Gå til innhold

Synes alle starter med grøt, jeg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Knøttet er ikke mer enn 4 mnd, så jeg har ikke tenkt å starte med fast føde på en god stund enda.

Her inne synes jeg alle snakker om innføring av fast føde og da bare om grøt... Er det ingen som starter med litt potet f.eks?

Bare lurer. Sånn etterhvert kan jeg tenke meg å gi knøttet typ middag på dagen og grøt før han legger seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi startet med grøt. Ingen spesiell grunn til det, det var bare det vi valgte. Det er imidlertid ikke noe problem å starte med potet eller andre grønnsaker. Det er det som er mest vanlig i andre land, det er bare vi i de nordiske landene som er så opptatt av grøt, brødskiver o.l.

Skrevet

Mange begynner med fast føde rundt 4mnd-alder, av forskjellige årsaker. Det er ihvertfall ikke noe i VEIEN med å starte da!

Om man begynner med grøt eller f.eks most potet spiller liten rolle, men grøt er ofte enkelt, da det storts ett baer er å blande med vann.

Skrevet

Eneste grunnen til at vi ikke starter med fast føde nå er at han fremdeles legger greit på seg og jeg synes det går helt fint å amme.

Får vel se hva jeg synes er mest praktisk når vi kommer så langt at det er på tide å begynne å tenke på det for alvor.

Skrevet

Vi startet med litt fast føde da vesla var ca 4 mnd. Ikke noen annen grunn en at vi hadde lyst til å prøve.

Vi starta ikke med grøt, men med hjemmelgad gullrotpurè. Etter en ukes tid prøvde vi potetpurè, og etter enda en uke blandet vi de to. Vi blanda også inn brokkoli etterhvert. Hun likte det godt, men etter at vi prøvde grøt viste hun mye større int for det. Så nå har vi brukt kun grøt en periode, men vi skal lage nye projoner med "middag" og innføre litt nye ingredienser.

Gjest yrild
Skrevet

Vi startet med gulerot, men lillemann fikk veldig vondt i magen, så da ble det banan og så hirsegrøt. Er et skandinavisk fenomen å begynne med grøt.

Bare les litt om hvilke grønnsaker de anbefaler å begynne med så er det supert å begynne med det :-)

Vi er også en av de "alle" som har begynt før et halvt år med mat, dette fordi lillemann nekter flaske og jeg måtte jobbe to kvelder i uka fra han var 4 1/2 måned. Ellers hadde det vært kun pupp her fortsatt :-) Nå er det bananhirsegrøt hver kveld og lillemann har spist som en glupsk ulv fra første skje :-)

Skrevet

Vi har ikke startet med fast føde ennå, og her er guttungen godt og vel 5 mnd. Han er nesten 9 kg og blid og aktiv, så han trenger ikke mer enn puppen foreløpig. Har såvidt gitt han smaksprøver på banan og sviskemos, ellers ingenting.

Skrevet

Ville bare tipse om mos av søtpotet og squash. Det er gutten vår sin klare favoritt sålangt. Smaker naturlig søtt og godt, og sunt som bare de. :-)

Skrevet

Personlig kan jeg ikke fatte og begripe at så mange begynner med fast føde før 6mnd "bare for gøy" (det betyr IKKE at jeg ikke forstår de som begynner fordi babyene trenger det selvfølgelig).

Det er faktisk ikke anbefalt å begynne med fast føde før 6mnd, hadde det vært nødvendig å begynne med smaksprøver for at de skulle være "klare" for full porsjon ved 6mnd, hadde det faktisk vært det som ble anbefalt. Det er økt risiko for allergier og eksem ved smaksprøver etc mellom 4-6 mnd, ifølge vår Hs iallefall (og hun har neppe funnet det på).

Snuppa vår, på litt over 6mnd, begynte med smaksprøver uka før 6mnds dagen. Vi er fortsatt ikke oppe i full smaksprøve-porsjon enda engang, men hun har det helt fint alikevel. Legger på seg og er i finfin form. Ammer ca hver 2,5t på dagen, og hver 3.-4.t på natten; det går kjempefint!! Null problem for meg å være halvvåken et par ganger om natten for at snuppelure skal få den maten hun trenger (",) Dette ordner seg, ikke stress, er mitt tips......

-Og vi begynte med grøt fordi det er så praktisk, var det samme om en begynte med grøt eller middag sa hs, så lenge en begynte med en ting av gangen.

