Gå til innhold

Synes alle starter med grøt, jeg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, ikke alle starter med grøt før de er 6 mnd. Du kan fint starte med å gi han litt potet, bare en liten smaksprøve. Vi har gitt han litt frukt og latt han få smake på en t-skje grøt. De sier at det er lurt å gi små smaksprøver mellom 4-6 mnd. selv om man fullammer.

Og må si meg enig: det er for meg uforståelig at noen velger å starte med grøt bare fordi det er morsomt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg startet med grøt fordi jeg syns det var lettest. Grøtene er også jernberiket, noe som barna har behov for etter 6 mnd.Ellers prøvde jeg senere litt most potet og litt most gulrot, men det syns hun ikke var noe særlig. Så da prøvde jeg heller fruktmos, og det var suksess:)

Du er ikke nødt å begynne først med grøt, men det er nok som de sier over her; at det er et skandinaviskt fenomen:) hehe...

Skrevet

Ja, meningen med innlegget ble litt borte i alt amme-mafia pratet (tydelig at dette er så engasjerende at det er vanskelig å komme utenom :))

uansett. Iom at de trenger ekstra jern er det jo lurt å starte med grøt - det er jo enkelt og greit og - ev. blande brokoli og andre jernrike grønnsaker med potet.

Skrevet

hehe, ja sånne diskusjoner har lett for å spore av;)

Vi startet også med grøt, fordi det var så enkelt og greit, og tenkte så kjekt at litt hjemmelaga potet- og gulerotmos sikkert ville gli like greit ned og laget en stor porsjon til frysing. Men det var på langt nær like poppis som grøten, så vi venta litt med mer av det. Etter en drøy mnd med bare grøt prøvde vi et glass med grønnsakspure fra Nestle, og DET var nam det...Hadde sikkert noe med konsistensen å gjøre, for de glassene er så smuuude og klumpfrie.

Skrevet

Det har nok mye med smaken å gjøre også. Hvis du leser på glassene ser du at opptil 40-50% av innholdet rett og slett er kokt ris. Med andre ord er glassene fullstendig smakløse (noe av grunnen til at jeg ikke vil gi det), mens hjemmelaget grønnsaksmos av kun grønnsaker blir rene smaksbomben. Heldigvis glir min grønnsaksmos ned med en fryd. Kan i allefall tipse om at jeg får mosen helt glatt med blender. Den blir ikke like bra med stavmikser.

Skrevet

Ja, det har sikkert myyye med konsistens å gjøre. Er jo ikke rart når man bare har drukket hele livet. Er jo tilogmed voksne folk som har problener med klumper i yoghurt og syltetøy...

Så mamman min lagte bebismat til fettern til knøttet her om dagen. Den var sååå fin og glatt - skal høre med henne hva hun gjorde.

Skrevet

Jeg får mosen min helt glatt jeg også, bruker foodprosessor, men noe skjer ved frysing, for da blir den klumpete. Har fått tips om å varme den opp til kokepkt ved oppvarming for å bli kvitt dem, så skal teste ut det.

Men Lemonia, hvilke middagsglass er det du snakker om egentlig? De jeg bruker, inneholder nemlig bare kjøtt og grønnsaker, samt bittelitt rismel eller små mengder ris for stivelsen sin del. Kun snakk om noen få små prosenter. Dessuten smaker de faktisk endel, og er krydret med både pepper, persille og laubærblader.

Skrevet

Nå har jeg ikke studert alle glassene noe særlig siden jeg allerede har bestemt meg for at vi ikke kommer til å bruke middagsglass til barna våre. Jeg har bare såvidt tittet på 4 mndsglassene med grønnsaksmos (siden det var de som evt ville vært aktuelle da han begynte med middag). Når det står f.eks. 50% grønnsaker sier det jo seg selv at resten er vann og rismel/kokt ris. Det er ikke nødvendigvis noe galt i det, men det er jo ganske selvsagt at det gjør maten mindre smaksrik og at det kan være årsaken til at noen barn foretrekker det framfor hjemmelaget mat. Det kan godt være at glassene for eldre babyer inneholder betydelig mindre av kokt ris/rismel, det skal jeg ikke uttale meg om, men i såfall er det bra, uten at det endrer mitt valg om å bare gi hjemmelaget mat. :-)

Skrevet

Ja, de tre middagsglassene jeg har brukt (6 mnd), inneholder ihvertfall ingenting eller et par % ris eller rismel. Hvordan d var med 4 mnd-glassene husker jeg ikke, men det ene jeg prøvde smakte ihvertfall like lite som min hjemmelagde variant, det er helt sikkert;)

Skrevet

...er vel grenser for hvor spennende most potet og gulerot kan smake, hjemmelaget eller ei;)

Skrevet

Hehe, ja, gulrot og potet er vel ikke det mest fantastiske som finnes. Favoritten her er forøvrig søtpotet og squash, det foretrekker han til og med framfor fruktmos. Tydelig at jeg må finne noen spennende retter med søtpotet å lage nå når han snart skal over på litt mer avansert middag.

Skrevet

Da er vi er enige da meg80, selv om du ikke skjønte eksemplet mitt...

(Vet jo selvfølgelig at det er forskjell på et føll og en baby ;) eller andre dyr

Poenget var nemlig barnets interesse for annen mat, og at barn er forskjellige i hvor modent tarmsystemet er. Jeg hadde aldri gitt barnet mitt grøt dersom det ikke var behov for det eller om magen hans ikke var klar for det, men mener det er sunt for dem å bli kjent med forskjellig konsistenser og matvarer i dems eget tempo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...