Gå til innhold

Hvor mye kommer dere til å ARVE???

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss håpe det blir fryktelig lenge til da.

Men vi kommer til å arve et hus som det ikke er gjeld på verdt ca 3 mill og en hytte og en leilighet når svigers bikker. Og to biler og to båter da. Mannen min er enebarn.

Etter mine foreldre blir det et hus til ca 2,5 mill men som det gjennstår litt lån på, en hytte og to biler. Det skal deles med min bror.

Svigers har snakket en del om det dær. Aner ikke hvorfor, for vi er ikke interesserte i å høre det og vil ikke tenke på at de en gang ikke komemr til å være der. Men de vil vel at vi skal kunne planlegge fremtiden nå som vi utvider eget hus slik at vi vet hvor vi står eller noe?

Uansett så vet jeg da at vi kommer til å stå igjen med ca 5 mill når lån er nedbetalt og slikt etter de.

1,5 kanskje etter mine foreldre.

Jeg syns dette er helt rart jeg. Skal alle i denne generasjonen plutselig bli rike når foreldrene forlater oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ikke til å arve 5 flate øre. Har alltid greid oss selv uansett å spiller ingen rolle for oss.

Skrevet

Jeg vet helt ærlig talt ikke jeg. :)

Skilte foreldre med hvert sitt huslån. Skilte svigerforeldre, men de har ikke huslån noen av de. To søsken som arver pappa, tre som arver mamma, tre som arver svigerforeldrene.

Blir nok ikke noe å snakke om nei. Og det gjør meg ingenting. :)

Skrevet

Kommer ikke til å arve noen ting. Synes heller det er bedre at de som har gjort seg fortjent til pengene skal få bruke de. Si heller til dem at de skal KOSE seg med pengene. Vi kommer til å betale ned på huset vårt iløpet av 15-20 år, så da er vi gjeldfrie. Kommer til å klare oss kjempe fint. :)

Skrevet

Du skriver selv av du ikke bryr deg om dette og at du ikke vil tenke på at de ikke kommer til å være der mer...

Iom at du skriver dette innlegget så vil jeg si at du har tenkt en stund på dette og dertil summer fra den enkelte

Er ikke sikkert man blir så "rik" når de går bort, tenk om de har sløst bort pengene sine?

Jeg er "rik" på minner etter mine slektninger:o)

Skrevet

Etter mor og far ikke stort, men bryr meg ikke.

Etter svigermor så blir vi millinoærer når hun går bort. Men vill heller ha henne her for hun er verdens beste svigermor.

Skrevet

jeg tror jeg vil arve ca 1 700 000 om vi følger dagens marked. vi er 4 barn som i tilfellet får 1 700 000 vær. alt som mine foreldre har bygd opp har de gjort selv, uten noe hjelp og uten noe arv. jeg håper de bruker penger på seg selv, framfor at vi skal arve så mye. det er tross alt de som har jobbet et langt liv og tjent de in.

Skrevet

Det vet vi jo ikke.

De kan bruke opp pengene sine innen den tid, eller testamentere bort en del av det osv osv

Bare tulle å spekulere i!

Skrevet

Har ikke peiling. Men håper de låner opp på huset igjen og koser seg når de blir pansjonister istedet for å spare penger til oss, det har jeg sagt til dem og det mener jeg!

Skrevet

Den tid den sorg.....

Til HI- det blir ein del arveavgift på det som blir arvar da så noko skal jo staten ha også betalar du skatt der etter........

Er ikkje noko eg går rundt og tenker på og summerar opp. Veit at det har vore snakk om på mannen min si side ang. gården til onkelen til mannen min. Onkelen er ungkar og svigerfar som arvar han men han har ikkje tenkt å ta over garden så da går den til ungane hans, er noko odel der men litt usikker sida det ikkje er rett ned. Mannen min er nr tre i rekka så det er uansett fleire som har muligheten hvis det er odel der.

Det er heller ikkje noko eg kan blande meg bort i for det er ikkje min onkel det er snakk om.

Kva mine foreldre har er eg ikkje interesert i høre om eller tenke på. Dei kosar seg og brukar pengar, ikkje over evne men dei har det bra og gjer det dei vil!!

Skrevet

Jeg _har_ arvet jeg:-( med bismak. Jeg har satt av en god del penger til min datter, for å hjelpe henne inn i voksenlivet. Så hun kan få en god start på livet, og slippe unna med så mye gjeld.

Orker ikke engang tenke at jeg skal arve en gang til, men jeg får nesten håpe det, at jeg overlever dem.

Skrevet

Spør om en stund igjen, er midt i arveoppgjøret nå.

Og bare så det er sakt, selv om det blir noen kroner ut av det så er det ikke gøy.

Skrevet

Nesten ingenting av økonomisk verdi, eller jeg da. Vi er mange søsken, og foreldrene mine betaler tiende og har prioritert reising og ulike prosjekt på bekostning av hus, hytte og båt. Kanskje 50-100 000 på hver? Kommer an på om de har inkludert noen av fosterbarna i testamentet, og det regner jeg igrunnen med. De etterlater seg en god kunstsamling, så kanskje er der noe av verdi? Tror nok at vi søskene vil dele tingene, og etter salg av huset brukes de vel på et av prosjektene de har jobbet på i Afrika.