Lykke til når den tid kommer! (",)

Skrevet

Det er utdatert informasjon at å begynne med fast føde før 6 mnd kan gi allergi. Nyere forskning viser at det er ingen forskjell, og tarmene er klare for fast føde ved 4 mnd. Man skal være forsiktig med tidlig start av fast føde kun hvis babyen er veldig disponert for allergi. Grunnen til at det er anbefalt å vente til 6 mnd er ikke fordi det er skadelig å gi fast føde ved 4 mnd, men fordi morsmelk og amming er så bra at man ønsker at babyer skal få dette fram til 6 mnd.

Skrevet

Vi har ei ung helsesøster som sier akkurat det motsatte, at nyere forskning tyder på en sammenheng; at det første spørsmålet en blir stilt ved utredning av feks eksem er om en ga babyen smaksprøver før 6mnd, så jeg vet nå ikke jeg.......

Det vil uansett være uenigheter rundt dette, så jeg forstår ikke de som "tar sjansen" når det ikke er nødvendig.

Skrevet

Ja, helsesøstre er veldig ofte uenige og derfor pleier jeg ikke spørre helsesøstre om slike ting. Jeg søker opp forskningsrapporter selv og forholder meg til det, da disse ofte er mye mer oppdaterte.

Skrevet

Når det gjelder astma/ allergi er det vel også et poeng at det er så sinnsykt mange forskjellige faktorer som spiller inn (både når det gjelder arv og miljø), at det er tilnærmet umulig for forskerne å holde de ulike faktorene fra hverandre og finne ut hva som er den utløsende faktoren osv osv. Derfor får man også forskningsrapporter som spriker i alle veier, og det blir vanskelig å vite hva man skal tro eller ikke tro.

HS stoler jeg IKKE på når det kommer til slike ting, tror de har mer enn nok å gjøre med veiing og oppfølging til at de har tid til å sitte i timesvis og oppdatere seg på forskningsnytt på astma/ allergifronten. Det kan jo også være greit å ha i bakhodet at nesten alle landets helsesøstre er programmert til å fremme fullamming, godt sponset av ammemafiaen her til lands;)

Skrevet

Vel, vel, jeg er så "crazy" at jeg heier litt på ammemafiaen jeg da ;o)

Og sånn for ordens skyld understreker jeg at jeg er mer enn opplyst nok til å ta mine egne valg, uavhengig av hs, og JEG personlig ser ingen som helst vits i å begynne med fast føde før det er nødvendig ( og ja, jeg synes maaaange her inne har "dårlige" grunner for å begynne med grøt tidlig).

Det er nå ikke til å komme fra at mm er mest naturlig, uansett hvordan man snur og vender på det (",)

Skrevet

Ja, mm er helt klart mest naturlig, og mitt inntrykk er også at alle som ammer helst ønsker å fullamme til 6 mnd, og det er jo kjempebra. De fleste som begynner med fast føde før 6 mnd ammer ikke, men gir mme, og da er ikke mme særlig mer naturlig enn litt grøt eller most potet.

Skrevet

Sant, sant! (",)

Skrevet

Jeg er helt enig med babyfrøken at det litt mange som starter for moroskyld. En i barselgruppen min (jursit og antatt oppegående) startet med å gi avocado etc når han var 2 mnd. for "gøy".

For (meg) de som ikke ammer starter vi ved 4 mnd alderen fordi tarmene er klare for det, og det er påvist ved forskning at det er OK. Fullammer du derimot blir saken en helt annen. Har en i familien (mor/far) allergi/astma (samme gen) så er det 75% sjanse for at poden også utvikler allergi/astma, da holder du deg unna nøtter og citrus frukter og er forsiktig med innføringen av andre ting, men utover det er det overhodet ikke skadelig. Noe annet er tull, men, noen velger å høre på HS, andre velger ikke. Hipp som happ. Jeg er forøvrig også støtter av ammemafiaen fordi jeg tror det er altfor mange som gir opp uten grunn, men for de av oss som måtte "gi" opp er det fortsatt frustrerende å høre om hvor dårlige foreldre vi er som gir mme og fast føde i "hytt og pine".

... Åpenbart glad i anførselstegn og paranteser i dag :D

Skrevet

Du heier vel ikke på ammemafiaen slik den fungerer i Norge i dag vel, husmus?? Som gir hundretalls av deprimerte flaskemammaer, som sliter seg gjennom barseltiden med tårer og dårlig selvfølelse fordi ammingen gikk ad undas, istedet for å få en klapp på skulderen av HS for tappert forsøk og en brosjyre om flaskemating? For selvsagt synes vi alle at amming er bra og best, men det må finnes visse grenser, og dem synes jeg at ammemafiaen har trådd over for lengst.

