhg som likevel skulle være hjemme med sitt barn den dagen. Går an å bytte på å være hjemme på planleggingsdagene:o) Ellers pleier min mann å avspasere. Ikke alltid ideellt for han heller, men sånn er nå engang arbeidslivet kombinert med barn. Jeg har ingen familie i nærheten som kan steppe inn heller, så vi må fikse det selv uansett utfordring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne paragrafen brukes om redusert arbeidstid, dvs at man f.eks søker seg ned til 80% en periode. Den er ikke ment å bruker for enkelte fridager!

Det finnes ingen regel som gir en arbeidtaker RETT til fri med unntak av rett til sammenhengende sommerferie og til 4 uker fri totalt i løpet av et år.

Man kan SØKE om ferie, avspasering, eller velferdspermisjon, men arbeidsgiver har ingen plikt til å innvilge dersom det finnes grunner til å ikke gjøre det. Slik er arbeidslivet. og her har HI i tillegg bedt om fri veldig sent. Planleggingsdager er tross alt noe man vet om lang tid i forvegen!

Men de aller fleste arbeidsgivere har heldigvis sosiale antenner som gjør at de gjerne innvilger slik fri - forutsatt at medarbeideren søker i god tid.

Skrevet

Det har vært skrevet mye om denne paragrafen og at den også gjelder ved planleggingsdager, skoleferier osv.

Skrevet

Min første tanke er: Jeg er virkelig glad for at du ikke jobber hos meg! Du har gått inn i et arbeidsforhold, du har akseptert betingelsene, du får lønn for den jobben du gjør, og dermed er det din plikt å oppfylle din del av avtalen. Vi som lever i Norge nyter godt av mange velferdsgoder, vi har blant annet rett til å være hjemme med syke barn (noe man f.eks ikke har i Frankrike, der er dine barn ditt problem), men vi har IKKE rett til å ignorere den inngåtte arbeidsavtalen når det måtte passe oss. Det er ikke sjefen din sitt problem at du ikke har sørget for barnepass til ungene dine. Det er heller ikke sjefen din sin feil at du anser jobben til mannen din for å være viktigere enn din egen.

Skrevet

Hmmm, er det altså slik å forstå at barnehagen har planleggingsdag den 22? Jeg bare spør fordi jeg vet de ikke har det her jeg bor, og det er faktisk mulig (dersom man er villig til å gjøre det slik) å leie seg inn på ledige plasser en enkelt dag her, siden det er veldig mange som tar seg fri siden det er fridag på torsdagen...

Kanskje det er en mulighet der du bor også?

Skrevet

Er faktisk litt enig med deg, Hysterika.

Vi har utrolig mange velferdsgoder her i landet, som vi kanskje tar litt forgitt ( i alle fall gjør jeg det), mange har som du sier nesten ingen rettigheter når det gjelder ens egne barn og sykdom ol.

Samtidig så forstår jeg din frustrasjon HI, man kan jo ikke la to små barn være alene hjemme heller.

Er det ingen assistenter/vikarer i bhg som kunne tenke seg å tjene noen kroner den dagen? I vår bhg så planlegger de på kveldstid og tar fri på selve planleggingsdagen (utrolig teit, men det er visst bare sånn).

Har du ingen tanter, venner, naboer, svigerfamilie, skoleelever du kjenner som kan passe?

Skrevet

Hei! Takk for svar! Virker som dette var noe som engasjerte! Mannen reiste til Frankrike på lørdag og han kommer ikke hjem før søndag så det er ikke mulig at han blir hjemme når han allerede er dratt. Vi er veldig fleksible megge 2 når ikke han er på jobbreise og da deler vi på sykt barn dager. Sist da gullet var innlagt på sykehus, var han sammens med sønnen vår og jeg var hjemme sammens med de 2 andre.

Må ta meg en prat med sjefen i morgen, får jo nesten søvnproblemer av og tenke på denne saken. De som jobber i bhg kunne nok uansett ikke passet barna da de ansatte skal på kurs hele dagen. Hadde jo selvsagt sagt ifra om at jeg behøvde fri denne dagen dersom jeg hadde visst at mannen min måtte reise på så kort varsel.

Har spurt om velferdspermisjon, permisjon uten lønn etc men ikke noe funket, sjefen sa det ble ikke aktuelt. Til og med en person jeg jobber sammens med som har brekt beinet måtte komme på jobb fredag selv om hun er på aktiv sykemelding og kan egentlig planlegge arbeidsdagen sin litt. Hun skulle dra til legen og skaffe full sykemelding for hun ble så fortvilt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...