Gå til innhold

For en dust jeg har til sjef!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ga beskjed i forrige uke at jeg dessverre måtte bli borte fredag 22 mai da barnehagen holder stengt, da fikk jeg til beskjed om at jeg ikke kunne bli hjemme og at min mann måtte være hjemme. Problemet er bare at min mann er på jobbreise i Frankrike og ikke kommer hjem før søndag. Nå sier sjefen at jeg må komme på jobb som normalt, men har ingen som kan passe begge ungene som går i bhg, venninnen min som har pleid og ha dem har 2 nattevakter disse dagene, derfor føler jeg det passer utrulig dårlig og høre om hun kan ha dem når hun skal sove på formiddagen. Kan sjefen nekte meg og være hjemme? jeg har jo tross alt sagt ifra tidligere. Og for de som tror jeg bare kan spørre noen andre foreldre i bhg om de kan passe barna mine så er ikke det aktuelt fordi den ene er sterkt allergisk og har allergi mot enkelte matvarer. Kan f.eks ikke være i samme rom som en pakke egg uten at det i verste fall ender opp på legevakten med alvorlig allergisk reaksjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fått noen begrunnelse?

Regner med at det ikke bare er vrang vilje. Har du en jobb hvor du kan flekse litt?

Skrevet

vel,jag hadde nok bare blitt hjemme med dem jeg.

Eller så får sjefen passe dem slik att du kan jobbe..

Hadde det vært meg hadde jeg sagt att jeg må være hjemme,ferdig med det.

Får han bare bli sur..

Skrevet

Begrunnelsen er at det er mye og gjøre, men jeg har pga kronisk sykt barn også krav på ekstra sykedager på barnet, men nå er ikke ungene syke og dersom jeg ringer og sier jeg eller ungene er syke så vil sjefen sikkert ikke tro på meg. Har til og med spurt om feriedager, permisjon uten lønn, men det går heller ikke. Kan ikke ta med 2 unger på jobb heller og jeg kan ikke flekse, selv om vi har kjernetid mellom 07 15-09 00. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Foreldrene mine er også reist utenlands, ellers hadde de nok sett til ungene.

Skrevet

Kan nekte og kan nekte... Det er jo ingen rettighet å ta seg fri, men veldig forståelig at du trenger dagen fri!

Kan hun ha reagert på at du ikke har spurt pent nok? Merkelig, egentlig. Eller at du ikke sa ifra tidlig nok?

Skrevet

Hva var årsaken til at du ikke kunne ta fri? Jeg synes det var kort varsel fra din side, planleggingsdagene er vanligvis fastlagt ved årsskiftet.

Skrevet

Hva jobber du med?

Jeg hadde uten å nøle møtt opp på jobb med begge ungene. Når han ikke forstår norsk så får en prøve tegnspråk. Tipper det blir siste gang han nekter deg å ta fri.

( jeg har også kronisk syk unge og vanskelig sjef)

Skrevet

Tja jobben har visst lenge at det er planleggingsdager denne dagen, men grunnen til at jeg ikke fikk gitt beskjed før nå er at dette jobboppdraget til mannen kom veldig plutselig på. Har aldri vært i en lignende situasjon så jeg vet ikke helt hva jeg skal foreta meg, muligens legeærklæring fra fastlege kan fungere??

Skrevet

...gi barna masse sukker, ta de med på jobb, og vis de vei til sjefens kontor:) Da tenker jeg nok du får kommet fort hjem igjen;)

Vet ikke om sjefen har lov å nekte deg fri, men vet du ikke kan kreve lønn for den dagen. Hvis du er fagorganisert, så bør du ringe og høre med de.

Skrevet

Har du noen mulighet til å jobbe hjemme, eller jobbe det inn igjen?

Skrevet

Forklar saken til legen, og be om sykemelding! Går ikke det, så møt på jobb med begge ungene...

Skrevet

Legeerklæring holder ikke. Ingen er jo syke. Tror du bare må inn til sjefen og få til en dialog, og evt. krype og trygle om fri. Bare hold på ditt, du kan faktisk ikke komme. Ikke bli usaklig, ikke ta med ungene på jobb, vær tydelig på at du ike har lyst å utnytte systemet med å melde deg syk.

Lykke til!

Skrevet

Du kan ikke få legeerklæring på at du trenger fri fra jobb pga planleggingsdag i bgh. Du sier at jobben har visst lenge at det er planleggingsdag, men at du ikke har gitt beskjed om at du må ha fri pga at din manns jobbreise kom brått på. Hadde jeg vært din arbeidsgiver hadde jeg reagert på at det er en selvfølge at du skal være hjemme selv om det er travelt på din jobb mens mannen selvfølgelig lar sin jobb gå foran planleggingsdager i bhg. Hvorfor skal din arbeidsgiver og din arbeidsplass lide fordi din mann måtte reise i siste liten med sin jobb? Skjønner du hva jeg mener? Kan jeg spørre hvem av dere to som vanligvis pleier å være hjemme når barna dine er syke?