Skrevet

Jeg er nok veldig Judas på dette området, for JA, jeg støtter ammemafiaen. Jeg tror fortsatt det er uendelig mange som ammer som slutter tidlig fordi de rett og slett ikke er opplyste. Dårlig melk er et argument som høres ofte, og i svært sjeldne tilfeller er det et faktum. Det er kun gjennom opplysning kvinner kan bli bedre på det. Samtidig støtter jeg ikke en negativ propaganda mot mme. Slik jeg ser det er det to vidt forskjellige argumenter. Slutter du å amme fordi du ikke vil er det DIN sak, slutter du fordi du tror melken din er dårlig eller du ikke får opp produksjonen fordi du ammer hver femte time, så ja, da er jeg FOR. Å slenge dritt om de som IKKE ammer er jeg derimot i mot.

Skrevet

Jeg støtter meg til biologien og hva dyrene gjør. Der spiser feks villhesten gress litt og litt. En tust her og en tust der, mens den fortsatt får melk av mamman.

Folen styrer jo dette selv, og de finner ut av dette i forskjellig takt. Derfor synes jeg litt logisk tankegang (som er mer utbredt hos danskene) er på sin plass. Når Theo viser interesse til å smake på ting jeg spiser får han smake :)

Begynte med grøt når han var 4 mnd og når som han er 5 mnd får han grøt 2 ganger om dagen. Han får også smake raspa agurk, tomat avokado, most potet, gulerot osv når vi sitter å spiser rundt middagsbordet. Den morsomste stunden på dagen synes han, han ler så det triller. Han er det enten mett eller midt i mellom 2 måltider. Han får også holde skjea selv, å kline litt.

Det er sååå utrolig koselig å ha barn :D

Skrevet

Neptunia: Når det gjelder villhestene og andre dyr som kyr, så må du huske at hester og mennesker har *totalt* forskjellige tarmsystemer. Uten å gå i detaljer, så kan jeg si så mye som at den sammenligningen der synes jeg ikke du bør tenke så mye på, for den holder ikke vann. For føll/kalver er det livsviktig å begynne å spise høy/gress i ung alder - det samme gjelder IKKE for grøt og en baby på fire måneder.

Jeg er litt enig i det med barnets interesse etc, men jeg tror mange gir grøt tidlig "for moro skyld" (det er jo artig med disse grøtklissebildene, da), fordi de føler at "alle andre" gjør det etc - ikke fordi barnet er så vanvittig interessert i fast føde, eller egentlig har behov for det. Det gjelder mm-barn minst like mye som mme-barn!

Skrevet

Kan ikkje folk berre få gjere som dei vil då? Grøt, ikkje grøt.. Moste grønnsaker eller ikkje. Det er vel opp til kver enkelt? Det er vel ikkje nåkke nåkken andre har nåkke med? Vi har alle våre grunna til å begynne med fast føde. Syns det er tragisk at de som gjør det må forsvare seg heile tida på korfor dei vil begynne før poden er fylt 6 mnd. La folk gjere det dei vil og slutt å heng dåkke sånn opp i ka andre gjere.. Greit å ha meininga, men hold det for dåkke sjølv om det berre ska være negativt..

Skrevet

Enig med jojoen! Ting og tang forandrer seg hele tiden, for 10 år siden var det 3 mnd som var anbefalt å starte med fast føde..om 10 år til er det kanskje tilbake til det. Samme med rygg,mage eller sideleie...når jeg var lita var det kun mage som gjaldt..

Tror alle bare må kjenne på hva som er rett for seg og sin baby. Magefølelsen har som oftest rett:)

Skrevet

Nå var vel poenget til HI at "alle" starter med GRØT, istedetfor f.eks potet, og hun lurte på hvorfor det var sånn. Ikke hvorvidt man starter med fast føde før poden er 6 mnd.

Skrevet

Jeg startet med grøt fordi det er jern i den, og etter 6 mnd, trenger de mer enn det de får fra morsmelken. Det er dårlig med jern i poteter, men har jo prøvd det også. Det er bare ikke like populært som grøt. Det gikk nemlig på høykant fra første stund, så snart hun lærte hvordan hun skulle spise istedet for å drikke. Nå jobber vi med innføring av "middag" og frukter, men det går sakte. Alle grøtene er derimot supergode, synes hun:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...