Gå til innhold

Keisersnitt, føder man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde keisersnitt i fjor og da leste jeg her inne at jeg pr def. ikke hadde født. Det er helt greit for meg, jeg følger tanken. Men da er jo heller ikke mitt barn født, siden jeg ikke fødet? Hmmm

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordmor var faktisk veldig på å presisere med nr 2 som kom vaginalt, at det var en lett fødsel til å være første vaginale. Jeg oppfattet det som at hun mente jeg hadde født før, men med KS:)

Og alle barn har fødselsdag(ingen spør om måten de kom til verden på da), så da er de jo født, er de ikke?;)

Gjest Tale30
Skrevet

Det står i papirene fra sykehuset at jenta mi er født ved keisersnitt, så sykehuset mener i alle fall det. Så vidt jeg kan forstå så er fødsel en betegnelse på at barnet forløses fra livmoren. Same hvilken vei de kommer ut.

Skrevet

det samme kan det vel være? barnet er jo her :) det heter vel egentlig at" barnet ble forløst med keisersnitt" ?? Men man kan jo ikke si jeg har forløsningdag i dag ;) hihhi

Gjest Tale30
Skrevet

Det sto født ved keisersnitt i mine papirer, ikke forløst. Det hang jeg meg opp i fordi det hadde vært en debatt om dette her inne før jeg skulle ha KS.

Skrevet

Jeg ser poenget med at man ikke har gjort verbet å føde. Men man barnet har likevel blitt født.

Men jeg vil si at når jeg kjente såret mitt den første dagen så følge jeg at jeg hadde født, selv om noen gjorde det på meg i stede for at jeg gjorde.

Gjest Mylian blir trebarnsmor..
Skrevet

Det finnes to måter å føde på, den ene er vaginal fødsel og den andre er fødsel ved keisersnitt. Noe annet blir jo helt sykt å si.

Har forøvrig sett mange her inne mener at keisersnitt nesten er noe ekkelt noe som bør unngåes.. Stakkars mennesker tenker jeg bare :-)

Skrevet

Ja, ks bør unngåes sålangt det går:) Det er da en kjennsgjerning. Men det er forskjell på å vite fakta bak farene ved keisersnitt og det å henge ut de som måtte gjøre det. Man måler jo farene opp mot hverandre. Noen ganger er det, tross all risiko og "bivirkninger" best å forløse med ks enn vaginal fødsel.

En annen ting er at født betyr at noe nytt er skapt. (en stjerne blir født,men fødes ikke:P) Så ja, barnet blir født, men man føder ikke vaginalt, men man har forløst det fødte (det nye livet) barnet ved keisersnitt. Et barn er født ved keisersnitt, men du som mor har ikke født (vaginalt).

Skrevet

Nei man føder ikke. Man opererer ungen ut. Og det er noe flere burde gjøre så vi slipper alle de jevlige fødselsskadene på mors underliv.

Skrevet

Med påfølgende klager her inne om slafsefitter, analinkontinens og flagrende kjønnslepper. Skjønner godt at disse mennene vil ut på byen å finne seg noe mere normalt. Keisersnitt er tingen.

Skrevet

Dårlig reklame. Absolutt ingenting å anbefale. Les litt om det først, så skal vi se om du mener det samme. Og hva flagrende kjønnslepper har med vaginal fødsel å gjøre, er svært lite. Utsagnet bekrefter jo bare hvor uviten du er.

Skrevet

Jeg har ingen plager etter mitt keisersnit, venninna mi har et tonn av plager etter sin fødsel. Så jo da, litt vet jeg. Dessuten er det ikke anbefalt å gjøre kjønnsleppe reduksjon før man har født fordi man blir så fucka.

Skrevet

Det er derfor du bør lese om det, dumma. For i mitt tilfelle kom jeg veldig godt unna vaginal fødsel, og venninna mi har masse problemer etter ks.

Dessuten har jeg aldri hatt behov for kjønnsleppereduksjon, så det der aner jeg ikke. Men om du ber om det og skal føde med ks senere kan du regne med at vaginaen blir oppsvulmet og rar fordet. Bare det at naturen ikke nødvendigvis ordner opp "etter seg" fordi det ikke ble noe "etter seg" å ordne opp. Hormoner og andre ting som skal sette igang etterarbeidet etter fødsel kommer liksom ikke. Men lykke til med kjønnsleppene dine. (mine ble av en el annen grunn mindre etter fødselen, og vaginaen er trangere enn før og!

Men jeg er klar over at dette er bygd på egne erfaringer, noe jeg synes du og bør nå skjønne at ikke holder mål.. Det er fakta og statistikk som hjelper. Noen får tilbakestående barn uten å ha røyket, andre får friske barn selvom de røkte under sv.skap. Det vil jo ikke da si at det lønner seg å røyke fordet! For å ta et eksempel..

Skrevet

Det er fakta og statistikk som hjelper= Det er fakta og statistikk som GJELDER.

Skrevet

Mange leger i den vestlige verden ønsker å forløse med keisersnitt og ikke vaginalt. Dessuten, hvis man skal si at de med keisersnitt ikke føder fordi de ikke gjør verbet Å FØDE, må vi si det samme om de som blir forløst med sugekopp også, der føder jo heller ikke mor.

Skrevet

Om det er riktig er det nok fordi legene kjenner mange leger og er i bisnissen, får sikkert gratis bukplastikk og kjønnsleppereduksjon og alt det der...? Men jeg trur ikke noe på den påstanden. Leger vet faktisk bedre! Men som sagt, det virker som om du bare har lest en eller to linjer om ks.. Ikke hele sannheten.

Skrevet

Selvsagt føder man!

(det heter forresten ikke "fødet", men "født:)

Skrevet

Det heter "forløst" uansett hvilken vei barnet kommer ut.

Skrevet

I mange tilfeller er keisersnitt absolutt å foretrekke. Er så lei av at ks fremstilles som en "mindreverdig" måte å føde på. Jeg har gjort begge deler, ks var absolutt det beste for meg og barnet.

Skrevet

Oppsvulmet og rar vagina etter ks? Er du full?

Skrevet

Herregud, er det mulig? Mor føder da i høyeste grad selv om barnet må ha hjelp de siste centimeterene av sugekopp!

Skrevet

Bra for deg og barnet, og det er det jeg mener. Ks må måles opp mot risikoen det i enkelte tilfeller det er å føde vaginalt. Men alt i alt er det som regel best vaginalt både for mor og barn. Barnet skal ha sin dose med adrenalin og slik før den kommer ut av redet sitt. Men går som regel bra med ks og, men ikke ideellt om det ikke er noen fare ved å føde vaginalt. Uansett.. Jeg ser ikke ned på ks-fødende, men blir litt provosert av henne som mener man får flagrende kjønnslepper og sånn. SLike påstander er ikke bra.

Skrevet

Stort sett syntes jeg det ser ut som om nyere forskning sidestiller keisersnitt og vaginalfødsel når det kommer til risiko (hvis man ikke blander sammen forskning som går på hastekeisersnitt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...