Gå til innhold

Når bunadbruk bikker over å blir harry.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er født og oppvokst i nord-norge derfor har jeg nordlandsbunad. Kunne hatt Ofot-bunad, men siden jeg bor på østlandet er Nordlandsbunaden mer "identifiserende". Dessuten har alle mine søsken den samme.

Eldstejenta er født i Narvik og bodde i ofoten til hun var 4. Faren er også fra de traktene. Ellers oppvokst i hallingdal. Men hun fikk velge mellom ofot-, nordlands- eller hallingbunad eller helgestakk. Hun valgte nordlandsbunad fordi hun anser seg selv som nordlenning.

Vesla har hatt en bitteliten nordlandsbunad fram til ho var 2 år. Så hadde hun hallingbunad til hun var 4 og nå får hun helgestakk fram til konfirmasjonen. Da skal hun få velge, men jeg håper hun vil ha hallingbunad. Det er jo her hu nhar sine røtter.

Harry synes jeg ikke det er. Så en neger (ehem, jaddajadda, veit jeg banner i kirka nå) i hallingbunad en gang. Men jeg vet også at han er født på ringerike sykehus og oppvokst på Gol.

Det som virkelig er harry er voksne i sparkjøpbunad! Mamma har det og det er så grellt atte huttemegtu!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min far er fra vestfold, mamma er fra Vestfold, jeg er født og oppvokst der, bor her fremdeles. Jeg valgte den helblå vestfoldbunaden (og ja den er bunad) til konfirmasjonen.

Mormor er fra Eidsvold og mamma ville gjerne en gang få sydd seg bunaden derfra, fikk aldri gjort det, men tanta mi skal vist

Skrevet

Olivianne (i et innlegg litt ovenfor) ga meg den beste grunn noensinne for å ha den bunaden jeg har: At som ugift skal man ha den bunaden som er fra det stedet fars slekt er fra. Helt uforvarende har jeg dumpet på akkurat den bunaden, eller den ene av to valg, Rogaland eller Troms.

Men jeg var 13 da bunaden skulle velges, og den gangen var jeg underlagt foreldres og mormors ønsker, særlig mormors, som skulle sy, og ikke minst BRODERE bunaden min. Hun ville brodere, og da kunne jeg ikke ha Bærumsbunaden (som jeg selv da var tilbøyelig til å velge, siden jeg var Bærumsjente). Den har ingen broderier.

Jeg har aldri vært spesielt fornøyd med bunaden min, til tross for mormors uslåelige broderitalent, for den har aldri helt passet kroppen min. Men likevel var den et godt valg, for mitt sjeldne og eldgamle etternavn stammer fra den gården i Rogaland farmor vokste opp på.

Skrevet

Litt ironisk er det at farmor (født i 1898) syntes bunader var gammeldagse og var imot at barnebarna hennes skulle ha noen. For hun husket så altfor godt den tiden noen fremdeles brukte bunader til hverdags (fortrinnsvis Setesdalsjenter, visst), og hun forbandt bare svettelukt med dem!

Skrevet

Jeg ser for meg dette bunadspolitiet som en haug geskjeftige sladdrekjerringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...