Min mann og en søster arver sine foreldre, og der er et hus og en hytte. Jeg håper at svigers selger hytta som ingen bruker pga. plassering, og reiser rumpa av seg og tar med barnebarna til disney land istedet for å tenke arv.

Skrevet

jeg tenker ikke så mye på dette med arven, men det er noe mine svigerforeldre gjør så derfor vet jeg en del om det. De bruker penger og koser seg masse, men de har i tillegg noen verdiger (huset, leighet, biler, båter osv) som de ikke kommer til å selge for å bruke pengene selv. De har plenty nok til at de får en fin pensjonisttilværelse uten at de trenger å selge det.

For dem er det viktig å vite at de hjelper oss og barnebarna deres inn i fremtiden, og de føler selv at de har mer igjen for det enn for å bruke pengene selv. Som sagt er det jo ikke snakk om endten eller. De har helt fint penger til å feirere og kose seg det de vil i tillegg til at de lar verdiene gå til oss. I tillegg til de verdiene jeg har snakket om her så har de en leilighet på den franske rivieraen som de benytter i flere mnd av året allerede nå. Begge arbeider enda, men ikke full tid da de egentlig begynner å bli pensjonister av alder. Velger å jobbe litt til likevel fordi de selv ønsker det.

Selvsagt vil jeg mye heller ha mine supre svigerforeldre og perfekte besteforeldre i live enn å arve dem. Det er en SELVFØLGE for meg.

Men som sagt så vil de at vi skal vite hva vi kan "forvente" når de dør eller flytter på aldersheim. Tror de føler stolthet i å kunne hjelpe oss videre inn i fremtiden.

Skrevet

Har jeg aldri tenkt på. Aner ikke om verken mine eller svigers har lån osv, eller hva husene deres er verdt.

Rar tanke synes jeg, å regne ut hva man skal arve. Hva om noe skjer, og dere ike arver så mye som dere har beregnet?

Skrevet

Vi har ikke beregnet noe, vi har fått det forklart tydelig.

Og hvis det skulle skje noe og vi ikke får det likevel, hva skjer da?

Absolutt ingenting... Hva skulle kunne skje da?

Skrevet

Aner ikke, men det blir nok en del....

Skrevet

Jeg er særkullsbarn og arver ingenting hverken fra mor eller far. Far "eier ingenting". Alle verdier er registrert på hans samboer. De er ikke gift av samme grunn. Slik arver jeg ingenting derfra. Min mor og hennes nye mann eier et hus sammen. Ellers er verdiene registrert på min stefar. Så jeg kommer til å arve min del av halve huset, som har huslån. Regner med at det ikke er noe av verdi. Tvert imot kommer jeg antaeligvis til å arve noe gjeld etter min far. Bidragsgjeld. Heldigvis kan man si fra seg arv.

Min mann kommer til å arve en del eiendom fra sine foreldre, dersom situasjonen er slik den er i dag.

Skrevet

Hvordan vet du hvor mye du kommer til å arve? For alt du vet kan både dine foreldre og svigers gamble bort alt sammen, eller selge for å reise. Jeg vil ikke ha noen arv, og ungene mine kan heller ikke regne med å få noe.

Skrevet

regner med at vi ikke arver noe jeg. Joda blir nok litt de har verdier. Men som vi alle barna har sagt til dem bruk det og ha en fantastisk tid som pensjonister. Er ingen grunn til at de skal nekte seg selv ting slik at vi barna arver.

Vet allt for mange som spinker og sparer når de endelig blir pensjonister for de må jo gi barna arv.

Skrevet

Jeg synes det virker som du er ganske opptatt av hvor mye du skal arve jeg HI, selv om du påstår det motsatte.

Det som jeg synes er skikkelig frekt av staten er å ta arveskatt, når alt det man arver er betalt skatt på i "hue og ræva" fra før av.

Skrevet

Jeg og min bror arver mine foreldre, de er gjeldfrie og sitter med hus, hytte og bil. Så litt blir det vel, de er så opptatte av at de ikke skal etterlate oss gjeld. Men de koser seg og lever og har det godt og det er det som er vitktig for meg. Samboeren arver sine foreldre, de har vært sitt verdt mange millioner med der er det og mye gjeld begge plasser. Men tror nok vi sitter igjen med en del. Den tid den sorg.....Håper det er leeeenge til.

Skrevet

Synes ikke det er s[ rart [ tenke p[ s[nn jeg da.

Her i familien har vi pratet om det.

Av pappa vil vi arve hus, b[t og aksjer som i henhold til dagens verdi vil vere p[ rundt 13/14 mill, delt p[ 3 barn.

Av mamma et hus til en verdi av nesten 4 mill, fordelt p[ 3 barn det ogs[.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...