Skrevet

Men kan du ikke søke om velferdspermisjon for den dagen??

Det mener jeg du virkelig kan gjøre :)

Fungerer ikke det, ja da tar du med deg unga på jobb.....sett dem på kontoret til sjefen din.....la dem virkelig plage vedkommende.....tenker du fort får fri da gitt.....hehe

Skrevet

men sykt barn dagene er jo ikke bare for når barnet er sykt, men også for når den som til vanlig har omsorgen for barna av ulike årsaker ikke kan....er det ikke det da? så sykt barn dagene kan du jo bruke, og sjefen kan ikke si noe. alle veit jo at man ikke bare kan sette barna på gata i 8 timer mens man jobber, så tett kan jo ikke en gang han være...?

Skrevet

oisann, var visst ved sykdom ja....

Skrevet

Sykt barn dagene er for syke barn eller syke barnepassere. Strek faller ikke inn under syke barnepassere. Man kan ikke bruke egenmelding grunnet med syk barnepasser når bgh er stengt!

Skrevet

Du an søke om velferdspermisjon uten lønn med loven i ryggen. Sjefen din skal ha veldig sterke grunner for å ikke gi deg fri.

Skrevet

Arb.miljøloven § 10-1 (4)

4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene.

Det er blitt tolket og sagt mange ganger at manglende barnepass går innunder betegnelsen "vektige velferdsgrunner". Søk permisjon med henvisning til loven.

Skrevet

Jeg skjønner problemet ditt, virkelig, men du har faktisk ingen rettighet som heter "jeg må ha fri". Du kan be om avspassering, hvis du har oppsparte timer, men den skal gjerne tas når det passer for arbeidsplassen. Du kan søke om en feriedag, men det skal man gjerne søke om minst tre uker i forveien, det samme gjelder velferdspermisjon, men jeg tviler på om du har rett på det ved planleggingsdager. Så dette handler ikke bare om at sjefen er vrang, det handler like mye om at du må opprettholde forpliktelsene dine i forhold til arbeidsplassen. Det er på de fleste arbeidsplasser ikke sånn at man bare går og sier at man må ha fri, og så er det greit. Det å ta med seg barn på jobb er heller ikke alment akseptert.

Så noen konstruktive forslag: ta en prat med sjefen i morra hvor du er ydmyk og ikke krevende, for du har ikke retten på din side.Hun er ikke pliktig å gi deg fri selv om du trenger det.

Har du en slektning som kan fraktes inn og passe barna hjemme hos deg, for der er det vel et trygt miljø med tanke på allergener.

Lei barnevakt fra en barnevaktformidling.

Mannen din får bli hjemme, eller utsette reisen.

Håper det ordner seg.

Skrevet

Merk: UTEN VESENTLIG ULEMPE FOR ARBEIDSPLASSEN. HI sier at det er veldig travelt på jobben. Mest sansynlig er det en del andre som også må være hjemme av samme grunn, men som har sagt fra mye tidligere. Da er det en vesentlig ulempe dersom hi også må være hjemme.

Er det virkelig ingen andre en meg som reagerer på at det er en selvfølge at hun skal være hjemme fordi mannens jobb er viktigere en hennes? Og vi lurer på hvorfor kvinner blir diskriminert i arbeidslivet? Det er ikke graviditeten og permisjonen som er bøygen, det er at mange kvinner blir hjemme fra jobb når barnet er sykt mens mannen er på jobb. Skyt meg, men det stemmer.

Skrevet

Men sjefen hennes kan ikke bare si nei uten noen god grunn. Den vesentlig ulempe skal være veldig sterk for at han skal kunne si nei.

Skrevet

Eksempel:

Det er (ifølge hi) veldig travelt på arbeidsplassen hennes for tiden. Si at 10 personer jobber der, 5 av dem har barn i bhg og har gitt beskjed i god tid at de blir hjemme. Da er de allerede underbemannet. Dersom hun også skal være hjemme (merk at hun har sagt fra altfor sent iht reglene) medfører dette en vesentlig ulempe for bedriften.

På min arbeidsplass kan jeg aldri ta fri når det er planleggingsdag, fordi vi har det ekstra travelt på jobb disse dagene. Dersom vi står underbemannet fører dette til en vesentlig ulempe for arbeidsplassen, da effekten av underbemanning er svært negativ for resultatene, ikke bare den dagene men for en lang periode framover. Bedriften taper da penger på mitt fravær, dette er en vesentlig ulempe.

Skrevet

Jeg fikk inntrykk av at sjefen her ikke har gitt noen ordentlig grunn til hvorfor hun ikke kan få fri. Skal hun nektes permisjon uten lønn må sjefen ha en veldig god grunn til det. Travelt er ikke en god grunn. Underbemanning er nok det. Poenget mitt er at det virker som om hun ikke har fått noe svar på hvorfor.

Skrevet

Og hva gjør du den dagen du ikke har noen til å passe barnet og barnehagen er stengt? Jeg lurer altså :) For det er jo en interessant problemstilling, en slik situasjon kan jo forekomme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...